LenaK Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag har ett tag funderat på skillnaderna mellan mina och min mans fasteinsulin- och fasteblodsockernivåer. Mina värden 3,7 mikroU/L resp 5,3 mmol/L (för högt??) Min mans värden 1,6 resp 4,6 Vad kan man utläsa av dessa värden och skillnader? Proverna är tagna efter ca 1,5 år med LCHF. Vi var fastande sedan 15 - 16 timmar sånär som på en mugg kaffe 6 timmar före provtagningen och menyn vid sista måltiden före provtagningen var samma för oss med den skillnaden att min man åt mer. Kan skillnaderna förklara - att jag utan problem kan gå en hel dag utan mat medan min man är "halvdöd" om han inte har fått mat på 5 - 6 timmar? - att min man alltid har kunnat äta enormt mycket utan att gå upp i vikt och hade före LCHF haft samma vikt +/- ett par kilo i 40 år minst och det var ingen övervikt. Jag däremot har ätit betydligt mindre och ändå lätt gått upp i vikt och oftast (mellan bantningarna) haft övervikt. I barndomen var jag en riktigt stor tjockis medan min man var normalviktig. Med LCHF har vi tappat någonstans mellan 5 och 10 kilo var, jag mest! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Ni verkar båda ha utmärkta och friska fasteinsulinvärden. Det är svårt att utifrån de värdena förklara skillnaderna mellan er men visst, din mans väldigt låga fina värde kan antyda att han även tidigare haft bra insulinvärden och därför aldrig haft större viktproblem. Du kanske hade betydligt högre förr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elin Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag brukar mäta mina morgonvärden på insulin och ketoner några gånger i veckan och jag ligger mellan 4,6.5.3 på insulin och mellan 2.2-3.4 i ketoner. Är det normala insulinvärden? Jag tycker de verkar höga i förhållande till vad andra har?! Vad är normala värden på morgonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag brukar mäta mina morgonvärden på insulin och ketoner några gånger i veckan och jag ligger mellan 4,6.5.3 på insulin och mellan 2.2-3.4 i ketoner. Är det normala insulinvärden? Jag tycker de verkar höga i förhållande till vad andra har?! Vad är normala värden på morgonen? Mäter du verkligen insulinvärden några gånger i veckan? Hur då? Menar du inte blodsocker möjligen? Låter som normala värden vilket som. Här står mer om normala insulinvärden (långt ner på sidan): http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elin Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Helt korrekt Självklart mäter jag blodsocker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Tack för svar och tack för länk ovan! Den borde jag ha hittat själv. Bra information som vanligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts