Alexandra Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Jag började med LCHF för ca 3år sedan, rasade utan ansträgning 16 kg. I höstas var det som om min kropp tvärvände, spelar ingen roll vad jag gjorde,. Gick upp nästan alltihopa trots att jag hållt dieten! Nu lever jag på gröna superfood pulver o hampa protein. Ost spenat m majjo en gång om dagen. Är oftast i Ketos men inte går jag ner i vikt för det! Är det ens möjligt??? Kan det vara min Struma (underproduktion) som är anledningen? Jag börjar bli desperat och kollar fettsugnings kliniker. Ska väll säga också att jag tränar flera gånger i veckan och är lakto vegetarian Desperat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Jag började med LCHF för ca 3år sedan, rasade utan ansträgning 16 kg. I höstas var det som om min kropp tvärvände, spelar ingen roll vad jag gjorde,. Gick upp nästan alltihopa trots att jag hållt dieten! Nu lever jag på gröna superfood pulver o hampa protein. Ost spenat m majjo en gång om dagen. Är oftast i Ketos men inte går jag ner i vikt för det! Är det ens möjligt??? Kan det vara min Struma (underproduktion) som är anledningen? Jag börjar bli desperat och kollar fettsugnings kliniker. Ska väll säga också att jag tränar flera gånger i veckan och är lakto vegetarian Skulle gissa att du själv har svarat på din fråga, att det är sköldkörtelns underfunktion som ligger bakom det hela. Mitt tips är att du kontaktar vården för provtagning/medicinering om du inte redan befinner dig i detta. Själv gick jag upp 10-12 kg på ett år trots strikt LCHF. Har nu fått börja medicinera med Levaxin. Har inte uppnått optimal dosering än, men lever på hoppet att vikten ska vända åt andra hållet snart! :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Låter konstigt. Kolla struma! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Har du ätit på samma sätt dessa tre år måste ju någon parameter ha förändrats? Verkar som din kropp blivit "bättre" på att lagra in reserver Struman kan säkert vara en faktor Du skulle ju även kunnat bli mera insulinresistent under dessa tre år? Kan det ändå vara så att du åt på ett annat sätt under hösten än du gjorde under din första viktminskning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandra Posted March 31, 2015 Author Share Posted March 31, 2015 Tack för svaren Jag äter Levaxin och proverna ser bra ut. Har sedan ett par månader lagt till naturligt hormon också för att se om det påverkar... vilket det inte tycks göra Det enda som jag gör annurlunda nu är att jag slutat med Ägg. Och äter mindre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Tack för svaren Jag äter Levaxin och proverna ser bra ut. Har sedan ett par månader lagt till naturligt hormon också för att se om det påverkar... vilket det inte tycks göra Det enda som jag gör annurlunda nu är att jag slutat med Ägg. Och äter mindre... Min läkare väljer att se på hur jag mår, inte provsvaren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Stress? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandra Posted March 31, 2015 Author Share Posted March 31, 2015 Min läkare väljer att se på hur jag mår, inte provsvaren... Vart går du? MIn läkare är jtte bra, på allt annat men med det här föjjer hon proverna slaviskt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandra Posted March 31, 2015 Author Share Posted March 31, 2015 Stress? Kanske..Får Öka på med Yoga o meditation. Men +10kg utan att äta i princip... Känns mer som en ond förbannelse. Eller så äter jag i sömnen ;P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Vart går du? MIn läkare är jtte bra, på allt annat men med det här föjjer hon proverna slaviskt På min hälsocentral på en liten ort i södra Norrland! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Kanske..Får Öka på med Yoga o meditation. Men +10kg utan att äta i princip... Känns mer som en ond förbannelse. Eller så äter jag i sömnen ;P Samma effekt hos mig - + 10-12 kg utan att ändrat nåt att äta, utan att ändra på mängden motion... Aningen frustrerande... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Det kanske finns fler hormoner som kan ställa till det? Gissar att du är kvinna, vi har ju risk för östrogen dominans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 31, 2015 Share Posted March 31, 2015 Låter som klassiskt hypothyreos. Och då skall du ha helt klart för dig att ämneomsättningen regleras till stora delar utav levaxinet.. och inte som hos friska, beroende på energiintag och andra yttre omständigheter. Vet inte om du läst om diverse unga friska som experimenterat med både över och under-ätning, för dem så justeras bara ämnesomsättningen.. oså väger de lika mycket som förut. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rodrigo Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Hej Alexandra, Först generell: Kanske kan man -detta bara i fall du redan äter ca 75 / 80 % fett- testa dra ner på fettintaget (kokosolja, smör, olivolja osv) en aning? Om man gör så då kommer kroppen att plocka från dina egna fettreserver, som är det man vill, får kroppen allt fett genom maten då kan kroppen få ibland en tendens att låta bli dina egna fettreserver. Periodisk / intermittent fasta kan också hjälpa. Ät bara när du är hungrig och lämna gärna maten kvar på tallriken vid första tecken på mättnad.Sluta med "gröna superfood pulver" och "hampa protein" och ät riktig mat. Protein kan vara problematisk när man äter för mycket, då omvandlas till glukos och lagras som fett i kroppen. Testa äta riktig (LCHF) mat.Nu, om dina supplements. Hittade dessa, SuperFood verkar inte innehålla mycket fett (1gr av 7gr = 1 sjundedel) och om man ser noga så blir det 4gr kolhydrater AV 7gr!!! (dvs 57% kolhydrater):http://www.iforma.se/sv/artiklar/amazing-grass-green-superfood-energy.html?gclid=COv54OSw1MQCFQMUwwodWjwA0Q (Ingredienser: Grönblandning (vetegräs, korngräs, alfalfa, spirulina, spenat, chlorella, broccoli), energiblandning (yerba maté extrakt, matcha grönt te), antioxidantblandning (acai, maca, morot, rödbeta, hallon, nypon, ananas, acerola körsbär), fiber (linfröpulver, äppelpektinfiber), enzymer & pre- och probiotiskblandning (fruktooligosackarider F.O.S ifrån cikoriarot, L. acidophilus, proteas, amytas, lipas, laktas, cellulas), steviablad extrakt, naturliga aromer, citronsyra, pepparmynta, silica)Hampaprotein innehåller för mycket Fiber 25gr per 100gr och för mycket kolhydrater 9gr per 100gr och för litet fett (12 gr per 100gr), dessutom innehåller det alldeles för mycket protein (50%!) http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/hampaprotein_eko?utm_source=gmerchant&utm_campaign=unspecified&utm_medium=Prisjamforelsesiter&utm_term=&utm_content=Produktfeed&gclid=CLLf18Gx1MQCFSrlwgod90QAhQ Ät riktig LCHF mat istället. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandra Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 På min hälsocentral på en liten ort i södra Norrland! Ah Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandra Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 Samma effekt hos mig - + 10-12 kg utan att ändrat nåt att äta, utan att ändra på mängden motion... Aningen frustrerande... Det suger ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandra Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 Det kanske finns fler hormoner som kan ställa till det? Gissar att du är kvinna, vi har ju risk för östrogen dominans. PÅverkar det ämnesomsättningen? Värt att kolla upp. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandra Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 Låter som klassiskt hypothyreos. Och då skall du ha helt klart för dig att ämneomsättningen regleras till stora delar utav levaxinet.. och inte som hos friska, beroende på energiintag och andra yttre omständigheter. Vet inte om du läst om diverse unga friska som experimenterat med både över och under-ätning, för dem så justeras bara ämnesomsättningen.. oså väger de lika mycket som förut. Betyder det att jag ska öka dosen helt enkelt??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Den hormonella balansen är jätteviktig och den verkar oerhört känslig för påverkan. Kan vara miljöfaktorer och kosten bl a. Den här podcasten i ämnet är jätteintressant. https://www.bulletproofexec.com/dr-tami-mergalia-testosterone-supplementation-skinny-fat-adrenal-fatigue-206/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandra Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 Hej Alexandra, Först generell: Kanske kan man -detta bara i fall du redan äter ca 75 / 80 % fett- testa dra ner på fettintaget (kokosolja, smör, olivolja osv) en aning? Om man gör så då kommer kroppen att plocka från dina egna fettreserver, som är det man vill, får kroppen allt fett genom maten då kan kroppen få ibland en tendens att låta bli dina egna fettreserver. Periodisk / intermittent fasta kan också hjälpa. Ät bara när du är hungrig och lämna gärna maten kvar på tallriken vid första tecken på mättnad. Sluta med "gröna superfood pulver" och "hampa protein" och ät riktig mat. Protein kan vara problematisk när man äter för mycket, då omvandlas till glukos och lagras som fett i kroppen. Testa äta riktig (LCHF) mat. Nu, om dina supplements. Hittade dessa, SuperFood verkar inte innehålla mycket fett (1gr av 7gr = 1 sjundedel) och om man ser noga så blir det 4gr kolhydrater AV 7gr!!! (dvs 57% kolhydrater): http://www.iforma.se/sv/artiklar/amazing-grass-green-superfood-energy.html?gclid=COv54OSw1MQCFQMUwwodWjwA0Q (Ingredienser: Grönblandning (vetegräs, korngräs, alfalfa, spirulina, spenat, chlorella, broccoli), energiblandning (yerba maté extrakt, matcha grönt te), antioxidantblandning (acai, maca, morot, rödbeta, hallon, nypon, ananas, acerola körsbär), fiber (linfröpulver, äppelpektinfiber), enzymer & pre- och probiotiskblandning (fruktooligosackarider F.O.S ifrån cikoriarot, L. acidophilus, proteas, amytas, lipas, laktas, cellulas), steviablad extrakt, naturliga aromer, citronsyra, pepparmynta, silica) Hampaprotein innehåller för mycket Fiber 25gr per 100gr och för mycket kolhydrater 9gr per 100gr och för litet fett (12 gr per 100gr), dessutom innehåller det alldeles för mycket protein (50%!) http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/hampaprotein_eko?utm_source=gmerchant&utm_campaign=unspecified&utm_medium=Prisjamforelsesiter&utm_term=&utm_content=Produktfeed&gclid=CLLf18Gx1MQCFSrlwgod90QAhQ Ät riktig LCHF mat istället. Tack snälla för ditt svar Jag äter ca 1 msk av de gröna pulverna o 2msk proteinpulver per dag, tillsätter linfröolja o tar cocosolja samtidigt så det borde inte vara ett problem, tycker jag. Men kanske äta mat fler gånger om dagen är en bra ide.. såklart. Blir ju bara så frustrerad. Fasta gör jag då o då men mår illa om jag inte tar olja de dagarna. Ska kolla upp hur mycket olja jag äter.. kanske är förmycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandra Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 Den hormonella balansen är jätteviktig och den verkar oerhört känslig för påverkan. Kan vara miljöfaktorer och kosten bl a. Den här podcasten i ämnet är jätteintressant. https://www.bulletproofexec.com/dr-tami-mergalia-testosterone-supplementation-skinny-fat-adrenal-fatigue-206/ Kollar... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandra Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 Superspännande! Tack! Beställt Ashwagandha o macca 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Betyder det att jag ska öka dosen helt enkelt??? Näe, det innebär i princip att du får en ämnesomsättning som fungerar i genomsnitt. Dvs du får inse att den inte är lika flexibel längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandra Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 Näe, det innebär i princip att du får en ämnesomsättning som fungerar i genomsnitt. Dvs du får inse att den inte är lika flexibel längre. Typiskt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Superspännande! Tack! Beställt Ashwagandha o macca Jag har köpt Maca idag. Ashwaganda verkar lite starka grejor så det får vänta. Jag tror också man ska vara försiktig i intaget, och också ha i beaktande andra hormoner som insulin t ex. Däremot har jag börjat med "carb-cycling", alltså äta lite frukt på kvällarna, för att ge ämnesomsättningen en skjuts. Jag har egentligen inga ämnesomsättningsproblem och äter ganska liberal-LCHF men är ändå rädd att den ska stanna av. Även kortisol påverkar ju hormonerna så livstilförändringar, som antistress och kanske se över vad man håller på med egentligen, är viktigt. En del funktionsmedicinare menar att det t o m är viktigare än kosten. Och det stämmer ju. Vi försöker lösa kanske djupare problem med mediciner eller kostförändringar. Fick lite insikter om det på LCHF-kryssningen så jag har fått lite att tänka på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandra Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 Jag har köpt Maca idag. Ashwaganda verkar lite starka grejor så det får vänta. Jag tror också man ska vara försiktig i intaget, och också ha i beaktande andra hormoner som insulin t ex. Däremot har jag börjat med "carb-cycling", alltså äta lite frukt på kvällarna, för att ge ämnesomsättningen en skjuts. Jag har egentligen inga ämnesomsättningsproblem och äter ganska liberal-LCHF men är ändå rädd att den ska stanna av. Även kortisol påverkar ju hormonerna så livstilförändringar, som antistress och kanske se över vad man håller på med egentligen, är viktigt. En del funktionsmedicinare menar att det t o m är viktigare än kosten. Och det stämmer ju. Vi försöker lösa kanske djupare problem med mediciner eller kostförändringar. Fick lite insikter om det på LCHF-kryssningen så jag har fått lite att tänka på. Sutti hela dagen och lyssnat på olika bio hack föreläsningar o är halvägs igenom the 4-hours body. Inspererande men jag ska alltid överdriva så jag får väll hoppas att jag kommer ihåg en del av det 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Sutti hela dagen och lyssnat på olika bio hack föreläsningar o är halvägs igenom the 4-hours body. Inspererande men jag ska alltid överdriva så jag får väll hoppas att jag kommer ihåg en del av det Ja, det är lätt att förlora sig men det är ju jätteintressant också. Jag lär mig hela tiden och får mer förståelse för komplexiteten när det gäller kroppen och våra system, som det hormonella t ex. Det som är mest slående är ju att allt liksom hänger ihop. Man glömmer en del man snappat upp men sen så återkommer det och då har man ju hört det en gång tidigare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Låter som klassiskt hypothyreos. Och då skall du ha helt klart för dig att ämneomsättningen regleras till stora delar utav levaxinet.. och inte som hos friska, beroende på energiintag och andra yttre omständigheter. Vet inte om du läst om diverse unga friska som experimenterat med både över och under-ätning, för dem så justeras bara ämnesomsättningen.. oså väger de lika mycket som förut. Zepp har du en referens till påståendet ovan om levaxinet och justering av ämnesomsättningen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Ja.. ta bort Levaxinet och ämnesomsättningen sjunker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts