EveL Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Hej! Som rubriken lyder, hur gjorde du för att gå ned de sista envisa kilona? Vet så klart alla vanliga tipps, dra ned på kolhydrater, PF, vara i ketos, ta bort mejerier och nötter mm. Men undrar, vad var det som verkligen funkade för dig! Tack på förhand! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Bra fråga Jag har ännu efter tre år med LCHF inte gått ner mina sista fem... skulle vilja ner till 80 från 85. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Jag tror många av oss har problem med "de sista 5 kilona" för att de inte ska bort. Precis som med kostråden finns ingen hållbar vetenskap bakom dagens BMI-gränser. 1832 satt en belgare vid namn Adolphe Quetelet och snickrade ihop BMI. Den fick inget genomslag i medicinen men så smått började försäkringsbolag använda det. 1972 tog Ancel Keys upp måttet (hjälpe oss..) i sin "forskning". 1985 började NHI definiera övervikt med hjälp av BMI. Noteras bör att då, innan fetmaepidemin, låg gränsvärdena för övervikt för män vid 27,8 och för kvinnor vid 27,3. 1998 bestämde en nämnd (som helt oförhappandes hade starka anknytningar bantningsindustrin..) att gränsen för övervikt skulle ligga på 25 och som genom ett trollslag började alla kämpa "för att gå ner de sista fem kilona. Själv ser jag på min egen kopp att ett "normalt" BMI lämnar mig mager, lite muskler och synliga revben. Först när jag "blir överviktig" - kring BMI 25 - är min kropp i balans... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Faktiskt ingenting. Har varit otroligt viktstabil efter det första stora tappet - legat på 65 kg i flera år (nåt kilo uppåt och neråt emellanåt). I höstas började jag helt plötsligt tappa vikt igen. Inget jag eftersträvat, utan jag har trivts bra som det varit. Mycket tack vare att kroppen liksom formade om sig. 65 kg -99 såg inte likadant ut som 65 kg -14 :-) Nu ligger jag på strax över 60 kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rodrigo Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Hej EveL, Obs detta nedan gällde då det handlade om de sista kilona, nu under Maintain (Maintain lifestyle) dricker jag te med fett. Jag drog ner en del på fettet (t ex slutade med kokosfett i te och drack bara te) så kunde min kropp "bjuda på sig själv" och då var kroppen (som jag hade dresserat så bra under den perioden) när det blev dags för lite te, då tänkte kroppen "här kommer det lite te, var finns grädden (kokosoljan) som det brukar vara? Oh juste, här vid valkarna finns ju skafferiet". Den vägen gick det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EveL Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 Tack Bitte och Rodrigo för svaren! Kul att höra hur de som lyckats gjort ger lite mer än allas tipps och råd i övrigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts