Tee Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Hejsan, Jag är en sann kaffeälskande norrlänning som tycker att MBCt på morgonen är dagens höjdpunkt. Jag sjunger även FIKATs lov här i mitt nya hemland, Skottland, och har fått halva forskningsgruppen min att ta en fikapaus vid tre. Och alla känslosamma minnen man har av kokkaffe på trangiaköket utanför ett tält, eller perkulatorsurret från mitt föräldrahem som ackompanjerar melodikrysset en lördagmorgon... Men. Som LCHFare är man ju rätt nördig när det gäller det man sätter i sig. Mina fyra koppar kaffe (av typen som min farmor skulle kalla "bock-blod") per dag ÄR ju faktiskt ett beroende, och frågan är vad för hälsoeffekter de kan ha i det långa loppet. Och eftersom att jag även är forskare så kliar det i fingrarna att göra en djupdykning in i den vetenskapliga litteraturen och se efter. LCHFar-biohackern Martina har även hon nyligen börjat fundera över kaffet, och håller på att ta bort koffein från sin diet, trots att hon tror att kaffe kan vara positivt för vissa. (http://martinas.nu/kaffe-bra-eller-daligt/) Och själv är jag väldigt tveksam om jag faktiskt VILL veta vilka hälsoeffekter kaffet har! När har man gått för långt i sitt analyserande? (http://teedags.blogspot.co.uk/2015/04/kaffe-eller-inte-kaffe.html) Vad tycker ni här på kostdoktorn? Kaffe eller inte kaffe? Är någon form av beroende okej? Är det moraliskt försvarbart att inte vilja veta alla hälsoeffekter av allt man stoppar i sig, och värdera ro i sinnet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mianu Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Det finns ju en del problematik med kaffe men också en hel del bra. Jag har länkat till några studier på min sida, dock så är det bara observationsstudier så det kan ju vara andra faktorer också som bidrar till en god hälsa hos de personerna som dricker mycket kaffe. Mitt inlägg finns på: www.kamaronica.nu/fordelar-och-nackdelar-med-kaffe Själv är jag inte beroende av kaffe, även om jag dricker 1-2 varje morgon. Men jag måste inte ha det! Så jag tycker att kaffe är ok Ingen form av beroende är väl bra?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Jag är lite tveksam till detta att kalla allt fler saker för beroenden och missbruk. Om man upplever ett beroende och det ställer till problem , så är det säkert så. Själv dricker jag t.ex roiboste varje kväll. Gillar det verkligen mycket och har svårt att ersätta det med något som funkar för mig. Om mitt roibos är slut en kväll upplever jag det som mycket trist och jag har svårt att inte tänka på hur gott det hade varit med en kopp roibos. Men jag tror ingen skulle komma på tanken att kalla detta ett beroende...eller? Jag dricker kaffe också och tycker det är mycket gott, men väljer att inte problematisera mitt kaffedrickande eftersom jag inte sett entydlig forskning på att det skulle vara skadligt. Jag dricker ekologiskt kaffe för övrigt så mycket av de gifter som finns i vanligt kaffe slipper jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mianu Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Håller helt med att definitionen av beroende har blivit lite löjlig... ett uttjatat ord numera! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Jag dricker kaffe och tycker det är gott. Är väl "beroende" så tillvida att om jag inte druckit kaffe före lunch så kommer huvudvärken som ett brev på posten... Har dock svårt att tänka mig att avstå från kaffe helt, då det är så mycket annat som jag inte tål...så jag redan äter så strikt. Förmodligen skulle jag behöva sluta, eller dra ner, om teorierna om påverkan på binjurar stämmer. Än så länge så väljer jag dock att ha kvar den lilla lasten. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tee Posted April 1, 2015 Author Share Posted April 1, 2015 Håller helt med att definitionen av beroende har blivit lite löjlig... ett uttjatat ord numera! Haha, ja det kan ni nog ha rätt i! Men definitionen på beroende är trots allt, löjlig eller inte, att du mår dåligt i en övergångsperiod om du slutar med beteendet/substansen, och att du gör det "lilla extra" för att få tag på det. (har skrivit här om sockerberoende möss som genomgår smärtsamma elchocker för att få sitt socker http://teedags.blogspot.co.uk/2015/02/na-nu-tar-vi-lite-knark-sa-har-pa-fredan.html) Jag har personligen inga problem alls med ett beroende i sig, men tycker att det är roligt att höra andras åsikter i frågan. Det jag tycker kan vara lite läskigt är ju att saker som kan ha en relativt liten negativ effekt gärna amplifieras när man har ett beroende och därmed utsätter sig för effekten kontinuerligt - många bäckar små och allt det där. Och det är just här jag är kluven... Ena halvan vill veta, och analysera, effekten av kaffe medan den andra halvan säger - Chilla! Du lever längre om du är harmonisk och glad i alla fall! Hmm, det här blev nästan lite existentiellt! Tack för svaren! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Det är otroligt roligt och märkligt att flera tänker på samma sak ungefär samtidigt. Jag har under ett par månader experimenterat med kaffe eftersom jag misstänker att de smärtor jag har har i armbågar, skuldror och nacke har att göra med kaffe på något sätt. Det är väldigt dåligt när jag dricker mycket kaffe, och senaste tiden får jag ont direkt när jag dricker kaffe även om det är lite. Först misstänkte jag koffeinet, en alkaloid, ett nervgift, och testade med koffeinfritt kaffe. Det blev ingen större skillnad. Sen testade jag utan kaffe men med te och det var bättre men inte bra. Nu misstänker jag magnesiumbrist, att kaffets urindrivande effekt lakar ur mina magnesiumdepåer, och den här veckan har jag testat att dricka kaffe och samtidigt med varje kopp ta en magnesiumtablett OCH det har blivit resultat. Idag har jag druckit 4 koppar med magnesiumtablett i varje och jag har ingen smärta första gången på väldigt länge. Det blir bra fart på magen också ... vilket inte är en nackdel än så länge. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 1, 2015 Share Posted April 1, 2015 Det blir bra fart på magen också ... vilket inte är en nackdel än så länge Vilka magnesiumtabletter tar du då?. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Det tydligaste symptomet på "beroendet" i form av eftermiddagshuvudvärk går ju över på ett par dagar max, om man inte har tillgång till kaffe. Rent generellt anser jag att frågan kaffe/inte kaffe är att sila mygg. Till kaffets lov! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Det är otroligt roligt och märkligt att flera tänker på samma sak ungefär samtidigt. Jag har under ett par månader experimenterat med kaffe eftersom jag misstänker att de smärtor jag har har i armbågar, skuldror och nacke har att göra med kaffe på något sätt. Det är väldigt dåligt när jag dricker mycket kaffe, och senaste tiden får jag ont direkt när jag dricker kaffe även om det är lite. Först misstänkte jag koffeinet, en alkaloid, ett nervgift, och testade med koffeinfritt kaffe. Det blev ingen större skillnad. Sen testade jag utan kaffe men med te och det var bättre men inte bra. Nu misstänker jag magnesiumbrist, att kaffets urindrivande effekt lakar ur mina magnesiumdepåer, och den här veckan har jag testat att dricka kaffe och samtidigt med varje kopp ta en magnesiumtablett OCH det har blivit resultat. Idag har jag druckit 4 koppar med magnesiumtablett i varje och jag har ingen smärta första gången på väldigt länge. Det blir bra fart på magen också ... vilket inte är en nackdel än så länge. Vill bara slänga in en helt ovetenskaplig fundering eftersom jag oxå funderat kring min kaffekonsumtiom (stor). Har förresten tänkt ta magnesium oxå , köpte apotekets toksöta tuggtabletter men kommer inte äta fler, sött är för mig en varningssignal. Nå, till funderingen: kaffe innehåller säkert allt möjligt skräp och kanske nån nyttig antioxidant men eftersom kaffe har rykte om sig att vara urindrivande, vilket är fel om jag hörde rätt på radion för en tid sen så kanske största problemet är vattnet i kaffet , jag ansluter mig alltså till urlakningsteorin men menar att som den jag hörde på radion att kaffet inte är urindrivande men att det omotiverade vattenintaget måste ut och med följer en del salter som helst skulle ha varit kvar? ? ? ? Kaffe dricker man ju sällan pga törtst, det blir alltså omotiverat vattenintag. Har som första steg i min nedtrappning börjat dricka starkare kaffe i mindre mängd, kanske helt knas, helt ok att såga inlägget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Vittvrak Posted April 3, 2015 Popular Post Share Posted April 3, 2015 Vill bara slänga in en helt ovetenskaplig fundering eftersom jag oxå funderat kring min kaffekonsumtiom (stor). Har förresten tänkt ta magnesium oxå , köpte apotekets toksöta tuggtabletter men kommer inte äta fler, sött är för mig en varningssignal. Nå, till funderingen: kaffe innehåller säkert allt möjligt skräp och kanske nån nyttig antioxidant men eftersom kaffe har rykte om sig att vara urindrivande, vilket är fel om jag hörde rätt på radion för en tid sen så kanske största problemet är vattnet i kaffet , jag ansluter mig alltså till urlakningsteorin men menar att som den jag hörde på radion att kaffet inte är urindrivande men att det omotiverade vattenintaget måste ut och med följer en del salter som helst skulle ha varit kvar? ? ? ? Kaffe dricker man ju sällan pga törtst, det blir alltså omotiverat vattenintag. Har som första steg i min nedtrappning börjat dricka starkare kaffe i mindre mängd, kanske helt knas, helt ok att såga inlägget. Medelhavsdietens hemlighet kanske är espresson, kom ihåg var ni läste det först 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 4, 2015 Share Posted April 4, 2015 Fram till för ett år sedan var jag tvungen att dricka ganska mkt kaffe på morgon för att hantera dagen (försenade tåg, alla stressade människor, jobbiga situationer mm) men nu klarar jag mig på en kopp (Magic Bullet Coffee) eller också utan i flera timmar. Så med tanke på min tidigare konsumtion/beroende så är detta en jätteförbättring. Mina energinivåer är så mkt bättre med kostomläggning men det tog lite tid innan det kickade in. Jag kommer dock aldrig sluta med kaffet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted April 4, 2015 Share Posted April 4, 2015 Medelhavsdietens hemlighet kanske är espresson, kom ihåg var ni läste det först Dricker inte särskilt mycket kaffe och föredrar just nu te (efter mitt citronvatten) direkt på morgonen. Däremot tar jag gärna en liten latte med en extra shot espresso på vägen till jobbet när jag byter från buss till tunnelbana. Det café som finns precis vid bytpunkten började för en tid sedan erbjuda just detta med 'en extra shot espresso' och det verkar ha blivit mycket populärt. Det känns i alla fall som att det ger min hjärna en extra skjuts lagom tills jag är framme på jobbet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 4, 2015 Share Posted April 4, 2015 I den mån espresson hjälper till intermittent fasta tror jag den är bra och den är säkert bra i andra aspekter också, inte minst smaken som får min själ att sjunga halleluja! Igår eftermiddag bjöds jag på tre olika sorter, en smaksymfoni. Det här med att analysera eller ej är olika mellan personer och situationer. Om jag gillar att analysera en viss grej så gör jag det! Och jag gör det till den nivå där jag blir nöjd eller mätt på det. Nästan dagligen får jag kommentarer kring mitt analyserande, verkar som att ganska många förknippar analyserande med något jobbigt - men det gör inte jag! Jag tycker snarare det är jobbigt när folk inte vill tänka ordentligt kring viktiga saker i livet och i världen. Den som av kaffe får negativ mental påverkan, t ex koncentrationsstörningar, störd vila, t ex bristfällig nattsömn, eller biokemiska obalanser, t ex brist på magnesium, bör absolut dra ner på kaffet! I synnerhet om ev fördelar inte är värda nackdelarna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 4, 2015 Share Posted April 4, 2015 Det här med att analysera eller ej är olika mellan personer och situationer. Om jag gillar att analysera en viss grej så gör jag det! Och jag gör det till den nivå där jag blir nöjd eller mätt på det. Nästan dagligen får jag kommentarer kring mitt analyserande, verkar som att ganska många förknippar analyserande med något jobbigt - men det gör inte jag! Jag tycker snarare det är jobbigt när folk inte vill tänka ordentligt kring viktiga saker i livet och i världen. Haha! Känner igen mig. Ibland blir jag betraktad som en insnöad nörd när jag vill gå till botten med olika funderingar som jag har. Det finns så himla mycket kvar att lära där ute! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 4, 2015 Share Posted April 4, 2015 Inget vetenskapligt alls från min sida. Tänkte bara berätta att jag som inbiten kaffekärring (sedan barnsben - liten kärring) helt fick sluta med kaffe några år innan jag började med LCHF. Min mage tålde inte kaffe alls tillsammans med en massa annat. Kändes som om jag slutade med allt men magen blev inte bra ändå. Sedan jag började med LCHF dricker jag flera koppar svart kaffe på fastande mage under förmiddagen och mår alldeles utmärkt i magen. Så så illa kan inte kaffe vara för just mig - det måste ha varit något annat . Hur kroppen i övrigt reagera på kaffe är inget jag vet eller känner av. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 4, 2015 Share Posted April 4, 2015 Jag dricker enorma mängder kaffe utan att må dåligt av det, iallafall inget jag märker. De senaste åren har jag dock misstänkt att den mängden kaffe inte är prestationshöjande utan tvärtom. Det är ju svårt att kolla men har någon annan liknande tankar? När jag tänker efter springer jag alltid med runkeeper så det borde ju gå mäta... Problemet är förstås det vanliga, vilka andra faktorer spelar in? Det största är väl den dagen man ska mäta på mindre kaffeintag, hur ska jag kunna låta bli? Det hinner jag nog med, jag tänker bli skitgammal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 10 ANLEDNINGAR TILL VARFÖR DU SKA DRICKA KAFFE MED GOTT SAMVETE http://mittkok.expressen.se/artikel/10-anledningar-till-varfor-du-ska-dricka-kaffe-med-gott-samvete/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 10 ANLEDNINGAR TILL VARFÖR DU SKA DRICKA KAFFE MED GOTT SAMVETE http://mittkok.expressen.se/artikel/10-anledningar-till-varfor-du-ska-dricka-kaffe-med-gott-samvete/ "It's like a hug in a cup" 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Jag dricker 2-3 koppar kaffe om dagen, varav en oftast är en MBC. Jag älskar de där kopparna och funderar aldrig på om det är nyttigt eller ej. Jag anser mig inte vara beroende av kaffe, mer än kanske mentalt då..Dricker alltid ekologiskt kaffe och avstår hellre en kopp som inte smakar bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Jag dricker kaffe, 2-4 koppar per dag. Är jag hemma eller på jobbet så tar jag kokosfett/ smör i och är jag på stan så tar jag vispgrädde. Finns inget av det att tillgå så är jag hellre utan kaffet. Har inga problem vara utan det, får inte huvudvärk eller känner sug så beroende är jag inte...dricker helt enkelt för att det är gott Har aldrig märkt att jag blivit piggare av kaffe men som en test så slutade jag att dricka kvällskaffet i höstas och upplevde att sömnen blev bättre, antingen var det alltså kaffet eller så var det bytet av omega 3 från kapslar till ren olja, svårt att säga men jag fortsätter att skippa kaffe efter 17 på kvällen annat än i undantagsfall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
energy Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Teväxten har en benägenhet att ta upp stora mängder fluorid och te är därmed ohälsosamt i större mängder (kanske redan i mindre mängder). Kaffet man dricker innehåller inga nämnvärda mängder fluorid (ungefär 1/10 så mycket) . http://www.fluorideresearch.org/293/files/FJ1996_v29_n3_p147-150.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Jag provade att sluta med kaffe. Fy fasen va trist. Nä mitt kaffe behåller jag allt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
energy Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Ja, kaffe har jag börjat med igen. Minst 1-2 koppar per dag vill jag ha. Te dricker jag aldrig mer på grund av onödig fluoridexponering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Twixman Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Det gäller ju att hålla isär begreppen beroende och missbruk. Jag är definitivt kaffeberoende, men så länge det inte påverkar mig eller någon annan tydligt negativt så är det ju inte ett problem och därmed inget missbruk. Jag är för övrigt även beroende av syre och vatten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Min mormor är absolut beroende av kaffe. Även fysiskt beroende. Om hon inte får kaffe på morgonen, får hon efter ett par timmar migrän. Hon blir helt utslagen, kräks och kan knappt lämna sängen på minst ett dygn. (Skulle hon inte få kaffe under detta dygn, utesluter jag inte att hon skulle behöva intensivvård alternativt avlida...) Detta har rent praktiskt medfört, att hon absolut inte kan ta prover på fastande mage eller genomgå operationer, om inte detta kan göras på morgonen. En tid för provtagning klockan tolv, skulle hon inte vara förmögen att ta sig till. Får hon tid för operation klockan åtta, går det bra, men blir den uppskjuten mer än maximalt två timmar, kan det bli nödvändigt att skjuta upp den till en annan morgon istället, för att hon annars riskerar att bli för dålig av koffeinbristen. Det tog henne ett tag att få vårdapparaten att förstå hur det hänger ihop, men hon lyckades till slut. Mormor hävdar att så länge som kaffe är billigare än sprit, kommer hon inte att se någon anledning att dra ner på konsumtionen. (Hon är för övrigt helnykterist, har aldrig druckit alkohol i hela sitt liv.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 10 ANLEDNINGAR TILL VARFÖR DU SKA DRICKA KAFFE MED GOTT SAMVETE http://mittkok.expressen.se/artikel/10-anledningar-till-varfor-du-ska-dricka-kaffe-med-gott-samvete/ Kaffe gör dig smal? Haha, då skulle jag egentligen väga 2 kilo med läppstiftet applicerat med tanke på allt kaffe jag trattat i mig genom åren. Synd att det funkar lika lite som att träna sig smal för mig då. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Kaffe gör dig smal? Haha, då skulle jag egentligen väga 2 kilo med läppstiftet applicerat med tanke på allt kaffe jag trattat i mig genom åren. Synd att det funkar lika lite som att träna sig smal för mig då. Jaa.. eller tvärt om.. hur många Ton skulle du och jag ha vägt om vi inte druckit allt det kaffet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Teväxten har en benägenhet att ta upp stora mängder fluorid och te är därmed ohälsosamt i större mängder (kanske redan i mindre mängder). Kaffet man dricker innehåller inga nämnvärda mängder fluorid (ungefär 1/10 så mycket) . http://www.fluorideresearch.org/293/files/FJ1996_v29_n3_p147-150.pdf Är det te-bladen i sig som innehåller fluorid från sin uppväxt eller beror det på att vattnet man använder i USA har tillsatt fluorid som ackumulerar mer i te än i kaffe gjort på samma vatten - länken var till en undersökning i Houston. I Sverige tillsätts inte fluorid vad jag vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
energy Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Är det te-bladen i sig som innehåller fluorid från sin uppväxt eller beror det på att vattnet man använder i USA har tillsatt fluorid som ackumulerar mer i te än i kaffe gjort på samma vatten - länken var till en undersökning i Houston. I Sverige tillsätts inte fluorid vad jag vet. Det är själva växten som tar upp det ur jorden där den odlas (t.ex. Kina, Indien, Sri Lanka). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts