Jump to content

Smärta i vader och nacke

Recommended Posts

Hej alla! Trevligt forum det här verkar vara!

Egentligen är jag kanske inte helt nybörjare då jag har ätit LCHF i två år nu :-)

På det stora hela så har LCHF haft positiv effekt för mig. Min allmänna hälsa är bättre. Blir i princip aldrig förkyld längre, och besväras inte heller av pollenallergin. Magproblemen har också lugnat ner sig. Det svåraste att sluta med var choklad och glass men det har jag lyckats med och äter nu inget socker alls. Jag dricker inte heller kaffe (har aldrig gjort) och har även slutat helt med alkohol (som jag druckit måttligt innan). Jag försöker dricka vatten mellan varje måltid.

Men nu de senaste ca fyra månaderna har jag lidit av en oförklarlig smärta och kramper i vaderna, och även smärta i nacken. Det är värst på morgonen men sitter även i under dagen. Började ta multivitamin- och mineraltillskott men det har inte hjälpt.

Jag ser till att röra på mig ofta och inte sitta stilla för länge. Märker att det gör skillnad på vaderna, men helt bra blir det inte. 

En sak som är speciell med mig är att jag har det omvända viktproblemet mot många andra, dvs. risk för undervikt och får kämpa för att hålla vikten uppe på normalnivå.. Men jag lägger tonvikten på protein och fett i min diet och jag tror det funkar i alla fall.

Har en lätt allergi mot nötter, det kan klia när jag äter dem och kan bli jobbigt för luftvägarna.

Funderar på om jag borde bli liberalare i min LCHF och vad jag i så fall borde sikta på att börja äta.

Mycket tacksam för tips!

/A

• Like 1

Rötter och frukt är i mitt tycke bra mat och breddar källorna till mineraler och vitaminer.  :)

Beroende på hur metabolt skadad man sen är får man se var gränsen går men jag är helt och fullt övertygad om att det bra mat för alla som är metabolt friska (t.ex. barn). Ur-farmor åt definitivt de rötter, bär och frukter hon stötte på och det gjorde resten av gänget också.  :D

• Like 3

Magnesium. Jag är också nötallergiker och då finns risk att man inte får i sig magnesium genom maten - finns också i gröna blad och i havssalt. Jag har ofta de problem du beskriver och då tar jag alltid en tablett magnesium och det hjälper nästan direkt. Har du ett hjärta som hickar till ibland?

Jag fick just ett tips att man kan köpa magnesiumklorid (bästa upptag i människor) hos den lokala asiatiska mataffären det kallas för Nigari flingor. Man löser upp dem i vatten fyller en sprayflaska och sprayar minst 10 sprayningar på sin kropp per dag för bästa upptag.

• Like 2

Förutom magnesium och salt så funderar jag på vätskeintaget, får du i dig tillräckligt? Eller för mycket vätska så att du "urlakas"?

Välkommen hit och lycka till! Berätta gärna för oss hur det går.

Ps. Klurar också lite på kalcium som sägs vara muskelsammandragande. Vitamin K2 hjälper till så att kalcium hamnar rätt i kroppen. Kanske har du för lite K2?

"Mg Oxid: Billigast och lättast att hitta. Funkar för kramp, oro och muskelspänningar bland annat."

http://martinas.nu/kop-ratt-magnesium/

Just nu har jag Friggs Magnesium-brus hemma som jag tar ungefär 2-4 kvällar i veckan. Finns bl a på Överskottsbolaget och ICA. Innehåller magnesiumkarbonat och -oxid.

Gurkmeja sägs antiinflammatoriskt och smärtlindrande. Jag tar ungefär en matsked i grädde varannan kväll, med kanel, svartpeppar, lite salt, och röda vinbär.

• Like 2

Jag tar ungefär en matsked i grädde varannan kväll, med kanel, svartpeppar, lite salt, och röda vinbär.

Det skall jag testa. Har funderat på hur man skall kunna få i sig den där påsen med gurkmeja som jag har liggandes där hemma.

• Like 2

Jag gör immumförsvarsboostande frukost när jag tycker jag behöver. En msk finhackad ingefära och 1.5 tsk gurkmeja blandat med 1 dl creme fraiche och lite hasselnötter för tuggandets skull. Smakar fräscht. Gurkmejan får ökad effekt om man även tillsätter peppar

• Like 1

Tack för alla svar! 

Frukt och bär äter jag varje dag. Rötter, ingefära, gurkmeja också fast kanske något sporadiskt... Men ingefära och gurkmeja går ju helt klart att öka!

Magnesium finns i mitt multi-tillskott - 48 milligram per dag, är det för lite kanske då? Hur mycket tar ni?

Ja, man kanske kan säga mitt hjärta hickar till ibland....

Kalcium finns också med, 42 milligram per dag. 

K-vitamin finns inte med. På wikipedia står det att K-vitaminbrist är ovanligt...

Kan också tillägga att jag får mer ont och kramper när jag blir kall. 

"Mg Oxid: Billigast och lättast att hitta. Funkar för kramp, oro och muskelspänningar bland annat."

http://martinas.nu/kop-ratt-magnesium/

Just nu har jag Friggs Magnesium-brus hemma som jag tar ungefär 2-4 kvällar i veckan. Finns bl a på Överskottsbolaget och ICA. Innehåller magnesiumkarbonat och -oxid.

Gurkmeja sägs antiinflammatoriskt och smärtlindrande. Jag tar ungefär en matsked i grädde varannan kväll, med kanel, svartpeppar, lite salt, och röda vinbär.

Lät som en finfin kvällsmix!

• Like 1

Min fundering gällde just vitamin K2 och dess effekt på kalcium. Om du har mycket kalcium så tänkte jag att K2 kunde hjälpa det till rätt ställe i kroppen. Ifall du tar tillskott av vitamin D så är det bra att känna till att det ökar upptaget av kalcium. Många tar därför K2 med vitamin D.

K1 har inte samma effekt som K2. Men kroppen kan omvandla överskott av K1 till K2. Dock vet vi inte om du har något överskott. Och vi vet inte hur bra din kropp är på att omvandla, kan nog bero på tarmhälsan och ålder gissar jag, samt ev mediciner t ex blodförtunnande.

Du kanske kan prioritera upp mat som är naturligt rik på magnesium och vitamin K, t ex pumpafrön och spenat. På matkalkyl.se kan man se näringsinnehållet i olika matvaror. Och om du inte har särskilt behov av kalciumtillskott kanske du kan prova att låta bli det.

Om jag vore du skulle jag nog också prova att tillskotta mer magnesium för att se om det hjälper. 48 mg är en rätt liten dos (generellt, beror såklart på vad du äter och hur mycket magnesium din kropp behöver). Jag tar ungefär en Friggs brus varannan dag, d v s snitt 94 mg/dag. Och jag äter en hel del nötter (som du tyvärr inte kan). Och jag har inte smärta/stelhet som du. Och som sagt ordentligt med vätska och gurkmeja (läst rek 1 msk/dag).

Är trött o skriver på mobil, hoppas detta blev begripligt :)

• Like 1

Tänker också att jag kanske äter för mycket mjölkprodukter, har blivit mycket creme fraiche hittills för att få i mig tillräckligt med fett. Men tänker att jag minskar på det och i ställer ökar på smör och kokosolja. Får se hur det går...

Hej. Tror inte det beror på käket eller mineraler. Hjälper inte magnesium så är det nog så att du behöver stretcha korta muskler. Köp stora stretchboken ( suverän) och påbörja ett nytt tankesätt kring det här med musklernas behov av även stretchning ibland. Jag har haft samma problem - och löser detta med lämpliga stretchövningar. Sannolikt har dina muskler på en del ställen blivit för korta. Lycka till.

Vill också poängtera att många som joggar , kör mkt bil, sitter stilla mkt - ofta har värk/ krampliknande symptom i vader.sätet, nacke mfl ställen som då i nio fall av tio inte är kostrelaterat på något sätt. Jovisst - sur kropp, för lite magnesium etc,kan vara boven men muskler som får ensidig träning eller inte alls ,kan reagera med diffus värk, kramp mm.

Ha även detta i beaktande så att inte bara kosten diskuteras. Lätt att åtgärda ofta - kräver dock lite fysisk ansträngning.