Jump to content

Tänkvärda veganord

Peter B
 Share

Recommended Posts

Jag tänker inte bli vegan och jag tänker fortsätta äta ägg och inte bara i påsk.  :) 

Men, samtidigt, det Camilla skriver om i artikeln är väl högst rimliga tankegångar?

Ägg anses vara ganska miljösmarta. Men hur orimliga villkor kan man ge våra djur och fortfarande kalla det etiskt försvarbart?

Läs artikeln i Metro debatt.

http://www.metro.se/metro-debatt/djurens-ratt-lat-faglarna-behalla-sina-agg-i-pask/EVHocE!sTCOdzRIypg/

Sk_rmklipp.png

• Like 5

Jag håller helt med Tuva om behandlingen av djur, men jag undrar om veganer har tänkt igenom konsekvenserna av att vara vegan.

Om ingen åt ägg eller höns, så skulle det inte finnas några höns alls i Sverige, möjligen i djurparker och några enstaka ställen där folk gillar höns.

Det gäller för övrigt all boskap.

• Like 1

De låga matpriser som vi har idag är nog till viss del resultatet av att man rationaliserat bort sådant som djur, människor och natur hade behövt för att må bra. Det blir naturligtvis billigare med mindre ytor, rationellt producerat foder, subventioner, låga löner, hormoner, förebyggande antibiotikabehandling etc. Jag tror kostnaderna för det närproducerade och ekologiska eller kravmärkta kommer lite närmare verkligheten. Det är helt enkelt ett mer korrekt pris för bra mat. Ett pris som inte framtiden subventionerar.

Så, jag håller med Camilla om många djurrättsaspekter men jag undrar också, som Lisbet här ovan, om veganer och vegetarianer ser sin egen miljöpåverkan och vad tror de om köttets? Har de kunskap om monokulturernas konsekvenser? Vet de vilken mångfald betesvall och äng innebär och hur mycket av detta som gått förlorat när jordbruket industrialiserats? Kan de skillja på animalisk naturbetesmat och CAFO-producerad?

• Like 5

En sak som slår mig är att om man accepterar "myndigheters" sätt att räkna, då finns det nästan ett omvänt förhållande mellan miljövänlig och etisk försvarbar djurhållning.

Exempel: En glad kossa som lever sitt liv utomhus på ängarna är en "miljöbehov". En kyckling som lever under "industriella" förhållanden är "klimatsmart". Hur blev det så?

En väldigt intressant frågeställning tycker jag! Finns det planterade åsikter här?

Jag tänker allt oftare att om vi människor äter just den mat vi är anpassade till och den maten produceras på naturens eget sätt så borde det vara en del av naturens kretslopp s a s. Enda "obalansen" skulle kanske vara vårt blotta antal?

Detta är förståss bara en poetisk spekulation :)

• Like 5

Exempel: En glad kossa som lever sitt liv utomhus på ängarna är en "miljöbehov". En kyckling som lever under "industriella" förhållanden är "klimatsmart". Hur blev det så?

På tal om hönor; Har ni tittat på Habblarp Trädgårdars facebooksida? Ägarinnan har många intressanta aspekter på det där med höns och ägg. Inte ur näringssynpunkt så ofta kanske men antal hönor per kvadratmeter... Inte ens KRAV är bra ur djurets perspektiv. :(

Och jag håller med, Hur blev det så fel? Varför diskuteras bara klimatet? Resten av vår omvärld då? Gifterna? Resursslöseriet? Listan kan göras lång... 

Det är mycket man inte förstår när man bara är en vanlig människa...  :blink:

• Like 4

http://www.habblarp.se/djuren-16370336

Ja, där ser djuren ut och ha det bra.  :)  Det skulle vara intressant och veta vad de tar för äggen. De ekologiska kostar ju 3 kronor styck. 5-10 kronor kan nog många tänka sig och betala om man vet att hönorna har rätt förhållanden, sannolikt blir också kvalitén på äggen därefter.

• Like 2

Det går käpprätt åt h***vte.. speciellt som det är vi konsumenter som styr och även som skattebetalare pumpar vi in miljarder för billigare/sämre mat/sämre miljö/sämre djurhållning!

Såå jag vill ha en ny märkning på maten, bilder direkt på hur djuren har det, och det skall stå hur mycket gräs vår mat har ätit!

Som regel finns det ett linjärt förhållande mellan hur vår mat har levt, påverkan på miljön och dess näringsinnehåll!

Jag är medelinkomstagare och har inga problem med att betala för riktig mat.. problemet är i stället att jag är tvungen att ha bil och lägga massor av timmar på att åka omkring till olika ställen för att köpa den.. och jag har inte alltid den lusten som krävs!

Såå jag köper inte veganens argument rätt av.. även om kritiken är berättigad, dvs det är som regel käpprätt åt he***vete att köpa sin mat i vanliga affärer!

Hur blev det på detta sättet?

• Like 6

Hur blev det på detta sättet?

Vi blev urbana, började köpa maten i butik, släppte kopplingen till naturen som ger oss maten och förlitade oss på att de som gör vår mat och ger oss råd är hederligt och kunnigt folk?

Vi gjorde det för att det var bekvämt och gav oss tid till roligare saker?

• Like 5

Jag tror som du Kahavia!  :)

Kan det också vara så att var sak har sin tid. För ca 50 år sedan var kanske svält och brist på mat ett av de absolut största problemen och matkostnader stod för en stor del av hushållsbudgeten även i den rika delen av världen. Då var lösningen storskalighet för att öka produktionen snabbt. Sedan  gick allt överstyr när  penninghungriga multinationella företag prioriterade vinst före hälsa.

Nu när det egentligen inte längre finns någon brist på mat, snarare är problemet  ett överskott av mat, då kanske det också har blivit tid för en mera småskalig produktion. Där man förutom att tjäna pengar också vill värna om hälsa och miljö. Jag tycker att det börjar dyka upp allt fler exempel på detta.

Hoppet är det sista som överger människan.  :)

• Like 3

Ja, det är nog senare tiders "små stegens politik" som är boven. Som tur är har det vuxit fram just en sådan småskalig och ofta ekologisk produktion som du pekar på. Och det är nog till en del vår förtjänst tror jag. Tänk på allt gräsbetat kött som nu köps lådvis av de där "LCHF-kufarna" :)

Kanske håller vi på att ta tillbaka en del av ansvaret för maten? Det vore ju ett snyggt sätt att neka de stora producenterna ansvarsfrihet, så som de missbrukat den :D

• Like 2

Jag håller helt med Tuva om behandlingen av djur, men jag undrar om veganer har tänkt igenom konsekvenserna av att vara vegan.

Om ingen åt ägg eller höns, så skulle det inte finnas några höns alls i Sverige, möjligen i djurparker och några enstaka ställen där folk gillar höns.

Det gäller för övrigt all boskap.

Plus att markens näring utarmas. Veganernas lutar sig på köttätarna för att kunna bruka sin jord.

• Like 2