Jump to content

Graviditeter och infektion...

fridadahlstrom

Recommended Posts

Hej!

Efter mitt andra missfall på ett år så kunde läkarna konstatera att en infektion utlöst fostervattnet för tidigt. Under kommande graviditet kommer de ta prover regelbundet för att se om jag har en infektion i kroppen.

Tror ni att kosten påverkar och skulle jag kunna äta lchf under graviditeten för att minska risken för infektion?

• Like 1

LCHF-kost, att man undviker socker och spannmål framför allt, brukar man säga är allmänt infektionsdämpande. Det är perfekt att undvika socker (även stora mängder frukt, juice etc.) och gluten under graviditeten. Barnet i magen blir "lagom stort", så stort som det är tänkt att bli och inte "sockerstort". Du minskar också risken för graviditetsdiabetes.

Dock tycker jag att du ska blir ordentligt undersökt innan du försöker att bli gravid igen för att ta reda på vad infektionen i kroppen beror på. Märker du av infektionen på något annat sätt? LCHF kan du börja med direkt.

Önska dig all lycka till!

• Like 6

Det vanligaste påståendet är ju att lågkolhydratskost är inflammationsdämpande. Infektioner däremot kräver väl någon form av smittoämne, alltså bakterier eller virus?

Jag är inte bergis på att kroppens immunförsvar i form av t.ex. vita blodkroppar förbättras på lågkoöhydratkost. Däremot så ska man förstås inte äta socker. Men strikt ketogen kost som optimal för immunförsvaret? Knappast för alla, men kanske för några.