Ti Ti Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Jag blev alldeles paff när jag nyss försökte öppna en artikel i ett nytt fönster och möttes av nedanstående meddelande. Det tycks dock inte omfatta nyhetsartiklar. Du har uppnått det maximala antalet fria artiklar per veckaFör att fortsätta läsa den här och alla andra artiklar på dn.se erbjuder vi dig att teckna en digital prenumeration. Ingen bindningstid eller uppsägningstid Första månaden för 1 krona, därefter 99kr/mån Som prenumerant får du tillgång till hela tidningen digitalt och alla artiklar på dn.se DN 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted April 3, 2015 Author Share Posted April 3, 2015 Fast nu ser jag ju att de tycks ha tagit bort märkningen som fanns tidigare på artiklar som bara var tillgängliga för prenumeranter. Det här kanske är en enklare metod som minskar på administrationen. Tycker dock inte jag sett någon information om detta på DN. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Även SVD har börjat med detta trams och de har satt gränsen ännu snävare. Fast detta kan du komma förbi genom att rensa bort "kakorna" (cookies) i din webbläsare Tyvärr försvinner då även eventuella sparade lösenord som du kan ha där (de lagras också ofta som kakor). Om du t ex har angivit "kom ihåg mig" för detta forum så lagras detta i en kaka men kommer du ihåg ditt lösenord så kan du logga in igen och ange att webbläsaren ska komma ihåg dig. Detta varar då till nästa gång du tar bort alla kakor. Är du riktigt vågad kan du försöka hitta just de kakor som hör ihop med SVD och DN och rensa bort enbart dessa. Du kan antagligen se detta på kakans filnamn. Då påverkas inget annat Så här tar man t ex bort cookies i Firefox: http://www.klickahar.se/ta-bort-cookies-i-firefox-19-0-2/#.VR7BEZ_arqA 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Du kan köra incognitofönster i browsern också... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Även SVD har börjat med detta trams och de har satt gränsen ännu snävare. Fast detta kan du komma förbi genom att rensa bort "kakorna" (cookies) i din webbläsare Tyvärr försvinner då även eventuella sparade lösenord som du kan ha där (de lagras också ofta som kakor). Om du t ex har angivit "kom ihåg mig" för detta forum så lagras detta i en kaka men kommer du ihåg ditt lösenord så kan du logga in igen och ange att webbläsaren ska komma ihåg dig. Detta varar då till nästa gång du tar bort alla kakor. Är du riktigt vågad kan du försöka hitta just de kakor som hör ihop med SVD och DN och rensa bort enbart dessa. Du kan antagligen se detta på kakans filnamn. Då påverkas inget annat Så här tar man t ex bort cookies i Firefox: http://www.klickahar.se/ta-bort-cookies-i-firefox-19-0-2/#.VR7BEZ_arqA En enkel lösning är att ha två browsers igång (t ex Firefox och Chrome) - en för läsning av tidningar, och en annan för forum och annat där man vill vara inloggad. Många tidningar har dessa begränsningar nuförtiden, så DN och SvD hänger bara med sin tid, och påminner oss om att de vill ha betalt för sin produkt. Och vem vill inte det? Jag tror dock att lösningen snarare kommer att bestå i ett "Spotify" för tidningar än att individer ska tvingas välja ut enstaka tidningar att läsa. En fin poäng med internet är ju att vi nu har tillgång till världens alla tidningar, alltifrån New York Times till Le Monde. Sen tycker jag att hela grejen att man ska logga in för att läsa tidningar och därmed få sina läsvanor spårade ner i minsta detalj är väldigt obehaglig. Detta är den största anledningen för mig att fortsätta tömma cookies. Just my two cents. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Bra tips från Jesper och anna tycker jag! Sen tycker jag att hela grejen att man ska logga in för att läsa tidningar och därmed få sina läsvanor spårade ner i minsta detalj är väldigt obehaglig. Detta är den största anledningen för mig att fortsätta tömma cookies. Detta bekymrar även mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts