Jump to content

LCHF för hela familjen, även för småbarn?

Malin

Recommended Posts

Hej

Jag är 36 år, har fyra barn (10år, 8år, 3år och 6mån) och äter LCHF sedan ett år tillbaka.

Hela familjen äter samma kost på hemmaplan och mår väldigt bra av det. Barnen äter det som serveras i skolan, på dagis och på fritids, även om jag ibland ser att de hårresande nog serverar smörgås, juice och varm choklad till frukost på dagis =(

Det som jag är lite osäker på är vad jag skall ge min lilla halvårstjej som behöver börja äta riktig mat. Till de äldre barnen har jag tyvärr gett välling, gröt, majskrokar, smörgåsar mm när de var små, eftersom jag fortfarande saknade all kunskap om kost då... Vi har nu beslutat oss för att avstå från alla vällingar och gröter, dessutom vill vi precis som till övriga familjen laga hennes mat helt från grunden.

Kan man få lite tips på vad man ska ge, tex till frukost och vid övriga tillfällen då en vällingflaska tidigare varit det självklara valet?

Hej

Jag är 36 år, har fyra barn (10år, 8år, 3år och 6mån) och äter LCHF sedan ett år tillbaka.

Hela familjen äter samma kost på hemmaplan och mår väldigt bra av det. Barnen äter det som serveras i skolan, på dagis och på fritids, även om jag ibland ser att de hårresande nog serverar smörgås, juice och varm choklad till frukost på dagis =(

Det som jag är lite osäker på är vad jag skall ge min lilla halvårstjej som behöver börja äta riktig mat. Till de äldre barnen har jag tyvärr gett välling, gröt, majskrokar, smörgåsar mm när de var små, eftersom jag fortfarande saknade all kunskap om kost då... Vi har nu beslutat oss för att avstå från alla vällingar och gröter, dessutom vill vi precis som till övriga familjen laga hennes mat helt från grunden.

Kan man få lite tips på vad man ska ge, tex till frukost och vid övriga tillfällen då en vällingflaska tidigare varit det självklara valet?

Hej! Grattis till bra beslut om att avstå välling, gröt, osv...

Äggulor - äggröra på äggulor och smör...

Ägg och grönsaksomelett – använda grönsaker som du kokat tidigare och mosa ihop med äggulan och gör en omelett.

Grönsaker, kött, kyckling och smör.

Varm dryck på äggula, varmt vatten och smör (bra alternativ till välling), dock mättande! ;)

Avocado...

Hoppas det hjälper! Lycka till!

Monique (författare till boken: LCHF för hela familjen)

• Like 1

Hej

Tack för tipsen, känns som att de kan gå hem! Smör är väl det enda som vi med gott resultat lyckats få i henne hittills, så en kombination med äggulor kan bli riktigt bra.

Ska testa redan i morgon bitti =)

/Malin

Spännande! Skriv gärna igen och berätta hur det går! :)

Monique

Hej

Funkar de med grädde och mjölk i större mängder till en 6-månaders? I så fall ska jag testa era ideer! Gav henne smakprov på vispad grädde och hallon då vi åt mandelpannkakor. Det var uppskattat.

Testade äggula och smör en morgon med det funkade inte! Kan ha varit konsistensen som var en aning för gryning. Kanske ska mixa det nästa gång. Jag kan tycka att hon borde gilla smaken, det var ju väldigt gott!

Testade också avocadomos, fick i henne ett par teskedar (!) och hon verkade nöjd med smaken!

Något annat som funkar i mindre mängder är potatis, morot, köttfärs, vitlök och provencalska örter kokade och mixade med smör. Luktar gott och hon tvärvägrar i alla fall inte :)  

Hej

Funkar de med grädde och mjölk i större mängder till en 6-månaders? I så fall ska jag testa era ideer! Gav henne smakprov på vispad grädde och hallon då vi åt mandelpannkakor. Det var uppskattat.

Testade äggula och smör en morgon med det funkade inte! Kan ha varit konsistensen som var en aning för gryning. Kanske ska mixa det nästa gång. Jag kan tycka att hon borde gilla smaken, det var ju väldigt gott!

Testade också avocadomos, fick i henne ett par teskedar (!) och hon verkade nöjd med smaken!

Något annat som funkar i mindre mängder är potatis, morot, köttfärs, vitlök och provencalska örter kokade och mixade med smör. Luktar gott och hon tvärvägrar i alla fall inte :)  

Testa att smäta smöret innand du blandar med ägget så det inte blir så torrt. Kankse hjälper :)

Mjölk och grädde från 6 månader, låter lite tidigt... Kolla upp det... :)

Härligt med alla bra tips! Börjar läsa på redan nu, trots att bebisen fortfarande ligger i magen( någon dag till) Tänker INTE ge den här bebisen välling, köpegröt, majskrokar och rån som de 2 andra fick.

Avocado kan ju funka bra att ha med i skötväskan istället för banan. Bara att hoppas att barnet gillar smaken:-)

Någon som har fler tips på bra mellis att ha med när man ska iväg. Till ett barn runt halvåret som inte börjat äta allt än alltså.

Istället för välling (innan läggdags) Så värmer jag upp ca 150 ml gammeldags mjölk till lagom temperatur. Har han ätit dåligt under dagen så blandar jag i lite grädde oxå. Sen när jag värmt upp mjölken har jag i ca 1 tsk smaklöst kokosfett + d-vitamindropparna.
I början var han inte så jätteförtjust eftersom han precis gick från tutte till flaska (12 mån, 3 v gammal). Då hade jag lite vaniljpulver i (smakade som varm glass typ) då gick det ner, sen drog jag bara ner på vaniljen tills jag kunde sluta helt (det är ju ganska dyrt :P )
Han är uppväxt på i huvudsak lchf men får ju tyvärr kolisar i sig på dagis. Där säger de iaf att han är starkare än 2åringarna, så jag har väl lagt en bra grund :)
Till mellis så blandar jag turkisk el rysk yoghurt med vispgrädde och mosade bär. + en FinnCrisp med ett tjockt lager smör.
På dagis försöker de ge honom frukt. Den kastar han bara iväg. Haha. (De tittar lite snett på mig när jag säger att vi inte äter frukt hemma, det finns nyttigare alternativ)

• Like 1

Härligt med alla bra tips! Börjar läsa på redan nu, trots att bebisen fortfarande ligger i magen( någon dag till) Tänker INTE ge den här bebisen välling, köpegröt, majskrokar och rån som de 2 andra fick.

Avocado kan ju funka bra att ha med i skötväskan istället för banan. Bara att hoppas att barnet gillar smaken:-)

Någon som har fler tips på bra mellis att ha med när man ska iväg. Till ett barn runt halvåret som inte börjat äta allt än alltså.

Den yoghurtblandningen som jag nämnde ovan är bara att göra i en gammal barnmatsburk och ta med =)

Istället för välling (innan läggdags) Så värmer jag upp ca 150 ml gammeldags mjölk till lagom temperatur. Har han ätit dåligt under dagen så blandar jag i lite grädde oxå. Sen när jag värmt upp mjölken har jag i ca 1 tsk smaklöst kokosfett + d-vitamindropparna.

I början var han inte så jätteförtjust eftersom han precis gick från tutte till flaska (12 mån, 3 v gammal). Då hade jag lite vaniljpulver i (smakade som varm glass typ) då gick det ner, sen drog jag bara ner på vaniljen tills jag kunde sluta helt (det är ju ganska dyrt :P )

Han är uppväxt på i huvudsak lchf men får ju tyvärr kolisar i sig på dagis. Där säger de iaf att han är starkare än 2åringarna, så jag har väl lagt en bra grund :)

Till mellis så blandar jag turkisk el rysk yoghurt med vispgrädde och mosade bär. + en FinnCrisp med ett tjockt lager smör.

På dagis försöker de ge honom frukt. Den kastar han bara iväg. Haha. (De tittar lite snett på mig när jag säger att vi inte äter frukt hemma, det finns nyttigare alternativ)

Roligt med frukten! Ja många tittar snett...

Jag ser fram emot att man justerar kosten i skolor och på förskolor. Tänk vilka lugna och harmoniska barngrupper det skulle bli =)

Det gör ju ont i mig när jag läser på tavlan att dagens frukost bestod av macka med leverpastej, juice och varm choklad... Sen får de stackars underbemannade fröknarna tampas med 25 barn med sockerkick och efterföljande bråk. Fy!

Några bra LCHF-tips till en 1-åring med allergi mot mjölkprotein och ägg (även spannmål och soja men det är ju ändå inte LCHF)? Svårt att ge smör och feta mejeriprodukter. Vart hittar man vettiga fettkällor? Frukost och mellistips som inte är majs eller riskex eller frukt? Har kört fast känner jag.

Några bra LCHF-tips till en 1-åring med allergi mot mjölkprotein och ägg (även spannmål och soja men det är ju ändå inte LCHF)? Svårt att ge smör och feta mejeriprodukter. Vart hittar man vettiga fettkällor? Frukost och mellistips som inte är majs eller riskex eller frukt? Har kört fast känner jag.

Avokado, kokosfett, olivolja, mandelmjöl (55%fett), ge bär ist för frukt, kanske lite småplock till mellis som bitar från grillad kyckling, köttbullar eller något. Vanlig mat fast i lite mindre mängd :)

Man måste ju inte ge dem något att dricka precis innan de går å lägger sig, ge lite käk så sent som möjligt kanske?

• Like 1

• 2 weeks later...

Hej, mitt allra första inlägg här på forumet :)

För åtta månader sen fick jag barn nr 2. Med första barnet vad jag inte jätte insat i just LCHF men jag uteslöt dock välling och all färdigmat och det mesta som rekommenderas av livsmedelsverket :) Båda barnen ger jag och har gett sen start BOVETEGRÖT, har inte sett det nämnas i dessa sammanhang. Sen nr två kom har jag nu börjat testa sk äggmjölk som jag blivit tipsad om genom att läsa forum som dessa och andra websidor och bloggar. I denna späder jag ut med lite rismjölk för jag har ändå hört att man skall ta det lite lugnt med mjölkprodukterna i början. Nr 1 fick bara rismjölk i ett och ett halvt år. Men nr 2 kommer inte få lika mycket.

Det jag är lite nyfiken på är varför bovetegröt aldrig kommit på tal. Det måste väl vara ett bra alternativ.

Samt hur ser ni på att använda lite rismjölk i början? skulle va kul med lite kommentarer på det

Jag tycker att det är värt att tänka på att bröstmjölk faktiskt innehåller 37 E% kolhydrater, och att alla ursprungliga folkgrupper ammat delvis åtminstone tills barnen är 2-4 år. Så LCHF till en 6-månaders tycker jag på rent evolutionära grunder låter riskabelt.

Jag tycker ju att ersättning funkar okej om man vill ha något enkelt istället för välling. Du har fått tips om bovetegröt, hirsgröt är väl också ett alternativ (som min dotter aldrig åt iofs). Annars är det såklart riktig mat - kokt köttfärs, kycklinglever, makrill, rotfrukter. (Och broccoli har ungarna älskat.) Jag tycker att du ska tänka på att ha en del kolhydrater, kanske potatis och banan eller annan frukt.

Jag rekommenderar också att man ger lite gluten under tiden man ammar, det tycks minska risken för glutenintolerans senare i livet. Lite pasta eller bröd ibland, det behöver ju inte vara en massa gröt/ välling varje dag.

De brukar väl rekommendera att man inte dricker så mycket (ko)mjölk första året för att det inte ska konkurrera ut mat.

Lycka till!

Hhmm får erkänna att jag inte läst alla inlägg här.... Gillar dock inte att det rekommenderas så mycket mjölkprodukter till en liten människa. Ge barnet riktig mat men mosad istället. Om barnet inte gillar smaken så prova igen senare. Övning ger färdighet - även på smaklökarna :-) Själv har jag tre barn varav den minsta (1,5år) typ aldrig har ätit vare sig gröt eller välling. Hon var riktigt kinkig med maten men skam den som ger sig. Övning, övning, övning - gäller allt ;-)

Som måltidsdryck - vatten.

Min pojke var tvungen att undvika mjölkprodukter hela sitt första år pga mjölkprotein allergi.

Det gjorde att vi med automatik inte kunde ge honom välling, yogurtar (fanns inte så många spännande alternativ han accepterade heller för 12 år sen). Han fick äta mat istället för att äta sig mätt på vällingen (jag ammade tills han bet mig vid 8-9 månaders ålder). Det positiva med att inte tvinga i barnen en massa sötad mat och så är ju också att de lär sig uppskatta mat som man själv hade svårt att lära sig äta. Min pojke är en riktig gourmand om man jämför med mig.

Och som tonåring har han frågat mig om jag kan hjälpa honom att äta lite mer LCHF-likt. Roligt :)

• 3 weeks later...

Jag blandar min knattes hemmagjorda mat med kallpressad oliv- eller kokosolja. Han är 7 månader men får inte alls youghurt eller andra mjölkprodukter (mer än osaltat smör ibland). Avokado är fortf en stor favorit (when all other things fail...). Han gillar äggula också, om jag blandar den till lite lösare konsistens, jag brukar tillsätta bröstmjölk och lite fett. Han har hittills varit (lakto)-ovo-vegetarian, men idag fick han sin första smakportion djur = jag gjorde foliepaket i ugnen, en med lax och en med blandad kompott rotsaker (sötpotatis, morot, kålrot och lite rotselleri som ger nästan all mat god smak uatn andra kryddor). Enkelt ångkokt. Mixade alltsammans till lämplig konsistens. (fryser in lämpliga portioner i istärningslådor).

Det mesta stannade inuti barnet vilket jag tar som ett gott betyg. =) Nu står det på menyn en vecka innan det är dags för kött.

Inga större bekymmer med vad jag ska ge honom. Det är den äldre generationen som har det (läs: farfar å farmor...)

Han ammas fritt under dagen/natten förövrigt.