mcek

Är alkohol samma sak som kolhydrater?

Recommended Posts

Hejsan forumet, 

Jag undrar hur/om man ska räkna om alkohol till kolhydrater?

Är ett gram alkohol lika mycket som ett gram kolhydrat?

Saken är den att jag jobbar med alkohol så jag är ofta i situationer där jag dricker. Jag vet att det är ett val men vid slutet av dagen så kan jag konstatera att jag dricker mer än gemene man ändå. Den stora rädslan är att det blir samma sak som att jag äter LCHF men samtidigt som jag motsvarande sätter i mig massa potatisar...

Tacksam för lite hjälp här. Har sökt på forumet men det verkar inte vara någon som har samma frågeställning som mig..  :o  ;)

Bästa hälsningar
M
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hänvisa till den brittiske vetenskapsjournalisten Tony Edwards bok "The Good News About Booze". Han menar att man inte går upp i vikt av alkoholkonsumtion trots kaloriinnehåll, Det är absoult inte jämfört med kolhydrater. Han hänvisar till experiment med möss som inte går upp i vikt trots hög alkoholkonsumtion. Men då förutsätts att den alkohol man dricker inte innehåller socker eller kolhydrater (t ex öl).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alkohol är inte en kolhydrat enligt definitionen av kolhydrat, och det höjer inte blodsockret eller påverkar insulinnivån på kort sikt.

Alkohol bryts ner av levern, och i det liknar det fruktos och galaktos (som är kolhydrater) metabolt. Levern bränner dessa molekyler för energi, eller omvandlar dem till triglycerider = fett.

Skaldeman hävdar att han lägger på sig några kilon om han unnar sig lite vin till sin LCHF. Mer viktpåverkan än så verkar moderata mängder vin inte ha. Det är intressant med tanke på hur energirikt alkohol är.

Om man regelbundet får i sig mycket alkohol kan man över tid drabbas av fettinlagring i levern, vilket gör att levern fungerar sämre. Samma sak om man äter för mycket fruktos. Antagligen har galaktos liknande effekt men jag har inte sett någon forskning på det.

Fettlever leder till insulinresistens, så på det viset kan alkohol över tid bidra till att metabolt syndrom (insulinresistens, bukfetma, högt blodsocker, högt blodtryck) utvecklas.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som ovan säger så påverkar inte alkohol insulinet (om du inte dricker kolhydratirik alkohol förstås) men det påverkar däremot ketosen. Levern förbränner det den har mest av eller som är farligast. Alkohol stänger av ketogenesen medan det själv förbränns. Sen bör man tänka på att det också minskar testosteronet som i förlägning minskar fettförbränning.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för era svar!

Så kolhydrater går inte riktigt att likställa med alkohol, men under tiden som alkoholen förbränns av levern så stängs ketosen ner - även fast det inte har blodsocker- eller insulinhöjande effekt. 

Då drar jag slutsatsen att det egentligen har samma effekt?

Bästa hälsningar

Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som sker när ketosen är nerstängd och levern inte heller producerar glukos och dina glukosdepåer är slut, är att du blir vrålhungrig p g a blodsockerfall och äter kolhydratrika produkter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som sker när ketosen är nerstängd och levern inte heller producerar glukos och dina glukosdepåer är slut, är att du blir vrålhungrig p g a blodsockerfall och äter kolhydratrika produkter.

Det låter som att du drar en något snabb slutsats där. Man kan ju lika gärna härda ut och fortsätta äta LCHF. 

Jag är överlag lite förlorad i den här frågan fortfarande men jag provar med följande tankegång:

1. Alkholen får företräde hos levern som istället för att bränna fett bränner alkoholen, mao - ketosen stängs ner. 

2. Energi från övrigt matintag lagras istället som fett. 

Det är ju inte energivärdet jag är intresserad av egentligen utan hur kolhydraterna påverkar ketosen. 

Mvh

M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som att du drar en något snabb slutsats där. Man kan ju lika gärna härda ut och fortsätta äta LCHF. 

Jag är överlag lite förlorad i den här frågan fortfarande men jag provar med följande tankegång:

1. Alkholen får företräde hos levern som istället för att bränna fett bränner alkoholen, mao - ketosen stängs ner. 

2. Energi från övrigt matintag lagras istället som fett. 

Det är ju inte energivärdet jag är intresserad av egentligen utan hur kolhydraterna påverkar ketosen. 

Mvh

M

Om du p g a blodsockerfall blir jättehungrig så är det nog troligt att du äter, och gärna äter kolhydratrik mat vid det tillfället. Sedan kan du ju återgå till LCHF. OBS! alkohol innehåller inte och är inte detsamma som kolhydrater. Alkoholhaltiga drycker kan innehålla kolhydrater, t ex öl och söta viner. Whisky t ex innehåller knappast alls kolhydrater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du p g a blodsockerfall blir jättehungrig så är det nog troligt att du äter, och gärna äter kolhydratrik mat vid det tillfället. Sedan kan du ju återgå till LCHF. OBS! alkohol innehåller inte och är inte detsamma som kolhydrater. Alkoholhaltiga drycker kan innehålla kolhydrater, t ex öl och söta viner. Whisky t ex innehåller knappast alls kolhydrater.

Nej exakt, det är en bra poäng med whiskyn - men då är jag tillbaka i frågan om hur alkoholen påverkar ketosen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej exakt, det är en bra poäng med whiskyn - men då är jag tillbaka i frågan om hur alkoholen påverkar ketosen...

För ett par år sedan ställde jag en del liknande frågor om alkohol och LCHF här på forumet. Jag fick 40 svar. Din frågeställning blev behandlad där. Ämnet hette: "LCHF och regelbundet bruk av alkohol." Det finns under "Allmänt om LCHF". Datum var 10 okt 2013.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vilken "form" man får i sig alkohol verkar spela stor roll....   Om jag en helg (fre-lör) dricker 6-8 st 50 cl starköl går jag upp 1 kg.  Om jag en helg (fre-lör) dricker 100 - 150 cl rött vin så syns ingen skillnad på vågen...

Alkohol innehåller en massa energi, fattar inte vad de via tex rött vin tar vägen, försvinner bara ut i tomma intet?

/B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vilken "form" man får i sig alkohol verkar spela stor roll....   Om jag en helg (fre-lör) dricker 6-8 st 50 cl starköl går jag upp 1 kg.  Om jag en helg (fre-lör) dricker 100 - 150 cl rött vin så syns ingen skillnad på vågen...

Alkohol innehåller en massa energi, fattar inte vad de via tex rött vin tar vägen, försvinner bara ut i tomma intet?

/B

"Öl är flytande bröd" - troligen mer kolhydrater i öl...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Öl är flytande bröd" - troligen mer kolhydrater i öl...

Ingrediens     Energi       Protein  Fett  Kolhydr. Fibrer Alkohol

4 liter starköl 1865 kcal  24 g      0 g   128 g     0 g     180 g

4 liter vitt vin  2618 kcal   0 g       0 g     16 g     0 g     369 g

lönar sig att dricka vin...;D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande, eller hur! Ingen forskning kommer någonsin att göras på detta eftersom ett sådan projekt omöjligen skulle kunna passera en etisk kommitte. Vi får nöja oss med N=1 och sprida ordet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag dricker ibland, inte ofta, en gång i månaden, då dricker jag vin, Projects (torrt) eller sprit. Min stora undran är vad man ska kunna käka med relativt gott samvete som drinktilltugg? Jordnötter hade ju varit trevligt, men de ligger ju lite väl högt i carbs! Innan var det alltid salta pinnar, men det går ju inte. Det finns goda torrostade mandlar som det står att det vara är 5g kolhydrater i, men jag misstänker att det är ett feltänkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå blodsocker så har jag aldrig begripit det här med alkohol. Jag har typ1 och har testat det mesta. Visst, öl höjer blodsockret en aning men rött vin och starksprit knappt något. Tvärtom får jag alltid lågt blodsocker av dem. Får även lågt av öl om den är av starkare sorten och det dricks mer än 3-4 st.

Vad jag inte kan begripa är var kolhydraterna tar vägen för jag märker aldrig någon rekyl efter några timmar eller dagen efter. Värdet är fortsatt lågt eller som vanligt.

Har försökt att läsa på om det fenomenet men har inte hittat något vettigt alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär hälften av alkoholen energivärdet går åt i ökad termogenes (värmeutveckling) - det är därför energin "försvinner" ur kalkylen.

Detta i teorin - min praktiska erfarenhet är att varje gång jag intar alkohol så tappar jag ca. ett kilo i vikt till dagen därpå. Jag antar att det har att göra med vätskebalansen.

Detta kilo + lite extra åtkommer dock dagarna där efter när man återgår till den normala alkoholfria dieten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alkolhol är ingen kolhydrat. I kroppen oxidaras alcohol till acetat vilket rent kemiskt är en fettsyra. Biologer/fysiologer är dock inte överens om ifall smörsyra (4 kolatomer) eller acetat (2 kolatomer) skall räknas som den minsta fettsyran.

Precis som "bim" observerat går blodsocker gärna ner av alcohol. Och precis som "shapeshifter" lagt märke till är alcohol vätskedrivande.

När det gäller ketos och alcohol tror jag inte det finns några studier på detta. Däremot är det känt att alkohol ofta ger en del ketoner I blodet hos personer som inte går på ketogen diet. Vid akolholförgiftning på akutmottagningarna kollar man ketoacidosis på patienterna för ibland har de så mycket ketoner att det blir giftigt (typ samma sak som kan ske vid diabetes typ 1).

Jag brukar råda till att vara försiktig med ketogen diet (och fasta) vid alkoholintag eftersom båda ökar ketoner och minskar blodsocker. Som vanligt spelar fler faktorer in och resultatet varierar en del från gang till gång. Men manga känner nog igen att de vid något tillfälle I ungdommen sparade slantarna till alkohol och skippade maten sista helgen innan lön/studiemedel. Det brukade säkert inte sluta helt bra?

Om någon finner en studie på ketogen diet och alkohol så tipsa gärna (eller om någon vill testa själv hemma?).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu