Jump to content

Näringsinnehåll i centrifugerade grönsaksdrinkar

mcek

Recommended Posts

Hej igen,

Nästa fråga gäller näringsinnehållet i centrifugerade grönsaksdrinkar. Någon som har koll? 

När man centrifugerar grönsakerna så blir det ju en stor del massa över eftersom man bara utvinner saften. Någon som har koll här?

Sjukt gott med grönsaksdrinkar förresten. Jag mixar ofta

- broccoli, gurka, spenat och en touche ingefära

- avocado selleri gurka chili

eller någon blandning av de ovan.

En riktigt fräsch frukostdrink och alla ovan grönsakerna undantaget inegära är ju rätt kolydratfattiga. Men man undrar ju om 1 dl drink skulle motsvara 100g grönsaker...

Tack på förhand!

Bästa hälsningar

M

Det är ju mest vatten du får fram.. med en del vitaminer och mineraler.. troligen i ungefär samma koncentration som i grönsakerna, dvs rätt lite.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=358〈=sv

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=390〈=sv

Sen så missar du ju RS och lösliga fibrer, så då får du dricka ett glas till med uppslammat potatismjöl.

• Like 1

Smoothies borde vara bättre än juice eftersom man då mal ner hela grönsaken och därmed får med alla fibrer, RS, osv. Det borde mätta bättre också. Det blir mindre rengöring också eftersom man inte får någon "rest". Jag brukar använda en mixerstav helt enkelt och tycker att det fungerar utmärkt.

• Like 3

Nu är ju inte grönsaksdrinkarna ett substitut för grönsaker utan mer att jag tycker det känns riktigt fräscht att göra det på morgonen. Men smoothies kanske är ett värt alternativ. Jag köpte en mixerstav idag så ska prova imorgon! 

Tack för era svar!

M

• Like 2

Det ÄR gott med grönsaksjuice. Den kan även mixas med rå äggula, creme fraiche etc. för att få ett slags milkshake som är överaskande smarrig. Och det är läckert att kunna göra en knallgrön drink på spenat eller grönkål. Det piggar upp.

Jag tror framförallt att grönsaksdrinkar inte är det sämsta man kan dricka, man får i sig vatten med lite klorfyll, lite vitaminer, lite mineraler, lite andra näringsämnen.

Men jag tror inte att det ersätter att äta grönsaker?

• Like 1

Jag tror framförallt att grönsaksdrinkar inte är det sämsta man kan dricka, man får i sig vatten med lite klorfyll, lite vitaminer, lite mineraler, lite andra näringsämnen.

Men jag tror inte att det ersätter att äta grönsaker?

Hej Zepp, jag har faktiskt ingen aning om det ersätter eller inte. Min mening med drinkarna är inte att ersätta grönsakerna utan bara ett gött alternativ till vatten på morgonen.

Enligt www.fineli.fi så innehåller tomat (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=352〈=sv) 3,5% kh och mosad tomatjuice ( http://www.fineli.fi/food.php?foodid=390〈=sv ) 3,3 % kh. Ingen märkvärd skillnad mao.  Men då är ju samtlig massa kvar i drinken. 

Så då verkar fakta vara att
1. 1,5 dl centrifugerad grönsaksjuice av exempelvis spenat, broccoli, gurka och chili har ett snittvärde på ungefär 2% kh.
2. Mosad grönsaksjuice vs. färska grönsaker har ett 10% lägre kh-värde. 
3. Centrifugerad grönsaksjuice innehåller i så fall 90% av ursprungskh minus massan som är kvar, vilket torde ha ett högt kh-värde.

Då gissar jag på att centrifugerad grönsaksjuice kan ha ett 50% lägre kh-värde än färska grönsaker. Så 1,5 dl grönsaksjuice med ett snittvärde på 2%kh borde motsvara 1,5 gram kolhydrater. 

Vad tycker ni, låter det rimligt?

Vad det gäller grönsaker, så är det lite missvisande att stirra sig blind på mängd kh. De har vitaminer och fibrer vi behöver, så det är inte onödiga kolhydrater. Vidare väldigt lite mängd kh mot vad de ger, plus lite kalorier. Borde ha liten påverkan på vikt, däremot stor påverka på hälsan, speciellt i det långa loppet. I jämförelse innehåller frukt ofta mycket mindre vitaminer och tex fruktjuice gör lätt att man får i sig stora mängder socker utan mycket näring.

• Like 4