Ganymedes Posted April 4, 2015 Share Posted April 4, 2015 http://xeroshoes.com/barefoot-running/goshen-movie-trailer-watch-it-here/ Jag har bara sett början av filmen men dom äter tydligen om jag fattat rätt en kost bestående av ca 90% majs och bönor. Dom äter 13% fett och över 70% kolhydrater (jag gissar att det är E% dom menar) och dom drabbas inte av tex. diabetes eller cancer. Maten dom äter är oraffinerad och naturlig. Dom rör på sig naturligt i deras sätt att leva till skillnad från oss. Tarahumara-indianerna var en inspirationskälla bakom boken "Born to run" av Christoffer McDougall Det finns ingen svensk text.Dokumentären finns att se gratis fram till och med den 11/4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 4, 2015 Share Posted April 4, 2015 En ganska veg-propagandistisk film Visst käkar man en massa tortillas och bönor som indian men nog glömmer man gärna att det faktiskt springer omkring en massa höns och getter här och var i filmen också Dom är alltså blandkostare med ett stort inslag av naturliga kolhydrater som är relativt lågglykemiska och med ett rikt inslag av resistent stärkelse 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Dom är alltså blandkostare med ett stort inslag av naturliga kolhydrater som är relativt lågglykemiska och med ett rikt inslag av resistent stärkelse Precis. Icke-GMO-majs som de stenmaler själva till mjöl. Dito bönor. Allt organiskt odlat och färskt. Djur som får äta färskt gräs och insekter. Jämför det med t ex rostmacka med sylt, CAFO-hamburgare med vitt bröd och söta såser, och majsoljefriterade pommes. Stålvalsat mjöl som sedan lagras länge så alla vitaminer förstörs. Denna indiandiet, om man skulle försöka följa den i ett modernt samhälle, skulle uppfattas som minst lika extrem som LCHF och det skulle vara helt omöjligt att någonsin äta ute. Man skulle vara tvungen att laga och helst även odla/föda upp all sin mat själv. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Man behöver bara gå några generationer tillbaka här i sverige, där folk mest levde av självhushåll på landet. Då åts det en himla massa bröd, potatis, rovor, fettfläsk o salt sill.. i stort sett inga grönsaker alls. Men så kunde de oxå dra uppemot 3000-4000 kcal om dagen, de hade antagligen svårt att få i sig tillräckligt. Vilket skall jämföras med hur vi lever i dag, där det krävs mellan 1600-2500 kcal. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Intressant för igår läste jag ut boken Born to run. Mycket bra bok och otroligt inspirerande. Det var kul att se indianerna spring i filmen men resten var väl sådär. Kändes lite vinklat. I boken nämns deras alkoholvanor som inte kom fram i filmen. Enligt boken har dom stora fylleslag där alla dricker sig klapp kanon och reder ut sina tillbakahållna konflikter med nävarna och alla ligger med alla. Det är sällan så enkelt som det verkar men dom har uppenbarligen ett system som funkar, vilket det nu är. När jag kommer hem ska jag definitivt snickra en träboll och jaga runt Röbo i mina fivefingers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts