Gunnar4644 Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 För en tid sedan fanns på kostdoktorn.se en rekommendation för en viss personvåg. Nu kan jag inte hitta artikeln igen. Kan någon hjälpa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Jag har en Withings som sänder data till min mobil. Om man nu gillar siffror. Kanske det är en sådan som menades. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Kan det vara den som Kostdoktorn själv berättade om i en video. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1779203 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Ja...med en Withingsvåg får man efter ett tag en bra koll på utveckling av vikt och fettmassa. Så här ser mina kurvor ut efter några år med vågen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Åh, det där ser kul ut, Peter! Vill också ha. Vilken variant har du? Såg att det finns några olika. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Ja det är kul, nästan lite beroendeframkallande. Min har några år på nacken så just den finns inte längre att köpa...men jag skulle nog gå på den lite dyrare varianten: http://www.withings.com/eu/smart-body-analyzer.html Withings har satsat mycket på presentationen av datat...graferna man får är mycket "snygga". MENDet finns konkurrenter och den här har jag varit lite sugen på: http://www.ihealthlabs.com/wireless-scales/wireless-body-analysis-scale/ Den mäter fler parametrar (kroppsrelaterade) än Withingsvågen...men jag tror inte att den är riktigt lika populär...skulle vara kul och höra om någon här använder den? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Ja det är kul, nästan lite beroendeframkallande. Min har några år på nacken så just den finns inte längre att köpa...men jag skulle nog gå på den lite dyrare varianten: http://www.withings.com/eu/smart-body-analyzer.html Withings har satsat mycket på presentationen av datat...graferna man får är mycket "snygga". MEN Det finns konkurrenter och den här har jag varit lite sugen på: http://www.ihealthlabs.com/wireless-scales/wireless-body-analysis-scale/ Den mäter fler parametrar (kroppsrelaterade) än Withingsvågen...men jag tror inte att den är riktigt lika populär...skulle vara kul och höra om någon här använder den? Fungerar de verkligen?.. Jag menar...hur kan de läsa av muskelmassa och kroppsfett?.. Är lite misstänksam då jag inte har klart för mig hur de fungerar. Som relativt kort (160 cm) med relativt mycket muskler, har jag en BMI på drygt 27, alltså enligt definitionen övervikt. Inte många som ser mig skulle anse att jag var överviktig, möjligen "lite rund" om ens det... Hur fungerar det då?.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 De skickar en svag elektrisk ström genom fötterna och gör en mätning av det elektriska motståndet, typ Olika motstånd innebär olika kroppssammansättning.Jag tror att felvisningen kan vara ganska stor....men för att följa trender över tiden så fungerar det nog riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 De skickar en svag elektrisk ström genom fötterna och gör en mätning av det elektriska motståndet, typ Olika motstånd innebär olika kroppssammansättning. Jag tror att felvisningen kan vara ganska stor....men för att följa trender över tiden så fungerar det nog riktigt bra. Okej...är ändå lite skeptisk... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Det funkar.. men är som Peter är inne på, dvs trenden är viktigast. Man har kollat upp hur det stämmer i större grupper.. så är du en medelmäniska så stämmer det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted August 31, 2015 Share Posted August 31, 2015 Jag kliver på Withings våg (Smart Body Analyzer WS50) varje morgon och är van vid att viktkurvan ser ut som Klippiga bergen: trenden är uppmuntrande nedåtlutande, men det är branta toppar och djupa dalar på vägen. Nu har jag börjat titta på fettprocenten och räknat om den till kilon och då är minskningen mycket stadigare. Vad tror ni; kan man lita på vågens mätmetod, hur resonerar ni? Och om man ger blanka f.. sjutton i BMI: vad är normal fettprocentspannet för en kvinna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted August 31, 2015 Share Posted August 31, 2015 http://www.activeform.se/2011/12/09/kroppsfett/ Hittade Jackson&Pollocks fettprocenttabell här, är den ok? Den tar hänsyn till kön och ålder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted August 31, 2015 Share Posted August 31, 2015 http://www.activeform.se/2011/12/09/kroppsfett/ Hittade Jackson&Pollocks fettprocenttabell här, är den ok? Den tar hänsyn till kön och ålder. Jag använder denna och den är nog den vanligaste tror jag: http://fitness.bizcalcs.com/Calculator.asp?Calc=Body-Fat-Navy Den stämmer ganska ok med mina mätningar på en sån där våg som ni pratar om, möjligen blir resultatet lite högre % med kalkylatorn jämfört med vågen. Jag litar mer på kalkylatorn faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted August 31, 2015 Share Posted August 31, 2015 Jag är lite skeptisk till dessa vågar. Kanske de mer exklusiva är lite bättre än de "billigare" varianterna. Jag köpte en våg som gör en mätning och via fötterna skickar någon signal som mäter vikt, vätska, muskel-, fett- och benmassa. Man fick inte använda om man hade pacemaker eller så. Glad gick jag hem med den och läste bruksanvisningen. Där det stod att mätningen blev osäker om man använde vid menstruation eller om man är medelålders kvinna Det borde ha stått utanpå inte i anvisningen när man redan har köpt den. Sen när jag använder den får jag olika resultat om jag anger att jag är 25 istället för 54. Det förstår jag inte. Mäter den så mäter den. Vikten blir ju den samma oavsett angiven ålder. Numera tjänstgör den enkom som våg för antal kilo. Så håller jag koll på centimetrarna på utvalda ställen. Det är i slutändan spegelbilden som är intressantast. Gillar jag det jag ser eller inte, och det kan ingen våg i världen ändra på . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 31, 2015 Share Posted August 31, 2015 Där det stod att mätningen blev osäker om man använde vid menstruation eller om man är medelålders kvinna Det är mycket som känns osäkert rörande medelålders kvinnor. Men som jag skrev lite högre upp i tråden ... titta på trenden så stämmer nog mätningar med sådana vågar ganska OK. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted September 1, 2015 Share Posted September 1, 2015 Jag har också en våg som ska mäta fett, muskler och vätska förutom vikten. Jag resonerar som så, att även om den mäter fel, så mäter den lika mycket fel varje gång och då blir trenden intressant att följa, även om det uppmätta värdet kanske är fel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted September 1, 2015 Share Posted September 1, 2015 Jodå, jag håller med jag är trendig som bara den... Det jag stör mig på är att jag får olika värden när jag uppger olika ålder. Mäter den så mäter den. Olika värden ger intrycket att det sitter någon där inne och gör en massa lösa antaganden och det är inte vad jag vill ha . Peter B: Helt rätt det är väldigt mycket som är osäkert med oss medelålders kvinnor , det är en del av vår charm. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts