Trollmormor Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Kan någon hjälpa mej att förklara för maken varför han gått upp i vikt sen han började med LCHF? För 6 veckor sen byte han (jag ) ut dom kolhydratrika, proteinfattiga och fettfattiga mackorna mot LCHF-mackor med fett och protein, men minimalt med kolhydrater. På 18 dagar gick han ner 1 kg. Sen 2,5 vecka äter han LCHF fullt ut. Och det kilot han gått ner har han gått upp igen . MEN han känner att han gått ner i vikt. Och jag ser att magen har minskat. Så hur förklarar jag att vågen bara visar en del av sanningen? Jag är så gott som säker på att det delvis beror på att han åt för lite innan. Och det var en av orsakerna till att han gick upp i vikt. Är det nån som känner igen sej? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Vågen mäter bara din vikt mot jordskorpan.. inte din hälsa, ej heller din kroppssamansättning. Som man så har han lättare dels att lägga på sig muskler dels att bränna fett. Minskat fett i och runt magen är bara bra.. om det sen bara fördelar sig till andra ställen så har han iallafall minskat en riskfaktor. Och på det så varierar vi i vikt mer än så av helt naturliga orsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Varför inte skaffa en våg som mäter fettprocent också ... se inlägget här. Det blir roligare om man skaffar vågen så fort som möjligt...jag "missade" ett antal kilo med dokumenterad viktnedgång eftersom jag köpte vågen några månader efter jag påbörjade min LCHF resa. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 5, 2015 Author Share Posted April 5, 2015 Jo, jag försöker förklara att ett minskat midjemått är ett bättre sätt att se hälsofördelarna än vikten på vågen. Han har ingen jättestor övervikt. Kanske 7-8 kilo, men midjemåttet har legat runt metern så det är definitivt inte bra. Visst skulle det varar bra att ha en våg som mäter fettprocent, men tyvärr tillåter inte ekonomin nån sån. Han har ju inte världens största tålamod heller. Vill ju gå ner i vikt helst i förra veckan. Eftersom det är jag som står för matlagningen så får han fortsätta med kosten antingen han vill eller ej. Fast han tycker att han får riktigt god mat så det blir noga inga problem. Jag har ju tjatat om LCHF i 3 år så han vet ju dessutom att det är bra. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Ja de kostar tyvärr en del... Det här var den billigaste jag kunde hitta: http://www.ellos.se/tristar/personvag-vag-for-kroppsanalys-wg-2424/450840?N=1z13vgyZ1z141pcZ1z141ll&Ns=RankValue5|1&Nao=0&selArt=746781&pr=0B1S2C3T Skönt att bli uppassad sådär. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 5, 2015 Author Share Posted April 5, 2015 Javisst har han det bra som får maten serverad , men det beror inte bara på att han har en otroligt snäll fru . Han har en skadad fot och kan inte ta sej fram utan kryckor. Det var verkligen en billig våg. Undrar om den är pålitlig? Dom jag sett har kostat en bit över tusenlappen. Jag handlar inte gärna på nätet heller eftersom jag ALLTID får måndagsexemplaren oavsett vad det gäller. Men tack ändå Peter B 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts