Jump to content

Inget nytt under solen

Peter B

Recommended Posts

Jag tittade på en debatt som jag hittade under Rodrigos länktips, arrangerad av U.S. Department of Agriculture. Tänk om Jordbruksverket eller Livsmedelsverket skulle kunna göra något motsvarande i Sverige.

De första presentationerna är riktigt intressanta, av Atkins med flera, även de av McDougall och Ornish är bra.

Det finns en förvånansvärt stor överensstämmelse om att det är höga insulinnivåer som är problemet. Sättet hur man skall komma åt detta skiljer sig dock dramatiskt mellan de olika debattörerna.

Men det som fascinerade mig är att debatten är från år 2000. Man inbillar sig att utvecklingen går snabbt framåt och att man borde ha väsentligt bättre vetenskaplig grund att stå på idag än då men jag upplevde det som att den debatten hade fungerat nästan lika bra år 2015!

Det som däremot har gått framåt med stormsteg sedan år 2000 är de tekniska hjälpmedel som finns att tillgå vid den här typen av event. Men det kompenserar flera av debattörerna med en hög pedagogisk förmåga.

Det är väl investerade timmar och titta på debatten.  :)
  • Like 6

Egentligen inget nytt men om man är intresserad av vad som gick fel med kostråden när vi blev uppmanade att äta kolhydrater istället för fett så är den här videon kanske den bästa genomgång jag har sett av detta ämne. Attia formligen smular sönder det vetenskapliga underlaget som ligger till grund för råden.

• Like 5