Y62

På östfronten intet nytt

Recommended Posts

Intressant inledning, ser fram emot fortsättningen. :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant inledning, ser fram emot fortsättningen. :)

Instämmer!
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som bilkårist börjar jag nästan fundera på att byta avtal... Det där med att kunna lämna in tvätt vore ju inte fel...  :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just det militära krubbet som avhålligt mig att gå med i hemvärnet. Alternativet hade förståss varit att äta kolhydratfödan och bekämpa min insulinresistens med metformin eller annan medicin men det kändes inte speciellt attraktivt.

Synd, det hade varit trevligt att kunna göra denna tjänst nu när man skrivits ut ur kronans rullor.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just det militära krubbet som avhålligt mig att gå med i hemvärnet. Alternativet hade förståss varit att äta kolhydratfödan och bekämpa min insulinresistens med metformin eller annan medicin men det kändes inte speciellt attraktivt.

Synd, det hade varit trevligt att kunna göra denna tjänst nu när man skrivits ut ur kronans rullor.

I hemvärnet gör man ju aldrig mer än fyra dagar på raken som menig och det kan du ta med själv. Hemvärnet är kul, du ska absolut gå med. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har ett förflutet i det militära - som Lotta!

Mer kan jag inte säga för då måste jag döda er. :ph34r:;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1428396323lac.jpg

1428396423egj.jpg

Är du blyg, Y62? ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är skillnad på blyg och försiktig ;-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad säger dina kollegor om maten då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad säger dina kollegor om maten då?

Jag generaliserar lite:

Svenskar tycker det smakar illa/ dålig kvalite men har väl inget emot att allt innehåller mjöl.

Britterna är vana skräpmatsätare och klagar bara om kenyanerna äter upp allt bröd

Kenyanerna äter gärna upp brödet, riset och liknande. Vet inte skillnad på sås och soppa, det är bara olika soppa :) Dom äter något gjort på majsmjöl hemma som jag inte minns vad det heter. 

Mongolerna satsar allt på pasta och potatis men vad dom tycker vet jag inte.

Finns många fler nationer men det gemensamma verkar vara kärleken till bröd och efterrätter. I matsalen ligger en kommentarsbok som är full av kommentarer som "give us eggs" "the meat was awful" "stop vegetarian lunch, we need protetin". Mycket få kommentarer är positiva. 

Lunchen idag var vegetarisk. Pasta med någon slags grönsakskaka. Till det en klar soppa med oklart innehåll, kollade faktiskt inte för det är nästan alltid pasta i klara soppor. Jag åt den vanliga rårivna salladen inlagd i socker med meatsauce (vad det nu är). Det är 3 timmar sedan och nu är jag hungrig. Luncherna är det absolut sämsta här, riktigt bedrövligt. Ofta blir det bara lite bukfylla som får räcka till middagen. 

Lunchen brukar jag låta sjunka lite och sen galoppera ett varv eller två, oftast ett för jag är inte i någon toppform. Dessutom är det så varmt och jag är inte van det. Vuxen som jag är låter jag mig sakta vänjas istället för att råka illa ut. Somnade lite onödigt sent igår, klev upp tidigt och jobbade ovanligt länge så idag blev det en tupplur istället för galopp.

En annorlunda observation idag är urin som är ljus och neongul. Har jag aldrig noterat förut :) Dricker mycket vatten och mycket kaffe, ingen vätskebrist.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men stackare! Har du inte nära och kära som kan skicka dig ett paket med nåt nyttigt i - kokosolja, nötter, pemmikan ...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men stackare! Har du inte nära och kära som kan skicka dig ett paket med nåt nyttigt i - kokosolja, nötter, pemmikan ...

Det blir några paket om man ska försörja mig :) Tog med jättemycket vitaminer mot min trötthet. Den är mycket bättre nu. Carepackage kallas det jänkarna får som folk skänker. Nästan bara godis, dom har så mycket karameller att dom skänker bort det. Jag brukar snoka i lådan för ibland ligger det nötter eller solrosfrön som ingen vill ha. Utom jag då.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha..☺ Hårt liv där! Vem lagar maten då?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sort telefonjäkeln levde eget liv

Så kan det vara :) Raderade dubbelposterna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha..☺ Hårt liv där! Vem lagar maten då?

Outsourcat såklart, Ciano heter företaget. Till deras försvar får sägas att det är till stor del styrt från Tyskland. En del av menyn är gammal krigsmat som ska ätas upp innan den är för gammal. Exempel på det är ravioli och köttprodukter av oklart ursprung och innehåll. 

Middagen brukar vara bästa målet under dagen. Just idag kanske sämsta någonsin. Lax och spenat låter bra va? Oätligt! Jag är verkligen inte noga med att allt måste vara gott men inte ens jag kunde förmå mig att äta upp. Sparrissoppan var mycket god men innehåller gluten. Ska man undvika gluten här svälter man ihjäl så det är bara att bita ihop. Spetsade soppan med smör och åt sallad till.

Det har blivit varmt och soligt i övermått. Mycket skönt men det är förödande för löphastigheten. Nu är jag nere på så låg fart att jag inte tänker tala om den. Dessutom har jag varit lat en period innan, man tappar snabbt. Igår sprang jag 10,5 km och för skojs skull vägde jag mig före och efter. Tappade 2,2 kg. Svettades otroligt mycket men jag hade ingen aning om att man kunde svettas så mycket. 

Jag tål värme men bedömer att jag tappar 20-30 sekunder per km i stark sol och hetta. Ska bli intressant att se om det går träna upp värmetåligheten. Inspirerad av Born to run ska jag försöka öka distanserna men det blir på lång sikt.

Just nu har jag äkta holländsk gouda att smaska på, mycket gott. Holländarna har tydligen egna och stora förråd av ost, fick en bit av en av dom.

Annars händer som vanligt inte mycket, som jag varnade från början är risken stor att det här blir tråkig läsning. Det lilla som är intressant är dessutom rätt hemligt  ;) Väntar på en laddning cigarrer, det är något att se fram emot! Och längtar hem  :mellow: Solar, det tar bra  :D

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske springa innan solen gått upp? Och sedan bit för bit starta senare och senare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske springa innan solen gått upp? Och sedan bit för bit starta senare och senare...

Gjorde alltid det i Kosovo fast där var det svinkallt. Jag ser inget problem i värmen, det var mest en intressant notering. Som soldyrkare tar jag hellre ett långsammare tempo än att kliva upp gristidigt. Även om jag är så gammal att kliva upp tidigt inte är ett problem ;)

Jag jobbar förmiddag och slutar efter lunch. Låter lunchen sjunka och galopperar på eftermiddagen. Därefter middag och isäng så tidigt det går, mest för att få tiden att gå. Ibland är det något socialt på kvällen men jag hoppar för det mesta över det, har inget emot egentid med bok eller en serie.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker absolut att du ska gå med i hemvärnet Kahavia om du är intresserad! Jag är med i HV, och det brukar lösa sig rätt ok på övningarna. Jag laddar med lite ölkorv, babybel-ost, makrill i konservburk som jag kan ta till när maten inte funkar. Oftast kan man äta köttet/fisken och ta några extra småpaket Bregott! :) Tyvärr är det väldigt dåligt med sallad till den maten vårt kok lagar... Men det är ändå tusen gånger bättre än vad Y62 verkar ha det, låter väldigt kämpigt att vara LCHF-are där.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men NÅT ska Y62 väl kämpa med..? :lol: Ingen tvätt, gillar att jogga i värme... förhoppningsvis inga strider... Då behövs nåt. ;) 

Att vara frivillig är jättekul! Synd bara att förändringarna i försvaret gör att jag inte får göra det jag helst vill. :(

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HV-kok brukar röra ihop allt, där är det potential för förbättringar. Jag har det nog bättre. Maten i fält hemma i Sverige är svårt. Rations rör jag inte, tar med makrill, korv och sånt jag med. Nu är ju inte flygvapnet i fält så ofta och tur är väl det.

Nu finns det en mörk baksida här som jag inte kan gå så noga in på men till exempel är det bara några km härifrån i dagarna massor av IED-attacker och eldöverfall med ett flertal döda och skadade. Jag och andra här är bra skyddade men 100% säkerhet är omöjligt. Vi skyddar oss på alla sätt vi kan och hittills med bra resultat. Jag hoppas framgången fortsätter.

Tittar ofta på Al-Jazeera och andra kanaler. Det är verkligen en orolig värld vi lever i. För mig känns det som att jag är i en bubbla och att det är ni som lever ute i den där osäkra tillvaron. Naturligtvis en helt felaktig känsla...

Nåja, det är tillfälligt. Till dagens glädjeämnen hör en trevlig, kort och varm löprunda samt ett angenämt samkväm på cigarrklubben i goda vänners lag. Tror den är grundad av EOD som firade en gång i veckan att dom överlevt 7 dagar med alla fingrar och kroppsdelar i behåll  :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får inte till det där med att citera andras inlägg så jag får väl skriva svar bara. Trist att du inte kan göra det du vill i Försvarsmakten MariaF! Jag kikar på att öka mitt engagemang i Försvarsmakten och bli deltidssoldat, då slipper jag offra min fritid på försvaret. :) Hoppas det går att få specialkost då så man kan upprätthålla LCHF-ätandet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänkte väl att vi inte fått del av hela bilden, Y62...  :ph34r:

Nä, de vill bara ha en massa terrängbilsförare och jag vill köra långtradare! ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får inte till det där med att citera andras inlägg så jag får väl skriva svar bara. Trist att du inte kan göra det du vill i Försvarsmakten MariaF! Jag kikar på att öka mitt engagemang i Försvarsmakten och bli deltidssoldat, då slipper jag offra min fritid på försvaret. :) Hoppas det går att få specialkost då så man kan upprätthålla LCHF-ätandet.

Glöm det, jag har försökt och gett upp. Förresten är det bara på övningsdygn maten ingår och det är dyrt så det blir inte många. Men sök! Världens bästa jobb, kanske inte världens bästa arbetsgivare. Majoren, jag och några till kämpar på inifrån.

Misstänkte väl att vi inte fått del av hela bilden, Y62...  :ph34r:

Nä, de vill bara ha en massa terrängbilsförare och jag vill köra långtradare! ;)

Drivmedel i flygvapnet, där är det platt och asfalt  ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har nog jag bättre erfarenhet av HV-kok än du Y62, tycker att vi överlag får bra mat där det inte är så svårt att plocka ut det en LCHF-are kan äta. Potatisen och riset skippar jag ju förstås... På sista övningen var det en "gubbe" som lämnade ut maten som frågade: "Är du LCHF-are?". "Ja" blev svaret. "Då får du extra kött" sa han och la på en köttbit till! :D

Önskar dig allt väl i sandlådan, Y62. Jag har lite erfarenhet av andra sandlådor då jag jobbar inom försvarsindustrin, kan vara lite oroligt där också och en hotbild finns men inte alls med den press ni lever under. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har nog jag bättre erfarenhet av HV-kok än du Y62, tycker att vi överlag får bra mat där det inte är så svårt att plocka ut det en LCHF-are kan äta. Potatisen och riset skippar jag ju förstås... På sista övningen var det en "gubbe" som lämnade ut maten som frågade: "Är du LCHF-are?". "Ja" blev svaret. "Då får du extra kött" sa han och la på en köttbit till! :D

Önskar dig allt väl i sandlådan, Y62. Jag har lite erfarenhet av andra sandlådor då jag jobbar inom försvarsindustrin, kan vara lite oroligt där också och en hotbild finns men inte alls med den press ni lever under. 

Det är inte så att jag är orolig för egen del. Du har nog tur med ditt HV-kok, dom brukar annars röra ihop allt för det är enklare. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost äter jag på arbetsplatsen tillsammans med britter och ********.

:ph34r:

1428396323lac.jpg

En gigantisk grusplan, och inte ett ogräs, pinne eller kotte så långt ögat når. Avundsjuk!!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sol och 31 grader..här var det 0 grader i morse, sol visserligen, men med en kall hård vind. Spindlar har jag sett, men förhoppningsvis inga bomber.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sol och 31 grader..här var det 0 grader i morse, sol visserligen, men med en kall hård vind. Spindlar har jag sett, men förhoppningsvis inga bomber.

Jag har inte heller sett några bomber. När jag tänker efter är nog bomberna man inte ser farligare än dom man ser  :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kära vännerrrr, häromdagen var det rökt karré och fina grönsaker till middag, tänk så lite som behövs. Sås med mjöl såklart men man få vara glad för det lilla i livet.

Idag ska jag springa ett varv, ca 6 km. Början är lite kringelkrok, sen kommer Långa rakan. Den är 2 km lång, därav namnet. Ett namn bara jag har, heter något annat i verkligheten. Den är bättre än det låter. Oftast medvind och en knix på mitten gör att man inte ser hela på en gång. Svänger sedan norrut, ny raka på ca 1 km. Den är också trevlig, en aning nerför och sikten är skymd. Sista biten är vad jag kallar Bajsgatan. Uppenbarligen går avloppet längs den och ur en massa brunnar sipprar en inte alltför engenäm doft. Där är det oftast motvind men då är det bara att stå på för då är det nästan slut (om det inte är en tvåvarvsdag) och kaffe i solen väntar som belöning.

Låter inte så tokigt va? Tycker inte jag heller. Baksidan är längtan efter nära och kära, det är svårt både för den som blir lämnad hemma och för mig som åker bort. Det här vet jag ju, ändå gick jag på det ännu en gång. Jag är kanske ovanligt korkad. Nåja, nu är det inte längre en evighet innan jag åter trampar fosterlandets jord, då får ni se upp för en supersnabb gigantisk motorcykel med en bitter cigarrökande chaufför ;)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får se fram mot återträffen om 20år. Maken är uppspelt och förväntansfull i alla fall inför sommarens event. Kände honom inte när det begav sig så jag vet inte hur det var (Bosnien) men kalas är ju nästan alltid kul! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får se fram mot återträffen om 20år. Maken är uppspelt och förväntansfull i alla fall inför sommarens event. Kände honom inte när det begav sig så jag vet inte hur det var (Bosnien) men kalas är ju nästan alltid kul! :)

Missar återträffen efter första turen nu i sommar men sånt är livet... Jag har inte koll på vad som händer i sommar vad gäller veteraner. Hoppas man kan vara med på något. Tipsa din man om veterankortet  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sträckläste idag boken "omgiven av idioter" av Thomas Eriksson, mycket intressant om olika typer av människor. Röda, gula, gröna och blå. Jag tycker själv att jag är grön med inslag av gul och kanske en aning blått men min kollega tyckte jag var grön-blå. Det är nog lite flytande. Jag tror jag var mera gul i min ungdom men att jag ändrat mig mycket sedan dess, kanske har vi båda rätt. Eller så är det som mamma säger, jag är speciell...

Jag utlovade en tråkig beskrivning av min verklighet och jag tror inte det är några problem att uppfylla det löftet. Känns som att min vardag är äta, skita, springa och sova. Det är en enorm tur att jag tycker om att umgås med mig själv och är väldigt lite gul. Imorgon är det födelsedagskalas hos utländsk kollega, det är något att se fram emot. Barhäng med god cigarr och trevliga människor är aldrig fel.

Tänker på vad jag ska göra när jag kommer hem och gör planer. Ska nog ändå börja med att göra ingenting... 

Blodomloppet Stockholm 10 km 2/6 är inbokat, någon som ska dit? Jag tränar på 400 meters höjd och i varmt klimat, räknar med att vara supersnabb om det är svalt och låg höjd  :D

Auf wienerschnitzel och trevlig helg!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

. . . är det inte under sömnen man kan vara hur syndig som helst :P fast det kanske inte räknas ;)

Hur det än må vara med vår synd eller icke, så hoppas jag att du från ett äggabstinensperspektiv snart får trampa på moder Sveas mark igen, och ej hava i åtanke att göra en ny dylik resa, om icke ägg och annan näringstät kost severas på det tilltänkta "resmålet".

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

. . . är det inte under sömnen man kan vara hur syndig som helst :P fast det kanske inte räknas ;)

Hur det än må vara med vår synd eller icke, så hoppas jag att du från ett äggabstinensperspektiv snart får trampa på moder Sveas mark igen, och ej hava i åtanke att göra en ny dylik resa, om icke ägg och annan näringstät kost severas på det tilltänkta "resmålet".

I juni kommer äggförsäljningsstatistiken att ta ett skutt uppåt! Bensin lämplig för gigantiska motorcyklar samt diesel för riktiga bilar kanske också... Ost och dyligt som passar för förtäring på soliga stränder likaså. Vitt vin och rom blir nya storsäljare :D

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

30 grader varmt idag och solen stekte. När det var som värst på eftermiddagen sprang jag en mil och nynnade på "mad dogs and englishmen go out in the midday sun". I den mån jag kunde nynna, fy tusan vad det var jobbigt. Tempot rasar här i helvetets förgård och det är fortfarande bara vår, sommaren ökar på värmen 10-15 grader. Men då är jag förhoppningsvis åter i i kalla nord. Imorgon ska jag springa på morgonen, ska bli ännu varmare än idag. Tävling på måndag, 10 km.

Idag kom en jumbojet full med mat, hoppas på godsaker. Brukar komma rökt lax till exempel, mycket gott. Brandkåren ryckte ut men det vara bara överhettade bromsar. 

I övrigt går tiden sakta framåt. Längtar efter familjen och ledighet. Kan inte säga att jag jobbar ihjäl mig men 7 dar i veckan vecka ut och vecka in, tja, ska bli skönt med sovmorgon i egen säng. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är olika, inget tvivel om det men olika behöver inte betyda sämre.

Mycket klokt sagt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rundan i stekheta solen igår upprepade jag imorse men då var det strax under 20 grader och solen gick precis upp. 5 minuter snabbare! Otroligt att värmen gör så mycket.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rundan i stekheta solen igår upprepade jag imorse men då var det strax under 20 grader och solen gick precis upp. 5 minuter snabbare! Otroligt att värmen gör så mycket.

Tänk då när du kommer tillbaka till den kalla nord. Vilken fart du kommer att ha!
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kallt och blåsigt idag, ca 15 grader. Imorgon är det ett 10 km lopp och mitt upplägg är vilodag igår med 2-3 km snabbt som tusan idag. Nu var det så otroligt skönt att springa idag att jag drog ut det till 4 km. Hade bra fart i benen, mycket bättre än jag trodde. Målet imorgon är att slå Norge. Dom där oljeshejkerna ska inte komma här och tro att dom är nåt! Vädret ska bli 22 grader, lite vind och sol. Tror det passar mig. 

Hemlängtan är svår, känner mig otålig. Har kommit att betrakta mina belgiska kollegor på ett mycket positivt sätt, kommer sakna dom. Reko folk som man kan lita på när det skorpar till sig växer inte på träd.

Söndagsrutinen avslutad, tvätten fixad och golvet skurat. Ikväll ska det grillas! 

Hoppas ni har det bra därhemma, jag tänker på er och måtte aldrig eländet här sprida sig till vårt fina land.

Live long and prosper!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att höra att du håller ställningarna i Långtbortistan!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg