Jump to content

Nationella riktlinjer för vuxentandvård 2011 - stöd för styrning och ledning

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Från: Bengt Nilsson
Till: Socialstyrelsen
Ämne: Nationella riktlinjer för vuxentandvård 2011 - stöd för styrning och ledning

Hej,

Angående Socialstyrelsens "Nationella riktlinjer för vuxentandvård 2011 - stöd för styrning och ledning"

Tandvårdsriktlinjer

Tandvårdsriktlinjer (dokumentet)

Jag har försökt tolka Socialstyrelsens riktlinjer till råd angående kosten som tandläkaren kan ge till patienten.

Frågan är min tolkning är korrekt? Se punkt 1 & 2.

Jag tittade igenom det långa dokumentet och hittade följande när det gällde kosten:

Ordet "kost" nämns en gång, "kolhydratintag" en gång, medan "socker/sockerintag" nämns cirka 30 gånger!

1. Tandläkaren bör ge följande kostråd till patienterna:

Ingen läsk, ingen juice, inget godis, inga kakor, igen glass, inga bröd med tillsatt socker (vissa har 9% socker tillsatt via sirap), ingen sockrad müsli, ingen fruktyoghurt (10-16% socker), etc.

I meningen med kolhydratintag (sid 95 under Åtgärder) står det:

"Minskat sockerintag – innebär en minskning av intagsfrekvensen eller det totala kolhydratintaget för att minska mängden näring till kariesframkallande bakterier."

2. Då behöver kostråden från tandläkaren till patienterna utökas med:

Minska/undvik bröd, pasta, flingor, ris, potatis.

3. Tandläkaren kan tipsa patienterna om mat som innehåller lite eller inget socker/kolhydrater:

Fisk, skaldjur, ägg, rotfrukter (utom potatis), kål (och andra grönsaker), nötter, bär, kött (nöt, gris, vilt, kyckling), ost, kokosfett, olivolja, smör, grädde.

Vänliga hälsningar,

Bengt Nilsson

Från: Socialstyrelsen
Till: Bengt Nilsson
Kopia: Registrator Kunskapsstyrning
Ämne: VB: Nationella riktlinjer för vuxentandvård 2011 - stöd för styrning och ledning

Hej och tack för ditt intresse för tandvårdsriktlinjerna.

Riktlinjerna tar fokus på rekommendationer om behandling för flertalet tillstånd men specificerar inte innehållet i alla de åtgärder som vi lyfter fram.

I exemplet om kostråd så inom kariesområdet pekar riktlinjerna exempelvis på förhållanden om minskat sockerintag och frekvens och dess betydelse utifrån olika former på kariesrisk. Däremot vad som bör ingå i råden och vilka rekommendationer som blir aktuella behöver naturligtvis individuellt anpassas till den aktuelle individen och den situation och behov som den individen har. Det är en uppgift som professionen (tandläkare eller tandhygiesist) har. Riktlinjerna sätter ramen och till vilken patientgrupp som olika åtgärder  bör sättas in men exakt hur och det specifika innehållet i åtgärden för den enskilde individen, är upp till professionens att ta ansvar att utforma.

För tandvårdsriktlinjerna

Nils O, projektledare och kontaktperson

gm

.....................................................................

Caroline

Administratör

SOCIALSTYRELSEN

Avdelningen för kunskapsstyrning

Nationella riktlinjer

106 30 Stockholm

Växel 075-247 30 00

www.socialstyrelsen.se

• Like 7

Jag har en jättebra tandläkare, vilket jag verkligen uppskattar efter att jag tidigare har varit väldigt tandvårdsrädd. Har inte haft hål på 17 år nu men jag är lite nervös varje gång jag går till min årliga kontroll. När jag pratade lite om det och också om min kostomläggning till lågkolhydratskost tog min annars rätt stressade tandläkare sig tid och satte sig ned hos mig. Hon ville veta varför och sa också så här;

- Om du inte äter kolhydrater så får du inga hål i tänderna.

Hon sa det som om det vore det mest självklara i hela världen.

klarsynt!

Hmm, men det får mig att undra hur tydlig hon är mot andra patienter med detta. Fast de flesta andra patienter skulle säkert tycka hon var galen......

• Like 1

klarsynt!

Hmm, men det får mig att undra hur tydlig hon är mot andra patienter med detta. Fast de flesta andra patienter skulle säkert tycka hon var galen......

Vet inte hur hon kommunicerar det faktiskt. Dock vet jag att hon söker nya patienter eftersom de hon har inte har hål i tänderna.

• Like 3