Steffen Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Vi läser ju mycket (även på din blogg) om vikten av att ta d-vitamin. Nu är det så att jag är diagnosticerad med både Sjögrens och Sarkoidos. För Sjögrenspatienter är det mycket viktigt att få tillräckligt med D-vitamin, medan Sarkoidospatienter helst bör undvika att ta tillskott. Min Sarkoidos verkar vara "utbränt". Hur ska jag förhålla mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej Steffen! Orsaken att sarkoidospatienter bör vara försiktiga är att ökad mängd D-vitamin då kan tänkas ge ökat kalkvärde i blodet. Det klokaste borde vara att ta tillskott och kolla så att inte kalkvärdet ökar via blodprov hos din läkare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steffen Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Hej Steffen! Orsaken att sarkoidospatienter bör vara försiktiga är att ökad mängd D-vitamin då kan tänkas ge ökat kalkvärde i blodet. Det klokaste borde vara att ta tillskott och kolla så att inte kalkvärdet ökar via blodprov hos din läkare. Tackar - jag ska ta ett test på kalkvärdet. Jag tog ett d-Vitamintest hos läkaren och låg på 97 nmol/l, men jag glömde att poängtera, att det skulle vara 25-OH-D-provet - kan man mäta det på andra sätt? Och 97 bör vara i underkant, enligt din tabell om D-vitamin (http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/#tillskott)? Och tack för ett sånt här tilltag, där vi då och då får ställa frågor och få svar. Det är mycket uppskattat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clara Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej Jag hittade D-vitamin från USA på nätet: Davids Choice Protech formulas, 180 st, 50,000IU. Det var när jag läst om hur viktigt D-vitamin är men innan jag hittade dina rekommendationer. Jag tar en ca var tionde dag sedan i våras och har inte varit det minsta förkylningskrasslig sen dess. Men tydligen kan man inte lita på innehållet i alla preparat. Har du sån synpunkt på just denna? Det var inte särskilt dyrt eller krångligt att få tag på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annelie Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Clara, Min man fick utskrivet 50 000 IU att ta en gång i månaden eftersom han har severe vit D deficiency. Jag har dock läst någonstans att kroppen bara tar upp 10-15 000 units åt gången så jag kastade receptet och ger honom 10 000 units nu i någon vecka och kommer sedan trappa ner. Får se sedan om hans nästa prov visar normala värden. Hans läkare blev helt förskräckt och började babbla om överdosering och sånt men jag påpekade att jag ger ju honom exakt vad hon förskrivit men under en utspridd period. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts