Phiton Posted April 7, 2015 Share Posted April 7, 2015 Hej Den 18 mars var jag hos diabetessjuksköterskan. Jag hade 80 i HbA1C och ca 17 i blodsocker (mmol/ml) och fick domen. Hade jag inte drastiskt sänkt mina HbA1C värden fram till den 18/5 så skulle jag få börja med Insulin. Halvt i chock och väldigt omtumlad så gick jag därifrån och åkte tillbaka till jobbet. Jag hade länge funderat på just LCHF men aldrig riktigt kommit till skott. Köpt en del tidiningsbilagor i både tidnings och bokform om just kosten. Men det blev liksom aldrig av att jag började. På jobbet har jag en kollega som kört LCHF i omgångar och precis börjat en ny. Hon gör det för viktnedgången och för att bli av med sitt sockerberoende. Efter ett kort samtal så bestämde jag mig. Detta var en Onsdag och klockan var ca 12. Jag slängde min lunchlåda (innehöll makaroner, även om det var fiberrika) och gick därefter över helt på LCHF. From fredagen så har mitt blodsocker ALDRIG varit över 9 mmol (jo två ggr, men det är när jag fuskat och ätit banan för att de frusna hallonen var slut. På fredagen och halva helgen åt jag mitt metformin och låg konstant mellan 4.3 och < 6 mmol. Jag beslutade mig för att lägga av med metforminet. Tar det nu bara om jag riskerar att få i mig mer kolhydrater än 5 %. Jag har aldrig mått bättre än jag mår idag och tackar gud och min kollega för LCHF. Mitt problem är att jag fortsätter gå ner i vikt. Jag väger ca 74 kg och mäter 181 cm. Min måltidsdag ser ut ungefär så här: Väger idag ca 74 kg och är ca 181 cm lång. Min matdag ser ut så här: Frukost: 1. 2 dl fil + 2-3 msk grädde samt ca 1 dl frusna hallon2. Äggröra på 2 ägg + 2-3 msk grädde och ett halvt paket bacon(ett av ovan alternativ. 1:an på vardagar och 2:an på helgerna) Förmiddagsmål: 1. Två kokta ägg med 2-3 msk majonäs2. Kvarg (sockerfri) med 2-3 msk grädde (ett av ovan alt oftast kompl med 3-5 skivor gräddost) LunchKött/fisk/fågel med någon gräddbaserad sås + lök + sojasås + kryddor Eftermiddagsmål: Se förmiddagEv 1-3 ölkorvar + ost + majjo som alternativ Middagse Lunch KvällsmålAntingen äggröra + baconAlternativt ett äpple eller 10-15 jordnötter med skal (osaltade) Måltidsdryck: vatten (dagtid) + kaffe, på kvällen ofta någon lightdryck såsom must eller cola zero (sorry är cola/maltist och kan ej sluta) Mitt problem är att jag går ner i vikt. Äter inte LCHF för att gå ner i vikt och har som sagt gått ner ca 2 kg sedan jag började med LCHF (tre veckor imorgon) Nu till frågan. Hur skall jag förändra min kost för att INTE gå ner mer i vikt?Tränar styrka ca 3 ggr per vecka och promenader ca 5 ggr i veckan på 30-60 minuter (ofta 30 på vardagar och 60 på helgerna) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 7, 2015 Share Posted April 7, 2015 Grattis till framgången! 2 kg är så pass lite att det kan vara vatten du gått ner, svårt att veta. Det kan också vara en helt vanlig fluktuation - vikten hoppar gärna upp och ner ett par kilo utan att det finns någon uppenbar anledning. Ditt BMI är 22.6 så du ligger mitt i normalspannet och har långt kvar till undervikt (i ditt fall en vikt under 66 kg). Om jag var du skulle jag nog avvakta någon månad och se om viktminskningen avstannade, och äta hur mycket jag ville under tiden. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Det är bara att gratulera! Det funkar ju lysande för dig Du är ännu i omställningsfasen och saker&ting kommer troligen att bli ännu bättre framöver Du har nog tappat några kilon i vätska och framöver kommer detta till en del att återställas Sen blir det kanske en del nya muskler också eftersom du inte har så mycket mer fett att bli av med kan kroppen satsa på det istället 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Med tanke på ditt tidigare höga blodsocker så är det nästan garanterat vatten du tappat. Nästa gång ber du om att få ta ett prov som heter C-petid, det visar om du har normal insulinproduktion. Mest med tanke på att utesluta Typ1! För det är inte alltid man får rätt diagnos. Och med tanke på att 80% av typ2 är feta.. vi får hoppas att du tillhör de andra 20%. Lika bra att få det kollat så man kan utesluta det och gå vidare. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Det som jag reagerar över att sköterskan bara säger att du måste ta insulin om du inte blir bättre. Hon borde upplyst om det finns olika sätt bl a lågkolhydratkost. Dessutom med påpekande om att med lågkolhydratkost undviker man diabetesens följdsjukdomar! Det har sjukvården skyldighet att göra men underlåter gravt! Om ska se till varför sjukvården gör så här är det väl så att man inte fortbildar sin personal. De är istället i händerna på läkemedelsbolagens "fortbildningar". I Göteborgsposten skrev bla Tore Schersten en artikel den 18/3 2015 med titeln "Akut brist på fortbildning av läkare". Han beskriver den nuvarande "vidareutbildningen" som enstaka konferenser och "kunskaper" från läkemedelsföretagens representanter. Någon fortbildning där staten via universiteten och i samråd med landsting och regioner uppdaterar läkarnas och sjuksköterskornas utbildning på arbetstid finns inte. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Det som jag reagerar över att sköterskan bara säger att du måste ta insulin om du inte blir bättre. Hon borde upplyst om det finns olika sätt bl a lågkolhydratkost. Dessutom med påpekande om att med lågkolhydratkost undviker man diabetesens följdsjukdomar! Det har sjukvården skyldighet att göra men underlåter gravt! Om ska se till varför sjukvården gör så här är det väl så att man inte fortbildar sin personal. De är istället i händerna på läkemedelsbolagens "fortbildningar". I Göteborgsposten skrev bla Tore Schersten en artikel den 18/3 2015 med titeln "Akut brist på fortbildning av läkare". Han beskriver den nuvarande "vidareutbildningen" som enstaka konferenser och "kunskaper" från läkemedelsföretagens representanter. Någon fortbildning där staten via universiteten och i samråd med landsting och regioner uppdaterar läkarnas och sjuksköterskornas utbildning på arbetstid finns inte. Väldigt få yrkeskårer där fortbildning ges på arbetstid.... militärer kanske? Inte inom data i alla fall. Så det är bara att studera på egen hand om man ska gå från imbicill till kunnig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts