Jump to content

Hur mycket av varje ska jag äta

tessifess

Recommended Posts

Hej jag är helt ny här inne, har försökt att äta efter LCHF rekomendationer. Min sambo har gått ner 7 kg på 8 veckor medan jag bara gått ner 1.5 kg på samma tid. Så nått vi gör är fel.

Jag väger 83 kg och är 159 cm lång och är 54 år.

Hur mycket av kolhydrater, protein, fett ska jag äta.

Kram på er alla

Det behöver inte vara så att du gör nåt fel. Du är kvinna och 54 år. Om din sambo är man så är det en av förklaringarna. Kvinnor över en viss ålder har svårare att gå ner i vikt. Jojobantning tidigare i livet gör också att det är svårare.

Hur mycket man SKA äta är nog individuellt. På ett ungefär protein i gram efter hur många kilo du vill väga 70 kilo så äter du 70 gr protein och minst det dubbla av fett. Kolhydrater max 20-25 gr. Sen får man testa sej fram. Det finns inga exakta siffror som funkar för alla. Skriv in i kostbevakningen.se vad du äter under en dag så får du en uppfattning om hur du ligger till.  

• Like 5

Det behöver inte vara så att du gör nåt fel. Du är kvinna och 54 år. Om din sambo är man så är det en av förklaringarna. Kvinnor över en viss ålder har svårare att gå ner i vikt. Jojobantning tidigare i livet gör också att det är svårare.

Hur mycket man SKA äta är nog individuellt. På ett ungefär protein i gram efter hur många kilo du vill väga 70 kilo så äter du 70 gr protein och minst det dubbla av fett. Kolhydrater max 20-25 gr. Sen får man testa sej fram. Det finns inga exakta siffror som funkar för alla. Skriv in i kostbevakningen.se vad du äter under en dag så får du en uppfattning om hur du ligger till.  

Tack för ditt svar Trollmor, då vet jag bättre hur jag ska göra =) 

• Like 1

Det här har jag ätit idag 
Blomkål kokt 25 gr
Bregott 20 gr
Creme fraich 100 gr
Grädde 50 ml
Hårt bröd glutenfritt 8 gr
Lax varmrökt 100 gr
Kaffe bryggt 200 ml
Blomkål kokt 125 gr
Ost hårdost fett 28% 50 gr
Grädde 50 ml
Creme fraich 50 gr
Lax kokt 100 gr
Brie ost  60 gr
Te 5 dl
Och då har jag ätit så här mycket enligt Matkalkylen
Protein
75.8
16 139.9 Kolhydr
18.3
4 21.5 Fett
173.6
81 184.2 kcal
1939.1
  2303.6

Kan det verkligen stämma jag får inte i mig mer protein idag men ändå så saknar jag nästan hälften av det jag ska äta i proteiner enligt dom ????

75,8 gr protein, det borde väl vara ganska lagom. Men det kan inte vara ens så mycket i det du räknar upp. Har du missat nåt?

Hej igen Trollmormor  :) jag använder mig om Matkalkylen.se men jag vet inte om den är att lita på. Vet du nån annan sida som har samma funktion som är bättre  :)  mvh Tess

Hej, pröva med att omfördela lite, jag tycker att det verkar vara mycket mjölkprodukter. Jag skulle öka på med mer smör och mer grönsaker olika sorter. Lägg till lite ägg och baka kanske ett eget nöt-fröbröd. Ta lite potatismjöl utrört i kallt vatten varje dag, börja försiktigt med nån tesked. ( bra för tarmarna) Kostbevakningen använder jag. Läs på så mycket du kan och var inte rädd för att testa och ändra.

• Like 1