Jump to content

Min doktor tyckte inte om min LDL

Eckhardt

Recommended Posts

Hej

Jag har varit nu i ett år på en extremt låg kolhydrat men fettrik diet. Jag mår mycket bättre nu men min doktor flippade ut angående min kolesterol. Hon vill att jag ska ändra min kost och vill se mig igen efter 6 månader. Kan ni hjälpa mig att förstå varför min LDL är så högt. Min förhoppning har varit att jag skulle få högt HDL med låga triglycerider värden. Tyvärr blev det inte så, varför?

tack
Eckhardt

P-Kolesterol      mmol/L ref. 3.9- 7.8      Jag har      9.8
fP-Triglycerider mmol/L ref. 0.45-2,6                       1,4
fP-HDL              mmol/L ref. 0,80 -2,1                      1,9
fP-LDL               mmol/L ref. 2.0 - 5.3                       7,3

fP- LDL/HDL-kvot                                                     3.9

9,8/1,9=5,15

Bör vara 6 eller lägre, bättre om det är 5, kalasbra om det är 4

Du har högt bra HDL.. dvs du har högt HDL, det bör vara 1,0 eller bättre, du har nästan dubbelt upp.

Triglyceriderna bör vara under 1,7.

Triglyceriderna kan påverkas om man inte är 10-12 timmar fastande.

Har du andra riskfaktorer, bukfettma, blodsocker, blodtryck, föräldrar med hjärtkärlproblematik?

• Like 5

Stor tack,
menar du att mina värden är inte så dålig som min läkare pekade ut. Hon sa att hon aldrig har sett så höga kolesterol värden?! Jag är 52 och har lite bukfettma, 5.8 i blodsocker, blodtryck ligger på 148/ 80  min vikt är 88 och jag är 185 stor.

Med vänlig hälsning
Eckhardt

• Like 1

Jag har också högt totalkolesterol, runt 9. Men de flesta insatta tycker att det är ointressant. Till och med min husläkare kommenterade att "eftersom alla andra värden är bra så behöver vi inte göra något". när man undersökte kolesterolet på intagna för hjärtinfarkt i USA visade det sig att de genomsnittligt hade LÄGRE kolesterol än den övriga genomsnittliga befolkningen . . . 

Jag har hållit på med LCHF i 2 och ett halvt år och blivit av med flera sjukdomar (ledsmärtor, rocasae, herpes, halsont mm) och gläder mig åt det. 

Fortsätt och ät god LCHF-mat!

• Like 4

Vad jag har förstått så "mäts" inte LDL i ett vanligt kolesterolprov, utan det räknas ut. Rätta mej gärna om jag har förstått fel, men så här tror jag att man gör:

1) Man får ett helhetskolesterolvärde (utgående från volym?)

2) Man räknar antalet triglycerider

3) Man räknar HDL

4) Man tar volymen av helhetskolesterolet minus volym av triglycerider minus volymen av HDL = volymen av LDL

5) Volymen av LDL delas med medeltalet av partikelvolymen på LDL = antalet LDL

Om då partikelstorleken är större an medelpartiklar så blir antalet för många --> oj vilket högt LDL utan att det är så högt på riktigt.

Äter man LCHF brukar man få stora, fluffiga, ofarliga LDL partiklar. Äter man mjölmat och socker brukar man få små, täta, farliga LDL partiklar.

Men egentligen tror jag inte att kolesterolet är farligt överhuvudtaget! Jag tror att det enda man kan säga utgående från kolesterolprov är att man kan utläsa vad man har ätit. Kolesterolvärdena skulle alltså vara en "biverkning" av vad man äter, men det som ger en metabolt syndrom/hjärtsjukdom mm är fortfarande bara sockret/mjölet direkt och inte via kolesterolet. När man då behandlar "högt kolesterol" med statiner, så blir det liksom helt fel.

Läs gärna Uffe Ravnskovs bok om kolesterolmyter http://www.adlibris.com/se/bok/fett-och-kolesterol-ar-halsosamt---om-gamla-och-nya-kolesterolmyter-9789172411463

eller hemsida http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Han slår hål på alla myter om kolesterolts farlighet :-) Det intressantaste är att kolesterolet är viktigt för vårt immunförsvar!

• Like 4

Ja altså.. gamla skolan stirrade enbart på LDL i princip.. egentligen av rätt goda skäl.. fast numera ser man mer på APOb, för det är dessa som är mer potenta att ingå i aterosklerotiska plack.

Orsaken till varför det är så kan vi diskutera hur länge som helst.. men faktum kvarstår, stora mängder APOb är statiskt säkerställd risk för aterosklerotiska plack.

I vanliga lipidpaneler så mäter man kolesterolinnehållet i lipoproteinerna.. fast egentligen är det mest intressant med APOlipoproteinerna.. dvs bärarna av kolesterolet.

Hur som helst.. är man frisk kan man olika kolesterolfördelning och APolipoproteiner, dock så bör det råda concordanse, de skall vara lika.

För.. man kan ha lågt kolesterol men samtidigt stå med ena foten i graven.. det är bättre att kika på APOlipoproteinerna.. främst iomed att högt APOb tyder på att dessa ansamlas i blodet och man har svårt att bryta ner dem.. alternativt man har metabolt syndrom/diabetes.

Metabolt syndrom/diabetes/prediabetes tenderar till att producera mer VLDL för att lagra fett.. då är det inte säkert att leverns förmåga att bryta ner LDLremnats hänger med.

• Like 2

Bra fråga, min ville inte det heller men jag kan få hur mycket statiner jag vill!

Han sa att de slutat med detta.. fast jag tyckte det verkade som han inte visste vad det var.. oså följde en lång diskution om riskfaktorer för CVD och till slut fråga han vad mitt yrke var!

Svarade honom att jag på inget sätt negligerade hans större kunskap som läkare.. men att jag är påläst och en hyfsad expert på mina egna problem. 

Så jag gick till ett oberoende laboratorium!

http://www.werlabs.se/category.html/man---halsokontroller

• Like 7

Har du någon timme till övers för att läsa in dig så har du en blogg här av en isländsk kardiolog!

http://www.docsopinion.com/2013/12/15/10-pitfalls-of-using-ldl-cholesterol-to-assess-risk/

Har du några dagar till övers så kan du förkovra dig utöver vad din läkare känner till!

http://eatingacademy.com/nutrition/the-straight-dope-on-cholesterol-part-i

• Like 3

Oj, stackars läkare!

Vi måste alla vara ödmjuka inför varandra - både läkare och glada, pålästa amatörer.

Jag var altså snäll och trevlig om det inte framgick, dock konstaterade jag att vi inte hade samma uppfattningar!

• Like 3

Tack för alla svar och fin info!

Det som förvirrar mig mest är mina triglyceridervärden. Jag åt nästan inga kolhydrater i flera månader och har varit mestadels i ketonisk tillstånd.  Jag mäter det själv med urin stickor. Jag läste det här om triglycerider:

Triglycerider. Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom. De flesta som äter LCHF-kost har mycket låga värden, mitt låg på 0,5.
•Lågt är bra. Bör åtminstone vara under ca 1,7 .

Hur är det möjligt att jag ligga på 1.4 och inte på 0, någonting???
Hur kan jag sänka det utliggare? Ett år sen experimenterade jag med en kolhydrat diet. Mina triglycerider  jag hade då 1.3. Hur är det möjligt att jag ha ett högre värde när jag inte äter alls kolhydrater och lägre värden för TC när bara käkar kolhydrater????? 

Jag är riktig förvirrad hur jag kan sänka de utan att börja äter kolhydrater igen.

stor tack om någon har en ide!
/eckhardt

Hur länge hade du fastat före provet? 

Jag har för mej att triglyceriderna stiger när man är sjuk. Hade du någon infektion el dyl när prover togs?

Utdrag ur Uffe Ravnskovs text:

I många år har man känt till att blodets halt av triglycerider stiger kraftigt vid sepsis (blodförgiftning). De allvarligaste symtomen vid sepsis beror på endotoxin. Mycket pekar på att även triglycerider skyddar oss mot endotoxinets effekter, till exempel överlever försöksdjur en annars dödlig dos av  endotoxin om man strax innan injicerar stora mängder triglycerider. Det upptäckte Hobart W. Harris och hans team vid San Francisco General Hospital och de drog därför den slutsatsen att de höga halter av triglycerider man ser hos patienter med sepsis är ett normalt och hälsosamt fenomen, ett av de många sätt immunsystemet använder för att skydda oss. Då bakterierna vid sepsis som regel kommer från tarmen är det tursamt att just tarmkärlen innehåller stora mängder triglycerider.  

Hela texten finns här http://www.ravnskov.nu/svmyte7.htm

Hur var det med träning och kolesterolvärden? Tycker att jag har läst någonstans att man inte ska ta proven efter hård träning (vet inte hur länge man skulle hålla paus) för att träningen kan påverka värdena negativt (förklaringen skulle vara att om musklerna behöver byggas upp ökar kroppen produktionen av kolesterol). 
  • Like 2

Triglyceriderna är känsligare för fasta och vad man har ätit/drukit, de går upp och ner hela tiden.

Men så länge de ligger under 1,7 fastande 10-12 timmar, så menar man att det är bra.

Triglycerider är det som vi i dagligt tal kallar för fett, när du äter en fettrik måltid stiger trg enomt.. iomed att de transporteras in i kroppen av kylomicroner.

Men det man vill mäta är de som transporteras från levern i form av VLDL/LDL.. så då måste man vara fastande för annars mäter man innehållet i Kylomicronerna.

Har man högt blodsocker/insulinresistens/högt insulin så lagras ansenliga mängder i levern och transporteras sen via VLDL/LDL för att lagras.

Har man gubbmage så har man oxå mer lättreaktivt fett som strömmar ut i blodet, har man fettlever likaså.

Är man frisk så går fett via lymfsystemet med kylomicronerna ut i portalvenen och sen till fettdepåerna där det lagras med hjälp av ASP.

Sen när inget mer behöver lagras så vänds förloppet och trg kommer ut i blodet som FFA, vilket är den främsta formen som fett transporteras som för att användas som energi i kroppen.

Höga triglycerider fastande tyder på insulinresistens/metabolt syndrome/alkoholism eller annat som är på tok.

• Like 1

det blev något miss med tidsbokningen och jag har varit tvungen att fasta i 2 dagar innan provet togs. Jag tränar inte, bara lite yoga och meditation. Det visade ingen infektion när prover togs, men jag lag tyvärr märke till att jag reagera nu på mjölkprodukter. När jag slutade efter den 3. dagen med fastande slutade jag också med mjölk produkter. Först sen började jag att tappa vikt och min uppsvällt mage försvann. Kanske att det fanns en lågmäld infektion som inte visade sig pga mjölk protein problem. (Jag har enzymer för att spjälka laktos)

Om man säger som så.. jag är laktosintollerant.. och man behöver inte så mycket mejerier på LCHF om maten är fet nog.

Smör innehåller i princip bara spår av laktos och protein så det kan de flesta använda obegränsat.

• Like 1

Hmm, intressanta spår... är det så att kolesterolet går upp när immunförsvaret jobbar, kolesterolet ingår s a s i den nödvändiga processen, och att detta kan orsakas av t ex gluten, socker (som t ex göder dåliga bakterier, cancerceller, skapar fel pH på vissa ställen), och laktos? 

Om några år kanske det blir vedertaget att prova utesluta t ex vete istället för att tjata om statiner? Och man kanske börjar använda kolesterol för analys, likt CRP och annat, istället för att se det som nåt som behöver behandlas i sig...

• Like 2