hildahuggorm

Provat allt möjligt för att minska i vikt, men inget fungerar

Recommended Posts

Så du tror att det är bara kalorier in och ut som räknas? Oavsett var dom kommer från?

Det tror jag inte på. Eller jag vet att det inte är så. Om jag inte är ett undantag då. Eller min man också för den delen. Han har gått UPP i vikt på kaloriunderskott. Från 82,5 till 84,5. Han har legat på ca 1300-1400 kalorier.

Angående anorektiker. Varför skulle inte "allt" en anorektiker äter inte kunna lagras som fett?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att man kan gå ner i vikt genom att ligga på ett rejält kaloriunderskott/svälta sig. Men vad händer när du börjar äta normalt igen? Man måste också acceptera att ens normalvikt, dvs vad din kropp anser normalt, inte vad du tycker är normalt/snyggt, ändras med åren. Du kanske ligger på en vikt nu som din kropp är ganska nöjd med och då är det svårt gå ner ytterliggare några kilo. Jag skulle rekommendera dig att prova LCHF i 2-3 månader och sedan, när kroppen vant sig vid att använda fett som bränsle, börja med en 16:8 periodisk fasta för att skapa ett litet kaloriunderskott.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hildahuggorm: I stället för att lägga dig på ett konstant energiunderskott rekommenderar jag dig att köra periodisk fasta typ 5:2 istället. I kombination helst med LCHF på ätdagarna som du inte heller behöver räkna kalorier. Det har bra effekt på hormon och sockernivåer i kroppen och hjälper till att reglera aptiten. Tänk på att se till att få i dig salt de dagar du fastar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska vara väldigt noga med sina mål. Först ska man leva och sen ska man vara frisk, därefter kan man titta på övriga mål. LCHF är att vara frisk. Missar man det så kan man i princip också kapa ett ben för att uppnå ett sekundärt mål som viktnedgång. 

Lyssna på tex iAnna och Odezza - Hälsan kommer först och ät så du blir mätt. Har du en app på din telefon om kalorier så ta bort den. Träna och ät dig mätt, sen kollar du om ett halvår igen. Mår du bra så fortsätt.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara att du nämner "Atkins" så ringer min varningsklocka. Atkins innehåller väl alldeles för lite fett? Alltså, du måste äta mer fett! FETT FETT FETT! och normal mängd protein. Sen lägger du till alla olika grönsaker du hittar som du gillar (ej rotfrukter de första månaderna). Smör, kokosfett, grädde (om du tål mjölkprodukter dvs ) Var dock försiktig med grädden, blir lätt alldeles för mycket då det är så fruktansvärt gott :)

Så enkelt är det. Inga vegan-ersättningsvarianter som corn eller soja eller annan skit. Bara riktig fågel, kyckling, fisk, och kött i alla dess former. Ägg är ej att förglömma. Går nästan leva på, grymt nyttigt och man blir mätt.

Men som sagt, GLÖM INTE FETTET!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man bara äter ägg får man i sej rätt bra med fett eftersom gulan är så fet. Min favvefrulle är 2 kokta ägg med ca 35 g smör mosat med ett gott salt eller om jag ska festa till det en salsa med chili och soltorkade tomater. Det går leva på sånt :-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara snabbt relatera till när jag tidigare alltid var duktig och åt min gröt varje morgon, i tron att det var det bästa möjliga. Jag var alltid sjukt hungrig bara någon timme senare och svalt mig genom arbetet fram till lunch. På en rejäl lchf-frukost är jag mätt och belåten mycket längre, utan sötsug, och äter utan tvekan MINDRE än på kolhydratrik kost. Med andra ord: glöm kalorierna. Även om vi håller fast i energitänkandet så kan vetenskapen bekräfta hur lchf kan ha positiv effekt genom att det kan göra dig mer mätt, vilket kan göra att du äter mindre än innan, vilket alltså kan räknas om till FÄRRE kalorier på en dag. Jag säger "kan", då mättnadsupplevelse och allt så klart kan variera från mellan olika individer. Detta är dock den generella biokemin.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg