Jump to content

Är bananmjöl och bönpasta LCHF?

Per Wikholm

Recommended Posts

Det ska bli intressant att följa experimenten. Har man inga betänkligheter när det gäller sojabönor och om dessa pastasorter inte höjer blodsockret, så kan de ju vara ett bra alternativ.

Jag är dock lite skeptisk till legymer ur det paleolitiska eller rentav evolutionsmedicinska perspektivet, så jag håller mig nog till strimlad förvälld kål  :)

• Like 4

Trevligt med nya landvinningar!

Mjöl på gröna bananer (och, ja, gröna bananer överhuvudtaget) tror jag har testats och rekommenderats av RS-förespråkare som Tatertot och hans kompis Richard Nikoley. Och säkert en drös med andra. För svenska förhållanden känns dock inte bananmjöl så "närodlat" jämfört med potatismjöl, om man vill anlägga det perspektivet. Det verkar också svårfunnet på ICA än så länge.

Bönor tillhör "blue zone"-kategorin http://www.bluezones.com/speaking/dan-buettner/ dvs så påfallande onyttigt är det sannolikt inte med bönor.  Allt i sin kontext dock dvs lagom mängder till exempel. Att bo och leva på Sardinien hjälper säkert till med livsglädjen! http://www.today.com/health/live-100-sardinias-secrets-longevity-blue-zones-2D80590693 . Kan för övrigt rekommendera Cannonau.

Jordärtskockor nästa! Skulle vara kul om någon med diabetes vågade mäta upp och publicera en blodsockerkurva efter fest på dessa fruktanrika knölar.

• Like 4

Jordmandel! Det var en liten intressant rackare. Jag ska se om jag kan hitta en yta att odla sådana på. Tack för tipset Anna! :)

Gräs tycks ju vara lättodlat s a s ;)

Så lite så! Förvänta dig dock inga större skördar. Det är cirka en (liten) knöl per växt, inte 10 som för potatisar.

Så lite så! Förvänta dig dock inga större skördar. Det är en (liten) knöl per växt, inte 10 som för potatisar.

Men gräs växer ju å andra sidan ganska tätt :) Skämt åsido, jag lockades lite extra av att det var en kulturarvsväxt du länkade till. Om det så bara skulle bli lite på kanten av tallriken under sensommar och höst känns det värt besväret!

• Like 1

Jordmandel, chufa eller tigernötter är en jättespännande växt som sannolikt hängt med oss de senaste par miljonerna år på den afrikanska savannen. Den är oerhört näringsrik på nästan alla essentiella ämnen. Den äts av nutida samlare och jägare och nutida babianer. Den anses ha utgjort huvudfödan för en av våra evolutionära kusiner, Paranthropus Bosei. Lustigt nog finns den även i Amerika och har ätitis av paleolitiska indianer. Tim "Tatertot" Steel odlar den hemma i Alaska men han har varnat för att han kan få problem med grannarna då den tydligen sprider sig som ett ogräs.

• Like 4

Richard och Tatertot har faktiskt en del intressant att säga även om fytiner:

http://freetheanimal.com/2014/02/phytate-becomes-nutrient.html

Executive summary: med rätt bakterier i magen så bryter vi enkelt ner fytiner och kan tillgodogöra oss näringen. Sannolikt har de befolkningar som lever på bönor just den här sortens tarmflora.

• Like 2