Mahrl1n Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Hej! Jag undrar om någon enkelt skulle kunna reda ut en frågeställning jag har angående lchf. Målet är ju att sträva mot att hålla antalet man får i sig begränsat. Ju striktare desto enklare bör det vara att uppnå viktnedgång och positiva hälsoeffekter, och man kan välja en nivå som man själv upplever känns bra - så långt är jag med. Jag har nyligen börjat fördjupa mig i lågkolhydratkost och tycker att det är väldigt intressant. Problemet är att jag mer eller mindre blir avskräckt från att äta nästan någonting som innehåller kolhydrater eftersom jag tänker att det förmodligen kommer att slå tillbaka på mig när jag nu har ökat andelen fett i kosten, dvs att en kost baserad på fett i kombination med för många kolhydrater skulle kunna ha precis motsatt effekt och istället resultera i att jag lägger på mig. Hur funkar det egentligen? Vart kan man isåfall dra en trolig gräns för när kosten slår om och istället blir fettinlagrande? Är jag helt ute och cyklar? Tacksam för svar :-) /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted April 8, 2015 Popular Post Share Posted April 8, 2015 Japp du cyklar! Merparten av din måltid lagras, vi har alldrig mer än några gram av fett, glukos eller aminosyror i blodet.. och så skall det vara, annars skulle blodet inte vara flytande. Skillnaden ligger i uttaget ur dina depåer. Har man insulinresistens så brukar både glukos och insulin vara förhöjt.. och fördröjt. Då blir det himla svårt att få ut något fett ur depåerna och när väl blodsockret sjunkit så blir du svinhungrig.. oså står du framför kylskåpet igen fasten du har massor av din tidigare måltid lagrad för att användas vid behov. Om man skall sätta en gräns så är den mer att du skall inte ha behov av att äta fler än två gånger om dagen.. då har du oxå fått en förmåga att ta utav lagren mellan måltiderna. Ju mer fett du äter ju mer lagras således.. men kruxet är att kunna leva på det lagret mellan dina planerade måltider. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mahrl1n Posted April 10, 2015 Author Share Posted April 10, 2015 Tack för svar! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts