Annedm Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Förlåt att jag ställer en sådan onödig fråga men jag blev så nyfiken hur man ska tänka! Jag äter "pedagogisk lunch" och har på torsdagarna svårt att välja.. Det som finns är: Torsdagen den 9/4 Ärtsoppa, pannkaka med sylt. Thaisoppa med grönsaker (i) Pannkakan är rätt lätt att välja bort.. Men vad jag kan gissa så är det väl massor av kolhydrater i ärtsoppan... Är Thaisoppan bättre tror ni? Vet ju inte vad de har i. Försöker annars hålla mig strikt i veckorna och liberalare på helgen. Tråkigt att BETALA för något man inte vill äta.. men vi måste följa med eleverna till matsalen och äta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Absolut ingen onödig fråga. Jag har tyvärr inget bra svar. Jag hade nog bett att få veta vad det är i soppan. Det är inte så att du har nån allergi som bara bryter ut den 9/4? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Om JAG var tvungen att välja mellan dessa två soppor, så skulle jag ta Thaisoppan, med en massa extra smör i. Hade jag tålt baljväxter så tror jag att jag tagit ärtsoppan i hopp om att det även fanns lite fett fläsk i den. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 hmm det finns fläsk i ärtsoppan. Kanske lite jobbigt att fiska upp dom men kanske det är värt ett försök Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Ärtsoppan innehåller svårsmälta långsamma kolhydrater, bör funka bra. Om thaisoppan innhåller nudlar är det ett sämre val. Inte för att soppa över huvud taget lär göra mycket med blodsockret (bortsett från saftsoppor förstås!) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Ta ärtsoppa ena veckan och Thaisoppa den andra så vet hur de funkar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Jag hade ätit ärtsoppa. Förhoppningsvis hade det funnits ett hyfsat salladsbord att ta en tallrik från också, samt en klick bregott eller liknande... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Jag äter ärtsoppa men sällan och spetsar den med smör. Soldatens ärtsoppa värmd på lastbilens ljuddämpare blir det när vi rullar långt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annedm Posted April 9, 2015 Author Share Posted April 9, 2015 Tyvärr är salladsbordet jättetråkigt.. Isberg, ärtor, majs, morötter.. Men stort tack för era lärorika åsikter! Det får nog bli ärtsoppan för den är god och så finns det rätt mycket fläsk i den. Jag får testa och se om jag triggas av den och sen prova thaisoppan nästa vecka, den ser dock redd ut. Man kanske skulle "få gluten" på torsdagarna.. Men man vill ju inte krångla! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Ät av salladsbordet och sedan medhavd lunch på din rast. Jag hade nog smakat på thaisoppan, men haft med några ägg i beredskap... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Enligt mina erfarenheter finns det en del konstiga sockerarter i kryddorna som används till thaimat. Jag får jättekonstiga reaktioner när jag har ätit det. Inte bara att sockertrollet drar igång men pulshöjning mm, trots att jag tagit bort ris och majs och övrigt som uppenbart ger utslag för mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Enligt mina erfarenheter finns det en del konstiga sockerarter i kryddorna som används till thaimat. Jag får jättekonstiga reaktioner när jag har ätit det. Inte bara att sockertrollet drar igång men pulshöjning mm, trots att jag tagit bort ris och majs och övrigt som uppenbart ger utslag för mig. Och inte bara sockerarter. E621, mononatriumglutamat är mycket vanligt i thaimat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Enligt mina erfarenheter finns det en del konstiga sockerarter i kryddorna som används till thaimat. Jag får jättekonstiga reaktioner när jag har ätit det. Inte bara att sockertrollet drar igång men pulshöjning mm, trots att jag tagit bort ris och majs och övrigt som uppenbart ger utslag för mig. För mig låter det som att det är MSG du reagerar på. Överkänslighet mot MSG är rätt välkänt i USA, där många asiatiska restauranger har en lapp i fönstret med 'no MSG '. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Personligen skulle jag ta ärtsoppan men det beror på att jag verkligen inte tål vete och skulle inte våga lita på att nudlarna vore ris-nudlar till 100%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Ta ärtsoppan och komplettera med några medhavda kokta ägg, och smör som jag antar finns att ta fritt av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Förlåt att jag ställer en sådan onödig fråga men jag blev så nyfiken hur man ska tänka! Jag äter "pedagogisk lunch" och har på torsdagarna svårt att välja.. Det som finns är: Torsdagen den 9/4 Ärtsoppa, pannkaka med sylt. Thaisoppa med grönsaker (i) Pannkakan är rätt lätt att välja bort.. Men vad jag kan gissa så är det väl massor av kolhydrater i ärtsoppan... Är Thaisoppan bättre tror ni? Vet ju inte vad de har i. Försöker annars hålla mig strikt i veckorna och liberalare på helgen. Tråkigt att BETALA för något man inte vill äta.. men vi måste följa med eleverna till matsalen och äta. Hur gick det i skolmatsalen, Annedm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Ja MSG vet jag om, men brukar inte reagera på det ihop med andra kryddor som använts, typ i buljonger, tacokryddor mm. Använder inte detta själv men ibland så blir man bjuden på mat hemma hos någon. Men det är klart det är ju en doseringsfråga. Kan också bero på kombon underliga sockerarter - MSG. Jag vill varken ha det ena eller det andra så jag brukar undvika helt så gott det går Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annedm Posted April 11, 2015 Author Share Posted April 11, 2015 Hur gick det i skolmatsalen, Annedm? Jo det gick bra, jag tog ärtsoppan och coleslaw som fanns på salladsbordet, blev rätt många kolhydrater den dagen menmen det kommer nya dagar! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annedm Posted April 12, 2015 Author Share Posted April 12, 2015 Ny vecka nya utmaningar hehe! Måndag 2015-04-13 Korvgryta Forsell,pasta. Green burger,bröd,dressing. Tisdag 2015-04-14 Ugnsfisk Bordelaise,potatismos,ärter. Medelhavspaj,dressing. Onsdag 2015-04-15 Köttfärslimpa,gräddsås,potatis,blomkål. Nudelwok med grönsaker och chili. Torsdag 2015-04-16 Flygande Jakob,bulgur. Pepparotskött,potatis. Fredag 2015-04-17 Pytt i panna,rödbetor. Sydfransk fiskgryta med saffran,potatis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Jag hade valt: Mån: Green burger (beroende på vad den är gjord av) Tis: svårt Ons: Köttfärslimpa Tors: Pepparrotskött Fre: svårt Anledningen till att fisken är svår, är att jag tror det är pangasius (billigaste storköksfisken). Det är ju tvivelaktigt hur nyttig den är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Man MÅSTE ju inte äta maten i skolmatsalen... Om du är strikt, ät lite sallad m barnen och sen matlåda på din rast. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annedm Posted April 12, 2015 Author Share Posted April 12, 2015 Man MÅSTE ju inte äta maten i skolmatsalen... Om du är strikt, ät lite sallad m barnen och sen matlåda på din rast. Så kan man göra, 25 kronor är ju inte så mycket för en sallad. Men det är svårt att få barnen att äta så man vill ju inte avvika förmycket. Om jag inte äter maten så är det svårt att motivera dem att äta. Tisdagen slipper jag för då är jag rastvakt. Måste "ÄTA" pedagogiskt de andra dagarna och sen dras det 25/dag på lönen automatiskt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Så kan man göra, 25 kronor är ju inte så mycket för en sallad. Men det är svårt att få barnen att äta så man vill ju inte avvika förmycket. Om jag inte äter maten så är det svårt att motivera dem att äta. Tisdagen slipper jag för då är jag rastvakt. Måste "ÄTA" pedagogiskt de andra dagarna och sen dras det 25/dag på lönen automatiskt Tala om för barnen att du är "allergisk"/inte tål maten/blir sjuk om du äter det ena eller det andra, då kan barnen hantera det tror jag! Har haft specialkost som pedagogisk lunch i många år men de senaste åren valde jag att ta med eget och äta i personalrummet. Jag skulle inte betala ens 25 kr för nåt jag inte kan äta och må bra av! För övrigt - om man äter pedagogisk lunch på skolorna här i kommunen, då betalar man inte! Endast om man tar med sig sin lunch ut ur matsalen och äter den i personalrummet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Så kan man göra, 25 kronor är ju inte så mycket för en sallad. Men det är svårt att få barnen att äta så man vill ju inte avvika förmycket. Om jag inte äter maten så är det svårt att motivera dem att äta. Tisdagen slipper jag för då är jag rastvakt. Måste "ÄTA" pedagogiskt de andra dagarna och sen dras det 25/dag på lönen automatiskt Svinaktigt system Du tvingas betala för något du inte vill ha. Får du arbetstid under lunchen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annedm Posted April 12, 2015 Author Share Posted April 12, 2015 Tala om för barnen att du är "allergisk"/inte tål maten/blir sjuk om du äter det ena eller det andra, då kan barnen hantera det tror jag! Har haft specialkost som pedagogisk lunch i många år men de senaste åren valde jag att ta med eget och äta i personalrummet. Jag skulle inte betala ens 25 kr för nåt jag inte kan äta och må bra av! För övrigt - om man äter pedagogisk lunch på skolorna här i kommunen, då betalar man inte! Endast om man tar med sig sin lunch ut ur matsalen och äter den i personalrummet. Mm vi försöker få igenom att vi inte ska behöva betala för pedagogisk lunch, än så länge är jag så ny på detta att jag testar mig fram och lär mig om LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Kan du inte säga att du inte äter gluten iaf så slipper du det värsta 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annedm Posted April 12, 2015 Author Share Posted April 12, 2015 Svinaktigt system Du tvingas betala för något du inte vill ha. Får du arbetstid under lunchen? Ja jag har arbetstid under lunchen och sen 30 minuter rast efter det (om man är jäkligt snabb ifrån matsalen till personalrummet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annedm Posted April 12, 2015 Author Share Posted April 12, 2015 Kan du inte säga att du inte äter gluten iaf så slipper du det värsta Funderar faktiskt på det, för ALLA mina magproblem är borta sen jag började med LCHF. Så det kanske inte är så mycket "ljug" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jannahoj Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Lite ljug skadar inte =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Men då har du ju konstaterat du inte tål gluten. Dom kan ju knappast begära läkarintyg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 15, 2015 Share Posted April 15, 2015 Mmm.. pedagogiska måltider! Jag tror jag fattar vad det går ut på.. man skall som vuxen sitta med och vara förebild.. dvs barnen gör inte som man säger.. däremot så tenderar de att göra som man gör! Vet flera barn som gör en sak i skolan/dagis och konstrar som sjutton hemma. De är anpassningsbara och de anammar de regler som gäller. Nu är jag uppvuxen på landet.. det landet som fanns för 50 år sedan.. man fick matvägra om man ville, men då fick man gå hungrig från bordet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annedm Posted April 20, 2015 Author Share Posted April 20, 2015 Mmm.. pedagogiska måltider! Jag tror jag fattar vad det går ut på.. man skall som vuxen sitta med och vara förebild.. dvs barnen gör inte som man säger.. däremot så tenderar de att göra som man gör! Vet flera barn som gör en sak i skolan/dagis och konstrar som sjutton hemma. De är anpassningsbara och de anammar de regler som gäller. Nu är jag uppvuxen på landet.. det landet som fanns för 50 år sedan.. man fick matvägra om man ville, men då fick man gå hungrig från bordet. "Mina" barn är ju mellan 10 och 12 och då handlar det om att få dem att äta, och inte bara makaroner med ketchup så de orkar dagen. Sedan kämpar vi med att de ska lära sig sitta still vid bordet och trevligt samtala med sina klasskamrater, dvs utan könsord, mobiltelefoner, slänga mat på varandra. Och NEJ det ger inget att säga till föräldrarna för de tycker vi har onödiga krav.. Men VI vill lära dem hur man uppför sig när man äter "ute". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 "Mina" barn är ju mellan 10 och 12 och då handlar det om att få dem att äta, och inte bara makaroner med ketchup så de orkar dagen. Sedan kämpar vi med att de ska lära sig sitta still vid bordet och trevligt samtala med sina klasskamrater, dvs utan könsord, mobiltelefoner, slänga mat på varandra. Och NEJ det ger inget att säga till föräldrarna för de tycker vi har onödiga krav.. Men VI vill lära dem hur man uppför sig när man äter "ute". Med så stora barn är det nog viktigast att betona uppförandet, inte att nödvändigtvis äta den mat som bjuds. Jag hade ätit min lchf-mat och förklarat för barnen vid mitt bord varför jag väljer att äta den maten, samtidigt som jag parerar deras dåliga bordsskick. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts