Jump to content

Hjälp mig välja!

Annedm

Recommended Posts

Förlåt att jag ställer en sådan onödig fråga men jag blev så nyfiken hur man ska tänka!

Jag äter  "pedagogisk lunch" och har på torsdagarna svårt att välja.. Det som finns är:

Torsdagen den 9/4

Ärtsoppa, pannkaka med sylt.

Thaisoppa med grönsaker (i)

Pannkakan är rätt lätt att välja bort.. Men vad jag kan gissa så är det väl massor av kolhydrater i ärtsoppan... Är Thaisoppan bättre tror ni? Vet ju inte vad de har i. Försöker annars hålla mig strikt i veckorna och liberalare på helgen. Tråkigt att BETALA för något man inte vill äta.. men vi måste följa med eleverna till matsalen och äta.

Tyvärr är salladsbordet jättetråkigt.. Isberg, ärtor, majs, morötter.. Men stort tack för era lärorika åsikter! Det får nog bli ärtsoppan för den är god och så finns det rätt mycket fläsk i den. Jag får testa och se om jag triggas av den och sen prova thaisoppan nästa vecka, den ser dock redd ut. Man kanske skulle "få gluten" på torsdagarna.. Men man vill ju inte krångla!

• Like 1

Enligt mina erfarenheter finns det en del konstiga sockerarter i kryddorna som används till thaimat. Jag får jättekonstiga reaktioner när jag har ätit det. Inte bara att sockertrollet drar igång men pulshöjning mm, trots att jag tagit bort ris och majs och övrigt som uppenbart ger utslag för mig.

• Like 2

Enligt mina erfarenheter finns det en del konstiga sockerarter i kryddorna som används till thaimat. Jag får jättekonstiga reaktioner när jag har ätit det. Inte bara att sockertrollet drar igång men pulshöjning mm, trots att jag tagit bort ris och majs och övrigt som uppenbart ger utslag för mig.

Och inte bara sockerarter. E621, mononatriumglutamat är mycket vanligt i thaimat.

• Like 1

För mig låter det som att det är MSG du reagerar på. Överkänslighet mot MSG är rätt välkänt i USA, där många asiatiska restauranger har en lapp i fönstret med 'no MSG '.

Förlåt att jag ställer en sådan onödig fråga men jag blev så nyfiken hur man ska tänka!

Jag äter  "pedagogisk lunch" och har på torsdagarna svårt att välja.. Det som finns är:

Torsdagen den 9/4

Ärtsoppa, pannkaka med sylt.

Thaisoppa med grönsaker (i)

Pannkakan är rätt lätt att välja bort.. Men vad jag kan gissa så är det väl massor av kolhydrater i ärtsoppan... Är Thaisoppan bättre tror ni? Vet ju inte vad de har i. Försöker annars hålla mig strikt i veckorna och liberalare på helgen. Tråkigt att BETALA för något man inte vill äta.. men vi måste följa med eleverna till matsalen och äta.

Hur gick det i skolmatsalen, Annedm?

Ja MSG vet jag om, men brukar inte reagera på det ihop med andra kryddor som använts, typ i buljonger, tacokryddor mm. Använder inte detta själv men ibland så blir man bjuden på mat hemma hos någon. Men det är klart det är ju en doseringsfråga. Kan också bero på kombon underliga sockerarter - MSG. Jag vill varken ha det ena eller det andra så jag brukar undvika helt så gott det går  :)

Ny vecka nya utmaningar hehe!

Måndag
2015-04-13

Korvgryta Forsell,pasta.

Green burger,bröd,dressing.

Tisdag
2015-04-14

Ugnsfisk Bordelaise,potatismos,ärter.

Medelhavspaj,dressing.

Onsdag
2015-04-15

Köttfärslimpa,gräddsås,potatis,blomkål.

Nudelwok med grönsaker och chili.

Torsdag
2015-04-16

Flygande Jakob,bulgur.

Pepparotskött,potatis.

Fredag
2015-04-17

Pytt i panna,rödbetor.

Sydfransk fiskgryta med saffran,potatis.

Jag hade valt:

Mån: Green burger (beroende på vad den är gjord av)

Tis: svårt

Ons: Köttfärslimpa

Tors: Pepparrotskött

Fre: svårt

Anledningen till att fisken är svår, är att jag tror det är pangasius (billigaste storköksfisken).

Det är ju tvivelaktigt hur nyttig den är.

Man MÅSTE ju inte äta maten i skolmatsalen... Om du är strikt, ät lite sallad m barnen och sen matlåda på din rast.

Så kan man göra, 25 kronor är ju inte så mycket för en sallad. Men det är svårt att få barnen att äta så man vill ju inte avvika förmycket. Om jag inte äter maten så är det svårt att motivera dem att äta. Tisdagen slipper jag för då är jag rastvakt. Måste "ÄTA" pedagogiskt de andra dagarna och sen dras det 25/dag på lönen automatiskt

• Like 1

Så kan man göra, 25 kronor är ju inte så mycket för en sallad. Men det är svårt att få barnen att äta så man vill ju inte avvika förmycket. Om jag inte äter maten så är det svårt att motivera dem att äta. Tisdagen slipper jag för då är jag rastvakt. Måste "ÄTA" pedagogiskt de andra dagarna och sen dras det 25/dag på lönen automatiskt

Tala om för barnen att du är "allergisk"/inte tål maten/blir sjuk om du äter det ena eller det andra, då kan barnen hantera det tror jag!

Har haft specialkost som pedagogisk lunch i många år men de senaste åren valde jag att ta med eget och äta i personalrummet. Jag skulle inte betala ens 25 kr för nåt jag inte kan äta och må bra av!

För övrigt - om man äter pedagogisk lunch på skolorna här i kommunen, då betalar man inte!

Endast om man tar med sig sin lunch ut ur matsalen och äter den i personalrummet.

• Like 2

Svinaktigt system  :( Du tvingas betala för något du inte vill ha. Får du arbetstid under lunchen?

Tala om för barnen att du är "allergisk"/inte tål maten/blir sjuk om du äter det ena eller det andra, då kan barnen hantera det tror jag!

Har haft specialkost som pedagogisk lunch i många år men de senaste åren valde jag att ta med eget och äta i personalrummet. Jag skulle inte betala ens 25 kr för nåt jag inte kan äta och må bra av!

För övrigt - om man äter pedagogisk lunch på skolorna här i kommunen, då betalar man inte!

Endast om man tar med sig sin lunch ut ur matsalen och äter den i personalrummet.

Mm vi försöker få igenom att vi inte ska behöva betala för pedagogisk lunch, än så länge är jag så ny på detta att jag testar mig fram och lär mig om LCHF

Svinaktigt system  :( Du tvingas betala för något du inte vill ha. Får du arbetstid under lunchen?

Ja jag har arbetstid under lunchen och sen 30 minuter rast efter det (om man är jäkligt snabb ifrån matsalen till personalrummet)

Mmm.. pedagogiska måltider!  :unsure:

Jag tror jag fattar vad det går ut på.. man skall som vuxen sitta med och vara förebild.. dvs barnen gör inte som man säger.. däremot så tenderar de att göra som man gör!

Vet flera barn som gör en sak i skolan/dagis och konstrar som sjutton hemma.

De är anpassningsbara och de anammar de regler som gäller.

Nu är jag uppvuxen på landet.. det landet som fanns för 50 år sedan.. man fick matvägra om man ville, men då fick man gå hungrig från bordet.

• Like 3

Mmm.. pedagogiska måltider!  :unsure:

Jag tror jag fattar vad det går ut på.. man skall som vuxen sitta med och vara förebild.. dvs barnen gör inte som man säger.. däremot så tenderar de att göra som man gör!

Vet flera barn som gör en sak i skolan/dagis och konstrar som sjutton hemma.

De är anpassningsbara och de anammar de regler som gäller.

Nu är jag uppvuxen på landet.. det landet som fanns för 50 år sedan.. man fick matvägra om man ville, men då fick man gå hungrig från bordet.

"Mina" barn är ju mellan 10 och 12 och då handlar det om att få dem att äta, och inte bara makaroner med ketchup så de orkar dagen. Sedan kämpar vi med att de ska lära sig sitta still vid bordet och trevligt samtala med sina klasskamrater, dvs utan könsord, mobiltelefoner, slänga mat på varandra. Och NEJ det ger inget att säga till föräldrarna för de tycker vi har onödiga krav.. Men VI vill lära dem hur man uppför sig när man äter "ute". 

"Mina" barn är ju mellan 10 och 12 och då handlar det om att få dem att äta, och inte bara makaroner med ketchup så de orkar dagen. Sedan kämpar vi med att de ska lära sig sitta still vid bordet och trevligt samtala med sina klasskamrater, dvs utan könsord, mobiltelefoner, slänga mat på varandra. Och NEJ det ger inget att säga till föräldrarna för de tycker vi har onödiga krav.. Men VI vill lära dem hur man uppför sig när man äter "ute". 

Med så stora barn är det nog viktigast att betona uppförandet, inte att nödvändigtvis äta den mat som bjuds.

Jag hade ätit min lchf-mat och förklarat för barnen vid mitt bord varför jag väljer att äta den maten, samtidigt som jag parerar deras dåliga bordsskick.

• Like 1