Jump to content

Sockerindustrin och tandläkarorganisationerna

Ulfberht
 Share

Recommended Posts

Ibland hör man att tuggummi och pastiller som innehåller xylitol (”björksocker”) minskar risken för karies. Dessa produkter marknadsförs ofta av godisindustrin.

I ett antal dokument rekommenderar t.o.m. Socialstyrelsens dentala avdelning bruket av medicinska/odontologiska skäl,

http://www.socialstyrelsen.se/tandvardsriktlinjer/sokiriktlinjerna/riskforkronkaries

http://www.socialstyrelsen.se/tandvardsriktlinjer/sokiriktlinjerna/riskforrotkaries

Cloetta har ”fått” rätten att sätta Sveriges Tandläkarförbunds logotyp på askarna av deras nya produkt DentaFresh, http://www.mynewsdesk.com/se/cloetta_sverige_ab/pressreleases/laekerol-lanserar-en-smart-vana-foer-starka-taender-1121944

Nu kommer det märkliga. Det finns inget vetenskapligt stöd för att hävda att xylitol i tuggummi och pastiller reducerar kariesförekomsten!

Nyligen kom Cochrane Collaboration med en reviewartikel där man studerar just denna fråga. Cochranestudier brukar ju anses som en "golden standard" då det gäller att oberoende granska kvaliten på medicinska studier. Jo, det finns studier men deras kvalitet är så låg att de inte tillåter de slutsatser som både SoS och Sveriges Tandläkarförbund drar, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD010743.pub2/abstract

Varför samarbetar tandläkarnas organisationer med sockerindustrin?

• Like 1

Förmodligen handlar det om pengar, det kanske saknas andra sponsorer av tandläkarnas organisationer än sockerindustrin. Läsk- och snabbmatsindustrierna är ju väldigt pigga på att sponsra diabeteskonferenser och idrottslandslag osv. Det luktar unket.

Intressant med sötningsmedels effekt (eller ingen effekt) på tandhälsan. Jag tänker på den nyligen publicerade forskningen kring sötningsmedel (xylitol ingick dock inte) och diabetes mm. Slutsatsen i en ledare i tidskriften Cell Metabolism som refererat studien, är att sötningsmedel, avsedda att minska risken för diabetes och fetma, istället orsakar dessa problem genom att ändra bakteriesammansättningen.

Kan det till och med vara så att även munbakterierna av sötningsmedel kan producera syra som fräter på tänderna? I så fall har sötningsmedel negativ effekt även på tandhälsan, som socker.

https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2014/September/Sotningsmedel-kan-leda-till-glukosintolerans/

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-forskning-sotningsmedel-kan-orsaka-diabetes

http://www.tf.nu/nyhet/sotningsmedel-med-besk-eftersmak/

Snacka om idioti!

Men man kanske inte ska vara förvånad

Sockerindustrin verkar kunna lura folk att tro att deras produkter både kan motverka karies och fetma utan större problem :huh:

Som synes får man tom med sig både tandläkare och vilseförda läkare på tåget att applådera eländet

Även om inte munbakterier kan nyttja sockeralkoholer och även om vi inte får ökat insulin av sötningsmedel kvarstår den värsta effekten

Sötningsmedel får oss att vilja ha mer sötma och lurar oss alttså till allmän överkonsumtion av kolhydrater

Dessutom finns studier som antyder att många sötningsmedel kan bidra till att urholka våra viktiga stammar av tarmbakterier/munbakterier/hudbakterier

Dessa håller oss friska och normalviktiga och dom bör vi vara väldigt rädda om

Hmm... När jag väntade min yngsta dotter, för sisådär fyra och ett halvt år sedan, var vi på en föräldrautbildningsföreläsning med föreläsare från folktandvården. De sa, att när barnet började få tänder, var det väldigt bra om föräldrar och syskon tuggade två tuggummin med hög xylitolhalt efter varje måltid. De nämnde två godkända märken, övriga innehöll för lite xylitol. Detta ansågs minska risken att föra över kariesbakterier till spädbarnet. Vetenskapligt bevisat i studier, såklart...

Ja Erik 2, sannolikt spelar pengarna en betydande roll, speciellt i de djupa kontakter som är så allmänt förekommande internationellt, men vad får sockerindustrin ut av detta?

Låt mig ta  ett av många exempel utanför landets gränser. Den ledande, europabaserade organisationen för kariesforskare, ORCA. De äger den vetenskapliga tidskriften Caries Research. Som i så många andra vetenskapliga tidskrifter skall artikelförfattarna redovisa eventuella jävsförhållanden (Conflict of Interest). I detta fallet är det dock ORCA själva som befinner sig i en grav jävssituation.

ORCA tillåter nämligen industrier och organisationer att vara medlemmar. Här hittar vi t.ex. Sugar Nutrition UK, tidigare the Sugar Bureau, finansierad av brittisk sockerindustri, Wrigley Inc ägt av en av världens största godisindustrier Mars Inc. Sedan finns ju ochså vår svenska stolthet Cloetta. Fram till 2011 var Coca-Cola också medlem.

Varför tillåts sockerindustrin att vara medlem i en organisation för kariesforskare? Är det inte som om Phillip Morris skulle tillåtas vara medlemmar i en organisation för lungcancerforskare, inga jämförelser i övrigt naturligtvis.

Klickar man på medlemskategorierna (gold, silver etc.) ser man vad årsavgiften är. Mera intressant är dock att med detta industrimedlemskap följer också rösträtt i ORCA.

Tandläkarorganisationerna får pengar men vad har de som är så eftersträvansvärt för sockerindustrin?

Dessvärre fungerar det inte just nu att klista in text eller länkar i forumet. Sök på ORCA och caries så hittar ni både hemsida och ORCA's Corporate Partners

• Like 3

Om tandläkarna skulle säga att socker är det stora problemet med tandhygienen skulle sockerindustrin få det väldigt svårt. Antag sen att tandläkarna säger att flour inte längre behövs i tandkrämen, pga vi inte äter socker längre - Då har vi ytterligare en industri som går i graven (tandkräm och munskölj, ect). 

Kort sagt så lever de industrierna i symbios.

Det finns trådar där frågan ställs om de märkt någon skillnad med tandhygienen iom LCHF. De svar som ges borde skapa stora skälvan hos tandläkare. LCHF-are är fett friska även i munhålan numera. (Tom tandlossning som försvinner!!!)

• Like 3

Detta vinner sockerindustrin.

Anm.: Det är fortfarande omöjligt för mig att klistra in ett Worddokument med länkar så jag får halta mig fram.

Att tandläkarnas organisationer befinner sig i symbios med industrin är en korrekt observation. Det gäller i än högre grad dentalvaruindustrin men det är en annan fråga.

Min misstanke är att sockerindustrin vinner en möjlighet att påverka folkhälsoarbetet med att reducera sockerintaget genom sitt ekonomiska stöd till/medlemskap i odontologiska organisationer. Jag bygger denna misstanke på en ny vetenskaplig artikel i tidskriften PLOS Medicine. En av medförfattarna är Prof. Stanton Glantz, en gigant inom forskningen kring industrins påverkansarbete på tobaksfrågan.

Här avslöjas hittills okända dokument som visar hur sockerindustrin framgångsrikt lyckades styra om det amerikanska folkhälsoarbtetet på 70-talet bort från reduktion av sockerintaget till ökad fluoranvändning och försök att ta fram ett kariesvaccin. Det gjordes genom att sockerindustrin släpptes in i detta arbete av National Institute of Dental Research (NIDR mumera NIDCR). Genom att man togs in av NIDR lyckades sockerindustrin dominera detta arbete helt. En svensk mycket känd, numera avliden kariesforskare och tillika professor uppges arbeta för sockerindustrin.

Genomslaget i USA har varit stort. Googla på "The untold story of how the sugar industry" och "The sugar industry shaped goverment advice" så hittar du artiklar från Washington Post och Time Magazine.

I Sverige har jag bara hört detta nämnas i förbigående i Vetenskapsradion. Genom att enbart recensera detta missar man att sockerindustrins kopplingar till odontologiska organisationer idag är större än någonsin.

Låt mig nämna ytterligare ett exempel bland många. International Association for Dental Research, IADR, är en global organisation för odontologiska forskare. Som framgår av deras senaste årsberättelse - finns på deras hemsida - är Mondelez International en av deras Corporate Partners.

Mondelez International är en av världen två största konfektyrbolag och ägare bl.a. av det britiska företaget Cadbury. En vicepresident i Cadbury innehar posten som Institutional Section Caouncilor inom IADR...

I Sverige har Svenska Tandläkarförbundet skickat ut ett antal pressmeddelanden under senare år där man vänder sig mot den ökande sockerkonsumtionen. Samtidigt sluter man avtal med vår största godistillverkare Cloetta att använda ST:s logotyp på askar till pastiller som innehåller 50% xylitol, en produkt som saknar vetenskapligt stöd för påståendet att användningen reducerar karies.

• Like 2

De studier som konkluderar att sockeralkoholer är säkra jämfört diverse biomarkörer med en kontrollgrupp. Om biomarkörerna förändras på liknande sätt som i kontrollgruppen anses det visa att de är säkra för konsumtion. Grejen är bara att kontrollgruppen matas med fruktos. Om ett ämne har samma verkan i kroppen som fruktos är det tydligen prima vara.

Eftersom transfetter blivit reglerade i vissa länder finns det ett överskott av hydrogeneringreaktorer inom kemisk industri. Om man slänger i socker i dessa, istället för vegetabiliska oljor som används för att göra transfett, får man sockeralkoholer. Samma reaktor, samma kemi, samma låga krav på renhet, samma vinst för tillverkarna, samma hälsoproblem för oss ?

• Like 3

Ursäkta att jag skriker ut i mörkret....

VARFÖR I HELVETE ÄTER VI DERAS JÄVLA SKIT! VEM FAN HAR GETT DEM RÄTT ATT PRODUCERA SKITEN!

Sorry, jag bara behövde det.

Makt och pengar.

Vi blir fullständigt överkörda av stora företag. Matindustrin är bara en av många områden där det här händer. Läs om TTIP. Läs Gunnar Rundgren, Global Eating Disorder.

Ursäkta off-topic, men jag känner igen din känsla.

• Like 2