Jump to content

gallsten :(

Från91kilo

Recommended Posts

Hej alla lchf:are

Jag är så jäkla ledsen, jag började med lchf förra sommaren och gick ner 7kg och var så glad, sen kom gallsten som ett brev på posten och nu har jag en bokad operation som sker i slutet av denna månaden.

Nu undrar jag om det är någon av er som har opererat bort gallblåsan och som äter lchf ändå?

Min läkare sa att jag inte ska äta lchf alls utan bara light produkter..det är ju inget jag vill göra. Lchf var SÅ bra för mig..:/

Tacksam för svar och att få läsa era erfarenheter!

Är det så illa att gallblåsan verkligen måste opereras bort? Finns ingen chans att endast operera bort stenen? Verkar inte vara bedömt som jätteakut med tanke på att du ska opereras först i slutet av månaden. Exakt var sitter stenen? Om jag fattat rätt; Det värsta är om den sitter så att galla trycks upp mot bukspottkörteln och det kan då inflammera denna. Om inte, då tror jag det fortfarande finns en chans att kroppen kan lösa det själv, men jag vet inte säkert. 

Finns vittnesmål om folk som mår jättebra och kan äta som vanligt typ veckan efter, vissa behöver tid innan de kommer dit, och vissa verkar få problem som inte ger med sig över tiden. Jag förstår din oro och håller tummarna för ditt bästa! 

• Like 1

Din läkare är kanske inte helt påläst på vad orsaken till gallsten är?

Gallsten får man helt enkelt av att man använder sin galla för lite och att den därför slammar igen

Den typiske gallpatienten är alltså den som länge ätit fettsnålt och kolhydratrikt

Däremot är det förstås så att när det väl slammat igen får man problem när kroppen väl försöker använda sig av systemet

som när du äter mera normalt med fetter

Hursomhelst kommer problemet att vara fixat när du får din operation gjord

Efter det flödar gallan fritt och du kan lugnt äta så mycket fett du vill  :)

• Like 4

Är det så illa att gallblåsan verkligen måste opereras bort? Finns ingen chans att endast operera bort stenen? Verkar inte vara bedömt som jätteakut med tanke på att du ska opereras först i slutet av månaden. Exakt var sitter stenen? Om jag fattat rätt; Det värsta är om den sitter så att galla trycks upp mot bukspottkörteln och det kan då inflammera denna. Om inte, då tror jag det fortfarande finns en chans att kroppen kan lösa det själv, men jag vet inte säkert. 

Finns vittnesmål om folk som mår jättebra och kan äta som vanligt typ veckan efter, vissa behöver tid innan de kommer dit, och vissa verkar få problem som inte ger med sig över tiden. Jag förstår din oro och håller tummarna för ditt bästa! 

Ja det är så illa jag har massvis med med stenar som är 0,5 - 1cm och det gör fruktansvärt ont. Jag har disskuterat med läkaren om möjlighet till att bara ta bort stenarna men det var inte ett alternativ. stenarna sitter i gallblåsan men dom rör sig och jag får gallstensanfall flera ggr per vecka och jag fattar inte varför jag inte fått en operation förrens nu. Men det är sjukvården i ett nötskal känns det som.. När vi gjorde ultraljudet så var min gallblåsa var det svårt att se om den var inflammerad men i min journal står det att den högst troligen är det. :S

Jag hoppas verkligen att jag ändå kan fortsätta med lchf.. synd att behöva sluta med något som visar effekt. :(

• Like 2

Att operera bort gallan är idag ofta en rätt enkel grej som allmänt görs med titthålsoperation

Givetvis tar det ett tag för kroppen att läka ihop och anpassa sig till att gallan åter flödar fritt

...Men sen ska det inte vara nåt problem att äta "människomat" igen ^_^

Skulle det inte vara ganska tokigt att efter op gå tillbaka till kolhydratrik kost som skapat dina gallproblem från början?

Man tar sig för pannan över hur sjukvården kan resonera <_<

• Like 4

Gallsten kommer nog inte pga att du äter fett utan för du åt för lite innan - då används inte gallan till det den är avsedd för och det samlas en massa slagg i gångarna. Som sen spolas loss när du börjar äta fett. 

nej det vet jag, innan jag började med lchf hade jag testat massa skit och åt för lite och hade testat alla möjliga sätt som nutrilett osv. så jag vet ju vad som orsakat det. Det som jag undrar är ju om jag kommer kunna äta lchf efter operationen. Om det kommer att funka precis som innan eller om man ska undvika lchf pga att jag inte kommer ha en gallblåsa. Läkaren säger en sak men sen när man läser på olika bloggar så är det många som äter lchf ändå. Jag vill veta andras erfarenheter :)

• Like 3

Tja, det är nog så här helt enkelt

När gallblåsan är borta finns inte längre nåt hinder

Gallan kommer att fara ut i tarmen lite som den vill och vartefter den produceras

Din kropp kommer att anpassa sig till den nya situationen tämligen snabbt

och att äta Lchf blir inga som helst problem

Dom som läkaren lyckas skrämma kommer förstås att missförstå hela historien och fortsätta äta fettsnålt

Dessa får ett överskott av galla i tarmen dom inte behöver och möjligen kan dom även få framtida problem med stopp i gallgångarna om dom fortsatt äter så dom knappt behöver producera nån galla

Den som vill fortsätta vara frisk använder alltså sitt system dvs äter fett så det spolas rent i hela systemet som det ska :)

En annan orsak till att stenar bildas kan vara att man genom att äta fettsnålt fått brist på viktiga fettlösliga vitaminer och kanske främst K2

K2 bidrar till att kalcium hamnar där det ska dvs i skelett och tandemalj och inte hamnar fel i tex mjukvävnad som plack i hjärtat eller som hos dig som kalciumrika stenar i gallsystemet..

• Like 3

Efter operation; Finns det risk för sämre precision i tillförseln av galla till tarmen, så att tarmen ibland får för mycket? Och det skulle kunna orsaka diarré och irritation av tarmen? Och i så fall hur stor är risken att detta blir kroniskt och värre över tiden? 

Sorry off topic, tycker bara det vore bra att vända på alla stenar här. Vill bara hjälpa till, hojta till om du vill hålla tråden reserverad enkom för andras faktiska erfarenheter efter operation. 

Ps. Sämre precision i tillförseln kanske även kan innebära för lite galla ibland, och då med förstoppning som möjligt resultat? Och både lös och hård mage kan väl innebära sämre näringsupptag, eller? 

• Like 1

En arbetskamrat till mig, har opererat bort sin gallblåsa. Hon beskriver att hon får ont, om hon äter stora mängder fett vid ett och samma tillfälle. Kanske kan det vara så, att gallan då inte riktigt räcker till? Hon har valt att äta en proteinrik kost och vara måttlig med såväl kolhydrater som fett i större mängder. Men hon äter utan problem ägg och liknande. För henne verkar det fungera bra, hon både mår bra och har tappat många av sina överflödiga kilon.

En gissning från min sida, är att det kanske inte går jättebra att äta sig mätt på stora mängder fett vid ett eller två tillfällen per dag, men att det förmodligen går bra att portionera ut samma mängder fett vid fler tillfällen. Men det är bara en gissning, mina slutsatser utifrån vad min kollega berättat. Så jag kan ha fel.

• Like 4

Efter operation; Finns det risk för sämre precision i tillförseln av galla till tarmen, så att tarmen ibland får för mycket? Och det skulle kunna orsaka diarré och irritation av tarmen? Och i så fall hur stor är risken att detta blir kroniskt och värre över tiden? 

Sorry off topic, tycker bara det vore bra att vända på alla stenar här. Vill bara hjälpa till, hojta till om du vill hålla tråden reserverad enkom för andras faktiska erfarenheter efter operation. 

Ps. Sämre precision i tillförseln kanske även kan innebära för lite galla ibland, och då med förstoppning som möjligt resultat? Och både lös och hård mage kan väl innebära sämre näringsupptag, eller? 

ingen fara skriv på du :)

Tja, det är nog så här helt enkelt

När gallblåsan är borta finns inte längre nåt hinder

Gallan kommer att fara ut i tarmen lite som den vill och vartefter den produceras

Din kropp kommer att anpassa sig till den nya situationen tämligen snabbt

och att äta Lchf blir inga som helst problem

Dom som läkaren lyckas skrämma kommer förstås att missförstå hela historien och fortsätta äta fettsnålt

Dessa får ett överskott av galla i tarmen dom inte behöver och möjligen kan dom även få framtida problem med stopp i gallgångarna om dom fortsatt äter så dom knappt behöver producera nån galla

Den som vill fortsätta vara frisk använder alltså sitt system dvs äter fett så det spolas rent i hela systemet som det ska :)

En annan orsak till att stenar bildas kan vara att man genom att äta fettsnålt fått brist på viktiga fettlösliga vitaminer och kanske främst K2

K2 bidrar till att kalcium hamnar där det ska dvs i skelett och tandemalj och inte hamnar fel i tex mjukvävnad som plack i hjärtat eller som hos dig som kalciumrika stenar i gallsystemet..

tack för alla dina svar :) det du skriver verkar logiskt i mina öron :) jag ska testa med lchf efter operationen och hoppas att de funkar :)

• Like 1

Många bra svar i tråden. Hustrun fick ta bort gallblåsan innan LCHF. Hon har inga som helst problem med LCHF utan gallblåsa. Som redan sagts: om man äter fettsnålt har gallblåsan inget att göra och det blir ingen omsättning på vätskan däri varför stenar kan bildas. När man sedan ökar på fettmängden börjar det röra på sig och man känner av sina stenar. Du kanske ska minska på fettet fram till operation så du slipper anfallen. Därefter är det bara att köra på fett. Tyvärr verkar de inte kunna ta bort bara stenarna genom en liten sug utan de måste alltid ta bort blåsan vilket känns onödigt.

Jag har läst om en icke operativ metod som går ut på att man dricker mycket olivolja vilket får fart på omstättningen i gallblåsan och stenarna ska därmed komma ut, oklart om det är smärtsamt .....

• Like 1

Många bra svar i tråden. Hustrun fick ta bort gallblåsan innan LCHF. Hon har inga som helst problem med LCHF utan gallblåsa. Som redan sagts: om man äter fettsnålt har gallblåsan inget att göra och det blir ingen omsättning på vätskan däri varför stenar kan bildas. När man sedan ökar på fettmängden börjar det röra på sig och man känner av sina stenar. Du kanske ska minska på fettet fram till operation så du slipper anfallen. Därefter är det bara att köra på fett. Tyvärr verkar de inte kunna ta bort bara stenarna genom en liten sug utan de måste alltid ta bort blåsan vilket känns onödigt.

Jag har läst om en icke operativ metod som går ut på att man dricker mycket olivolja vilket får fart på omstättningen i gallblåsan och stenarna ska därmed komma ut, oklart om det är smärtsamt .....

Om stenarna är större än gallgångarna kommer de inte ut hur som helst.

Men många där det inte gått för långt har en massa grus, det kan komma ut.

I så fall utrustar man sig med en hink fett av valfri sort och smärtstillande.. för det gör svinont när gruset skaver mot slemhinnan i gångarna.

Man skall inte tro att man kan trycka ut allt för stora stenar, de kommer att blockera gångarna och första symptom förutom smärta är ofärgad/grå feces, om det får fortsätta kan det leda till dåligt fettupptag och i förlängningen inflamation av levern.

Iomed att de flesta äter skräpmat.. läs en massa kolhydrater/fettsnålt så räknar sjukvården med att problemet återkommer.. så de tar bort påsen som problemet uppstår i!

Gallblåsans funktion är att lagra och koncentrera gallvätskan.. blir den för koncentrerad kan den falla ut som kristaller och i förlängningen bilda stenar.

• Like 4

Här är en till som ska operera bort gallblåsan, det blir om 12 dagar med öppen operation, inte titthål.

Jag har också funderat mycket på det här, vill ju inte sluta med LCHF pga gallan.

Tog kontakt med en dietist för några veckor sen som ska hjälpa mig, hon verkar bra och har inte rått mig att sluta men att jag kanske måste äta mindre fett under en omställningsperiod.

Rådet hittills är som någon annan skrev, att äta lite men ofta och se till att alla mål/mellis innehåller något fett.

Jag måste alltså portionera ut fettet jämnt över dagen eftersom gallan sipprar ut lite hela tiden istället för att portioneras ut vid behov.

• Like 1

Här är en till som ska operera bort gallblåsan, det blir om 12 dagar med öppen operation, inte titthål.

Jag har också funderat mycket på det här, vill ju inte sluta med LCHF pga gallan.

Tog kontakt med en dietist för några veckor sen som ska hjälpa mig, hon verkar bra och har inte rått mig att sluta men att jag kanske måste äta mindre fett under en omställningsperiod.

Rådet hittills är som någon annan skrev, att äta lite men ofta och se till att alla mål/mellis innehåller något fett.

Jag måste alltså portionera ut fettet jämnt över dagen eftersom gallan sipprar ut lite hela tiden istället för att portioneras ut vid behov.

Spännande! hoppas att allt går bra för dig. Vad skönt att du har hittat en vettig dietist, jag gick till en för ett år sen precis innan jag började med lchf och då blev jag rekomenderad att äta tallriksmodellen.. som inte hjälpte ett dugg.

Jag ska testa att göra som du sen, portionera ut fettet. Håller tummarna för att både du och jag kan fortsätta med lchf efter op. Lycka till med din operation! :)

• Like 1

Jag har ingen gallblåsa sedan några decennier, den fick jag ta bort p g a att jag åt hos MD vilket medförde för mig, som då var fettovan, att natten efter måltiden som inkluderade friterade postatisstycken, färd till akuten, detta hände 2 ggr efter besöket på MD...

Sedan dess har jag inte haft något problem med magen, jag kan äta hur mycket fett jag vill...och mår oförskämt bra.

• Like 4

Hej alla lchf:are

Jag är så jäkla ledsen, jag började med lchf förra sommaren och gick ner 7kg och var så glad, sen kom gallsten som ett brev på posten och nu har jag en bokad operation som sker i slutet av denna månaden.

Nu undrar jag om det är någon av er som har opererat bort gallblåsan och som äter lchf ändå?

Min läkare sa att jag inte ska äta lchf alls utan bara light produkter..det är ju inget jag vill göra. Lchf var SÅ bra för mig..:/

Tacksam för svar och att få läsa era erfarenheter!

Vet inte om du fortsätter med LCHF med tanke på läkarens råd.

Fick själv njursten som ett brev på posten efter bara tre veckor på LCHF.

Vad jag förstått så "vadderar" gluten stenarna så de är dolda. Stenar bildas också av just för lite fett eftersom kroppen behöver fett som smörjen systemet för att transportera bort smuts och gifter. Kroppen är som en motor vilket behöver olja annars kärvar den.

Bästa alternativet även om det är jobbigt för stunden kan vara stötvågsbehandling.

Jag fick denna för mina njurstenar. Kroppen hade redan jobbat med att vittra sönder stenarna så behövdes bara EN behandling.

Det går att använda denna behandlingsmetoden även mott gallsten.

Tänk på att det aldrig är ny kostförändringen som skapar problemet UTAN det är ett latent problem som funnits en längre tid.

Två av min blogginlägg med egna erfarenheter om LCHF:

min-vikthistoria-90kg-65kg

LCHF diet - a conclusion about the damages

• Like 1

Vet inte om du fortsätter med LCHF med tanke på läkarens råd.

Fick själv njursten som ett brev på posten efter bara tre veckor på LCHF.

Vad jag förstått så "vadderar" gluten stenarna så de är dolda. Stenar bildas också av just för lite fett eftersom kroppen behöver fett som smörjen systemet för att transportera bort smuts och gifter. Kroppen är som en motor vilket behöver olja annars kärvar den.

Bästa alternativet även om det är jobbigt för stunden kan vara stötvågsbehandling.

Jag fick denna för mina njurstenar. Kroppen hade redan jobbat med att vittra sönder stenarna så behövdes bara EN behandling.

Det går att använda denna behandlingsmetoden även mott gallsten.

Tänk på att det aldrig är ny kostförändringen som skapar problemet UTAN det är ett latent problem som funnits en längre tid.

Två av min blogginlägg med egna erfarenheter om LCHF:

min-vikthistoria-90kg-65kg

LCHF diet - a conclusion about the damages

Njursten och gallsten är ju två helt olika saker. På vilket sätt tror du att njursten har samband med LCHF?

Njursten och gallsten är ju två helt olika saker. På vilket sätt tror du att njursten har samband med LCHF?

De har inga samband alls med LCHF. Däremot en fettsnål kost då det bildas stenar i galla och/eller i njurarna.

LCHF är dessutom bröd/glutenfri kost. Därav känner stenarna när kroppen börjar arbeta normalt.

Hoppas ni inte missat denna artikel på kostdoktorn.

• Like 3

Viktigt med vatten, men både gallsten och njursten bildas av för mycket salter i kroppen som inte kommer ut.

Gallsten kräver bra fetter som kokosolja för att transporteras ut.

Njursten kräver rikliga mängder med vatten.

Stenarna bildas som sagt av samma ämnen och utvecklas under många år.

Sedan är stenbildning ofta kopplat till hormonnivåerna i kroppen.

• Like 2

Hej!

Jag har själv opererat bort min gallblåsa för ca tre år sedan. Jag fick då rådet att inte äta för mycket ägg och äpple och säkert massa annat som jag inte kommer ihåg. Äter hur mycket ägg som helst. (Inte så mycket äpplen eftersom jag äter LCHF och har gjort det i alla fall två år.) Hur som helst har jag aldrig känt något efter min operation, kan äta hur mycket fett jag vill och mår hur bra som helst! Har nästan glömt att jag opererats ;) Hoppas du känner dig lite lugnare. Kram  

• Like 1

Vet du förresten vilken sten det handlar om? går att ta prover.

http://njursten.se/vad-ar-njursten/

Den enda stora stenen blev till grus och försvann i samband med operationen. Om jag får besvär igen kommer jag att kräva analys. Detta var för ett halvår sedan. Då, vid operationstillfället, var njurarna helt rena från sten och jag har inte haft några besvär sedan dess.

• Like 1

Vad jag läst så upplever cirka 5 % av de som tagit bort gallblåsan någon form av besvär 1 år efteråt.

Och då skall vi ha helt klart för oss vad folk i gemen äter!

Man kan få sten trotts att man opererat bort blåsan.

Hur som helst.. gallvätskan är till för digestion/dispergering/denaturering/ensymatisk nedbrytning av födan främst i tunntarmen.. låt den flöda.

• Like 2

Jag har haft gallsten av och från i ca 10, brukade komma ungefär var sjätte månad, riktigt hårda attacker som brukar hålla i sig en 8-12timmar. Det som hjälper för mig är att så fort jag får känningarna så dricker jag ett glas med Magnesium sulfat, ca 2 matskedar samt äter några voltaren (6 st) som är inflammtionshömmande. Magnesuimsulftatet fås på apoteket och gör att du måste sitta på toa efter ett par timmar, det är muskelavslappnande. Egentligen ska man sluka ett glas olivolja också men det har jag aldrig gjort. Om jag har tur och hinner i tid så går det över om jag ligger ner och tar det lugnt ett par timmar. Smärtan brukar var fruktansvärd så jag lider med dig. Jag åt också extremt fettsnål kost under 2000 talet. Vi snackar alltså knappt nåt alls. Säkert under 10 g om dagen. Nu äter jag strikt lchf och har gjort det i ett år, 20,75,5 och har inte haft några anfall!

Det verkar lite olika hur människor mår efter att gallblåsan tagits bort. 
Min togs ut 1999, jag har ätit LCHF i snart 4 år. Jag har aldrig haft några känningar oavsett kost.
Det är väl som med mycket annat, vi är olika och jag kan bara hoppas att du kommer att må bra efter operationen.  :)

• Like 2

nej det vet jag, innan jag började med lchf hade jag testat massa skit och åt för lite och hade testat alla möjliga sätt som nutrilett osv. så jag vet ju vad som orsakat det. Det som jag undrar är ju om jag kommer kunna äta lchf efter operationen. Om det kommer att funka precis som innan eller om man ska undvika lchf pga att jag inte kommer ha en gallblåsa. Läkaren säger en sak men sen när man läser på olika bloggar så är det många som äter lchf ändå. Jag vill veta andras erfarenheter :)

En del kan äta LCHF, en del inte,verkar det som. Eftersom gallan flödar fritt och inte samlas upp i en blåsa så blir periodisk fasta nog mindre lämpligt. Bättre med lite mindre portioner mat som man kan smälta väl. Ett tips blir då att prova med små mängder fettrik mat och känna efter hur man mår vartefter portionsmängden ökas.

• Like 2

Jag började åta strikt LCHF och gick ner 17 kg och det allra märkligaste var att mina kolesterolvärden blev helt normala! LDL och triglyceriner minskade drastiskt  och HDL ökade så jag har sedan 2012 inte tagit en enda Lipitor.Läkaren blev så klart något överraskad.

Inget märkligt med det utan helt normalt! Det hade varit märkligare om de inte blivit normala! ;-)

• Like 1

• 3 weeks later...

Håller tummarna för dig med Från91kilo, jag räknar ner, nu är det 6 dagar kvar för mig.

Hur har det gått för dig med operationen och hur mår du efter nu? Jag blev opererad i tisdags förra veckan (28 april) fick vara kvar över natten och sen komma hem. Har fortfarande lite ont och de spänner mkt. hur känner du dig? :)

Hej, skönt att höra att det gick bra för dig.

Min öppna operation gick visserligen bra men jag fick ett 15 cm stort ärr pga sammanväxningar i tarmarna och blev kvar på sjukhuset i 5 dgr.

Tyvärr fick jag feber och magnetröntgen visade på en inre blödning som de trodde kroppen skulle ta hand om.

I fredags åkte jag in igen eftersom febern var kvar efter avslutad antibiotikakur, jag började kräkas och en ny smärta hade infunnit sig.

Ny magnetröntgen visade att blodmängden i buken ökat så nu sitter ett drän i magen som de tömmer på gammalt blod flera ggr/dag och ny antibiotikakur påbörjad.

Agrafferna togs bort idag och jag hoppas få komma hem i morgon.

Vad roligt att så många har varit aktiva och svarat i min tråd. kul att man kan hjälpa varandra med svar på frågor! :)

Jag har nu gjort min operation, i tisdags förra veckan (28 april), hade en hel del sten och grus från ca 0,3mm till 3cm och den var även lite inflammerad. Fick komma hem dagen efter operation och har mått hyfsat bra ändå. Har lite ont omkring naveln och området där gallblåsan tidigare satt men det är ju inte konstigt när dom har vart där inne å "rört" om. Känns också som det "suger" inne i magen, som en dammsugare på låg effekt. väldigt skum känsla..  Stygnen/såren spänner en hel del och efter 6 dagar kan jag fortfarande inte röra mig helt som vanligt men det går bättre för varje dag som går. Imorgon är det dags att ta bort förbanden, blir spännande att se hur det läkt nu.

I övrigt så får jag lite ont i magen oavsett vad jag äter, grädde märker jag att den gör så att jag får springa på toa. Jag hoppas verkligen att det bara är så den första tiden nu och att kroppen kommer vänja sig så att jag kan börja med lchf igen. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Jag gillar ju lchf och framför allt att jag kunde gå ner i vikt med den. Nu vet jag inte vad jag ska äta eller ha som "diet" om magen inte tolererar lchf..

Tiden får väl utvisa.

Tack alla ni som svarat! :)

Hej, skönt att höra att det gick bra för dig.

Min öppna operation gick visserligen bra men jag fick ett 15 cm stort ärr pga sammanväxningar i tarmarna och blev kvar på sjukhuset i 5 dgr.

Tyvärr fick jag feber och magnetröntgen visade på en inre blödning som de trodde kroppen skulle ta hand om.

I fredags åkte jag in igen eftersom febern var kvar efter avslutad antibiotikakur, jag började kräkas och en ny smärta hade infunnit sig.

Ny magnetröntgen visade att blodmängden i buken ökat så nu sitter ett drän i magen som de tömmer på gammalt blod flera ggr/dag och ny antibiotikakur påbörjad.

Agrafferna togs bort idag och jag hoppas få komma hem i morgon.

Oj! det var inte alls kul att höra.. :( synd att det blev så för dig! hoppas att du blir bättre snart och får åka hem, tänker på dig! Kram

Hej!

Jag har själv opererat bort min gallblåsa för ca tre år sedan. Jag fick då rådet att inte äta för mycket ägg och äpple och säkert massa annat som jag inte kommer ihåg. Äter hur mycket ägg som helst. (Inte så mycket äpplen eftersom jag äter LCHF och har gjort det i alla fall två år.) Hur som helst har jag aldrig känt något efter min operation, kan äta hur mycket fett jag vill och mår hur bra som helst! Har nästan glömt att jag opererats  ;) Hoppas du känner dig lite lugnare. Kram  

Åh va skönt det måste kännas! :) hoppas jag kan göra det med nu. Saknar just ägg så himla mycket, speciellt när man har en svärmor som har höns å ger bort massa ägg. Det har gått 6 dagar sedan jag opererades och jag reagerar i stort sett på allt jag äter, men det kanske lugnar ner sig lite snart så jag kan äta lika gott som dig hehe :) kram

• 2 months later...

Jag fick också gallsten av LCHF och jag rekommenderar dig inte att fortsätta med LCHF efter operationen. Du kan sabba din lever rätt rejält och på rätt kort tid, som i sin tur sabbar övriga organ, bland annat binjurarna. Jag säger inte att det blir så, men det kan bli så.

Jag får kämpa jättemycket med att rensa min lever och stötta mina binjurar för att jag varit dum och ätit massa fett. Exempelvis mår jag dåligt av griskött, banan, ägg, kokosprodukter och annat fett. Jag äter idag sköldkörtelkost/Paleo och äter mycket t.ex. kyckling, nötkött och grönsallad, frukt och bär. Detta också på rekommendation av västerländska läkare såväl som läkare i kinesisk medicin.

Jag fick också gallsten av LCHF och jag rekommenderar dig inte att fortsätta med LCHF efter operationen. Du kan sabba din lever rätt rejält och på rätt kort tid, som i sin tur sabbar övriga organ, bland annat binjurarna. Jag säger inte att det blir så, men det kan bli så.

Jag får kämpa jättemycket med att rensa min lever och stötta mina binjurar för att jag varit dum och ätit massa fett. Exempelvis mår jag dåligt av griskött, banan, ägg, kokosprodukter och annat fett. Jag äter idag sköldkörtelkost/Paleo och äter mycket t.ex. kyckling, nötkött och grönsallad, frukt och bär. Detta också på rekommendation av västerländska läkare såväl som läkare i kinesisk medicin.

Ett tips är att läsa igenom hela tråden så att du förstår orsaken till gallsten. Blir nyfiken på hur du menar med att man "sabbar sin lever" med LCHF-kost. Hur tänker du där?

• Like 3

• 2 weeks later...

Jag fick nästan ett anfall häromdagen, hade inte ätit på 24 timmar och tog mig runt 100 g mandlar. Det tog ungefär 3 HR innan anfallet kom. Sen dess har jag käkat mandlar som vanligt och strikt lchf med inga anfall. En sak jag inte kan ära är ingefära, mycket lök (litegrann går bra). Vill inte operera ut min gallblåsa men min käre mor tjatar på mig att jag måste ta mig till doktorn. Hon har rätt,men ni vet ju hur det blir med tjat, man gör tvärtom.