Från91kilo

gallsten :(

Recommended Posts

Jag har gallblåsan bortopererad sedan många år. Äter LCHF sedan 4 år och har inte minsta problem.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har själv opererat bort min gallblåsa för ca tre år sedan. Jag fick då rådet att inte äta för mycket ägg och äpple och säkert massa annat som jag inte kommer ihåg. Äter hur mycket ägg som helst. (Inte så mycket äpplen eftersom jag äter LCHF och har gjort det i alla fall två år.) Hur som helst har jag aldrig känt något efter min operation, kan äta hur mycket fett jag vill och mår hur bra som helst! Har nästan glömt att jag opererats ;) Hoppas du känner dig lite lugnare. Kram  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är helt med på orsakerna till gallsten. Njursten däremot har jag själv läst och funderat mycket kring eftersom jag haft stora problem av en enda stor sten, slutade med operation. Och det efter många års LCHF-ätande.

Vet du förresten vilken sten det handlar om? går att ta prover.

http://njursten.se/vad-ar-njursten/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du förresten vilken sten det handlar om? går att ta prover.

http://njursten.se/vad-ar-njursten/

Den enda stora stenen blev till grus och försvann i samband med operationen. Om jag får besvär igen kommer jag att kräva analys. Detta var för ett halvår sedan. Då, vid operationstillfället, var njurarna helt rena från sten och jag har inte haft några besvär sedan dess.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MD tolkar jag som McDonalds

Rätt tolkat...;D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag läst så upplever cirka 5 % av de som tagit bort gallblåsan någon form av besvär 1 år efteråt.

Och då skall vi ha helt klart för oss vad folk i gemen äter!

Man kan få sten trotts att man opererat bort blåsan.

Hur som helst.. gallvätskan är till för digestion/dispergering/denaturering/ensymatisk nedbrytning av födan främst i tunntarmen.. låt den flöda.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft gallsten av och från i ca 10, brukade komma ungefär var sjätte månad, riktigt hårda attacker som brukar hålla i sig en 8-12timmar. Det som hjälper för mig är att så fort jag får känningarna så dricker jag ett glas med Magnesium sulfat, ca 2 matskedar samt äter några voltaren (6 st) som är inflammtionshömmande. Magnesuimsulftatet fås på apoteket och gör att du måste sitta på toa efter ett par timmar, det är muskelavslappnande. Egentligen ska man sluka ett glas olivolja också men det har jag aldrig gjort. Om jag har tur och hinner i tid så går det över om jag ligger ner och tar det lugnt ett par timmar. Smärtan brukar var fruktansvärd så jag lider med dig. Jag åt också extremt fettsnål kost under 2000 talet. Vi snackar alltså knappt nåt alls. Säkert under 10 g om dagen. Nu äter jag strikt lchf och har gjort det i ett år, 20,75,5 och har inte haft några anfall!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar lite olika hur människor mår efter att gallblåsan tagits bort. 
Min togs ut 1999, jag har ätit LCHF i snart 4 år. Jag har aldrig haft några känningar oavsett kost.
Det är väl som med mycket annat, vi är olika och jag kan bara hoppas att du kommer att må bra efter operationen.  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej det vet jag, innan jag började med lchf hade jag testat massa skit och åt för lite och hade testat alla möjliga sätt som nutrilett osv. så jag vet ju vad som orsakat det. Det som jag undrar är ju om jag kommer kunna äta lchf efter operationen. Om det kommer att funka precis som innan eller om man ska undvika lchf pga att jag inte kommer ha en gallblåsa. Läkaren säger en sak men sen när man läser på olika bloggar så är det många som äter lchf ändå. Jag vill veta andras erfarenheter :)

En del kan äta LCHF, en del inte,verkar det som. Eftersom gallan flödar fritt och inte samlas upp i en blåsa så blir periodisk fasta nog mindre lämpligt. Bättre med lite mindre portioner mat som man kan smälta väl. Ett tips blir då att prova med små mängder fettrik mat och känna efter hur man mår vartefter portionsmängden ökas.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började åta strikt LCHF och gick ner 17 kg och det allra märkligaste var att mina kolesterolvärden blev helt normala! LDL och triglyceriner minskade drastiskt  och HDL ökade så jag har sedan 2012 inte tagit en enda Lipitor.Läkaren blev så klart något överraskad.

Inget märkligt med det utan helt normalt! Det hade varit märkligare om de inte blivit normala! ;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller tummarna för dig med Från91kilo, jag räknar ner, nu är det 6 dagar kvar för mig.

Hur har det gått för dig med operationen och hur mår du efter nu? Jag blev opererad i tisdags förra veckan (28 april) fick vara kvar över natten och sen komma hem. Har fortfarande lite ont och de spänner mkt. hur känner du dig? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, skönt att höra att det gick bra för dig.

Min öppna operation gick visserligen bra men jag fick ett 15 cm stort ärr pga sammanväxningar i tarmarna och blev kvar på sjukhuset i 5 dgr.

Tyvärr fick jag feber och magnetröntgen visade på en inre blödning som de trodde kroppen skulle ta hand om.

I fredags åkte jag in igen eftersom febern var kvar efter avslutad antibiotikakur, jag började kräkas och en ny smärta hade infunnit sig.

Ny magnetröntgen visade att blodmängden i buken ökat så nu sitter ett drän i magen som de tömmer på gammalt blod flera ggr/dag och ny antibiotikakur påbörjad.

Agrafferna togs bort idag och jag hoppas få komma hem i morgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad roligt att så många har varit aktiva och svarat i min tråd. kul att man kan hjälpa varandra med svar på frågor! :)

Jag har nu gjort min operation, i tisdags förra veckan (28 april), hade en hel del sten och grus från ca 0,3mm till 3cm och den var även lite inflammerad. Fick komma hem dagen efter operation och har mått hyfsat bra ändå. Har lite ont omkring naveln och området där gallblåsan tidigare satt men det är ju inte konstigt när dom har vart där inne å "rört" om. Känns också som det "suger" inne i magen, som en dammsugare på låg effekt. väldigt skum känsla..  Stygnen/såren spänner en hel del och efter 6 dagar kan jag fortfarande inte röra mig helt som vanligt men det går bättre för varje dag som går. Imorgon är det dags att ta bort förbanden, blir spännande att se hur det läkt nu.

I övrigt så får jag lite ont i magen oavsett vad jag äter, grädde märker jag att den gör så att jag får springa på toa. Jag hoppas verkligen att det bara är så den första tiden nu och att kroppen kommer vänja sig så att jag kan börja med lchf igen. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Jag gillar ju lchf och framför allt att jag kunde gå ner i vikt med den. Nu vet jag inte vad jag ska äta eller ha som "diet" om magen inte tolererar lchf..

Tiden får väl utvisa.

Tack alla ni som svarat! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, skönt att höra att det gick bra för dig.

Min öppna operation gick visserligen bra men jag fick ett 15 cm stort ärr pga sammanväxningar i tarmarna och blev kvar på sjukhuset i 5 dgr.

Tyvärr fick jag feber och magnetröntgen visade på en inre blödning som de trodde kroppen skulle ta hand om.

I fredags åkte jag in igen eftersom febern var kvar efter avslutad antibiotikakur, jag började kräkas och en ny smärta hade infunnit sig.

Ny magnetröntgen visade att blodmängden i buken ökat så nu sitter ett drän i magen som de tömmer på gammalt blod flera ggr/dag och ny antibiotikakur påbörjad.

Agrafferna togs bort idag och jag hoppas få komma hem i morgon.

Oj! det var inte alls kul att höra.. :( synd att det blev så för dig! hoppas att du blir bättre snart och får åka hem, tänker på dig! Kram

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har själv opererat bort min gallblåsa för ca tre år sedan. Jag fick då rådet att inte äta för mycket ägg och äpple och säkert massa annat som jag inte kommer ihåg. Äter hur mycket ägg som helst. (Inte så mycket äpplen eftersom jag äter LCHF och har gjort det i alla fall två år.) Hur som helst har jag aldrig känt något efter min operation, kan äta hur mycket fett jag vill och mår hur bra som helst! Har nästan glömt att jag opererats  ;) Hoppas du känner dig lite lugnare. Kram  

Åh va skönt det måste kännas! :) hoppas jag kan göra det med nu. Saknar just ägg så himla mycket, speciellt när man har en svärmor som har höns å ger bort massa ägg. Det har gått 6 dagar sedan jag opererades och jag reagerar i stort sett på allt jag äter, men det kanske lugnar ner sig lite snart så jag kan äta lika gott som dig hehe :) kram

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick också gallsten av LCHF och jag rekommenderar dig inte att fortsätta med LCHF efter operationen. Du kan sabba din lever rätt rejält och på rätt kort tid, som i sin tur sabbar övriga organ, bland annat binjurarna. Jag säger inte att det blir så, men det kan bli så.

Jag får kämpa jättemycket med att rensa min lever och stötta mina binjurar för att jag varit dum och ätit massa fett. Exempelvis mår jag dåligt av griskött, banan, ägg, kokosprodukter och annat fett. Jag äter idag sköldkörtelkost/Paleo och äter mycket t.ex. kyckling, nötkött och grönsallad, frukt och bär. Detta också på rekommendation av västerländska läkare såväl som läkare i kinesisk medicin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick också gallsten av LCHF och jag rekommenderar dig inte att fortsätta med LCHF efter operationen. Du kan sabba din lever rätt rejält och på rätt kort tid, som i sin tur sabbar övriga organ, bland annat binjurarna. Jag säger inte att det blir så, men det kan bli så.

Jag får kämpa jättemycket med att rensa min lever och stötta mina binjurar för att jag varit dum och ätit massa fett. Exempelvis mår jag dåligt av griskött, banan, ägg, kokosprodukter och annat fett. Jag äter idag sköldkörtelkost/Paleo och äter mycket t.ex. kyckling, nötkött och grönsallad, frukt och bär. Detta också på rekommendation av västerländska läkare såväl som läkare i kinesisk medicin.

Ett tips är att läsa igenom hela tråden så att du förstår orsaken till gallsten. Blir nyfiken på hur du menar med att man "sabbar sin lever" med LCHF-kost. Hur tänker du där?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick nästan ett anfall häromdagen, hade inte ätit på 24 timmar och tog mig runt 100 g mandlar. Det tog ungefär 3 HR innan anfallet kom. Sen dess har jag käkat mandlar som vanligt och strikt lchf med inga anfall. En sak jag inte kan ära är ingefära, mycket lök (litegrann går bra). Vill inte operera ut min gallblåsa men min käre mor tjatar på mig att jag måste ta mig till doktorn. Hon har rätt,men ni vet ju hur det blir med tjat, man gör tvärtom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg