Jump to content

Proteinbröd

Recommended Posts

Hej alla  :)

Vad tror ni om Vagotts proteinbröd?

Så här står det i innehållsförteckningen ang kolhydrater.

Per 100 g

Kolhydrater 7,5 g

varav sockerarter 0,9 g

Fiber 14,2

Jag äter detta ibland på morgonen , rostat m mkt majonäs o 2 ägg på....är det ok?

Jag har räknat bort fiber från kollisarna men då blir det ju - kolh ?

Tänker jag fel nu?

Läste ngnstans att man kan räkna ifrån fibrer.

Vill göra rätt och äta rätt strikt  :)

Vill ha det för att det var det brödet jag läste på, för ett tag sedan. (Men det kan ha varit ett annat märke också.) I så fall, innehåller det kopiösa mängder koncentrerat gluten, det utgör en stor del av proteinet i produkten. Resten av proteinet kom nog från soja? Det proteinbröd jag läste på, hamnade absolut på min mentala lista över produkter att absolut inte köpa!

Sen, om du endast vill hålla nere kolhydraterna, kan det säkert vara ok med en sådan skiva ibland. Men inte om du vill ha hälsosamt bröd.

• Like 1

Vill ha det för att det var det brödet jag läste på, för ett tag sedan. (Men det kan ha varit ett annat märke också.) I så fall, innehåller det kopiösa mängder koncentrerat gluten, det utgör en stor del av proteinet i produkten. Resten av proteinet kom nog från soja? Det proteinbröd jag läste på, hamnade absolut på min mentala lista över produkter att absolut inte köpa!

Sen, om du endast vill hålla nere kolhydraterna, kan det säkert vara ok med en sådan skiva ibland. Men inte om du vill ha hälsosamt bröd.

Hmmm :(  det står i ordning:

vatten, proteinblandning (12%) (veteprotein, ärtprotein) brunt linfrö, fullkornsrågmjöl, grovmalda sojabönor (6%) sojamjöl (3%) vetekli, gyllene linfrö, solrosfrö, sesam. jäst, havrefiber mm

Bakat i Tyskland.

Spelar gluten roll? Jag är inte intolerant?

Varför är det så onyttigt?

Sista frågan om jag får räkna bort fibrer o minska kollisarna?

Många frågor blir det.. :rolleyes:

Ju mer jag läser på, desto mer vill jag undvika vete i allmänhet och gluten i synnerhet. Jag är inte heller glutenintolerant. Jag kan välja att undantagsvis äta en kaka eller liknande, utan att få några som helst besvär av detta. Men jag skulle ändå inte köpa brödet ovan. (Som nog inte var exakt samma som jag sett, men något liknande.) Jag tror att gluten spelar roll, om än större roll för en del och mindre roll för andra. Varför, får gärna någon annan svara på.

Om både kolhydrater och fibrer deklareras var för sig, kan du inte dra bort fibrerna från kolhydraterna. Det är redan gjort. Förutsatt att det inte står "kolhydrater xx, varav fibrer zz", men så är ju inte fallet i detta bröd. Du kan ju, som du själv skriver, inte hamna på negativa tal.

• Like 2

Ju mer jag läser på, desto mer vill jag undvika vete i allmänhet och gluten i synnerhet. Jag är inte heller glutenintolerant. Jag kan välja att undantagsvis äta en kaka eller liknande, utan att få några som helst besvär av detta. Men jag skulle ändå inte köpa brödet ovan. (Som nog inte var exakt samma som jag sett, men något liknande.) Jag tror att gluten spelar roll, om än större roll för en del och mindre roll för andra. Varför, får gärna någon annan svara på.

Om både kolhydrater och fibrer deklareras var för sig, kan du inte dra bort fibrerna från kolhydraterna. Det är redan gjort. Förutsatt att det inte står "kolhydrater xx, varav fibrer zz", men så är ju inte fallet i detta bröd. Du kan ju, som du själv skriver, inte hamna på negativa tal.

Okej...jag förstår nu  :(

Jag som kände mig så duktig när jag köpte brödet...bra att jag ställde frågan  :)

Nu har jag lärt mig lite mer..Tack!

• Like 3

Hej Birgitta! Har du något brödrecept som inte innehåller ägg, kokos och mjölkprodukter? Kanske inte går att göra?

Hej. Det var en svår nöt... De här frökexen är utan ägg och kokos men har smör i, men det kan du byta mot oliv-,macadamia- eller avocadoolja.

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/09/27/frokex-med-kardemumma-och-tankar-om-glutenfria-frobrod/

• Like 1

Gillar du att baka? Då kan du prova det här, det blev riktigt gott :)

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/02/06/glutenfritt-aggbrod-proteinbrod-frobrod/

004.jpg?w=470&h=353

Det lät gott, ska också testa.

annars så är detta också gott

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/23/limpa-lchf-med-zucchini-sesam-och-kanel-15-tips-pa-andra-glutenfria-

Skulle funka som sockerkaka också ( liknande konsistens)

Lchf bröd brukar som du skriver annars smaka ägg, eller bli något tråkigt tycker jag.

• Like 1

Jag provade proteinbrödet.

Det var mycket gott rostat. Dock var jag inte så imponerad av det orostat (säger man så?)

Bland de bästa bröden hittills men orostat lite ägg-konsistens. Men det kan vero på att jag hade mindre frön än i receptet, mer frön (enl receptet) hade nog gett bättre konsistens.

• Like 1

Hade faktiskt en mailkonversation i höstas med Vagotts kundtjänst eftersom de tidigare lanserade proteinbrödet som passande för de som äter LCHF. Förklarade för dem att gluten inte ingår i en LCHF-kost. Nu har de ändrat det på hemsidan till att det innehåller lite kolhydrater, och det är ju något bättre  -_- Kan löna sig att klaga ibland.

• Like 1

Hade faktiskt en mailkonversation i höstas med Vagotts kundtjänst eftersom de tidigare lanserade proteinbrödet som passande för de som äter LCHF. Förklarade för dem att gluten inte ingår i en LCHF-kost. Nu har de ändrat det på hemsidan till att det innehåller lite kolhydrater, och det är ju något bättre -_- Kan löna sig att klaga ibland.

Hittar inte det på deras hemsida, finns det kvar?

Hittar inte heller på hemsidan, konstigt nog. I affärerna finns det, har sett det på både Ica och Coop senaste veckan.

från http://www.mat.se/butik/proteinbrod-vagott-250g 

verkar vara samma inof på https://www.mathem.se/varor/brod-fruktfronnotter/proteinbrod-250g-va-gott 

Innehållsdeklaration:Ingredienser: Vatten, proteinblandning (12%) (veteprotein, ärtprotein), brunt linfrö, fullkornsrågmjöl, grovmalda sojabönor (6%), sojamjöl (3%), vetekli, gyllene linfrö, solrosfrö, sesam, jäst, havrefiber, salt, surhetsreglerande medel: natriumdiacetat, proteinrikt vasslepulver.
Näringsvärde:Näringsvärde per 100 gram Energi 264/1100 kilokalorier/kilojoule Protein 22 gram Kolhydrat 7.5 gram varav sockerarter 0.9 gram Fiber 14.2 gram Fett 13.1 gram varav mättat fett 1.4 gram Salt 1.1 gram

Är man inte så strikt och inte har något emot vete och soja så borde det funka.