Syster Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Ibland så lyckas jag ge mig in i diskussioner som jag inte alltid lyckas "ro i hamn" så att säga. Det senaste var att jag försökte argumentera om varför man bör undvika Fruktos i några större mängder . . . so far so good . . . jag tror att jag lyckades göra mig någorlunda förstådd Sen kom motfrågan . . . - Är fruktos lika skadligt som alkohol för levern? Sen kom svaret, från mig . . . -Nja, nej, jo eller kanske . . . Inte speciellt upplysande, om jag ska kritisera mig själv Vad säger ni, är fruktos lika skadligt för levern i större mängder som alkohol? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Ibland så lyckas jag ge mig in i diskussioner som jag inte alltid lyckas "ro i hamn" så att säga. Det senaste var att jag försökte argumentera om varför man bör undvika Fruktos i några större mängder . . . so far so good . . . jag tror att jag lyckades göra mig någorlunda förstådd Sen kom motfrågan . . . - Är fruktos lika skadligt som alkohol för levern? Sen kom svaret, från mig . . . -Nja, nej, jo eller kanske . . . Inte speciellt upplysande, om jag ska kritisera mig själv Vad säger ni, är fruktos lika skadligt för levern i större mängder som alkohol? Jag har hört att stora mängder fruktos kan ge fettlever, så det är ju definitivt inte bra... Men i jämförelse med alkohol vet jag inte riktigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Definitivt farligare med fruktos.Källa: beprövad erfarenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Som jag förstått det metaboliseras alkohol och fruktos på mycket liknande sätt. De är också mycket lika molekylärt, alkohol är fermenterad fruktos. Om levern överhopas med alkohol eller fruktos gör den fett av det och i för stora mängder kan fettet inte lämna levern ordentligt utan sprängs in i vävnaden. Robert Lustigs hypotes är att fruktos är farligt i samma dagliga dos som alkohol, för vilket det finns god erfarenhet: 50 g per dygn (cirka 3 glas vin). 50 g fruktos finns i mindre än en liter juice eller sockrad läsk. En skillnad i hur alkohol och fruktos metaboliseras är att alkohol också metaboliseras i hjärnan, vilket vi märker när vi blir berusade... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 För levern är etanol och fruktos i princip helt identiskt, dvs samma kaloriinnehåll av de bägge får samma mängd effekter på levern i form av fettinlagring, tillverkning av urinsyra etc. Däremot har det ju som bekant helt andra egenskaper på vissa andra organ i kroppen 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 På den tiden jag hade ett stort intag av alkohol i ca 15 år fick jag inte fettlever.Jag blev nykterist och slutade även att röka. I min iver att leva ett nyttigt liv köpte jag en råsaftcentrifug och gjorde fruktjuice till morgonen. Sedan började karusellen,magen sparkade bakut och jag blev andfådd av minsta ansträngning.Alkoholen satte sig aldrig på lungorna så jag vill nog hävda att fruktos är farligare än alkohol oavsett vad Lustig anser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Inte för att jag ska försöka verka bäst eller vara dryg på nåt sätt men vissa frågeställningar känns liksom fel, typ de har mindre praktisk relevans. Det viktiga är att begripa att man bör vara restriktiv med både fruktos och alkohol, om man är intresserad av hälsa i praktiken alltså. För mig själv innebär det noll alkohol* och max en söt frukt om dagen i snitt. Som generellt råd skulle jag kunna kasta ur mig max ett litet glas vin, eller motsvarande mängd alkohol, och max 1-2 söta frukter, per dag Med en söt frukt menar jag typ ett äpple eller en banan, snarare än en vindruva Och jag menar inte avokado, även om den är söt att titta på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 En apelsin slinker ner någon gång när andan faller på.Rökning känner jag inte något behov av och alkoholen har det blivit något glas vin ibland,nu är det nog två år sedan sist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Kom ihåg att moder natur alltid förpackar fruktosen med ett inbyggt fördröjningsystem (för att undvika skadlig konsumtion?). Det är två vitt skilja saker att få i sig fruktos genom att äta den via frukt och genom att dricka det via HFCS eller i processad råsaft/juiceform. Fruktosen förekommer naturligt i frukt alltid förpackat i en cell av fibrer, vilket gör att tarmen har en nerbrytningsprocess av denna cell innan fruktosen blir tillgänglig (du tuggar aldrig sönder alla celler när du äter frukt utan endast en mindre del). Denna naturliga fördröjning innan det kommer ut i blodbanan gör att levern inte på långa vägar får samma momentana belastning av fruktoset som måste tas om hand och kan således hantera det bättre. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts