Jump to content

Fruktos vs Alkohol


Syster
 Share

Recommended Posts

Ibland så lyckas jag ge mig in i diskussioner som jag inte alltid lyckas "ro i hamn" så att säga.

Det senaste var att jag försökte argumentera om varför man bör undvika Fruktos i några större mängder . . . so far so good . . . jag tror att jag lyckades göra mig någorlunda förstådd :)

 

Sen kom motfrågan . . .

- Är fruktos lika skadligt som alkohol för levern?

Sen kom svaret, från mig . . .

-Nja, nej, jo eller kanske . . .

 

Inte speciellt upplysande, om jag ska kritisera mig själv :(

 

Vad säger ni, är fruktos lika skadligt för levern i större mängder som alkohol?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ibland så lyckas jag ge mig in i diskussioner som jag inte alltid lyckas "ro i hamn" så att säga.

Det senaste var att jag försökte argumentera om varför man bör undvika Fruktos i några större mängder . . . so far so good . . . jag tror att jag lyckades göra mig någorlunda förstådd :)

 

Sen kom motfrågan . . .

- Är fruktos lika skadligt som alkohol för levern?

Sen kom svaret, från mig . . .

-Nja, nej, jo eller kanske . . .

 

Inte speciellt upplysande, om jag ska kritisera mig själv :(

 

Vad säger ni, är fruktos lika skadligt för levern i större mängder som alkohol?

 

Jag har hört att stora mängder fruktos kan ge fettlever, så det är ju definitivt inte bra... Men i jämförelse med alkohol vet jag inte riktigt...

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått det metaboliseras alkohol och fruktos på mycket liknande sätt. De är också mycket lika molekylärt, alkohol är fermenterad fruktos. Om levern överhopas med alkohol eller fruktos gör den fett av det och i för stora mängder kan fettet inte lämna levern ordentligt utan sprängs in i vävnaden. 

 

Robert Lustigs hypotes är att fruktos är farligt i samma dagliga dos som alkohol, för vilket det finns god erfarenhet: 50 g per dygn (cirka 3 glas vin). 50 g fruktos finns i mindre än en liter juice eller sockrad läsk.

 

En skillnad i hur alkohol och fruktos metaboliseras är att alkohol också metaboliseras i hjärnan, vilket vi märker när vi blir berusade...

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

För levern är etanol och fruktos i princip helt identiskt, dvs samma kaloriinnehåll av de bägge får samma mängd effekter på levern i form av fettinlagring, tillverkning av urinsyra etc. Däremot har det ju som bekant helt andra egenskaper på vissa andra organ i kroppen :D  

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

På den tiden jag hade ett stort intag av alkohol i ca 15 år fick jag inte fettlever.Jag blev nykterist och slutade även att röka. I min iver att leva ett nyttigt liv köpte jag en råsaftcentrifug och gjorde fruktjuice till morgonen. Sedan började karusellen,magen sparkade bakut och jag blev andfådd av minsta ansträngning.Alkoholen satte sig aldrig på lungorna så jag vill nog hävda att fruktos är farligare än alkohol oavsett vad Lustig anser.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag ska försöka verka bäst eller vara dryg på nåt sätt :) men vissa frågeställningar känns liksom fel, typ de har mindre praktisk relevans. Det viktiga är att begripa att man bör vara restriktiv med både fruktos och alkohol, om man är intresserad av hälsa i praktiken alltså. För mig själv innebär det noll alkohol* och max en söt frukt om dagen i snitt. Som generellt råd skulle jag kunna kasta ur mig max ett litet glas vin, eller motsvarande mängd alkohol, och max 1-2 söta frukter, per dag :)

 

Med en söt frukt menar jag typ ett äpple eller en banan, snarare än en vindruva :) Och jag menar inte avokado, även om den är söt att titta på :)

Link to comment
Share on other sites

En apelsin slinker ner någon gång när andan faller på.Rökning känner jag inte något behov av och alkoholen har det blivit något glas vin ibland,nu är det nog två år sedan sist.

Link to comment
Share on other sites

Kom ihåg att moder natur alltid förpackar fruktosen med ett inbyggt fördröjningsystem (för att undvika skadlig konsumtion?). Det är två vitt skilja saker att få i sig fruktos genom att äta den via frukt och genom att dricka det via HFCS eller i processad råsaft/juiceform. Fruktosen förekommer naturligt i frukt alltid förpackat i en cell av fibrer, vilket gör att tarmen har en nerbrytningsprocess av denna cell innan fruktosen blir tillgänglig (du tuggar aldrig sönder alla celler när du äter frukt utan endast en mindre del). Denna naturliga fördröjning innan det kommer ut i blodbanan gör att levern inte på långa vägar får samma momentana belastning av fruktoset som måste tas om hand och kan således hantera det bättre. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...