Misan Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag har diabetes typ 2 men har efter ett halvår på LCHF perfekta blodvärden Problemet är att när jag kör högintensiv träning så höjs mitt blodsocker ganska mycket. Dagen efter är det normalt eller lägre innan träning. Är det något som kommer förbättras med tiden eller är det bättre att träna lågintensivt där blodsockret håller sig på en normal nivå hela tiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Vad betyder "ganska mycket"? Jag tror ändå att högintensiv träning kan vara bra långsiktigt, om det inte är några extrema höjningar av blodsockret vi talar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jag har precis samma mönster; var just pg att ställa samma fråga som du. Är diabetiker T2; äter LCHF och har fina BS värden. Varje enda gång jag trænar (min. 2 gånger/vecka tung viktlyftning och varjedag HIIT (3x20 sek, max belastning)) då har jag dyngets høgsta BS værden: 8 - 9; ett par timmar senare har jag det vanliga 5,5 - 6,5. Så det ær inte jættehøga værden, men endå undrar jag varfør detta sker? Någon som vet??? Ursækta danska bokstæver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag har diabetes typ 2 men har efter ett halvår på LCHF perfekta blodvärden Problemet är att när jag kör högintensiv träning så höjs mitt blodsocker ganska mycket. Dagen efter är det normalt eller lägre innan träning. Är det något som kommer förbättras med tiden eller är det bättre att träna lågintensivt där blodsockret håller sig på en normal nivå hela tiden? Har du ett lite mer exakt mått på hur lång tid det brukar ta innan blodsockret normaliserats? Är det i klass med Carl Augusts, dvs ett par timmar, eller tar det de facto ett halvt dygn eller något liknande som man skulle kunna tolka det du skriver? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag har i dag fått reda på att mønstret ær vanligt och beror på att hård motion utløser stresshormoner som åter højer BS. Inget att oroa sig øver påstods det. Men klart: om BS ligger så høgt ett ½ dygn - då ær det kanske annat på gång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Jag har i dag fått reda på att mønstret ær vanligt och beror på att hård motion utløser stresshormoner som åter højer BS. Inget att oroa sig øver påstods det. Men klart: om BS ligger så høgt ett ½ dygn - då ær det kanske annat på gång Precis, det var därför jag tyckte det lät lite märkligt om det var högt bortom ett par timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Är det någon som vet om blodsockret höjs lika mycket och lika länge hos en blandkostare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Det är nog ganska troligt att det höjs på samma sätt hos en blandkostare, som tränar fastande....men de flesta kollisätare fyller ju på med kolhydrater innan och efter träning...och då får de ju ett blodsockerpåslag ändå...det blir nog ganska komplext att reda ut vad träningseffekten innebär för blodsockret då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Det är nog ganska troligt att det höjs på samma sätt hos en blandkostare, som tränar fastande....men de flesta kollisätare fyller ju på med kolhydrater innan och efter träning...och då får de ju ett blodsockerpåslag ändå...det blir nog ganska komplext att reda ut vad träningseffekten innebär för blodsockret då... Nja före träning är det nog inte så många som fyller på. 2 timmar bör det gå sedan man åt senast och är det för mycket kvar som inte är lagrat så går det tungt att träna. Min sambo brukade äta klockan 12 och köra spinning halv sju på kvällen. När det gäller efter träningen så mäter man ju innan man äter såklart men "lika länge" kan man ju förståss inte kolla om man inte låter bli att äta efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts