Guest Nilsmeister Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Jag undrar: När man är i ketos är man då samtidigt i lipolys? Om man äter mer än sitt "kaloribehov" med mycket fett så ser jag inte varför kroppen ska använda sina fettlager som bränsle, gör den det ändå och hur fungerar det egentligen? Om kroppen ändå prioriterar att bränna sitt eget fett som bränsle oavsett, vad händer då med "överskottet" man får i sej? Hur prioriterar kroppen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Lipolys/esterifiering pågår ständigt, om än i varierande grad. Alltså att "flytta" triglycerider in och ut ur fettcellerna regleras bl.a. av insulinnivåerna. Lågt insulin = stort flöde ut/in i fettcellerna. Högt insulin = strypt flöde ut ur fettcellerna (förenklat förvisso). Här gäller det ju istället att bli av med blodsockret så snabbt som möjligt. I en frisk kropp så cirkulerar fettet ständigt, allt är öppet och tillgängligt. Då fungerar också mättnadsfunktionen som den ska. Även om du skulle ha ätit lite mer vid ett tillfälle så förskjuts/förminskas troligen hungerkänslorna. Omvänt har vi problemet med en metabolt "skadad" kropp (oftast kopplat till ett högt kolhydratintag). Här är flödet ut ur fettcellerna strypt (men inte stängt). Vilket medför att hungerkänslorna kommer och styr matintaget istället för att ta ur de egna reserverna. -- 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Lipolys pågår hela tiden som sagt vad.. däremot så är det främst Insulin som reglerar utflödet såsom en handbroms! Släpp lite på handbromsen och mer FFA strömmar ut i blodet för energi.. släpper du handbromsen rejält blir det mer fett än vad du förbrukar för stunden och levern omvandlar en del via ketosen till ketonkroppar. Det mesta fett du äter lagras hur som helst, oftast via Kylomicroners stimulans av ASP. Man kan räkna med att vi lagrar merparten av en måltid, glukos, aminosyror och fett, för du har bara enstaka gram i blodet av varje samtidigt. Och du har rätt äter du mer fett än vad du behöver så tas inget extra ur fettdepåerna utan det går jämnt upp. Såå.. ät ditt essentiella behov av aminosyror, det är konstanten i dina måltider, proteinmat är dyrt och som regel kissar man ut överskott. Kolhydrater har man på LCHF redan reducerat så mycket man anser sig behöva.. behåll grönsaker, en o annan rotfrukt, en o annan frukt, lite bär och fullfeta mejerier. Resten blir då fett.. upp till ditt energibehov. Det vanligaste är att antalet måltider sjunker.. iomed ökad kapacitet för lipolys samt mindre beroende av glukos. Färre måltider gör det lättare att äta mindre kalorier som regel.. främst iomed att det är svårare att äta jätteportioner, dels för att man får en ökad förmåga till lipolys och ketos mellan måltiderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Tack för en god förklaring, min nästa svåra fråga är: Jag går nu på en extrem lchf-diet med mindre än 3g kolhydrater om dagen, rent självplågeri är det. Jag är så strikt därfö att jag har tvivel på att den moderata versionen av lchf med god lagad mat och ca 50g "bra" kolhydrater om dagen kommer ge mej garanterade resultat på vågen. Jag tycker det är svårt att få till en livsstilsförändring på premissen att det kanske kommer "ge resultat på sikt". "Leap of faith" om du förstår vad jag menar. Jag har 20 kg som ska bort. Kommer min övervikt att försvinna av sej själv på sikt om jag bara äter moderat lchf tills jag är mätt utan kolhydraträkning, kaloriräkning, konstant hunger och självspäkning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Skaldeman kallade det för Fakir (självplågare), det som du nu kör.. vore sjutton om det inte skulle ge resultat.. blir hur som helst svårt att äta så mycket fett att man går upp när/om insulinet ligger standby på bottennivå? Om man säger som så.. en "snabb" viktminskning ligger på cirka ett halvt kilo i veckan.. och är oftast förbehållet de som har betydligt mer övervikt än dig! Det skulle i så fall betyda 40 veckor för att losa de 20 kilona.. säg ett år.. iomed att du knappast är sjukligt överviktig. Fast i realiteten med lite fusk, sociala bjudningar, välvilliga kompisar som bjuder på goda saker, öl, vin, grillskivor, osv så skulle det nog ta två-tre år.. om du inte ger upp vill säga? Att gå ner i vikt kan vilken idiot som helst göra med stenhård vilja och svält.. problemet är att inte gå upp allt igen. Till syvende o sist så handlar det om kalorier i slutändan, så det gäller att äta så man ständigt kan ta utav lagren mellan måltiderna, då äter man mer sällan och inte mer än vad man behöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Ok, tack. Så om jag nu har förstått det här riktigt så kommer min kropp oavsett att släppa dessa 20 kilona på 1-2 års sikt om jag äter moderat lchf förutsatt att jag avhåller mej från öl, fusk, marsipanorgier, brakfester och fruktsnaskande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Ja om det funkar som sig bör och du gör allt rätt hela tiden, vilket egentligen är det stora problemet över längre tid. Och grejen är då.. att man äter mat som gynnar lipolys och man inte överäter.. för i slutet så handlar om kalorier iallafall! Som jag skrev.. det lätta är att gå ner, det kräver för det mesta stenhård vilja, problemet är att hitta ett sätt att äta och leva som gör att man behåller vikten. Många gör exakt som du gör, dvs bantar med LCH.. det är oftast lättare än att banta med andra metoder.. iomed att man sällan behöver gå hungrig. Men.. man skall leva oxå.. helst ha ett socialt liv oxå.. är man singel är det jättelätt.. ju fler inblandade ju svårare blir det. Sen så finns det annat som kan sätta krokben som du inte alltid råder över, tex ämnesomsättningshormoner eller stresshormoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Ja om det funkar som sig bör och du gör allt rätt hela tiden, vilket egentligen är det stora problemet över längre tid. Och grejen är då.. att man äter mat som gynnar lipolys och man inte överäter.. för i slutet så handlar om kalorier iallafall! Som jag skrev.. det lätta är att gå ner, det kräver för det mesta stenhård vilja, problemet är att hitta ett sätt att äta och leva som gör att man behåller vikten. Många gör exakt som du gör, dvs bantar med LCH.. det är oftast lättare än att banta med andra metoder.. iomed att man sällan behöver gå hungrig. Men.. man skall leva oxå.. helst ha ett socialt liv oxå.. är man singel är det jättelätt.. ju fler inblandade ju svårare blir det. Sen så finns det annat som kan sätta krokben som du inte alltid råder över, tex ämnesomsättningshormoner eller stresshormoner. Jag har tänkt på det här med 16/8 i kombination med moderat LCHF-kost, jag tror det kan vara perfekt för mej, mer förlåtande. Jag har kört med 16/8 på vanlig kost med viss framgång (jag gick inte upp:). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 När du äter 16:8 utan att tänka på det så lär du ha en fungerande lipolys iallafall. Och som regel är det lättare att äta för mycket ju oftare man äter.. dvs det är ofta svårt att äta jätteportioner för man blir himla mätt och dåsig. Jag äter sällan mer än 2 gånger om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 När du äter 16:8 utan att tänka på det så lär du ha en fungerande lipolys iallafall. Och som regel är det lättare att äta för mycket ju oftare man äter.. dvs det är ofta svårt att äta jätteportioner för man blir himla mätt och dåsig. Jag äter sällan mer än 2 gånger om dagen. Du verkar påläst. Hur kommer det sej att vissa personer (vi känner alla en sådan någon) kan ät precis vad som helst och hur mycket som helst och ändå ha en kropp som iggy pop? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Du verkar påläst. Hur kommer det sej att vissa personer (vi känner alla en sådan någon) kan ät precis vad som helst och hur mycket som helst och ändå ha en kropp som iggy pop? Är man ung och frisk så anpassar sig kroppen nästan alltid till vad du än äter. Äter du mer än vad du egentligen behöver så stiger REE och TEE, du blir varm och rastlös, får svårt att sitta still. Det motsatta råder när man har en metabolism som inte reagerar på energiintag, då kan man förbli trött och håglös oavsett vad man äter. Och försöker man minska energiintaget mer för att gå ner i vikt så leder det lätt till att man blir ännu tröttare. Men.. när vi närmar oss medelåldern så är kroppen ofta inte lika flexibel längre, det är då kalaskulan brukar dyka upp, trots att man inte äter mer än förr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Hur kan då unga friska folk bli feta, om vi nu anpassar oss så lätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Lipolys pågår hela tiden som sagt vad.. däremot så är det främst Insulin som reglerar utflödet såsom en handbroms! Släpp lite på handbromsen och mer FFA strömmar ut i blodet för energi.. släpper du handbromsen rejält blir det mer fett än vad du förbrukar för stunden och levern omvandlar en del via ketosen till ketonkroppar. Det mesta fett du äter lagras hur som helst, oftast via Kylomicroners stimulans av ASP. Man kan räkna med att vi lagrar merparten av en måltid, glukos, aminosyror och fett, för du har bara enstaka gram i blodet av varje samtidigt. Och du har rätt äter du mer fett än vad du behöver så tas inget extra ur fettdepåerna utan det går jämnt upp. Såå.. ät ditt essentiella behov av aminosyror, det är konstanten i dina måltider, proteinmat är dyrt och som regel kissar man ut överskott. Kolhydrater har man på LCHF redan reducerat så mycket man anser sig behöva.. behåll grönsaker, en o annan rotfrukt, en o annan frukt, lite bär och fullfeta mejerier. Resten blir då fett.. upp till ditt energibehov. Det vanligaste är att antalet måltider sjunker.. iomed ökad kapacitet för lipolys samt mindre beroende av glukos. Färre måltider gör det lättare att äta mindre kalorier som regel.. främst iomed att det är svårare att äta jätteportioner, dels för att man får en ökad förmåga till lipolys och ketos mellan måltiderna. Jag blir förvirrad. Jag trodde bara att det var insulinet som lagrade in fett i depåerna, men nu säger du att man lagrar det ändå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Fett lagras främst genom att Kylomicronerna stimulerar ASP efter en måltid. Insulin däremot är det som främst ser till att det förblir lagrat.. Insulin är den viktigaste regulatorn av reesterifiering av triglycerider i fettväven. Lågt blodsocker och lågt insulin, då leder lipolysen till FFA. Högt blodsocker och insulin leder till att triglyceriderna återbildas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Hur kan då unga friska folk bli feta, om vi nu anpassar oss så lätt? De kanske inte är så friska som de tror? "Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents" http://annals.org/article.aspx?articleid=704330 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Fett lagras främst genom att Kylomicronerna stimulerar ASP efter en måltid. Insulin däremot är det som främst ser till att det förblir lagrat.. Insulin är den viktigaste regulatorn av reesterifiering av triglycerider i fettväven. Lågt blodsocker och lågt insulin, då leder lipolysen till FFA. Högt blodsocker och insulin leder till att triglyceriderna återbildas. Förstår. Insulin låser liksom in det i depåerna. Men då blir ju hela lchf-pitchen en halvsanning. Ät lchf och se ut som iggy pop efter några månader. Man måste ju "banta ändå"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Förstår. Insulin låser liksom in det i depåerna. Men då blir ju hela lchf-pitchen en halvsanning. Ät lchf och se ut som iggy pop efter några månader. Man måste ju "banta ändå"? Beror i så fall på att du hoppat på fel pitch! LCHF är främst ett sätt att äta nyttig mat.. vilket för vissa som lider av hyperinsulinemi leda till att det blir normalviktiga.. om inga andra störningar metabola/medecinska/psykiska/betendestörningar motverkar. I slutändan handlar det om kalorier, det är uppenbart.. så det handlar då om att äta mat som tillåter att man går ner i vikt utan hunger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Har du sett han på youtube som vräker i sej 5000 cal fett om dagen under en månad. Han går så å si inte upp något i vikt. Sen vet jag inte om han under kuren flippade traktordäck hela dagarna men det är ju rätt fantastiskt ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Har du sett han på youtube som vräker i sej 5000 cal fett om dagen under en månad. Han går så å si inte upp något i vikt. Sen vet jag inte om han under kuren flippade traktordäck hela dagarna men det är ju rätt fantastiskt ändå. Jag kan lova dig att det inte skulle bli samma resultat för mig! Oså finns det fler exempel än honom om du letar ytterligare på nätet. Det säger egentligen inte såå mycket förutom att när man är ung, frisk, aktiv så reglerar kroppen det hela rätt bra oavsett vad eller hur mycket du äter.. det finns marginaler. Man bränner av en hel del i ökade Futile Cycles och så blir det svårt att sitta still.. både REE och TEE ökar, det är inget okänt inom läran om hur den mänskliga kroppen fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Jag kan lova dig att det inte skulle bli samma resultat för mig! Oså finns det fler exempel än honom om du letar ytterligare på nätet. Det säger egentligen inte såå mycket förutom att när man är ung, frisk, aktiv så reglerar kroppen det hela rätt bra oavsett vad eller hur mycket du äter.. det finns marginaler. Man bränner av en hel del i ökade Futile Cycles och så blir det svårt att sitta still.. både REE och TEE ökar, det är inget okänt inom läran om hur den mänskliga kroppen fungerar. Om man är en notorisk smygätare som mej så känns det ändå som att lchf kommer bromsa min viktuppgång om inte rent av stanna upp den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Hva med Sam Felthams 21-day challenges? 21 dager med 6500 cal på LCHF, HCLF og vegansk kost? Treningsmengden var den samme, men hva skjedde med vekten? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Hva med Sam Felthams 21-day challenges? 21 dager med 6500 cal på LCHF, HCLF og vegansk kost? Treningsmengden var den samme, men hva skjedde med vekten? Det var han jag menade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Han viste at kroppen regulerer seg selv bare den får riktig mat, han bygde til og med muskler 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Han viste at kroppen regulerer seg selv bare den får riktig mat, han bygde til og med muskler Flippade han traktordäck hela dagarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Hvis han gjorde det, gjorde han det under alle tre forsøkene. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Jag tycker norrmännen är mer frampå det här med lavkarbo än svenskar. Vad kommer det sej av (öppet mål)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Jag tycker norrmännen är mer frampå det här med lavkarbo än svenskar. Vad kommer det sej av (öppet mål)? Lavkarbo är det Norska namnet på LCHF! På Polska heter det Optimal diet. På engelska Low Carb eller Atkins. Det var i sverige som HF lades till LC.. för att inte förväxlas med lågkaloridieter. Sen verkar begreppet ha spridit sig.. så att fler lägger till HF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Jeg tror heller svenskene har kommet lengre enn oss her i Norge. Norge er ett gubbeland og lavkarbo møter mye motstand i pressen og hos leger. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 I Norge är man brödberoende! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Jeg tror heller svenskene har kommet lengre enn oss her i Norge. Norge er ett gubbeland og lavkarbo møter mye motstand i pressen og hos leger. Hm. Jag har aldrig ätit så mycket smör i mitt liv som när jag var i norge. Har hört att brann low-carbar under säsong också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 @Zepp Ha ha det stemmer, og her er mettet fett fremdeles farlig. Sam Feltham anklages for juks siden han bryter med vitenskapens konsensus etc. etc. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Jag tycker den moderna läkarvetenskapen inte har kommit så väldigt långt från åderlåtning ändå. Får man diabetes så får man medicin så man kan fortsätta äta det som gjort en sjuk. Tänderna ramlar ur käften på oss pga allt socker och stärkelse vi äter Får vi halsbrand av allt vi trycker i oss så ska vi ta losec Listan kan göras lång... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Och det här med statiner verkar ju vara bortom all vetenskap, f vad kusliga grejjer det kan göra med kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 I Norge är man brödberoende! Ja, det och läsk. Fast inte tycker jag norrmännen är fetare än oss, trots all brus och bröd de stoppar i sej. Kanske deras oerhörda smörkonsumtion balanserar upp det hela, för broderfolket är väldigt glada i smör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts