MartinH Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Hej... Jag har efter en tids stillasittande efter en hjärnblödning nu börjat tänka mer på träning och kost för att gå ner i vikt och få bättre blodtryck, kolesterol osv... Äter mediciner för blodtrycket samt en betablockerare. Jag har en del övervikt, men även en del muskler...så inte smal med kulmage som tur e.... Har nu tänkt på mig kost i ca 8 veckor, mån-fre så kör jag med låga kolhydrater i kosten, har tänkt på intaget och ligger på runt 1500 kalorier per dag. På helgerna så har jag unnat mig mer kolhydrater och även lite vin. (dock så dricker ja ingen läsk, inget godis eller snabba kolhydrater såsom bröd, pasta ris.. Bara potatis) Jag lagar all min mat själv, inga halvfabrikat alls. Så kosten känns inte som det stora problemet. Jag tränar 3 ggr i veckan på gym, styrketräning med både maskin och fria vikter, cyklar även lite för konditionen. Under nu 2 månader har jag bara gått ned 1 kilo, bara marginellt upp/ned i muskelmassa och fett % Midjemåttet har dock gått ned 5 cm. Men det känns inte som det händer speciellt mycket alls.... Vad kan vara felet ??? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Hej... Jag har efter en tids stillasittande efter en hjärnblödning nu börjat tänka mer på träning och kost för att gå ner i vikt och få bättre blodtryck, kolesterol osv... Äter mediciner för blodtrycket samt en betablockerare. Jag har en del övervikt, men även en del muskler...så inte smal med kulmage som tur e.... Har nu tänkt på mig kost i ca 8 veckor, mån-fre så kör jag med låga kolhydrater i kosten, har tänkt på intaget och ligger på runt 1500 kalorier per dag. På helgerna så har jag unnat mig mer kolhydrater och även lite vin. (dock så dricker ja ingen läsk, inget godis eller snabba kolhydrater såsom bröd, pasta ris.. Bara potatis) Jag lagar all min mat själv, inga halvfabrikat alls. Så kosten känns inte som det stora problemet. Jag tränar 3 ggr i veckan på gym, styrketräning med både maskin och fria vikter, cyklar även lite för konditionen. Under nu 2 månader har jag bara gått ned 1 kilo, bara marginellt upp/ned i muskelmassa och fett % Midjemåttet har dock gått ned 5 cm. Men det känns inte som det händer speciellt mycket alls.... Vad kan vara felet ??? Hur mäter du fettprocent? Jag tänker att om du tränat styrketräning flera månadet 3ggr i veckan och dessutom minskat midjemåttet så borde det tyda på att din fettprocent minskat och muskelmassa ökat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Spontant känns 1500 kalorier som för lite, vilket kanske får din kropp att hålla igen på ämnesomsättningen. Runt/drygt 2000 är väl mer lagom för en kille som inte tränar så mycket? Vissa verkar också ha framgång när de provar intermittent fasta, t ex 16:8. Sådan fasta är nog bra även för hälsan i stort, inte bara vikten. Och det kan mycket väl vara så att mätmetoden för fettprocenten har stor felmarginal, -5 cm i midjan är ju en fin framgång på 2 månader! Lycka till och välkommen hit!! Ps. Och lite gissningar från mig; En trygg kropp vågar öka ämnesomsättningen till normal nivå och minska på kroppsfettet. Jag tror att en kropp känner sig trygg om den får bra med energi, komplett näring, minimalt med gifter, och sånt som skapar serotonin i lagom mängd (och andra hormoner/signalsubstanser i hyfsad balans såklart). Och såklart lagom stress. Men som sagt bara mina gissningar, jag kan få äta upp min hatt för detta 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Minus 5 cm i midjan är ju å andra sidan mycket lyckat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Hej Martin H, och välkommen till forumet Du skriver att du äter Betablockerare, den tabletten kan ha i lite sällsynta fall, en biverkan som viktuppgång. Nu har du ju inte gått upp i vikt, men jag tänker att den eventuellt kan förhindra en viktnedgång. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted April 10, 2015 Author Share Posted April 10, 2015 Har en "bra" personvåg som mäter fett%, muskelmassa etc..Dock litar jag inte 100% på den iof...Känns mer som midjemåttet är det som jag helst ska gå på. Men..Har faktiskt kört 16:8 nu i 4 veckor... Mår bra av allt, och känner mig inte direkt hungrig på mina 1500 kalorier, äter iof lite mer de dagar jag träna..Men har iof funderat på om jag kanske får i mig för lite. Men som man hört så bör man ligga på underskott och kombinera detta med träning för att gå ned..Har nog en 15 kilo jag skulle behöva gå ner i vikt (eller fett).. Men iof så gå rman ju ned över hela kroppen så bukfettet kanske e det svåraste att bli av med... Men som "syster" sa så är jag lite fundersam på om de mediciner jag äter kan påverka min viktnedgång, eller om man har lågt testosteron och är lite insulinresistent.. Har ju som sagt vart sjuk i en längre tid, och gått upp en 10 kg sen 2012... Man kanske ska ha tålamod, men det känns lite segt när man inte se speciellt stora resultat på 2 månader... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Midjemått ned 5 cm på två månader, respekt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted April 10, 2015 Author Share Posted April 10, 2015 Midjemått ned 5 cm på två månader, respekt. Tack..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Mmm.. minskat midjemått är nog ett bra hälsomått! Vikt är alltid lurigare, vatten, muskler, fett, svårt att veta? Hur som helst.. träning är i huvudsak för att öka i vikt, bantning för att minska.. två olika koncept! Men sluta för allt i världen inte att träna.. grejen är bara att det ställer till det med vågen/vikten. Som regel leder träning till en hälsosammare kroppskomposition. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Midjemåttet har dock gått ned 5 cm. Det är ett väldigt tydligt tecken på du blir av med visceralt fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Mmm.. minskat midjemått är nog ett bra hälsomått! Vikt är alltid lurigare, vatten, muskler, fett, svårt att veta? Hur som helst.. träning är i huvudsak för att öka i vikt, bantning för att minska.. två olika koncept! Men sluta för allt i världen inte att träna.. grejen är bara att det ställer till det med vågen/vikten. Som regel leder träning till en hälsosammare kroppskomposition. Ja...eller, alltså att öka i vikt genom träning är ju ganska svårt! Det kan man göra om man bygger muskler, vilket man gör om man äter mer än man förbrukar och tränar riktigt flitigt. Jag har svårt att tro att man direkt ökar i vikt av att träna rent allmänt. Har iallafall aldrig hänt mig . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Ja...eller, alltså att öka i vikt genom träning är ju ganska svårt! Det kan man göra om man bygger muskler, vilket man gör om man äter mer än man förbrukar och tränar riktigt flitigt. Jag har svårt att tro att man direkt ökar i vikt av att träna rent allmänt. Har iallafall aldrig hänt mig . Klart du har rätt, men tanken med träning brukar hur som helst vara att forma om kroppen på något sätt. Och tränar man på energiunderskott så ligger muskler pyrt till, det är ju som du säger där skillnaden ligger. Sen så det skillnad på träning och träning, för många är den träning de utför mest en kompensation för ett stillasittande liv? Man kan iallafall säga att använda de muskler man har brukar vara positivt.. och troligvis kräver det inget särskildt energiintag utan hungern sköter det hela. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts