loca Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Hej! Jag är ganska novis på det här med LCHF och kämpar med att hålla nere kolhydraterna. Nu till min fråga. LCHFklubben har en müsli som heter Chunky LCHF-müsli. http://lchfklubben.se/shop/lchf-produkter/chunky-musli-500-g som säger att de endast har femton gram kolhydrater per 100 gram men att det endast är 5 gram som påverkar blodsockret. Hur ska jag då räkna på antalet gram kolhydrater? Jag inser ju att det de facto är 15 men varför skriver de som de gör? Gör jag mig själv en otjänst om jag äter denna müsli och får därmed lättare i mig för många gram kolhydrater? Tack på förhand 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Erytritol är en s.k. sockeralkohol som enligt livsmedelslagstiftningen ska räknas som kolhydrat. Det smakar ungefär lika sött som strösocker och fungerar i bakning och matlagning mycket liknande. Dock tas det upp i blodet i tunntarmen och sedan kissar man ut det, så det påverkar vad man vet inte kroppen. Erytritol är det enda sötningsmedel jag använder, även om jag tycker man ska vara försiktig med sådant. Müslin du refererar till verkar ok enligt min mening om inte den söta smaken triggar sötsug. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Vad hade du tänkt att använda till Müslin och hur mycket hade du tänkt att äta? Det är stor skillnad att ta 20 gram Müsli till 1 dl Rysk yoghurt eller 50 gram müsli till 3 deciliter vanlig fil. Allt som man bara äter väldigt lite av ... är det inte så jättenoga med. Välkommen hit 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Här får du tips på en müsli som jag fick recept på från en läsare häromåret, den är komplett med näringsberäkning och innehåller få kolhydrater https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/05/10/musli-lchf-a-la-ann-elving/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loca Posted April 10, 2015 Author Share Posted April 10, 2015 Tack för svar! Kjell! Jag tolkar dig som att det måste stå 15 gram kolhydrat eftersom lagen säger så men att det kanske inte är en kolhydrat i LCFH-bemärkelse om det ändå inte tas upp av kroppen. Och att jag då borde räkna (om jag nu räknade mina kolhydrater exakt) det som fem gram per 100 gram. Men du har rätt i att det kan trigga igång sötsuget, müslin är rätt god och det är lätt att överäta. Peter! Jag äter oftast müslin med turkisk yoghurt, ca 50 gram till två deciliter yoghurt. Väldigt gott och tyvärr äter jag inte väldigt lite av det, det blir nog en sådan portion om dagen som mellanmål eller kvällsmål. Birgitta! Tack för tipset. Än så länge har jag gjort det enkelt för mig och köper mest färdiga produkter men oj vad gott det lät med en massa kokos. Jag är kokoholic nämligen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
funkateer Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Erytritol är en av få sockeralkoholer som funkar för mig. Och jag har ett extremt känsligt blodsocker. Får ej heller diarré eller liknande. Men.. your mileage may vary. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 sockeralkohoker bör generellt räknas som kolhydrater om man kör LCHF men om man är GI frälst kan man bortse från dem. De görs om till kolhydrater i kroppen men har liten påverkan på glukosmätningar. Av praktisk erfarenhet när en person säger att LCHF inte fungerar är det ofta sockeralkoholer som är boven. Lägger man till dem till kolhydratekvationen ser man vart problemet är. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts