soarora Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Någon som är insatt i Matt Stone's teorier om dieters skadeverkningar med rubbad ämnesomsättning etc.? Jag gjorde lite research om kaliumbrist på nätet och rätt som det var hade jag ramlat in på info om vätskebalans och därifrån till ämnesomsättning och till slut kom jag att ladda ner e-boken Diet recovery av den nämnda förfttaren. I korhet menar han att alla former av dietande riskerar att skada metabolismen så att kroppen ställer in sig på en lägre set point viktmässigt, och därmed sänks ämnesomsättningen. Detta i sin tur leder till en rad negativa effekter, symtomen är att likna vid hypotyreos. Minskad aptit, minskad libido, mensrubbningar, låg energi, man blir frusen och trött. Håravfall, IBS-problem med förstoppning och uppblåsthet etc. Jag har alla de ovanstående symtomen, och dessutom har jag alltid varit precis under eller över gränsen för undervikt enligt BMI. Obs! Det är dock inget jag kan skylla på lchf eftersom problemen uppstod i tidiga tonåren och lchf började jag med först i 19-årsåldern. Men lchf har knappast heller hjälpt, mer än att minska magproblemen till viss del. Har trivts väldigt bra med maten, men det ska erkännas att jag mellan varven får ett starkt sug efter kolhydrater och ger efter för det och sätter i mig frukt, spannmål, choklad etc. Jag skulle inte kalla det hetsätning, det är inte ångestdrivet och jag mår inte psykiskt dåligt efteråt, även om magen kan bli extra besvärlig några dagar efteråt. Sedan återgår jag till lchf, tills nästa gång då jag måste ge efter för suget efter kolisar. Jag frågar mig om det nödvändigtvis måste vara ett "dåligt" sug eller om min kropp försöker tala om för mig att den behöver mer kolisar mer regelbundet. Jag frågar mig om det kanske är så att min kropp är inställd på "svältförsvar" sedan väldigt lång tid tillbaka och att det kanske är hela förklaringen till min långdragna hälsoproblematik enligt ovan. Jag vill poängtera att svälten isf varit högst omedveten, jag har ätit mig ordentligt mätt varenda dag både under uppväxten och tonåren och sedan på lchf, ibland övermätt, såsom de flesta väl gör när det är nåt extra gott. Kort sagt, jag har ingen ätstörningsproblematik i bagaget utan är en lättviktare av naturen. Mina sköldkörtelvärden är normala, även B-vtaminer, blodvärde etc. är u.a. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Intressant! Jag känner igen mig till viss del. Har funderat på om LCHF är för killar och Paleo är bättre för tjejer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 soarora: Jag tycker att de symptom du listade liknar de vid långvarig svält/anorexi. Nu har jag ju inte läst boken du skriver om men att man får symptom på olika brister av dieter är inget märkligt. LCHF kan nog också ge det om man inte komponerar maten rätt, men fettet hjälper till med upptaget av vitaminer. Har man som du en historik med diverse bantningar så är balansen redan rubbad och det kan vara svårt att komma tillrätta med det samtidigt som man försöker gå ner i vikt även på LCHF. Ett problem med konventionella dieter är kaloribalanstänket. Oftast i dessa drar man ju ner på fettet eftersom man får större mängd mat för protein- och kolhydratkalorierna. Det innebär att kroppen inte kan ta upp de fettlösliga vitaminerna. Det leder över tid till brister. Det innebär också en stress för kroppen att vara i ett ständigt svältläge vilket gör att förbränningen av både vitaminer och mineraler ökar. Detta är svårt att ta höjd för i en lågkaloridiet. Det finns också risk att sömnen påverkas, vilket ökar på stressen och ger effekter i hormonbalansen. Sedan är cirkusen igång. Min uppfattning är att om man inte är fettskrämd och håller sig undan snabb-/skräpmat så gott det går, har man stora chanser att aldrig behöva hålla diet. Men har man väl fått en obalans går det aldrig att komma tillbaka till utgångsläget. Visst kan man korrigera och rätta till men skadan kan inte göras ogjort. Det är därför det är så viktigt att ge våra barn och ungdomar så sunda matvanor vi bara kan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Jag tror att tjejer behöver mer grönsaker/frukt/fibrer. Läste det någonstans också så jag är inte helt ensam om denna tro. Potatis är väldigt kaliumrikt och om man tillagar dem så att de inte förlorar sitt kalium (dvs koka inte) samt blir RS-rika (ugnsrosta+kyla ner) får potatis plats även i en lågkolhydratskost (fast kanske inte riktigt i LCHF). Råa havregryn är också rätt ok ur RS-synpunkt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Låter som mineralbist? Magnesium, järn, kalcium, kalium? Ät lever en gång i veckan. Mycket grönsaker. Kanske även nötter/mandlar? Dryck/smoothie med massor av kakao? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Om Matt Stone: själv blir jag mest letargisk och får dålig hy om jag äter t ex köpepizza, men var och en får pröva sig fram till vad som funkar. Något som är rätt populärt är "carb refeed" dvs man äter kolhydratrikt (och fettsnålt) en-två dagar i veckan. Resten av dagarna kolhydratsnålt. En annan variant som verkar vara populär hos kroppsbyggare (enligt en del källor, finns t ex filmer på youtube) är att äta "strikt" (mest protein och fett) 6 dagar i veckan och unna sig vad som helst den sjunde dagen. Glass, choklad, pizza, vad man nu råkar vara sugen på. Mark (Mark's Daily Apple) förordar en 90/10-fördelning: Paleo/primal 90% av tiden, 10% utsvävningar. Om man inte har diabetes eller är extremt kolhydratkänslig av något annat skäl så bör det kunna få plats någon frukt om dagen, om man gillar frukt. Många frukter är kaliumrika. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 11, 2015 Author Share Posted April 11, 2015 soarora: Jag tycker att de symptom du listade liknar de vid långvarig svält/anorexi. Nu har jag ju inte läst boken du skriver om men att man får symptom på olika brister av dieter är inget märkligt. LCHF kan nog också ge det om man inte komponerar maten rätt, men fettet hjälper till med upptaget av vitaminer. Har man som du en historik med diverse bantningar så är balansen redan rubbad och det kan vara svårt att komma tillrätta med det samtidigt som man försöker gå ner i vikt även på LCHF. Ett problem med konventionella dieter är kaloribalanstänket. Oftast i dessa drar man ju ner på fettet eftersom man får större mängd mat för protein- och kolhydratkalorierna. Det innebär att kroppen inte kan ta upp de fettlösliga vitaminerna. Det leder över tid till brister. Det innebär också en stress för kroppen att vara i ett ständigt svältläge vilket gör att förbränningen av både vitaminer och mineraler ökar. Detta är svårt att ta höjd för i en lågkaloridiet. Det finns också risk att sömnen påverkas, vilket ökar på stressen och ger effekter i hormonbalansen. Sedan är cirkusen igång. Min uppfattning är att om man inte är fettskrämd och håller sig undan snabb-/skräpmat så gott det går, har man stora chanser att aldrig behöva hålla diet. Men har man väl fått en obalans går det aldrig att komma tillbaka till utgångsläget. Visst kan man korrigera och rätta till men skadan kan inte göras ogjort. Det är därför det är så viktigt att ge våra barn och ungdomar så sunda matvanor vi bara kan. Jag har INTE "en historik med diverse bantningar", tvärt om, har aldrig bantat i hela mitt liv eftersom jag alltid varit underviktig eller på gränsen till undervikt. Jag har alltid ätit mig mätt oavsett kosthållning. Fram till 17-18 år bestod maten av icke fettsnål "normalkost", sedan upptäckte jag lchf och började äta mycket mer näringstät mat, lade på mig något kilo och sedan har det stått still. Så frågan är väl - kan man hamna i svältläge trots att man aldrig har bantat? Jag är inne på att min kropp är inställd på sparläge och att det inte räcker med att äta till normal mättnad för att ändra detta. Och kanske att jag inte kan få i mig de mängder mat som krävs om jag äter lchf samtidigt. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 11, 2015 Author Share Posted April 11, 2015 Om Matt Stone: själv blir jag mest letargisk och får dålig hy om jag äter t ex köpepizza, men var och en får pröva sig fram till vad som funkar. Något som är rätt populärt är "carb refeed" dvs man äter kolhydratrikt (och fettsnålt) en-två dagar i veckan. Resten av dagarna kolhydratsnålt. En annan variant som verkar vara populär hos kroppsbyggare (enligt en del källor, finns t ex filmer på youtube) är att äta "strikt" (mest protein och fett) 6 dagar i veckan och unna sig vad som helst den sjunde dagen. Glass, choklad, pizza, vad man nu råkar vara sugen på. Mark (Mark's Daily Apple) förordar en 90/10-fördelning: Paleo/primal 90% av tiden, 10% utsvävningar. Om man inte har diabetes eller är extremt kolhydratkänslig av något annat skäl så bör det kunna få plats någon frukt om dagen, om man gillar frukt. Många frukter är kaliumrika. Matt Stone menar ju inte att man måste sätta i sig skräpmat för att höja metabolismen, men att det funkar lika bra med näringstät mat. Man väljer själv det man gillar bäst och det kroppen ber om. Och i längden ska man undvika raffinerade kolhydrater och omega 6 vilket ju gör att pizza, hamburgare etc. ändå går bort. Matt Stone menar att man ska sikta på en "superabundance" av mat - ett överflöd av näring och energi, så att kroppen får ett övertydligt meddelande om att det inte är någon fara, att det finns mat i överflöd och att den kan sluta upp med att tro att svälttider är i antågande. Då funkar det ju inte med re-feed någon dag här och där, tänker jag... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marja-Liisa Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Jag föredrar LCHF enligt Dahlqvist och Kostdoktorn sedan 7 år tillbaka, god mat av bra råvaror, bra för hälsan och plånboken. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas A Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Om Matt Stone: själv blir jag mest letargisk och får dålig hy om jag äter t ex köpepizza, men var och en får pröva sig fram till .... Mark (Mark's Daily Apple) förordar en 90/10-fördelning: Paleo/primal 90% av tiden, 10% utsvävningar. Om man inte har diabetes eller är extremt kolhydratkänslig av något annat skäl så bör det kunna få plats någon frukt om dagen, om man gillar frukt. Många frukter är kaliumrika. Vill bara rätta det där om att Mark Sisson skulle förorda 90% paleo. Riktigt så är det inte. Han menar att man bör eftersträva 100% paleo men det finns ingen anledning att gråta om man uppnår till exempel 80 % paleo. Det är gott nog och bättre än vad man pt innan och kommer ge fullgoda resultat. Det där med att metabolismen skulle gå ner skulle jag ta med en nypa salt. Det är klart att ämnesomsättningen är lägre om om man slipper kånka runt på 100 kilo övervikt vs 1 kilo övervikt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 11, 2015 Author Share Posted April 11, 2015 Vill bara rätta det där om att Mark Sisson skulle förorda 90% paleo. Riktigt så är det inte. Han menar att man bör eftersträva 100% paleo men det finns ingen anledning att gråta om man uppnår till exempel 80 % paleo. Det är gott nog och bättre än vad man pt innan och kommer ge fullgoda resultat. Det där med att metabolismen skulle gå ner skulle jag ta med en nypa salt. Det är klart att ämnesomsättningen är lägre om om man slipper kånka runt på 100 kilo övervikt vs 1 kilo övervikt. Matt Stone menar att ämnesomsättningen måste mätas efter hur mycket energi man bränner per kilo kroppsvikt. Han tar ett exempel med en liten och en stor hund. Naturligtvis äter den lilla hunden långt mycket mindre mat än den stora, men per kilo kroppsmassa har den uppenbart högre förbränning än den stora i förhållande till energiintaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 11, 2015 Author Share Posted April 11, 2015 Låter som mineralbist? Magnesium, järn, kalcium, kalium? Ät lever en gång i veckan. Mycket grönsaker. Kanske även nötter/mandlar? Dryck/smoothie med massor av kakao? Jag äter lever rätt ofta. Nötter och grönsaker har jag varit dålig på pga magproblem och gaser. Även kakao har det blivit lite av. Men nu provar jag high carb high fat enligt Matt Stone's rekommendation för att höja ämnesomsättningen ifall det är där skon klämmer. Så jag dricker lantmjölk 4% blandad med massa kakao och det är otroligt gott =) Det enda jag VET att jag inte har brist på är väl järn, egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Jag har INTE "en historik med diverse bantningar", tvärt om, har aldrig bantat i hela mitt liv eftersom jag alltid varit underviktig eller på gränsen till undervikt. Jag har alltid ätit mig mätt oavsett kosthållning. Fram till 17-18 år bestod maten av icke fettsnål "normalkost", sedan upptäckte jag lchf och började äta mycket mer näringstät mat, lade på mig något kilo och sedan har det stått still. Så frågan är väl - kan man hamna i svältläge trots att man aldrig har bantat? Jag är inne på att min kropp är inställd på sparläge och att det inte räcker med att äta till normal mättnad för att ändra detta. Och kanske att jag inte kan få i mig de mängder mat som krävs om jag äter lchf samtidigt. . Sorry, då missförstod jag det du skrev. Det är bra att du ätit dig mätt dock innebär att äta sig mätt att man får i sig det man behöver näringsmässigt. Jag kan äta mig proppmätt på sallad utan att komma i närheten av att få i mig det just jag behöver. Nu tror jag inte att du har ätit så fel tidigare, men jag tänker att din kosthållning tidigare ihop med en hög förbränning har givit resultat som om du svultit dig. Tittar jag på mina nu vuxna barn så åt de tidigare högfett/högkolhydratkost under uppväxten men har nu dragit ner på kolhydraterna när förbränningen kommit ner på en mer "normal" nivå. Problemet med att äta mycket fett är att det är självbegränsande och det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med energi eftersom det är så mättande (egen erfarenhet). Om du inte har några andra problem av högfett/högkolhydratkost så ge det en chans och se var det landar. Detta är spännande eftersom de flesta jag har med att göra har andra typer av problem med metabolt syndrom för det mesta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 11, 2015 Author Share Posted April 11, 2015 Re-feeding Var inte helt rättfram i trådstarten med att jag redan börjat med re-feeding enligt konceptet i Diet recovery. Senaste dagarna har jag ätit RIKLIGT med mat i alla dess former. Jag har medvetet siktat på att äta så mycket jag bara kan utan att må dåligt. Jag har ätit mig rejält mätt och sedan tagit någon extra tugga och lite frukt för att få marginal. Surdegsbrödmackor, havregrynsgröt, ris, bananer, mörk choklad, superfet ekomjölk och ost och äggulor. Ja ni fattar. En mardröm för en renlärig lchf:are. Åtminstone vad gäller low carb. Men det är fortsatt high fat. Massor av kalorier - energi- och näringsöverskott till tusen. Målet är att äta sig varm. Just det, man ska äta tills kroppstemperaturen stiger. Det märks först på att händer och fötter blir varma, men man kan för tydlighetens skull mäta med febertermometer. Jag hade som utgångsvärde 36,2 i rektaltemp på eftermiddag/kväll och 36,6 på morgonen. Jag har nu haft över 37 grader två kvällar i rad. Imorse var tempen 36,8 vilket är precis godkänt enligt Stone's teori. Det kanske kan verka stolligt att hålla på och mäta sin temperatur (tyckte iaf jag innan jag satte mig in i det) men det är inte Matt Stone's påhitt. Hypotermi är ett vanligt symtom på hypotyreos och förekommer även vid svält eller anorexi, dvs när ämnesomsättningen är för låg. Magen Första dagen hade jag magkramper och gaser lika jobbiga som vanligt eller lite värre. Andra dagen kunde jag göra nr 2 utan hjälp av megados fett, Mg eller lavemang som jag ibland måste ta till. Det var stenhårt men bara att spontant kunna tömma tarmen utan diverse "hjälp" är extremt ovanligt för mig. Tredje dagen samma sak - spontan men stenhård tarmtömning. Idag, fjärde dagen, återigen spontan nr 2 på morgonen, lite mindre hårt. Samtidigt är min abnorma, fruktansvärda gasbildning reducerad till kanske 30% av vad den brukar vara. Vilket är väldigt märkligt eftersom jag ätit en massa mat som brukar vara lika med döden i detta avseende. Kort sagt, magen har reagerat oerhört positivt på matchocken som jag utsatt den för! Återstår att se om det är kortvarig placebo, eller bara att tarmarna är chockade av överätandet och snart återställer den horribla IBS:en. Jag fortsätter med mitt lilla överätarexperiment. Jag har redan "svällt upp", haha =D. Mina lår snuddar mot varandra när jag håller ihop fötterna, och det finns lite att nypa i runt naveln... Kanske skulle köpa en våg och registrera viktuppgången precis som jag kollar tempen. Men det blir lite för mycket mätande, känns det som. Lite väl mycket navelskådning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 11, 2015 Author Share Posted April 11, 2015 Sorry, då missförstod jag det du skrev. Det är bra att du ätit dig mätt dock innebär att äta sig mätt att man får i sig det man behöver näringsmässigt. Jag kan äta mig proppmätt på sallad utan att komma i närheten av att få i mig det just jag behöver. Nu tror jag inte att du har ätit så fel tidigare, men jag tänker att din kosthållning tidigare ihop med en hög förbränning har givit resultat som om du svultit dig. Tittar jag på mina nu vuxna barn så åt de tidigare högfett/högkolhydratkost under uppväxten men har nu dragit ner på kolhydraterna när förbränningen kommit ner på en mer "normal" nivå. Problemet med att äta mycket fett är att det är självbegränsande och det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med energi eftersom det är så mättande (egen erfarenhet). Om du inte har några andra problem av högfett/högkolhydratkost så ge det en chans och se var det landar. Detta är spännande eftersom de flesta jag har med att göra har andra typer av problem med metabolt syndrom för det mesta. Ja, jag har redan satt igång =) Har gått från att äta mig mätt till att äta mig JÄTTEMÄTT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 12, 2015 Author Share Posted April 12, 2015 Idag lägre morgontemp, 36,5. Jag orkade inte äta fullt så mycket mat under gårdagen... Tror att jag kanske överdrivit överätandet lite nu i starten, måste hitta en mer rimlig nivå om jag ska orka hålla på några veckor framåt. Har en idé om att äta mig igenom alla stadens hotellfrukostar och lunchbufféer. Nåja, kanske inte ALLA, men de som verkar bra, åtminstone. Om jag nu ska göra detta överätarexperiment så kan jag lika gärna göra en kul grej av det, sätta lite guldkant etc. Det är lättare att äta mycket av en buffé än att behöva laga maten själv Det kommer ju kosta en slant men det tror jag det är värt. Dessutom är jag en snåljåp som nog äter mer bara pga det faktum att jag har betalat för kalaset. Jag följer även rådet att vila mycket, låta bli träning annat än mjuk och lugn sådan (gjorde 2 timmar yoga igår). Man ska lyssna på kroppen och om den vill sova mitt på dagen, tja då ska man helt enkelt gå och sova. När stresspåslaget släpper så kan resultatet bli en ökad trötthet, vilket alltså bara är positivt och ska bejakas. Jag har väl eg. inte känt någon sådan trötthet, men igår på eftermiddagen blev jag faktiskt väldigt trött och lade mig och sov mellan kl 18 och 22. Sedan blev jag förstås pigg och vaken och somnade inte förrän kl 04. Vaknade dock vid kl 07 och var pigg och utvilad. Kroppen är lite nyckfull men det är bara att hänga med i svängarna och inte överanalysera. Även idag tarmtömning på morgonen, först hårt. Sedan en stund senare en normal, smärtfri och okrystad nr 2. Fortfarande en lite overklig känsla att det plötsligt bara fungerar... En del gasbildning har jag dock, men kan ju bero på att jag satte i mig bruna bönor med fläsk igår, haha =) (Edit kl 20: Bruna bönor var helt klart en dålig idé, massor av gaser, dock ej särskilt ont). I normala fall hade jag antagligen varit sängliggande i fosterställning hela dagen, har inte vågat äta baljväxter på flera år, pga en hemsk, hemsk vecka för några år sedan då jag blev katastrofalt dålig av en stor portion hummus. Hade fruktansvärda smärtor och uppblåsthet i en vecka efteråt. Vilket troligen berodde på att de låg kvar i magen hela den veckan och jäste. Huvaligen. Hur som helst, idag har jag ätit min första hotellfrukost, dock ej buffé utan ett slags frukostpaket som de har på Kulturbageriet här i Ume. Osötad yoghurt (stor lättnad, trodde först det var sliskig vaniljyoghurt) med musli, en minicroissant, en surdegssub med skinka, ett kokt ägg, kaffe och apelsinjuice. Juicen känns konstig att dricka, allt sött känns ganska konstigt efter så många år med lchf. Men jag får iaf ingen sugarhigh eller blodsockerfall efteråt utan mår bara fint. Frukosten kostade 95 riksdaler, kanske lite dyrt och ingen smaksensation men å andra sidan fina råvaror och hög kvaitet. Får 3,5 poäng av 5 möjliga, dvs fullt godkänt. Tror jag spar hotellfrukosterandet till helgerna för att ha nåt att se fram emot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Matt Stone menar att man ska sikta på en "superabundance" av mat - ett överflöd av näring och energi, Ja det är jag ju rätt bra på. Mycket hemmagjord majonäs, köttfärsbiffar, bacon blir det... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 12, 2015 Author Share Posted April 12, 2015 Ja det är jag ju rätt bra på. Mycket hemmagjord majonäs, köttfärsbiffar, bacon blir det... Haha. ja det låter bra =D Mitt problem är dock att jag försökt med samma sak väldigt länge utan att kroppen svarat på det. Och det finns inte en chans att jag kan överäta på den typen av mat. Det går helt enkelt inte. Det blir snarare kaloriunderskott istället för överskott. Vilket inte är gynnsamt för en förstoppad och hormonrubbad kropp på gränsen till undervikt, vad det verkar. Visst har jag fått igång magen med megadoser fett ett par gånger, men jag orkar inte hålla på och vräka i mig fett för att hålla igång tarmen hela tiden, det är tröttsamt och aptiten sviker. Samtidigt har mensen varit borta i över 8 år utan att doktorerna kan förklara det. Jag tror att så länge jag går på ketogen diet så kommer min kropp att anse att svälttider står för dörren och hålla ämnesomsättningen på sparlåga. Matsmältningen är en väldigt energikrävande process, liksom blodbildning efter mestruation, för att inte tala om att ge näring till ett ev. foster. Fullt logiskt att stänga ner dessa system så långt det går för att främja överlevnad, tycker kroppen. Nu talar jag om att det inte behövs. Genom att vräka på med energiöverskott från hela kostcirkeln varenda dag utan paus. Det är som att jag käkar julbord varenda dag =D 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 13, 2015 Author Share Posted April 13, 2015 Idag mycket bra morgontemp på 36,9 och fick börja dagen med toabesök igen, dock väldigt hårt. En hel del gaser idag också. Alldeles uppenbart att bruna bönor var ett misstag, men återstår att se om det var enbart de bruna bönorna eller även annat som jag ätit, som torkade fikon och vitt surdegsbröd. Återstår också att se om det är en tillfällig svacka eller om IBS:en snart är tillbaka med oförminskad styrka... Idag har jag avstått från fikon och satsat på havregrynsgröt, lasagne och till middag kycklingwok med nudlar. Även druckit lantmjölk och fet yoghurt, ätit choklad och apelsin samt surdegsmacka med leverpastej ost och paprika. Väldigt mätt nu! Först var tanken att hålla mig till glutenfri och "ren" mat, men sen tänkte jag att jag kör M. Stone's recept fullt ut, och är mindre nogräknad med kvalitet hit och dit. Jag äter helt enkelt det jag är sugen på, oavsett om det kommer från donken, hälsokosten eller ekosortimentet på Ica. Dock slarvar jag med saltintaget. Generöst med salt är en väldigt bra boost för ämnesomsättningen enligt M. Stone. Havregrynsgröten går dock att salta ganska ordentligt utan att det smakar konstigt. Det lär bli mer av den varan. Jag har märkt att kroppen är varmare, jag är glödande varm över magen och låren, men det tar tid innan värmen når ut i händer och fötter. Det går trögt, liksom. Värmen kommer först framåt eftermiddagen, särskilt efter mina vräkiga middagsmål. Dagtid är jag ofta lika frusen som vanligt. Har nu läst att det brukar ta någon månad att få upp temperaturen ordentligt och stabilt. Jag känner också att jag lagt på mig ganska mycket vikt - på mindre än en vecka! Tror att jag måste skaffa mig en våg ändå för jag blir så himla nyfiken på hur mycket jag gått upp =) Kanske blir ett personbästa, haha! Vore skoj att maxa vikten mer än jag vägde på p-pillerdopning (58 kg). Fast den här vikten jag bär på nu känns inte lika vattensvullen som då, har nog lagrat in massa finfint mjölkfett istället, hehe. Jag borde förstås ha tagit ordentliga utgångsvärden, både vikt och basaltemperatur. Jag känner förvisso att jag är mycket varmare i kroppen och att byxorna sitter allt tajtare, men det hade varit skoj att ha hårda siffror att jämföra med. Men har ingen lust att backa tillbaka in i ketos bara för den sakens skull. Nu är det bara att köra på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 13, 2015 Author Share Posted April 13, 2015 Jag har INTE "en historik med diverse bantningar", tvärt om, har aldrig bantat i hela mitt liv eftersom jag alltid varit underviktig eller på gränsen till undervikt. Jag har alltid ätit mig mätt oavsett kosthållning. Fram till 17-18 år bestod maten av icke fettsnål "normalkost", sedan upptäckte jag lchf och började äta mycket mer näringstät mat, lade på mig något kilo och sedan har det stått still. Så frågan är väl - kan man hamna i svältläge trots att man aldrig har bantat? Jag är inne på att min kropp är inställd på sparläge och att det inte räcker med att äta till normal mättnad för att ändra detta. Och kanske att jag inte kan få i mig de mängder mat som krävs om jag äter lchf samtidig Sorry, då missförstod jag det du skrev. Det är bra att du ätit dig mätt dock innebär att äta sig mätt att man får i sig det man behöver näringsmässigt. Jag kan äta mig proppmätt på sallad utan att komma i närheten av att få i mig det just jag behöver. Nu tror jag inte att du har ätit så fel tidigare, men jag tänker att din kosthållning tidigare ihop med en hög förbränning har givit resultat som om du svultit dig. Tittar jag på mina nu vuxna barn så åt de tidigare högfett/högkolhydratkost under uppväxten men har nu dragit ner på kolhydraterna när förbränningen kommit ner på en mer "normal" nivå. Problemet med att äta mycket fett är att det är självbegränsande och det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med energi eftersom det är så mättande (egen erfarenhet). Om du inte har några andra problem av högfett/högkolhydratkost så ge det en chans och se var det landar. Detta är spännande eftersom de flesta jag har med att göra har andra typer av problem med metabolt syndrom för det mesta. Hoppsan, nu när jag läste trådstarten så såg jag att det nog inte framgick så tydligt. Jag skulle nog också ha missförstått Nu är det redigerat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 14, 2015 Author Share Posted April 14, 2015 Morgontemp 36,9! Det börjar arta sig. Magen mår dock inte tipptopp. Mest troligt bönorna som fortsätter ställa till det, tror inte att de är helt ute ur systemet än. Jag är generellt svullen i hela buken, känns som massa gaser som är instängda därinne. Obehagligt men uthärdligt. Tarmen är om än trögare så ändå i rörelse vilket är huvudsaken. Inget behov av mina vanliga "extrema" lösningar med fettchocker, lavemang etc. Jag har lagt mig på en mer rimlig överätarnivå, får i mig massor av kalorier men utan att känna mig däst eller övermätt. Har bra energi och sover som en sten. Trodde sömnbehovet skulle öka men det verkar tvärt om som om det minskat en aning, ligger stadigt på ca 7 timmar senaste nätterna och jag känner mig fullständigt utvilad. Jag har blivit en hejare på att äta banan! Kanske även detta bidrar till uppblåstheten, men det gick ju finfint första dagarna. Nja, jag tror nog att det var bönorna som ställde till det, det har ju hänt förut men då var det nästan livshotande (nåja, det kändes åtminstone så ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 16, 2015 Author Share Posted April 16, 2015 Felsteget med bönorna under helgen gav problem även under måndagen och tisdagen. Men så igår var magen i god form igen. Dock innehöll middagen igår uppenbarligen något dåligt, vilket märkts tydligt idag (svullen, gaser, ingen nr 2 på morgonen vilket jag haft varje dag senaste veckan, halleluja för det). Antingen blev det för mycket mjöl eller för mycket messmör. Jag blev så glad när jag upptäckte att messmör faktiskt innehåller en hel del salt tillsammans med sockret. Det ska därmed vara väldigt stimulerande för ämnesomsättningen. Men jag åt ganska mycket och laktoschocken var nog inte någon höjdare för tarmarna. Jag åt även pannkakor (vanliga med mjöl) och surdegssmörgåsar. Så antingen för mycket laktos eller för mycket mjöl. Eller båda. Men mjöl har jag ju ätit frikostigt senaste veckan utan liknande reaktion, så det lutar åt laktosen. Jag åt även apelsinmarmelad med förtjockningsmedel i, men det var så lite att det knappast kan vara den. Jisses, känns som om jag hamnat i fel forum med allt det kolisätande . Men så länge det rör sig om ett experiment så kommer jag fortsätta skriva här. Först när jag kan konstatera att det varit framgångsrikt så ska jag ta mitt pick och pack och dra härifrån Det kan mycket väl hända att det visar sig vara ytterligare en återvändsgränd. Det har ju hänt några gånger förut. Men skam den som ger sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 19, 2015 Author Share Posted April 19, 2015 Bättre igen i magen, går på toa varje morgon före eller efter frukost. Kunde inte motstå frestelsen att skaffa en våg och kolla hur mycket jag gått upp. Med magen full av mat och okissad så stod visade vågen 58 kg. Det rör sig om ca 4 kg upp från starten. Det är mindre än vad jag trodde. Har hållit på 11 dagar, och RRARF ska man göra i åtminstone 30 dagar innan man börjar ändra på något. Jag har inga cravings efter någon speciell typ av mat längre, det är faktiskt lite svårt att komma på någon mat som jag känner "mums" inför eftersom jag känner mig halvmätt hela tiden. Men jag fortsätter att äta mycket och energirikt helt enligt plan. Jag ska nu sikta på att äta så varierat som jag bara kan, köpa lite roliga, ovanliga frukter och ostar och sånt... Det som slår mig är att jag inte alls känner mig tilltalad kött och fisk längre. Kan det ha med den ständiga halvmättnaden att göra? Jag är liksom inte ett dugg intresserad av att äta den där "riktiga" maten längre. Jag klämmer in äggulor i yoghurt och gröt och sånt på morgonen, men jag har inte ens kokat ett ägg sedan jag började med RRARF. Noll intresse för animalier annat än mjölk och ost. Men visst, jag har ju ätit ett par hamburgare och någon kycklingwok och så. Så kött får jag i mig ändå, men köttet har liksom bara en biroll i kosten under överätandet. Iofs så har jag väl inte plats att äta så mycket animaliskt om jag ska orka äta det kaloriöverskott som jag måste om det här ska funka som det är tänkt. Hursomhelst, 11 dagar avklarade, det betyder att jag gjort en tredjedel nu. Jag mår hittills väldigt bra, förutom det där med att aptiten börjat ebba ut lite. Jag ska undvika allt mjölmat ett par dagar, för jag tror att det kanske bidrar en del till den där känslan av "övergödning". Nästa helg blir det dock utemiddagar så då kommer det slinka ner allt möjligt. Jag ska minsann äta trerätters, så det så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 23, 2015 Author Share Posted April 23, 2015 Halvvägs nu, två veckor återstår. Det är ju inte som att det går någon magisk gräns efter 30 dagar, men känns bra att ha en mållinje då jag ska stanna upp, reflektera över resultaten och bestämma om det är värt att fortsätta. Sista dagarna har det känts ganska tungrott. Jag är mätt hela tiden och saknar inspiration till matlagning och matplanering. Det blir improviserat, köper en hel del färdiglagat och äter fortfarande mycket mejerier och puffat ris eller havregryn, musli etc. Snittar på två bananer om dagen. Magen lite oberäknelig, inte förstoppad men inte heller regelbunden som den var i början av överätandet. Temperaturen ligger dock stadigt högre nu, vaknar med 36,7-8 C och på kvällarna drygt 37 C. Så jag accepterar att kroppen vill ha lite mindre mängder mat, äter mer på känsla och ser om jag ändå kan hålla upp tempen på det sättet. Jag har fajtats lite med viktgrubblerier sista dagarna också. Svårt att vänja sig vid att ha "växt". Jag saknar mitt thigh gap, om jag ska vara helt ärlig. Har alltid trivts i min smala kropp (vilket väl är en stor anledning till att det har krävts mycket att ens överväga ett sånt här experiment). Men antar att det mest är en vanesak och att jag kan vänja mig vid att vara större också så småningom. Jag ligger ju fortfarande i underkanten av BMI-skalan så fortfarande ljusår kvar till att utveckla någon övervikt, om det ens är möjligt för en sån som mig. Jag måste jobba bort min tjockrädsla, helt enkelt. Normalvikt är hälsosamt och bra, att som 27-åring ha samma vikt som när man var 14 är... onormalt och dåligt. Åtminstone om den 14-åringen redan då var en mager stackare. Trist är att jag måste göra mig av med de flesta av mina favvojeans. Men får se det positivt - tillfälle att shoppa loss och skaffa en ny, rolig garderob =) Nåja, ska väl inte förhasta mig med detta, får väl avvakta ett par månader och se vad som händer med kroppskonstitutionen eftersom.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted April 26, 2015 Author Share Posted April 26, 2015 Helgen är över. Har ätit rejäla frukostar med havregrynsgröt, laxmackor och ägg. Har ätit många bananer. igår blev det utemiddag med fantastiskt god mat (desserten, grön äppelsorbet med mynta var helt makalös). Dock har jag valt att släppa lite på överätarmålet och bara ätit mig normalt mätt på högkolhydratkost. Det har inte funkat bra alls. Tempen har sjunkit och jag har inte skött magen ordentligt. Igår ingenting alls. Det är tydligt att jag måste fortsätta överätandet och sikta på att bli totalt proppmätt åtminstone en gång om dagen. Jag vet inte om det beror på att det är fysiskt jobbigt med all mat och att jag är så ovan vid mängderna, eller om det handlar om att jag helst inte vill gå upp mer i vikt än jag redan har gjort. Huvudet hänger inte med riktigt, jag känner mig inte hemma i min kropp längre, typ. Känner mig rådvill just nu. Dock vet jag med mig att jag har lyssnat lite dåligt på kroppens signaler. Ska försöka känna efter bättre vad jag är riktigt, riktigt sugen på och äta just det som dyker upp i huvudet. Så kallat intuitive eating. För hur mycket man än tror sig veta om näringslära så vet kroppen alltid bättre vad just den faktiskt behöver vid en speciell tidpunkt eller situation. För övrigt så har jag fem veckor kvar till min terminstenta, och det kommer bli många timmar med näsan i böckerna. Under de timmarna kommer jag nog hinna känna efter en hel del =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted May 1, 2015 Author Share Posted May 1, 2015 Lade märke till viss förändring i den våta ängsmarken och läste på lite om livmoderhalssekret och ägglossning. Kan vara inbillning men kan också vara att jag faktiskt har haft ägglossning, och kommer få min första mens på jättejättelänge om någon vecka. Håller tummarna för det. Tempen har dessutom stigit till oanad höjd. Hade 37,1 imorse. Kan förvisso bero på att jag åt Haegen Dasz (eller hur det nu stavas) innan jag gick i säng =P Men jag tror inte att det är hela förklaringen till tempstegringen. Jag tror bestämt att mensen är på G och jag blir rentav besviken om den inte kommer! För övrigt så går det bättre med maten - jag äter mycket rotfrukter och frukt (färsk och torkad), potatis, ris och havre. Är inte sugen på så mycket skräp längre, och det känns som att vikten har nått en slags platå. Men för tidigt att säga säkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted June 1, 2015 Author Share Posted June 1, 2015 Dags att uppdatera denna tråd och berätta om resultatet. Överätandet gick bra ett litet tag men det fungerar egentligen likadant som att försöka banta - ganska snart så klarar man inte att tänja på "kroppsviljan", det är lika svårt att äta förbi mättnad som det är att sluta innan mättnadssignalerna kickar in. Men jag åt mig upp till 60 kg och där ligger jag kvar. Mensen är igång! Har haft den två gånger nu, visserligen ynkligt liten mängd men det kvittar väl egentligen. Huvudsaken är att äggstockarna har kommit i drift igen =) Magen är dock fortsatt oberäknelig. Har just konstaterat att min senaste förstoppning orsakades av omogna bananer. Väl mogna, brunfläckiga bananer går finfint. Förmodligen är resistent stärkelse boven i dramat. I övrigt äter jag mest vegetariskt eller rent av veganskt för närvarande, mest för att jag inte känner för animalisk mat öht (kanske har förätit mig på ägg under low carb åren?) Det gör väl varken till eller från för magens mående. Tanken är att se vilken typ av fiber som fungerar bäst. Nåväl, jag får väl lov att konstatera att jag upplever ett förbättrat mående överlag sedan jag ökade på kolhydraterna och det kanske inte håller i sig för evigt, men som det känns nu så måste jag fortsätta med high carb. Därmed så finns väl ingen större poäng med att fortsätta vara aktiv på detta forum - även om jag uppskattar den höga nivån på trådarna och alla kunniga personer som flockas härinne =) Min erfarenhet av detta experiment jag gjort har ju blivit något av ett paradigmskifte för mig personligen. Det är liksom dags att gå vidare i min hälsoresa vilken, åtminstone för det närmsta året, kommer fortsätta helt utanför lchf-ramar. Så tack till alla som gett råd och delat med sig av sina erfarenheter i mina trådar. Ni är guld. Jag hänger här lite till för att se om någon kommenterar, men annars.... Lycka till med vikten hälsan och maten allihop! Och glöm inte att du och din kropp är unik och det finns ingen one size fits all =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Jag har läst din tråd och uppskattar att ha fått ta del av dina erfarenheter. Så sant, vi är alla unika och det som passar för en passar inte nödvändigtvis för en annan. Lycka till framöver! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Det är väl egentligen en enda sak jag kan hålla med Matt Stone om.. och det är att man skall f*n inte hålla på med dieter.. man skall äta riktig mat, helst så mycket hemmalagat som möjligt från de bästa råvaror man kan lägga vantarna på. Och man skall inte heller banta, utan försöka hitta en livstil som innebär att man får normal vikt och håller sig frisk. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts