Peter B Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Jag har tvärtemot alla rekommendationer här låtit bli och supplementera D-vitamin för att kunna se hur mycket nivåerna sjunker under vintern för mig. Test i oktober: S-25-OH Vitamin D 123 nmol/L Test nu i april: S-25-OH Vitamin D 94 nmol/L Så vad ska jag dra för slutsatser av detta? Bör jag supplementera? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 10, 2015 Share Posted April 10, 2015 Jag har tvärtemot alla rekommendationer här låtit bli och supplementera D-vitamin för att kunna se hur mycket nivåerna sjunker under vintern för mig. Test i oktober: S-25-OH Vitamin D 123 nmol/L Test nu i april: S-25-OH Vitamin D 94 nmol/L Så vad ska jag dra för slutsatser av detta? Bör jag supplementera? Nej det tycker jag inte. Mycket bra värden. Men nu måste du ut på grönbete 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Jag har tvärtemot alla rekommendationer här låtit bli och supplementera D-vitamin för att kunna se hur mycket nivåerna sjunker under vintern för mig. Test i oktober: S-25-OH Vitamin D 123 nmol/L Test nu i april: S-25-OH Vitamin D 94 nmol/L Så vad ska jag dra för slutsatser av detta? Bör jag supplementera? Intressant test! Kanske spelar kosten stor roll också? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedster Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Solens strålar och det nordiska solståndetFör att förklara detta lite närmare så ligger Stockholm på cirka 59 grader N. D-vitaminer bildas ur UV-strålning (ultraviolett) inom ett spektrum som heter UVB och alltså ej via UVA-strålar. UVB-spektrumet ligger mellan frekvenserna 285 och 315 nm (nanometer) och för att denna strålning ska tränga genom atmosfären, måste solen strålar komma över cirka 45 grader. I Sverige och stora delar av norden, så står solen tillräckligt högt endast mellan april- september och då mellan klockan 10.00 och 16.00 på dagen. Från http://www.d-vitamin.biz/d-vitamin.aspxBra nivåer av d-vitamin men jag skulle nog gjort det andra provet tidigare för att vara säker på att du inte börjat ta upp vårsolen.Har du varit utomlands under vintern någonting eller eventuellt skidsemester i sverige under våren eftersom du har så bra nivåer? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Hemmatest eller vc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 11, 2015 Author Share Posted April 11, 2015 Jag har köpt testen hos Werlabs (Så det motsvarar ett test hos VC) Jag var i fjällen i slutet av februari. Men det var skitväder. Jag har inte varit utomlands och jag har varit sparsamt utomhus. Jag skulle gärna mäta mina värden oftare men det kostar tyvärr en del. Om jag har råd fortsätter jag några år och testar mig två gånger om året, kanske bättre att välja september och mars? Kan värdena ha något samband med LDL som stigit under perioden? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Kolesterol behövs för att bilda D-vitamin, eller hur? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 11, 2015 Author Share Posted April 11, 2015 Ja, som vanligt när man ställer sig några "enkla" frågor verkar det inte finnas några svar eller så måste man ligga på vetenskapens framkant för att kunna bilda sig en uppfattning. Men det verkar som det kan finnas kopplingar mellan kolesterol och D-vitamin nivåer. Men kanske mer åt andra hållet: Låg LDL <---> höga D-vitamin nivåer http://www.wisegeekhealth.com/what-is-the-connection-between-vitamin-d-and-cholesterol.htm http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9493/Ar-hogt-kolesterol-bara-ett-symptom-pa-D-vitaminbrist.aspx Vidare funderade jag på om det kan finnas koppling mellan årstid och kolesterolnivåer och det verkar finnas forskning runt det också. http://www.webmd.com/cholesterol-management/news/20140327/cholesterol-levels-spike-during-winter-months-study-finds Jag har ägnat dagen åt att fundera på detta. ...och kommit fram till att nästa vinter ska jag supplementera med K2+D3 och se hur mina värden förändras över vintern då. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 ...och kommit fram till att nästa vinter ska jag supplementera med K2+D3 och se hur mina värden förändras över vintern då. Vänta inte med K2 95% av befolkningen kan ha brist http://www.bizjournals.com/losangeles/prnewswire/press_releases/California/2015/04/08/LA74877 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Vill man ha enkla svar så är nog hos SLV man ska ställa frågan. Man får nog fortsätta med D-vitamin även på sommaren då man faktiskt har ett kontorsjobb, så tiden i solen vid lämpliga tidpunkter är låg. Eller byta till typ parkarbetare! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Svenskar ligger ofta mellan 25-50 nmol/l. Jag har fått för mig att kolesterol behövs för att bilda D-vitamin i huden vid solexponering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Svenskar ligger ofta mellan 25-50 nmol/l. Jag har fått för mig att kolesterol behövs för att bilda D-vitamin i huden vid solexponering? Jag har nog frågat detta förr men hur kan det komma sig att det finns olika sifferskalor för D-vitamin nivå? När jag fick mitt D vitamin mätt hade jag 118 mmol, så det måste ju vara en helt annan skala? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Jag har nog frågat detta förr men hur kan det komma sig att det finns olika sifferskalor för D-vitamin nivå? När jag fick mitt D vitamin mätt hade jag 118 mmol, så det måste ju vara en helt annan skala? Hmm 118 låter som den "svenska" skalan, annars skulle värdet vara lägre. Det finns två enhetssystem (och jag kan mycket väl skrivit fel enhet). På den svenska skalan är det vanligt att ha 25-50, vilket är extremt lågt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Svenskar ligger ofta mellan 25-50 nmol/l. Jag har fått för mig att kolesterol behövs för att bilda D-vitamin i huden vid solexponering? Precis, kolesterol är en byggsten för det hormon som kroppen bildar när huden exponeras för tillräcklig mängd sol. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 12, 2015 Author Share Posted April 12, 2015 På Werlabs kan man ta fram statistik på andra som testat sig...så här ser den ut för D-vitamin: 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts