hildahuggorm

% / gram kolhydrater

Recommended Posts

Hej igen alla kunniga lchf:are :)

Nu behöver jag hjälp igen...

Har problem med att begripa hur mkt fett och protein jag ska äta.

Lite bakgrund:

Efter cytostatika o strålning gick jag upp från 67 till 83 kg...pga cortison o en ostoppbar lust att äta skit ( lindrade symptomen)

Har gjort ngn slags hemsnickrad lchf och gått ner till 76, dvs 7kg sedan nyår ungefär.

Nu vill jag börja göra det lite mer seriöst för nu står jag och stampar på samma ställe.

Till historien hör att jag äter antiöstrogen och är alltså på väg in i nästan inga hormoner överhuvudtaget och är väl nu officiellt riktig tant...( 55 år )

Upplever att det är ovanligt svårt att gå ner i vikt i jämförelse hur det var innan

Har under denna tiden även gjort 5:2 fasta.

Den senaste veckan gick jag över till 16:8....tänkte bara prova för att se om det passade bättre.

Problemet är att jag inte hinner äta så mkt under de 8 timmarna.'

Frukost/lunch runt 12.00 ( är inte hungrig innan dess ) Äter en gång till runt 16-17 och sen är jag mätt tills kl sent på kvällen då jag går och lägger mig.

Kollade lite på skoj och ligger på ett väldigt lågt kcalintag enligt lifesum ( som jag inte begriper mig på egentligen...) kanske får i mig max 600-700 kcal totalt m 16:8 .

Började väga mig varje dag de senaste dagarna och jag går upp ca 100 g om dagen.

Mår bra annars men inser att jag måste ändra på saker o ting. Problemet är att medicinen gör mig totalt ohungrig o ointresserad av mat övht...och det är lite jobbigt att äta.

Nu när jag har bestämt mig för att ligga runt 20 kolh om dagen och vill väga 67 igen så har jag tolkat det som att jag bör äta 67 g protein under dagen...!?

67g protein +20g kolhydrater = 97g och då blir det ju bara 3 g fett kvar!!!

Fattar att jag räknar fel  :unsure:

Jag ska ju äta en massa fett ju! ( och det gör jag )

Kan inte få in i min skalle hur det fungerar...det står mkt om % av näringsämnen hit o dit...

Hur mkt gram om dagen av de tre ska jag äta?

Min frukost runt 12 idag bestog av 2 stekta ägg i 10g smör, en avocado och röd spetspaprika.

Jag var inte hungrig när jag startade men jag måste ju äta!!

Till lunch idag tänker jag äta lchf ( Airams ) moussaka och sallad till och sen kommer jag att vara mätt!

Tänker inte börja m fett o cocos i kaffet...bläää

Hoppas ni inte tycker jag är alltför jobbig, jag hoppas ngn vill reda ut det här med gram resp % och berätta hur jag ska fördela..(.helst i gram) som om jag är stendum eller ett barn  :huh: för att nå mitt mål.

Jag vill verkligen nå min vikt igen och jag har en hel garderob som bara väntar och har varken råd eller lust att köpa större kläder.

Det är naturligtvis inte bara estetiskt för jag tål verkligen inte kolhydrater...jag hamnar i paltkoma om jag äter det och min mage blir så stor att det gör så ont i revbenen o huden...jag får problem m eksem igen o min blåsa blir överaktiv...mm

Med denna kosten är jag pigg o alert och magen är så lugn o fin sååå :P

Ser med spänning emot era kloka svar  :)  :D  :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

60 g protein motsvarar ca 300 g kött

20 g kolhydrater motsvarar ca 600 g broccoli

100 g smör blir bra till det.

Ovanstående ger dig ca 1500 kcal

Energifördelning:

Protein: 21%

Fett: 72 %

KH: 5 %

Voilà! 

http://kostbevakningen.se/?foodinput=300%20g%20kött%0A600%20g%20broccoli%0A100%20g%20smör

Min lunch ser ut som din ungefär, men jag har nog 30-40 g smör/olivolja.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

60 g protein motsvarar ca 300 g kött

20 g kolhydrater motsvarar ca 600 g broccoli

100 g smör blir bra till det.

Ovanstående ger dig ca 1500 kcal

Energifördelning:

Protein: 21%

Fett: 72 %

KH: 5 %

Voilà! 

http://kostbevakningen.se/?foodinput=300%20g%20kött%0A600%20g%20broccoli%0A100%20g%20smör

Min lunch ser ut som din ungefär, men jag har nog 30-40 g smör/olivolja.

Åh,tack så jättemkt  :wub:

Fiffigt m kostbevakningen,den ska jag titta lite närmare på och använda, speciellt så här i början.

Ha en trevlig helg :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det knepiga för många nybörjare är skillnaden mellan %, E% och gram.

Ibland skrivs det lite slarvigt % när det menas E%.

Här har du en nybörjarguide av Fru Filur på KIF!

Mest så du begriper vad vi skriver.

Gram och Energiprocent, liten guide

"Det verkar som om många är förvirrade över allt med gram, procent och energiprocent, så jag tänkte att jag gör en liten sammanställning i ämnet "att nyttja en innehållsförteckning" så som jag förstått det ; och som ni gärna får ha synpunkter på, för jag tänkte använda det som läromedel till min mor och ju mindre svamligt desto bättre. "

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715229b9cb462233063a6c-gram-och-energiprocent-liten-guide?bookmarks-1

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det knepiga för många nybörjare är skillnaden mellan %, E% och gram.

Ibland skrivs det lite slarvigt % när det menas E%.

Här har du en nybörjarguide av Fru Filur på KIF!

Mest så du begriper vad vi skriver.

Gram och Energiprocent, liten guide

"Det verkar som om många är förvirrade över allt med gram, procent och energiprocent, så jag tänkte att jag gör en liten sammanställning i ämnet "att nyttja en innehållsförteckning" så som jag förstått det ; och som ni gärna får ha synpunkter på, för jag tänkte använda det som läromedel till min mor och ju mindre svamligt desto bättre. "

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715229b9cb462233063a6c-gram-och-energiprocent-liten-guide?bookmarks-1

Mkt siffror blev det ;) den där texten får jag nog läsa MÅNGA gånger innan jag förstår.

Vid första läsningen ser det ut som man måste vara mattegeni för att fatta...poletten har inte ramlat ner...tyvärr

Men jag får läsa fler ggr.

Du ska ha tack för länken :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

E% = Energiprocent, dvs andel kalorier.. och iomed att fett har 9 Kcal per gram och protein och kolhydrater har fyra.. så blir det skillnad mellan dem beroende på hur man räknar.

Du äter gram, men fördelningen blir kalorier, dvs E%.

Man pratar om 5-10 E% kolhydrater, 15-20E% protein och 70-80 E% fett.

Det blir en massa fett.. eller hur?

Mnjae, bara i E%, för ett ägg innehåller cirka 60E% fett, dvs dess energiinnehåll är 60 % fett.. lägg till en liten klick majo och det hoppar upp i 70-80%.

Så HF står för att andelen fett skall vara högt av ditt energibehov.. inte att man skall äta smör med sked.

Som regel kommer man väldigt långt med fullfeta matvaror och det fett man steker i.. typ steksmöret och en slatt grädde för sås.

Så varför pratar man då om E%, jo för att du och jag kan behöva olika mängd kalorier.. låt säga att en stor musklig karl kan behöva mellan 2500-3000 Kcal.

En liten äldre inte så aktiv kvinna kanske ligger på 1600-1800 Kcal?

Men bägge kan äta LCHF med samma fördelning.

Detta är altså den teoretiska uträkningen av olika macronutrienters fördelning.. inget hokuspokus eller så.

Vill man räkna gram.. och det gör man oftast i affären så använder man SI, dvs Skaldeman Index.

När fett i gram är samma som kolhydrater och protein tillsamans i gram då är det SI1, dvs det blir cirka 69E% fett.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg