aseing

Choklad

Recommended Posts

Om man är en godisråtta som jag och ÄLSKAR choklad; vilken ska man välja? Mörk choklad (minst 70%) eller sockerfri?

De innehåller väl ungefär lika många kolhydrater/100 gram, så vilken är minst dålig när man äter LCHF?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har läst ska den vara så mörk som möjligt, tror det ska finnas 86%. vilken är den mörkaste ni har hittat?

Gå in i någon butik och jämför de finare chokladkakorna, det hade jag gjort :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslår så mörk choklad som du kan tänka dig. Gärna mer än 70%

Sockerfri innehåller ofta en massa konstigheter, inte minst sockeralkoholer som ofta har viss blodsockerhöjande effekt de också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar köra på minst 85%. Linds har en på 90% men den är lite dyrare. De där 99%/100% är väldigt dyra och de innehåller även kh då kakao är delvis kolhydrater. Sett cholkad bars med stevia/sukrin som bara innehåller 30% kakao, vilket skämt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag älskar Lindt 90%! Tyvärr så är det alltid ett problem när saker och ting är älskvärda.  :wub:  Jag har även provat Lindt 85%, men den tyckte jag var lite väl söt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Er enig med de andre . Sukkerfri sjokolade kan også gi alvorlige magebesvær for mange.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lindt 85% eller 90% använder jag gärna till chokladrätter, mousse och liknande, för att njuta av en eller par bitar väljer jag hellre en riktig kvalitets choklad som har över 70% t.ex. Choclat Bonnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt sockerfri och sötningsmedel fri letar jag efter för att baka chokladbollar. Vill inte hamna i att ta ersättning istället för socker. Vilket är bäst egentligen? Socker = kcal, sötningsmedel = 0 kcal men konstigt för kroppen.. suck ibland vill jag bara ha rena produkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Helt sockerfri och sötningsmedel fri letar jag efter för att baka chokladbollar. Vill inte hamna i att ta ersättning istället för socker. Vilket är bäst egentligen? Socker = kcal, sötningsmedel = 0 kcal men konstigt för kroppen.. suck ibland vill jag bara ha rena produkter.

Sötning är inget ont om det är sukrin eller stevia, de är mycket naturliga så...

Däremot finns det 100% choklad den är söt, osöt så att säga...

Leta på intenet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sötning är inget ont om det är sukrin eller stevia, de är mycket naturliga så...
Däremot finns det 100% choklad den är söt, osöt så att säga...
Leta på intenet.

Tack. Jo jag har beställt 1 choklad idag från LCHF klubben så får jag se hur det smakar när det har bakats :-) Men är det så att sukrin är "bättre" än rent socker ? Nu pratar vi 3 msk eller så, det är ju inte hela världen men jag vill gärna förstå. tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om man är en godisråtta som jag och ÄLSKAR choklad; vilken ska man välja? Mörk choklad (minst 70%) eller sockerfri?

De innehåller väl ungefär lika många kolhydrater/100 gram, så vilken är minst dålig när man äter LCHF?

Ju högre kakaohalt desto bättre!! i varje fall för oss människor! Djur som hundar och katter t.ex. tål ju inte och kan bli förgiftade utav kakaobönor eftersom det innehåller substansen Teobromin som de inte har enzymet för att spjälka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Katarina101

Om man är en godisråtta ska man kanske helt undvika choklad. Man blir beroende av kakaon i sig (påverkar receptorer i hjärnan) och även Lindts 90% innehåller 14 gram kolhydrater per 100 gram. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar du inte var ironisk. Nej de är inte naturliga. Sukrin framställs industriellt och stevia extraheras industriellt (med bensin och liknande).

Stevia plantor, ja de är naturliga. Men är väl fortfarande förbjudna i Sverige då ingen forskning här gjorts på dem. Lite allergisk mot ordet

naturligt. Det är inte automatiskt bra för att det är naturligt. Det finns så mycket i naturen som inte alls är nyttigt, tex flugsvamp och arsenik. Men men detta är en annan topic.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag äter choklad, väljer jag 80-90%. Högre halt tycker jag inte är gott - än.  ;)

Sedan kan ett knep vara att koka ischoklad på den. Då åker fetthalten upp och kolhydrathalten ned. Men välj ett bra kokosfett.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Antar du inte var ironisk. Nej de är inte naturliga. Sukrin framställs industriellt och stevia extraheras industriellt (med bensin och liknande).

Stevia plantor, ja de är naturliga. Men är väl fortfarande förbjudna i Sverige då ingen forskning här gjorts på dem. Lite allergisk mot ordet

naturligt. Det är inte automatiskt bra för att det är naturligt. Det finns så mycket i naturen som inte alls är nyttigt, tex flugsvamp och arsenik. Men men detta är en annan topic.

Tycker du har fel i den meningen, ja olika företag gör på olika vis, men vi kan inte ta hänsyn till allt här i världen med ditt synsätt är inte ens smör ok längre.

Stevia:

För att extrahera steviosiderna ur de smakrikaste delarna av stevian, blötlägges bladen från växten i rent dricksvatten och alkohol. Vid extraktionen frigörs då de naturliga och mycket söta ämnena i de så kallade steviolglykosiderna. Därefter renas och filtreras steviolglykosiderna med en metod som påminner om ett vanligt vattenfilter. Inga tillsatser av några kemiska ämnen, bara en naturlig process med bladens söta ämnen. Detta är det naturliga sättet att framställa extraktet på.

Erytrithol:

Tillverkas genom att jäsa Majs sirap med en special jäst.

Efter detta låter man vattnet dunsta bort, sedan tvättar man Erytrithol i kallt vatten.

Mycket naturliga produkter som likt alla andra industrialiserade produkter kan utvinnas och tillverkas på olika sätt och även gå längre och längre ifrån naturlighet och ursprung.

Men så anser i ala fall ajg inte att man kan tänka, då kan vi snart inte äta något alls.

Och ja detta kan man göra hemma i köker om mam har intresse och ork.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är väl vad företagen själva säger de gör, men det har ju visats sig att de använder bensin och andra saker för att få fram det de vill ha. Enligt eu/usa så räcker det med att det finns en naturlig råvara för att man få kalla dem naturlig, spelar inte roll sedan vilka medel man använder för att få fram prudukten. Så man blir lätt lurad på det "naturliga". Mer om detta i Hemliga Kocken/Äkta Vara/Döden i Grytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande tråd. Själv har jag ätit 200g-400g marabou mjölkchoklad om dagen, varje dag i hur många år som helst. Inser nu att det kanske inte är så bra för kroppen och ska försöka sluta genom att ändra min kost till lchf från och med idag. För mig är det nog lämpligast att undvika choklad helt ett tag tills jag kommit in i lchf rutinerna. Sedan får jag se om jag fixar mörkare choklad eller om det triggar mitt sockersug. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Katarina101

Som exempel - Lindts 70% - har 33 gram kolhydrater per 100 gram. 85 % har 19 gram kolhydrater per 100 gram. Varför är det så viktigt för många - och helt OK tydligen - att äta dessa produkter - när man annars är så noga med att inte äta något som innehåller mer än 5g kh/100 gram? Mörk choklad innehåller socker också som så många skyr i andra sammanhang. Men choklad, det ska vi äta? Sen kan man ju hävda att man inte äter stora mängder, och att den innehåller antioxidanter vad nu det är för något, men är inte det bara en ursäkt för att äta godis? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Som exempel - Lindts 70% - har 33 gram kolhydrater per 100 gram. 85 % har 19 gram kolhydrater per 100 gram. Varför är det så viktigt för många - och helt OK tydligen - att äta dessa produkter - när man annars är så noga med att inte äta något som innehåller mer än 5g kh/100 gram? Mörk choklad innehåller socker också som så många skyr i andra sammanhang. Men choklad, det ska vi äta? Sen kan man ju hävda att man inte äter stora mängder, och att den innehåller antioxidanter vad nu det är för något, men är inte det bara en ursäkt för att äta godis? 

Jo Katarina. Jag tror vi är många som vill ha lite godis " ibland ". En till två rutor choklad till eftermiddags kaffet på helgen till exempel eller till tv stunden på fredgaskvällen.

Detta är kanske något man skall vänta med tills man har gått ner i vikt vad man vill och då är förhoppningsvis sockersuget borta också. Ja jag vet. Jag pratar emot mig själv här men när man är LCHF:are så är man så tvärt emot många andra så känslan av att vara " normal " känns bra ibland :D Har personligen inget sötsug precis men jag har ett hjärnspöke som vet att socker är gott.

Du vet det här resonemanget att man måste kunna unna sig. Tyvärr är det ju så att mycket som är riktigt riktigt gott är ju onyttigt. Tänk om det vore tvärtom :D

//Lars

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara svara för mig själv, så klart. Men jag tänker så här:

Det viktiga är att i det stora hela äta bra. Tillfälliga avsteg är inte farligt, så länge det bara är undantag. Dessutom tror jag inte att man ska stirra sig blind på procenten. Det lär ju vara viktigare att hålla koll på den totala mängden kh man få i sig.

Naturligtvis skulle jag kunna avstå helt från choklad. Vore jag sockerberoende skulle jag göra det. Men nu är jag inte det och choklad är en favorit. Så jag kommer att fortsätta att äta det. Precis som jag kommer att fortsätta att äta kroppkakor de kanske två gånger om året jag blir bjuden på det. Och lite mer jordgubbar än lämpligt till midsommar. Det är mitt val. Andra väljer annorlunda. Vi är olika och det som passar en passar inte en annan. 

Jag kan förstå att den som tvingas vara mer strikt kan tycka att det är jobbigt att höra om dem som kan göra avsteg. Det är tråkigt och jag skulle aldrig medvetet sätta mig och äta choklad framför en sådan person. Men i grunden är det ändå något som den själv måste lära sig att hantera. Och avstår man utan sådan skäl, så har man helt enkelt gjort ett fritt val och bör tillåta andra att göra detsamma.  :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt 70% ig på IKEA. Innehåll kakaomassa, socker, emulgeringsmedel (lecitin), naturlig vaniljarom. 10kr för 100g.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spännande tråd. Själv har jag ätit 200g-400g marabou mjölkchoklad om dagen, varje dag i hur många år som helst. Inser nu att det kanske inte är så bra för kroppen och ska försöka sluta genom att ändra min kost till lchf från och med idag. För mig är det nog lämpligast att undvika choklad helt ett tag tills jag kommit in i lchf rutinerna. Sedan får jag se om jag fixar mörkare choklad eller om det triggar mitt sockersug. :)

Oj! du måste älska choklad :D?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stevia plantor, ja de är naturliga. Men är väl fortfarande förbjudna i Sverige då ingen forskning här gjorts på dem. 

Jo, Steviaplantor är tillåtna i Sverige, de finns på vissa handelsträdgårdar. Pratade också med en örtexpert i somras som sa att de är tillåtna i Sverige men att t.ex USA har förbjudit dem. Ska försöka hitta en planta i vår för tuggar man på bladen ska de tydligen dämpa sötsuget, inte trigga det. Värt ett försök för när sockerbegäret sätter igång som värst så klättrar jag nästan på väggarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte vad man ska med sötningsmedel som Stevia och Aspartam och andra till.., det känns som en distansering ifrån vad LCHF innebär, att hålla på med såna sötningsmedel. Vem behöver sötsug när man har ätit bort det?.

Det här med att vissa ''behöver'' sötningsmedel eller liknande är en vanföreställning tycker jag, äter man en bra LCHF kost så vänjer sig kroppen vid den mat man äter.. och då vill man inte ha massor med bakverk bakta med Stevia eller smaksatt med sött!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jo, Steviaplantor är tillåtna i Sverige, de finns på vissa handelsträdgårdar. Pratade också med en örtexpert i somras som sa att de är tillåtna i Sverige men att t.ex USA har förbjudit dem. Ska försöka hitta en planta i vår för tuggar man på bladen ska de tydligen dämpa sötsuget, inte trigga det. Värt ett försök för när sockerbegäret sätter igång som värst så klättrar jag nästan på väggarna.

Stämmer inte riktigt, ja stevia plantor är godkända som växt men får inte säljas som livsmedel, får inte i beskrivning av växten säga att den är söt och kan användas till att söta med.

Men får säljas som växt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rstår inte vad man ska med sötningsmedel som Stevia och Aspartam och andra till.., det känns som en distansering ifrån vad LCHF innebär, att hålla på med såna sötningsmedel. Vem behöver sötsug när man har ätit bort det?.

Det här med att vissa ''behöver'' sötningsmedel eller liknande är en vanföreställning tycker jag, äter man en bra LCHF kost så vänjer sig kroppen vid den mat man äter.. och då vill man inte ha massor med bakverk bakta med Stevia eller smaksatt med sött!

Är ganska konstigt att vissa fortfanande bryr sig om hur andra vill leva och äta i sitt liv.

Låt personer göra som de vill.

Ingen behöver sötningsmedel det handlar inte om något sug, det handlar om att man ibland vill lyxa till tillvaron i livet med ja en kaka.

Ibland kan man lyxa till det med grädde och bär, ibland kan man lyxa till det med lchf pizza och ja ibland vill man ha en kaka.

Sug är när man hela tiden alltid vill ha något sött.

Jag har inget speciellt sug efter sött, men kan njuta helt otroligt mycket av en kaka. Jämförelsevis sötar man med ca 3 msk socker till en hel LCHF kaka denna täcker till säg 8 personer. Hur mycket sötning blir det?

Ungefär 1-2 tsk varannan vecka kanske.

Mycket lustigt att detta skulle tala emot för allt vad LCHF står för.

Naturlig näringstät kost.

JA naturligt är som sagt en myt.

Allt är industrialiserat, och processerat om du inte tillverkar det hemma och hämtar mjölken hos bonden.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Katarina101
Kan bara svara för mig själv, så klart. Men jag tänker så här:

Det viktiga är att i det stora hela äta bra. Tillfälliga avsteg är inte farligt, så länge det bara är undantag. Dessutom tror jag inte att man ska stirra sig blind på procenten. Det lär ju vara viktigare att hålla koll på den totala mängden kh man få i sig.

Naturligtvis skulle jag kunna avstå helt från choklad. Vore jag sockerberoende skulle jag göra det. Men nu är jag inte det och choklad är en favorit. Så jag kommer att fortsätta att äta det. Precis som jag kommer att fortsätta att äta kroppkakor de kanske två gånger om året jag blir bjuden på det. Och lite mer jordgubbar än lämpligt till midsommar. Det är mitt val. Andra väljer annorlunda. Vi är olika och det som passar en passar inte en annan. 

Jag kan förstå att den som tvingas vara mer strikt kan tycka att det är jobbigt att höra om dem som kan göra avsteg. Det är tråkigt och jag skulle aldrig medvetet sätta mig och äta choklad framför en sådan person. Men i grunden är det ändå något som den själv måste lära sig att hantera. Och avstår man utan sådan skäl, så har man helt enkelt gjort ett fritt val och bör tillåta andra att göra detsamma.  :)

Du får äta hur mycket kroppkakor och choklad du vill, det var inte min poäng. Min poäng är att det är märkligt att när det just gäller mörk choklad så ska det ingå i LCHF-batteriet, trots att det innehåller rätt mycket kolhydrater och innehåller socker. Många som börjar med LCHF utgår från att detta godis kan man äta (vilket för många inte alls är problemfritt då man helt enkelt inte kan avstå) och på detta forum tipsar vi till och med varandra om var man kan hitta billig choklad på IKEA. Lite reflektion kan vara på sin plats. 

Och för tydlighets skull - man får äta vad tusan man vill för min del, och jag har inte problem med varken vikten eller sockerberoende och tycker alltså inte att det är "jobbigt" att höra om "dem som kan göra avsteg".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Antonius, min högsta önskan är att jag reagerade på lchf-kost så som du beskriver, att man äter bort sötsuget, men tyvärr går det inte automatiskt bort för oss alla, inte det psykiska i alla fall. Precis som jag fortfarande kan blir fruktansvärt röksugen ibland och tycker att cigarettrök luktar jättegott fast det är över 10 år sedan jag slutade och absolut inte har kvar nikotinberoendet.

Begäret minskar med lchf, med det försvinner inte som så många beskriver, och när jag läst trådarna här på forumet sista dagarna kan jag ju konstatera att jag inte är ensam med det problemet. För min del handlar det om att pyssla med "damage control" i brist på bättre uttryck, att välja det mindre onda av flera fallgropar. När mina tokbegär sätter igång kan jag ställa mig kl 23 och baka en sockerkaka, med socker och mjöl och sen vräka i mig hela så jag mår illa, jag kan sätta mig i bilen i -30 grader för att köra till affären och köpa kakor och chips. Det finns inget som hejdar mig. Om det nu är så att det fungerar att istället tugga på en bit av ett blad från en steviaplanta - ja då tänker jag testa det oavsett om vissa inte anser att det ingår i lchf. Stoppar det mitt extrema sug som sätter igång en process som i bästa fall tar 3-4 dagar att komma över, i värsta fall nån månad, ja men då är det värt allt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är alla gånger inte ensam !

Det allra viktigast är att erkänna för sig själv att man har ett problem. Därefter handlar det om att fundera ut en plan hur bli kvitt problemet. Jag tillhör nog en av de allra värsta kategorierna av sockermissbrukare. Jag har t.o.m använd godis i stora mängder för att höja prestationsförmåga och mental skärpa tillfälligt. Jag har dock erkänt mig och vara en sockermissbrukare, fast en nykter sådan numera. När jag började med LCHF drygt 9 månader sedan, drog jag ett streck över både socker och kolhydrater. Socker har jag inte mig veterligen ätit sedan dess och kolhydrater försöker jag nolla så gott det går.

Suget har försvunnit nästan helt. Som  f.d storrökare vet jag att suget kommer ibland all evighet, men att ju längre tid som går, minskar frekvensen. För säkerhets skull har jag skaffat andra "sugobjekt". I går kväll satte suget i gång och substitutet blev gurkskivor inlindade i ost. Det ledde iofs till sug efter mer ost och jag spräckte proteintaket för gårdagen. Men situationen gick hantera och det blev inget återfall.

Kämpa på... du kommer säkert hitta din metod att bekämpa suget !   

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att många hänger upp sig på socker och sötningsmedel här. Jag upplever att det finns fler inlägg om det än om choklad. Låt oss definiera vad choklad är: "Choklad är ett rått eller förädlat livsmedel som produceras från utsäde av tropiska Theobroma cacao träd." - översatt från engelska Wikipedia artikeln (http://en.wikipedia.org/wiki/Chocolate)

Utsädet, kakaobönan är bitter till smaken och fermenteras för att utveckla smaken. Bönan består av i princip hälften kakaomassa (ger den bittra smaken och mörka färgen) och till den andra hälften kakaofett (även kallat kakaosmör, är vitt/beige).

Det finns fyra välkända olika sorters kakaoträd, med dess egna sorters kakaobönor:

• Forastero (den vanligaste, cirka 90 % eller mer av all världens choklad ute på marknaden är från denna bönsorten)
  • Criollo (svårare att odla, men anses ha en rikare smak)
  • Trinitario (en blandning mellan Forastero och Criollo)
  • Nacionale (i Peru finns detta kakaoträd som de anser är en egen kakaosort)

Vanligt är tyvärr att kakaopulver i butikerna (som mestadels eller helt består av krossad kakaomassa) är fettreducerade. Så det kan man ju tänka på nästa gång man handlar det, har även sett det på ekologiska märken av kakaopulver (hur själva fettreduceringen går till kan man ju undra).

När jag handlar choklad så vill jag ha choklad, inte en sockerkaka med tillsatt kakao (som de flesta kakorna idag är). Jag siktar därför på 100 % kakaohalt varje gång jag handlar choklad, att tillägga så är även ekologisk (även fairtrade) märkt choklad ett stort bonus som jag även det sätter upp som ett mål. Detta finns faktiskt på marknaden, den enda nackdelen att det måste importeras till sverige (men det måste ju ändå all kakao, mig veterligen). Till exempel så fick jag i julklapp en 99 % kakaohalt ekologisk chokladkaka, som var sötad med stevia (det sistnämnda hade jag säkert nöjt mig med utan, men hoppas i vilket fall inte att det var hela 1% av innehållet, då stevia ska vara många gånger mer sötande än rörsocker - länk & länk).

Tillägg: Jag har hört att grundämnet zink ska lindra ketonandedräkt. Kakao ska vara en bra zinkkälla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tror att många hänger upp sig på socker och sötningsmedel här. Jag upplever att det finns fler inlägg om det än om choklad. Låt oss definiera vad choklad är: "Choklad är ett rått eller förädlat livsmedel som produceras från utsäde av tropiska Theobroma cacao träd." - översatt från engelska Wikipedia artikeln (http://en.wikipedia.org/wiki/Chocolate)

Utsädet, kakaobönan är bitter till smaken och fermenteras för att utveckla smaken. Bönan består av i princip hälften kakaomassa (ger den bittra smaken och mörka färgen) och till den andra hälften kakaofett (även kallat kakaosmör, är vitt/beige).

Det finns fyra välkända olika sorters kakaoträd, med dess egna sorters kakaobönor:

• Forastero (den vanligaste, cirka 90 % eller mer av all världens choklad ute på marknaden är från denna bönsorten)
  • Criollo (svårare att odla, men anses ha en rikare smak)
  • Trinitario (en blandning mellan Forastero och Criollo)
  • Nacionale (i Peru finns detta kakaoträd som de anser är en egen kakaosort)

Vanligt är tyvärr att kakaopulver i butikerna (som mestadels eller helt består av krossad kakaomassa) är fettreducerade. Så det kan man ju tänka på nästa gång man handlar det, har även sett det på ekologiska märken av kakaopulver (hur själva fettreduceringen går till kan man ju undra).

När jag handlar choklad så vill jag ha choklad, inte en sockerkaka med tillsatt kakao (som de flesta kakorna idag är). Jag siktar därför på 100 % kakaohalt varje gång jag handlar choklad, att tillägga så är även ekologisk (även fairtrade) märkt choklad ett stort bonus som jag även det sätter upp som ett mål. Detta finns faktiskt på marknaden, den enda nackdelen att det måste importeras till sverige (men det måste ju ändå all kakao, mig veterligen). Till exempel så fick jag i julklapp en 99 % kakaohalt ekologisk chokladkaka, som var sötad med stevia (det sistnämnda hade jag säkert nöjt mig med utan, men hoppas i vilket fall inte att det var hela 1% av innehållet, då stevia ska vara många gånger mer sötande än rörsocker). Jag kan skicka länk om så önskas, skicka mig ett PM (personligt meddelande).

Tillägg: Jag har hört att grundämnet zink ska lindra ketonandedräkt. Kakao ska vara en bra zinkkälla.

Hur skicka pm till anonym?? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hur skicka pm till anonym?? ;)

Jag är inte anonym men klicka på min profil och sedan på "Skicka mig ett meddelande". Jag tror jag gör så att jag ändrar mitt inlägg istället så slipper vi skicka PM.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Som exempel - Lindts 70% - har 33 gram kolhydrater per 100 gram. 85 % har 19 gram kolhydrater per 100 gram. Varför är det så viktigt för många - och helt OK tydligen - att äta dessa produkter - när man annars är så noga med att inte äta något som innehåller mer än 5g kh/100 gram?

Det är mängden du får i dig och inte mängden/100 gram som är relevant. Jag brukar normalt ta 1-2 bitar till kaffet och det blir ju i fallet Lindt 90% bara 1.4-2.8 gram, dvs absolut försumbart.

Mörk choklad innehåller socker också som så många skyr i andra sammanhang. Men choklad, det ska vi äta? Sen kan man ju hävda att man inte äter stora mängder, och att den innehåller antioxidanter vad nu det är för något, men är inte det bara en ursäkt för att äta godis? 

Du har helt rätt i att människor som motiverar chokladätandet med hänvisning till antioxidanterna tenderar vilja mildra ett (i onödan) dåligt samvete. Med detta sagt, LCHF ska inte innebära en slags kulinarisk späkning och självbestraffning utan tvärtom så får man ju i mångt och mycket både äta (choklad)kakan och ha den kvar, dvs man optimerar hälsa, underlättar vikthållning och underhåll/tillväxt av mager kroppsvävnad (i synnerhet om man tränar) och överlag smakar det mesta inte bara ok utan mumma. :)

Framför allt, detta handlar om detaljfokus och det är i det långa loppet i bästa fall irrelevant och tidsslöseri och i värsta fall det som kan stjälpa följande av kosthållningen på sikt. Undvik i möjligaste mån upplevelsen av att man försakar något. Ett par chokladbitar av de rekommenderade sorterna kan dagligen konsumeras...om man så vill...och det är inte det som sätter stopp för de mål man nu må ha med att anamma LCHF-kosthållning. Jag skulle gå så långt att hävda att en tesked socker i kaffet eller något annat som ger upplevd livskvalitet inte heller är tabu så länge det inte leder till överdrifter och att man då tappar kontrollen över helheten.

För övrigt är min favorit Lindts 90%. Marabou har en 86%-are men den har en för mitt smaksinne märklig smak. Häromdagen upptäckte jag även att Lidl hoppat på högkakaochoklad då de har en rätt billig 125 gramskaka på 82% (eller var det 81%?). Den senare var rätt söt och hade 22 gram/100 gram men duger som substitut i brist på annat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ofta reta mig på att man inkluderar chokladsug i sötsug. Jag har länge varit övertygad om att chokladsug är ett eget sug - som jag försöker göra mig av med, delvis för att det är så svårt att hitta god choklad (varför äta något onyttigt om det inte är gott?). Jag har testat 99%-ig choklad som varit för söt. Jag har testat 70%-ig som varit god (men den var inte billig). Det hänger på vilka bönor som används.

Har läst någonstans att ett symptom på magnesiumbrist är chokladsug. Och jag tycker mig märka att om jag kommer ihåg att ta extra magnesium ett tag, så glömmer jag att det finns choklad i kylen, eller i affären.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att alltid välja fair trade choklad. Tex Anthon Berg.

Sockerfritt låter farligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har ätit choklad med 100% kakao. Gick ej att äta, fick kasta den. Passade inte min smak.

Många upplever ju den smakeffekten redan vid 85% kakao. Troligtvis därför som Lindt nyligen lanserat en "mild" variant av 85%-kakan. Själv har jag anpassat känsligheten för sötma så pass att jag numera tycker 90%-kakan är perfekt och 70%-kakan för söt. (Och smör kan jag äta med sked vilket är en annan märklig smakanpassning.)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Talibaner gillar ingen (utom andra talibaner), men vill ändå höja ett varningens finger.

Naiva tidigare godisråttor kan lätt ursäkta ett frossande i finchoklad med att det ju skrivs så mycket bra om det i LCHF-sammanhang. Ett frossande som sedan tar flera dagar att återställa kroppen från. (Ja jag talar av egen erfarenhet...)

Så rådet till nybörjare borde nog vara att ta det mycket varsamt även med finchokladen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid undrat om varifrån de många diskussionerna beträffande choklad kommer ifrån ? Det känns också som att det finns personer som inte ätit choklad innan, men börjat med det i samband med att de övergått till LCHF-kosthållning. Jag anar att det kan ha med "får äta"-listor att göra. Jag tycker att det är fel infallsvinkel för LCHF. Att fokusera vad man får och inte får äta ! Det har blivit för stor rabalder om det i olika sammanghang och budskap troligen därefer.

LCHF går ju ut på en enda sak. Nämligen att minska kolhydraterna och princip tillåter det en att äta uteslutande choklad. Bara man håller kolisarna under kontroll. Iofs är det lättare sagt än gjort, men borde fungera. Jag själv brukar gå gärna mot mot strömmen och så gjorde jag även med min lista. Jag gjorde en lista över vad jag gillade och älskar att äta och den fortsätter jag med. Bacon vann över choklad i mitt fall. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid undrat om varifrån de många diskussionerna beträffande choklad kommer ifrån ? Det känns också som att det finns personer som inte ätit choklad innan, men börjat med det i samband med att de övergått till LCHF-kosthållning. Jag anar att det kan ha med "får äta"-listor att göra. Jag tycker att det är fel infallsvinkel för LCHF. Att fokusera vad man får och inte får äta ! Det har blivit för stor rabalder om det i olika sammanghang och budskap troligen därefer.

LCHF går ju ut på en enda sak. Nämligen att minska kolhydraterna och princip tillåter det en att äta uteslutande choklad. Bara man håller kolisarna under kontroll. Iofs är det lättare sagt än gjort, men borde fungera. Jag själv brukar gå gärna mot mot strömmen och så gjorde jag även med min lista. Jag gjorde en lista över vad jag gillade och älskar att äta och den fortsätter jag med. Bacon vann över choklad i mitt fall. 

Håller med varför ska vi hålla på med massa choklad med lchf om vi inte tycker det är något måste i dieten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Antonius, min högsta önskan är att jag reagerade på lchf-kost så som du beskriver, att man äter bort sötsuget, men tyvärr går det inte automatiskt bort för oss alla, inte det psykiska i alla fall. Precis som jag fortfarande kan blir fruktansvärt röksugen ibland och tycker att cigarettrök luktar jättegott fast det är över 10 år sedan jag slutade och absolut inte har kvar nikotinberoendet.

Begäret minskar med lchf, med det försvinner inte som så många beskriver, och när jag läst trådarna här på forumet sista dagarna kan jag ju konstatera att jag inte är ensam med det problemet. För min del handlar det om att pyssla med "damage control" i brist på bättre uttryck, att välja det mindre onda av flera fallgropar. När mina tokbegär sätter igång kan jag ställa mig kl 23 och baka en sockerkaka, med socker och mjöl och sen vräka i mig hela så jag mår illa, jag kan sätta mig i bilen i -30 grader för att köra till affären och köpa kakor och chips. Det finns inget som hejdar mig. Om det nu är så att det fungerar att istället tugga på en bit av ett blad från en steviaplanta - ja då tänker jag testa det oavsett om vissa inte anser att det ingår i lchf. Stoppar det mitt extrema sug som sätter igång en process som i bästa fall tar 3-4 dagar att komma över, i värsta fall nån månad, ja men då är det värt allt!

Om du har jätteproblem med sötsuget så borde du kanske kolla in: http://www.bittensaddiction.com/ Bitten Jonsson är sockerexpert och har även skrivit böcker om ämnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Limp: Jag håller både med och håller inte med.

Att infallsvinkeln blir väldigt restriktiv med LCHF, dvs "får inte äta X", är ju helt naturlig. Inte minst mot bakgrund av att de mest populära LCHF-uppläggen utgår från något som liknar Atkins induktionsfas, dvs ett mycket lågt kolhydratintag den första tiden istället för det ovanligare alternativet som är att gradvis sänka kolhydratintaget över tid. Rent praktiskt handlar det ju för de flesta då om nolltolerans. Ur detta följer då att vill man minska upplevelsen av restriktion så är exempelvis någon choklad med hög kakaohalt ett av väldigt få alternativ för att sätta lite guldkant på tillvaron...om man nu har den definitionen (och det hade jag). :)

Det som jag däremot håller med om är att EFTER den här perioden och när man till slut är på banan och det mesta sköter sig självt och är någorlunda satt i rutin då finns ju ofta inte bara möjlighet utan också anledning att öka på kolhydratintaget och för somliga, beroende på tolerans, ändå upp till 60-80 gram/dag vilket tycks vara de övre rekommendationerna frånsett s.k. "liberal LCHF". När man väl är i denna fas då blir ju restriktionen avsevärt mindre och då finns i varje fall mindre anledning att överdriva fokus på att vara överdrivet strikt.

OBS! När jag skrev "anledning att öka på kolhydratintaget" så menade jag enbart ur perspektivet restriktion/ökad frihet och mer möjlighet till variation. Inget annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ganska konstigt att vissa fortfanande bryr sig om hur andra vill leva och äta i sitt liv.

Låt personer göra som de vill.

Ingen behöver sötningsmedel det handlar inte om något sug, det handlar om att man ibland vill lyxa till tillvaron i livet med ja en kaka.

Ibland kan man lyxa till det med grädde och bär, ibland kan man lyxa till det med lchf pizza och ja ibland vill man ha en kaka.

Sug är när man hela tiden alltid vill ha något sött.

Jag har inget speciellt sug efter sött, men kan njuta helt otroligt mycket av en kaka. Jämförelsevis sötar man med ca 3 msk socker till en hel LCHF kaka denna täcker till säg 8 personer. Hur mycket sötning blir det?

Ungefär 1-2 tsk varannan vecka kanske.

Mycket lustigt att detta skulle tala emot för allt vad LCHF står för.

Naturlig näringstät kost.

JA naturligt är som sagt en myt.

Allt är industrialiserat, och processerat om du inte tillverkar det hemma och hämtar mjölken hos bonden.

Folk får leva och äta precis hur de vill, det är den resandes ensak, Och ja jag är kritisk till sötningsmedel i allmänhet... och det har ju dessutom kommit fram att det inte är så naturligt och troligtvis inte så bra om man läser om själva processen bakom. Nja.. jag känner många personer som har eftermiddagssug ibland emellanåt och det beror ju då ofta på att man inte har ätit tillräckligt med fett under dagen som håller det hela i schack. Men när de får i sig riktig mat så får de inte det här suget...

Stevia extraheras ur bladet från en sydamerikansk växt med hjälp av lösningsmedel som t.ex. butanol eller bensen,. Aspartam introducerades i livsmedelsindustrin år 1981 i USA, ordet U.S.A kopplat med Livsmedelsindustri klingar inte så behagligt i mina öron.. Jag tror inte ett dugg på att Usa:s livsmedelsindustri skulle bidra med hälsa! det är ju bara att kolla hur det ligger till med befolkningen... Snarare extrem ohälsa är ju spridd i stora delar i U.S.A, och är det något man har lärt sig utav LCHF och LCHF förespråkare så är det att industrier har mycket makt.. såsom matindustrier och läkemedelsindustrier! jag vägrar själv att tro på dem.. speciellt inte livsmedelsindustrin i U.S.A.

Livsmedelsverket t.ex. har svikit mitt förtroende... med vad de påstår är nyttigt!

Varför skulle skulle då U.S.A-livsmedelsindustrin vara mindre lurig? det är ju t o m värre där med hälsan..

Det är ju t o m ifrån det landet Kolesterol och det mättade fett skräcken kommer ifrån!! varför ska man tro på deras propagering för ofarlighet när det gäller Aspartam?. HFCS och Aspartam är bara olika substitut mot reducering av socker, det är där livsmedelsindustrierna istället lägger fokus.. men de lär ju knappast ha fört in just HFCS och Aspartam i syfte om att tjäna mindre pengar eller hur? snarare mer... det finns skickliga kemister bakom många produkter idag...

Många och de flesta har tidigare blivit lurade av livsmedelsindustrier t.ex. Att margarin skulle vara nyttigt av livsmedelsverket, låt oss inte bli lurade igen!.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni provat choklad från Lidl, 86% bara sek 15 kr?, den är från Ecuador och är ganska gott.............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg