Finess

Led-inflammationer

Recommended Posts

Det jag kommer fråga om och skriva om nu vet jag egentligen redan svaret på men jag vill lära mig mer om hur det fungerar och hur det uppenbart inte fungerar för mig. Så hjälp mig att förstå, fatta kloka beslut och göra bra val.

För elva månader sedan började jag med LCHF, dels för att jag var överviktig och dels för att jag behövde få kontroll på mig själv och mitt liv i en utmattningsdepression. 

Jag har så länge som jag kan minnas drabbas av inflammationer i mina leder, liksom huxflux utan anledning har jag drabbas av inflammationer i typ varenda led i kroppen. Detta lugnade ner sig redan efter någon månad med LCHF. 

Fram till november hade jag gått ner 12 kg och mådde bättre både i kroppen och själen. 

Nu har jag inte varit så strikt de senaste månaderna och vad händer, förutom att jag gått upp några kilon? Jo jag får en kraftig inflammation i min högra höft. Och detta är inte på grund av att jag slagit eller tränat mig till detta.

Är det så "enkelt" att jag blir sjuk av att äta fel mat, om ni förstår vad jag menar?

Jag känner att jag behöver få lite hjälp att greppa detta. För att gå runt i livet på kryckor som är fallet nu eller ha en axel, armbåge eller knä som värker är så väldigt jobbigt och tråkigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är att du ska äta LCHF jag får också inflamationer i leder om jag fuskar så ät strikt lchf så mår du bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, visst ska du äta Lchf :)

Det finns inget bättre sätt att äta för att hålla kroppen oinflammerad

MEN!

Du bör göra det på rätt för det finns fallgropar även inom det som kan klassas som Lchf

Se till att balansera intaget omega-3/omega-6

Överdriv tex inte intaget av industriellt griskött som kan ligga högt i omega-6

Ät gärna fet fisk några gånger varje vecka

Använd rätt sorts matoljor och fetter

Ät rikligt med kolhydratsnåla grönsaker och se till att få i dig tillräckligt med fibrer inte minst resistent stärkelse

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Socker och omega 6 driver väl inflammation om jag förstått det rätt. Sedan inbillar jag mig att om kroppen kämpar på många plan, tex med svamp som candida, glutenreaktioner... ja, vad det än är, så får man titta på helheten innan kroppen är så stärkt att den klarar att bekämpa enskilda problem. Man kanske inte upplever andra symtom på obalans som besvärliga men tillsammans med allt annat är de tecken att ta på allvar. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finess är inne på en punkt som jag också funderat på. Vi är ju alla olika så varför skulle vi inte reagera olika när det gäller "fusk-mat"? Och säkerligen beror det också på vad vi fuskar med och mängd. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit mig symtomfri i min psoriasisartrit med LCHF. Började som en 2-månaders test för att se om det kunde lindra, det är nu snart 6, 5 år sedan ;) Är helt smärtfri så länge jag inte får i mig gluten, stärkelse, socker eller för mycket kolhydrater  :rolleyes:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg