Jump to content

Någon LCHF are som har gikt?

vebro

Recommended Posts

Jag blir då så frustrerad!! Är det nån som kan nåt om gikt? Inte personal på 1177 iaf...

Jag har fått diagnosen gikt, än så länge vägrar jag tro att det har med just LCHF att göra. Men börjar man läsa om kostråd och gikt ska man ju inte äta nåt.... Det köper jag inte. Enligt kostråden ska man helst bli vegetarian- glöm det!

Men min fråga handlar om "mellan giktattackerna"

Jag kan inte hitta information om gikt annat än om just attackerna, anfallen. Sen då?? Jag fick inget utskrivet utan rekommenderades att ta inflammations hämmande i ca 10-14 dgr. Min behandling blev kortare än så dock med de tabletter jag hade hemma.

Ja, värsta smärtan försvann men sen då?

Jag är hela tiden medveten om att jag har en tå led. Jag har inte direkt ont men jag känner att det sitter något i leden. Det liksom krasar och något är i vägen.

Ska man  vara besvärsfri mellan attackerna eller är detta något som känns emellanåt. Är det någon själ därute som vet?

Förövrigt äter jag som vanligt, tar nypon och nässelpulver dagligen mot inflammation.

Jag blir då så frustrerad!! Är det nån som kan nåt om gikt? Inte personal på 1177 iaf...

Jag har fått diagnosen gikt, än så länge vägrar jag tro att det har med just LCHF att göra. Men börjar man läsa om kostråd och gikt ska man ju inte äta nåt.... Det köper jag inte. Enligt kostråden ska man helst bli vegetarian- glöm det!

Men min fråga handlar om "mellan giktattackerna"

Jag kan inte hitta information om gikt annat än om just attackerna, anfallen. Sen då?? Jag fick inget utskrivet utan rekommenderades att ta inflammations hämmande i ca 10-14 dgr. Min behandling blev kortare än så dock med de tabletter jag hade hemma.

Ja, värsta smärtan försvann men sen då?

Jag är hela tiden medveten om att jag har en tå led. Jag har inte direkt ont men jag känner att det sitter något i leden. Det liksom krasar och något är i vägen.

Ska man  vara besvärsfri mellan attackerna eller är detta något som känns emellanåt. Är det någon själ därute som vet?

Förövrigt äter jag som vanligt, tar nypon och nässelpulver dagligen mot inflammation.

Jag har haft gikt men inte efter LCHF...

Känslan av att det sitter nåt i leden är nog korrekt - som jag har förstått det så är gikt kristaller av urinsyra. Jag fick min gikt efter en urinvägsinfektion - inte helt ovanligt, tydligen...

Känner också av min tå ibland men bara vid dåligt väder.

Hur är det med övriga faktorer som kan vara anledning till gikt - något som stämmer på dig?

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Gikt/

Enligt denna nya studie från 2015, som analyserade drygt 63 000 kineser i åldrarna mellan 45-74 år, så ligger det något i att äta mer vegetarisk ifall man vill slippa gikt.

CONCLUSION

Total protein intake, mainly contributed by poultry, fish and shellfish, is associated with an increased risk of gout, while dietary intakes of soy and legumes are associated with a reduced risk of gout. 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25808549

Stillasittande liv tillsammans med mycket animaliskt protein verkar vara ett bra recept om man vill öka risken att drabbas av gikt.

Jag tycker att det blir lite konstigt när alla möjliga hälsotillstånd ska förklaras med lågkolhydratkost.

Jag har själv drabbats av tre giktanfall i mitt liv. Det första var våren 2003 när jag bodde i Milano och åt massor av kolhydrater. Det andra och tredje har inträffat efter att jag börjat äta lchf, men de kan möjligen ha uppstått som en följd av sockerslarv. Riktigt strikt lchf har i alla fall inte verkat vara triggande för min del.

Jag tycker att det blir lite konstigt när alla möjliga hälsotillstånd ska förklaras med lågkolhydratkost.

Jag har själv drabbats av tre giktanfall i mitt liv. Det första var våren 2003 när jag bodde i Milano och åt massor av kolhydrater. Det andra och tredje har inträffat efter att jag börjat äta lchf, men de kan möjligen ha uppstått som en följd av sockerslarv. Riktigt strikt lchf har i alla fall inte verkat vara triggande för min del.

Inte nödvändigtvis lågkolhydratkost, men animaliskt protein verkar vara en av de drivande faktorerna. Det finns ju många sätt att komponera en lågkolhydratkost, men vissa verkar dessvärre tro att det är fritt fram att vräka i sig kött och andra animaliska produkter, och att det inte kommer få några konsekvenser för att man utesluter "inflammationsdrivande kolhydrater".

Oavsett ifall man äter kolhydrater eller icke, så är gikt en rätt tydlig indikator på att det man gör inte fungerar speciellt bra.

Utan att ha satt mig in i vad forskningen säger, känns det sannolikt att motion är en viktig komponent också. Att stimulera/pumpa lymfsystemet för att hjälpa kroppen transportera bort diverse slaggprodukter som annars kan ackumulera?

Inte nödvändigtvis lågkolhydratkost, men animaliskt protein verkar vara en av de drivande faktorerna. Det finns ju många sätt att komponera en lågkolhydratkost, men vissa verkar dessvärre tro att det är fritt fram att vräka i sig kött och andra animaliska produkter, och att det inte kommer få några konsekvenser för att man utesluter "inflammationsdrivande kolhydrater".

Oavsett ifall man äter kolhydrater eller icke, så är gikt en rätt tydlig indikator på att det man gör inte fungerar speciellt bra.

Utan att ha satt mig in i vad forskningen säger, känns det sannolikt att motion är en viktig komponent också. Att stimulera/pumpa lymfsystemet för att hjälpa kroppen transportera bort diverse slaggprodukter som annars kan ackumulera?

Du vet och jag vet.. att man inte vet vad gikt beror på!

Det är lika vanligt med låga halter av urinsyra som höga.

Personligen tror jag att det handlar om allt för flitigt inmundigande utav purinhaltiga grönsaker och fruktos! :wacko:

Näe.. jag skämtar.. du vet att jag inte tror det är någon skillnad på en animalisk eller vegetabilisk diet.

Vad man vet så handlar det inte heller om Puriner.. från vegetabilier eller animalier.

Det man vet är att när man väl har fått gikt, så ligger det lite i samma linje att undvika livsmedel med väldigt hög halt puriner för att inte ytterligare stressa symptomen.. gäller både vegetabilier som animalier.

Den som kommer på giktens gåta lär få Nobelpris i medecin.

• Like 1

Ja, det verkar som om att det mesta kan ge och inte ge gikt :D

Intressant nog så har jag stött på två äldre läkare som båda verkar överens om att alkohol och rött kött är "orsaken " till gikt. Det som är ännu intressantare är att jag inte tillhör varken den ena eller andra kategorin :D

Alkohol existerar i mycket små mängder i mitt liv. Jag tillhör inte dem som tagit/tar ett glas vin till maten varje helg utan det har blivit vid speciella tillfällen såsom nån personalfest, födelsedagsfest el dyl... Jag tycker helt enkelt att det är bortkastad tid...

Rött kött förekommer ja, men inte i någon stor utsträckning mer än köttfärs då kanske....

Riktigt pinsamt tycker jag det var att besöka läkare i tisdags pga av ett olycksfall där tre tår fick sig en ordentlig omgång. Jag har ramlat, iof på ett mycket skrattretande sätt men dock,,,

Läkaren hade bevisligen läst min journal och tog upp detta med gikt lite fint. Nästa fråga var angående fallet,,, var du nykter?

Jag tyckte det var en "nedvärderande" fråga men kan någonstans ändå förstå att den ställdes. :D  Sedan gick han emot sin kollega och tyckte inte mina prover talade för att jag har gikt. Men jag förklarade att det hans kollega gått på var de klockrena symptomen + att värdena på urinsyra låg i det övre gränsområdet för vad som anses normalt. Sedan har vi det i släkten också.

Nå väl,  diskussionen efter detta tyckte han var tråkig, Men som jag förstår det menade han iaf att man kan ha känningar av gikten trots ickeanfall. Urinkristallerna sitter kvar i leden enligt honom och det är inget man blir av med,,, nähä tack och bock.

• Like 1

• 3 weeks later...