Gå till innehåll

Det som gick så bra....


Susv00

Recommended Posts

Den 19 februari började jag med gröna kuren. Detta efter vad som kändes som en evighet med en kost enbart baserad på fett och kolhydrater i kombination och litervis med Cola zero. Klarade 4 veckor galant utan större övergångsbesvär. ( fick hjälp och stöd av två arbetskamrater som åt med mig). Mådde genast bättre, fick jämnare humör och blev mycket gladare. Började tom träna. Efter dessa 4 veckor unnade jag mig lite vin vid ett tillfälle men var strax på banan igen. Inför påsken ville jag bli ännu striktare och åt endast fett och protein, lite tråkigt men även det gick bra. Så kom då den stundande påsken och jag kände mig stark och duktig. Åt baconinlindan kycklingfilé, lax med forellromsås, lammrostbiff med tsatsiki på smetana, unnade mig en halv pannacotta med sukrin och lite jordgubbar. Dansade med min man halva natten och livet lekte. Byxor som varit för små kändes stora.

 

Så vad kunde gå fel? Jo jag ställde mig på vågen tisdag efter påsk och hade inte gått ner ett gram, försökte att inte nedslås utan tog fram måttbandet, men även där utan resultat.

 

Den kloka rösten försökte tala om att det inte är det viktiga utan att jag bara skulle fokusera på välmående. Men efter att ha bantat hela mitt liv med bla vv, xtravaganza, itrim mm så är jag enormt viktfixerad.

 

Så jag blev typ deprimerad och sedan dess hetsäter jag. Visserligen lchf så långt det går, men massor av grädde, bär och nötter så nu har jag istället gått upp i vikt.

 

Hur ska jag komma på banan igen? Humöret är återigen labilt och istället bråkar jag med min stackars man om småsaker, fast jag eg är besviken på mig själv.

 

Vid sådana här tillfällen önskar jag att det fanns antabus.

 

Ledig dag, solen skiner men allt jag kommer mig för är att spela spel på paddan.

 

Det viktigast för att lyckas är nog tålamod, önskar mig enkla lösningar med snabbt resultat, tyvärr funkar det ju inte så.

 

Är 48 år, 165 och väger 74 kg, mest fett. Kollar urinen nästan varje morgon och ketosstickan visar oftast menna 4-8, men jag vet eg inte vad det innebär.

 

Alla tips tas tacksamt emot.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Du har ingen katastrofal övervikt. Det finns undersökningar som visar på att de med BMI mellan 25-30 lever längst.

 

2. Sen så brukar jag tänka att ju längre tid viktnedgången tar, desto bättre. Man ger kroppen en chans att vänja sig vid en ny livsföring...så se det som projekt som ska ta ett år, typ. Sätt t ex målet 64 kilo om du efter ett år hamnar på 68 är det ju bara bra...då får projektet fortsätta ett år till. ;)

 

3. "Det viktigast för att lyckas är nog tålamod, önskar mig enkla lösningar med snabbt resultat, tyvärr funkar det ju inte så.", precis det kommer ALDRIG att fungera så...det måste du på något sätt förlika dig med och istället försöka följa punkten 2 ovan...men ett "bakslag" som pågår någon vecka är inte heller någon katastrof...lägg det bakom dig och titta framåt.

 

...så tycker jag

 

Lycka till! :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag köra med lite brutal kärlek (jag har varit där du är)... Okej, så du gick inte ner något över Påsk men mådde toppen, då väljer du (sockertrollet) att ta detta som en stor besvikelse. Varför räcker inte "Dansade med min man halva natten och livet lekte. Byxor som varit för små kändes stora.", som "belöning"? Livet lekte, varför blev du så besviken? 

Försök titta objektivt på hur ditt troll leder dig till att att acceptera att du ska sätta i dig det DU vet inte leder till ditt mål. Trollet bryr sig inte om ditt mål det vill ha tillfredsställelse nu omedelbart och tar till alla upptänkliga tonarter och trix för att få dig att ge efter. Det du äter i större mängd som för någon annan kanske kan funka får ditt belöningscentrum att reagera på samma sätt som när du åt dig överviktig. Och tyvärr det svarta hålet har ingen botten och du blir aldrig nöjd.

 

Att ha mycket lite tålamod är också klassiskt för ett troll. Omedelbar utdelning annars... Fråga dig själv, på vilket sätt kommer jag till målet om jag spårar ur? På vilket sätt gynnar det MIG? Trollet får ju precis det som det vill ha, och du blir lugn/nöjd för stunden, men det är inte samma sak som att det är vad du behöver. Hur bra har quick-fix-strategin fungerat för dig hittills? Så här utifrån sett verkar framgången med tidigare bantningar varit mycket begränsad.

 

Känn efter vad ditt innersta nyktra jag vill ha och uppnå i form av tillstånd. Som du skrivit om får du ett jämnare humör, blir gladare och mår bra när du äter bra. Finns det fler sådana tillstånd som du vill sträva efter? Försök lista ut vad du kan använda som substitut för det som inte tjänar dig väl att äta och som trollet kan acceptera. För min del rider jag extra lektioner för mina "godispengar" det gillar mitt troll lika bra. Men stenhårt gäller varje gång som valet hamnar mellan godis och ridningen, väljs godiset så bokas ridningen av utan pardon. På nu 2.5 år har jag inte behövt avboka någon ridning....  :) 

 

Till sist detta med ketosmätningen du har gjort med urinstickorna visar att du är i optimal till hög ketos. D v s du har en bra fettförbränning men att den tidvis ligger på svältgränsen. Att var i svältketos leder, om det är över typ över 36 timmar, till att omsättningen går ner. Optimal (3-5) ketos leder inte (som en del verkar tro) automatisk till viktminskning. Det visar bara att din kropp hellre väljer fett som bränsle än socker. Det är jättebra MEN du måste fortfarande få fettcellerna att släppa ut mer fett än vad som lagras in för att gå ner i fettmassa. För att det ska ske behöver du åstadkomma en negativ balans där. Ett sätt är att dra ner lite på fettet men fortsätta äta samma mängd protein som tidigare och få kolhydrater. I teorin ska då kroppen ta energin ur fettförråden och bränna av. Som Peter B skrev så gör det inte något om detta tar lite tid. Detta är ingen quick-fix.

Det du vill är att minska i fettmassa, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som att gå ner i vikt. Periodisk fasta kan också vara en bra metod att åstadkomma detta på. 5:2 eller 16:8 eller vad som passar bäst. Att svettas ut en massa vätska i bastun och på så sätt gå ner i vikt... nä, det var väl ingen vits med kanske.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam. Jag har nu startat om igen!

Jag körde på rätt bra, men kom liksom av mig ett tag och så kom påsken. Det känns lite trist att jag nu väger samma som när jag började i februari. Jag åt kortison en period och då satsade jag endast på att inte gå upp. Det är rätt knivigt för mina mediciner bromsar viktnedgången.

 

Kom igen!

 

Hoppas jag kan ge dig lite pepp mot din depp!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HelenaB kommer med kloka ord. Många av oss har varit där du är. Knepet är nog inte tålamod utan att genomskåda trollet... Fortsätt kämpa, det är värt det, och när du behöver stöd så skriv här med gammal hederlig skrivmaskinsteknik på tangentbordet. Det är svårt att äta samtidigt då... ;)

Varmt lycka till med nya tag! 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad problem var. Att du inte gått ner över påsk? Det är väl riktigt bra att inte gå upp i vikt över påsk. Det hade jag haft som mål istället. Är ju som att försöka banta över julen dvs omöjligt. +-0 är ett riktigt bra resultat över en påsk.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad problem var. Att du inte gått ner över påsk? Det är väl riktigt bra att inte gå upp i vikt över påsk. Det hade jag haft som mål istället. Är ju som att försöka banta över julen dvs omöjligt. +-0 är ett riktigt bra resultat över en påsk.

När man är viktfixerad så är det ett problem att inte gå ner när man kämpar så. Känslan av att ha misslyckats, att det inte är nån idé, att man kommer förbli tjock, fel, ful... :( Har man aldrig haft den känslan eller den problematiken som viktfixeringen är är det nog svårt att förstå problemet.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, så mycket kloka ord och allt är så sant. Måste ta tillbaka bestämmande rätten från trollet. En liten parentes är att viktminskningen var från dag 1, dvs 19/2, och inte enbart över påskhelgen. Men det har ju som sagt ingen betydelse, imorgon är en annan dag. Jag ska fokusera på att äta så rent som möjligt, skita i vågen och inte ge upp träningen. Kanske boka ett danspass som belöning :-). Periodisk fasta absolut, vad innebär 16:8, är det som jag tror att man äter under 8 timmar per dygn? Gör man det isf varje dag? 5:2 känns svårare, jag är ofta väldigt hungrig.

 

Ni är så bra för motivationen och för alla oss som kämpar, lycka till, vi är värda att må bäst :-).

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack HelenaB att du tog dig tid att skriva ett så långt inlägg. Du har så rätt så och inlägget gav mig verkligen perspektiv. Idag kan jag inte ändra på men imorgon har jag alla möjligheter att tänka annorlunda och göra bättre. Snart öppnar Stockholms utedansbanor och det är mitt mål. Har inte dansat på flera år pga artros och inflammation i knän. Dans kan bli min ridning. Tack igen. Nu ska jag boka bastun ;-)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trollet är lurigt :)

 

Förutom alla kloka ord som du här har fått, så skulle jag vilja tillägga fett, då du ofta känner dig hungrig så kan du kanske få i dig för lite av den varan.

 

Det tar ett tag för kroppen att förstå att den ska bränna fett och även vara i fettförbränning. Prova gärna att öka på med smör och kokosolja till varje måltid, så att du håller dig mätt ett längre tag.

 

För att citera Skaldeman så "måste man tillföra fett för att hålla fettbrasan vid liv" (eller något liknande) :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Susv00: Låter som en bra plan. 16:8 är precis som du tror, du har ett ätfönster på 8 av dygnets timmar och fastar resterande 16. Denna typ av pf gör många helt spontant och kan göras alla dagar, men 5:2 tycker jag ger lite mer resultat. För mig var de första gångerna lite knepiga men sedan tycker jag att aptiten har reglerat sig. Jag äter 3-5 ägg beroende lite på vad jag gör den dagen. Sen fyller jag upp med kokosolja till de 500 tillåtna kcal.  Det var så jag fick bort mina sista 3-4 kilon. Nu när jag inte behöver gå ner mer så kör jag spontant någon gång ibland när jag tycker att jag vill göra en reboot av systemet  :).

Dans låter kul, kanske går att kombinera med bastu?  B)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, så mycket kloka ord och allt är så sant. Måste ta tillbaka bestämmande rätten från trollet. En liten parentes är att viktminskningen var från dag 1, dvs 19/2, och inte enbart över påskhelgen. Men det har ju som sagt ingen betydelse, imorgon är en annan dag. Jag ska fokusera på att äta så rent som möjligt, skita i vågen och inte ge upp träningen. Kanske boka ett danspass som belöning :-). Periodisk fasta absolut, vad innebär 16:8, är det som jag tror att man äter under 8 timmar per dygn? Gör man det isf varje dag? 5:2 känns svårare, jag är ofta väldigt hungrig.

Ni är så bra för motivationen och för alla oss som kämpar, lycka till, vi är värda att må bäst :-).

Den "lilla parantesen" förändrar en hel del ;). Trodde du inte hade gått ner över påsken bara.

 

Tyvärr så är det många som tror att lite fusk inte gör något men det är just det där lilla fusket som gör att det inte hånder något. Det positiva är att man istället för att öka i vikt har nått ett slags equilibrium. Då har man tagit ett steg i rätt riktning.

 

Sätt ett mål som gäller under begränsad tid. En månad ska du äta perfekt. Inget fusk alls. Inte förrän du klarat 4 veckor i sträck utan fusk ska du väga dig igen. Då lovar jag dig att du gått ner i vikt.

 

Jag upplever att dom tre första dagarna är värst utan socker. Första dagen går bra, andra dagen är jag sjukt sugen och tredje dagen deprimerad. Sen fjärde är det rätt lugnt. Ställ in dig på att ta dig igenom dom sen grejar su fyra veckor för att sen rulla på!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är vikten ett mått på din framgång men sannolikt har du även omvandlat en del fett till muskler! En del ändras inte i sin vikt men får ändå byta till mindre byxor etc mm. Dessutom tror jag visceralt(på buken) fett blir till subkutant(i musklerna)!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kroppshetsen är skitsvår att komma runt.

 

Ställde mig på vågen imorse och såg att jag fortfarande stampar kvar på samma fläck där jag stått i 1,5 månad. Provade att fasta 2 dagar i veckan i 3 veckor och gick ner ett kilo men sen har jag skuttat mellan den vikten och dagens vikt. Lunch är enda stunden jag sietter ner med jobbarkompisarna och kvällsmaten är enda stunden familjen sitter ner tillsammans och jag har bara ingen lust att låta bli det så jag får fundera vidare på det där med fastan. Jag tränar styrka, simning, joggar, yoga och har börjat cross fit. Vågen bara räcker ut tungan åt mig och skriker "TJOCKIS!" Tyvärr kan jag inte ens trösta mig med att byxorna känns större för det gör de inte.  :angry:

 

Då gäller det att komma ihåg vad jag kan och orkar och gör och framförallt hur jag MÅR i min kropp och min själ.

När jag gör det kan jag räcka ut tungan åt min våg och gå (försiktigt för jag har träningsvärk i låren haha!) med hög svansföring. 

 

Försök med alla medel skifta fokus från vikt till något annat. Styrka, smidighet, kondition, förmåga att dansa hela eller halva natten, fler bubblande livsglada skratt, vad som helst utom vad din själs förpackning väger just nu.

 

Lycka till!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte redan är sagt..

1. Ta vågen till närmaste soptipp (Eller kanske du har ett nyfiket barn som gillar att skruva upp och ha sönder saker).
2. Sätt inte för höga mål, jag brukar säga att jag kör 100% LCHF 80% av tiden, helt enkelt bort med press och ångest.
3. Satsa på hälsa och inte viktnedgång (viktnedgång kommer när kroppen mår bra och är redo!)
 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 4 weeks later...

Om du älskar att dansa, så dansa! Dansa som träning och inte bara som belöning, ta den ev. extra kostnaden eftersom dansen gör dig lycklig, och när man är lycklig ids man inte bråka om småsaker. Det finns så mycket roliga träningspass baserade på dans, och så måste det väl ge extra mycket endorfiner när man tränar på ett sätt man älskar? 

Bannlys vågen om den gör dig olycklig, eller väg dig bara nån gång i månaden. Du vet ju redan att det märks på kläderna samt att man inte är lika lös i skinnet. 

Du ser jättefin ut på ditt foto, så gör saker som får dig att bli lika fin inuti också. Lycka till! Anna

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

×
×
  • Skapa nytt...