Jump to content

SLV- det låter inte så tokigt ändå....

Jäderås

Recommended Posts

Känns som de formulerat om texten kring lågkolhydratskost på slv´s sida!? Kanske är jag som blivit mer tolerant men budskapet låter ju ändå inte så dumt måste jag säga. 

http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/dieter-och-viktnedgang1/dieter/

Kritiken de framför är ju såklart kring det mättade fettet och fibrer, men där ger de även förslag på hur man kan "komma runt det"

Ja, de tar sej....

• Like 6

Inte så illa pissat för att vara en trähäst. Inte alls lika nedlåtande som när de tidigare uttalat sig om LCHF. Det lustigaste är kanske att någon lågfettsdiet, typ Viktväktarna inte alls finns med bland de uppräknade bantningsdieterna. Samtliga uppräknade dieter handlar om att på olika sett ge minskat blodsocker.

• Like 5

Under Lågkolhydratkost: 

"Efter ett år är det ingen skillnad i viktnedgång..."

"På så sätt ökar andelen protein..."

"Bristen på socker..."

"Nackdelen... är att det lätt blir mycket kött, charkprodukter, smör och grädde..."

"...man kan få i sig för mycket mättat fett och för lite fiber och fullkorn..."

"...välja en sort med mycket fullkorn"

Vikt nämns 21 ggr på sidan, dock inte en enda gång under Lågkolhydratkost. Men upplägget i stort verkar ändå fokusera rätt mycket på vikten. 

Hälsa nämns 7 ggr på sidan, varav en gång under Lågkolhydratkost. 

Fullkorn nämns 5 ggr, nästan lika många ggr som hälsa. 

16:8 nämns noll ggr.

Min slutsats blir att de fortfarande har massor att lära om LCHF och andra koststrategier!

Och det är så många som har fått avgörande hälsoförbättringar med LCHF, och andra koststrategier - det borde på något sätt få ett "officiellt" erkännande, så att fler vågar testa och dra egna slutsatser. 

Ps. "Inom sjukvården används ibland [viktminsknings]pulver under 10-12 veckor som start på en del i ett behandlingsprogram"  :wacko:

Ps 2. De skulle nog överväga seminarium/kurs hos kostdoktorn? :)

• Like 2

Fullkorn, fullkorn, förstår inte fixeringen på fullkorn från SLV:s sida. Vilket/vilka unika näringsämnen finns det i fullkorn som vi inte kan få från andra källor? Det enda speciella med fullkorn så vitt jag vet är andelen olösliga fibrer. En typ av fibrer som många av oss mår mycket bättre utan.

• Like 2