lipofil Posted April 14, 2015 Share Posted April 14, 2015 Idag såg jag en ny stjärna på nutritionshimlen, Petra Lundström, i ett inslag på Gomorron Sverige om jogging, löpning och vad man bör äta. Rådgivare åt Riksidrottsförbundet och doktorand på Karolinska där hon inte bara hjälper till vid träning utan även hanterar överviktiga och metabolt störda människor. Inte oväntat så var rekommendationen att ladda rejält med kolhydrater i form av Cous-Cous, pasta, smörgåsar och annat för att alls orka med att stå och gå. Det var viktigt att få i sig rejält med kolhydratre, lagom med protein och så lite fett på slutet. Om man snabbt måste ha något för att orka med kvällslöpet så rekommenderades det klassiska förskolemellanmålet O'boy och Hönökaka, eller en smoothie på vaniljyogurt med lättmjölk, banan och frysta blåbar, toppad med vaniljsocker. Inslaget ligger vid 07:25 och några minuter framåt. www.svtplay.se/video/2816819/gomorron-sverige/gomorron-sverige-gomorron-sverige--85?start=auto 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 14, 2015 Share Posted April 14, 2015 Hittar klippet vid 7.25 Märkligt att det fortfarande går att gräva fram såna här duktiga idioter som denna nya "stjärnnutritionist" som uppenbart inte läst en koststudie sedan mitten på 70-talet. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted April 14, 2015 Share Posted April 14, 2015 Haha hur ouppdaterad får man vara som nutritionist egentligen!?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 14, 2015 Share Posted April 14, 2015 Colting blev tydligen också "lite" irriterad på henne. https://instagram.com/p/1dSCiaPsHi/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 15, 2015 Share Posted April 15, 2015 "kan bara ses från Sverige", så dumt... Fast kanske bra att man slipper bli förbannad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 15, 2015 Share Posted April 15, 2015 @Y62: haha ja, men kroppen mår nog bra av en urladdning då och då Prova gärna webläsartillägget Hola, då kan du välja fritt vilket land du "är" i 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted April 15, 2015 Share Posted April 15, 2015 Man kan ju förstå reportrarna då deras mål är att förenkla inslaget - Löparskolan. Det de gör är att låta henne ge sin syn. Kanske de skulle ha frågat Anders Zalkai om han äter O'boy med vaniljsocker innan ett vanligt träningspass. Man skulle väl kunna ha en Löparskola ver. 2 där man ökade kunskapsnivån från 70-talets humbug till biokemisk riktig vetenskap. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted April 15, 2015 Share Posted April 15, 2015 Jonas Colting for president! På den kosten hon rekommenderar var jag fet och sjuk. Häromdan var jag ledig och glömde äta ordentligt. 3 koppar kaffe med gräddskvätt och en liten skål grekisk yoghurt innan cross fit pass klockan 18. Middagen serverades efter en två timmars bilresa och jag hade kunnat, om jag hade velat, vänta tills dess med att äta. Nu hade jag ingen lust att ha en kurrande mage så jag tog en banan och en näve nötter. Det hade jag ALDRIG klarat på den kosten hon rekommenderar. Aldrig. Då hade jag kollapsat efter tio minuter med darrande händer och svettningar. På den tiden var jag, just det, TVUNGEN att "kolhydratsladda" innan jag ansträngde mig. Och sen något kolhydratsrikt efter passet förstås eftersom jag var så inhelvete "hungrig". Det är först nu, utan en massa socker och mjöl, som jag hör min kropps signaler om hunger och vet att det andra var "hunger" - bara sockersug och blodsockersfall. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts