Per Wikholm Posted April 14, 2015 Share Posted April 14, 2015 Är det evolutionärt rimligt att vi enligt Livsmedelsverkets nya kostråd bör begränsa vårt intag av rött kött så till den milda grad att vi hamnar på vilda schimpansers nivå. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10517/Livsmedelsverket-vill-minska-rott-kott-till-schimpansniva.aspx 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipofil Posted April 14, 2015 Share Posted April 14, 2015 SLV rekommenderar 500g "rött" kött per vecka? Äter jag kyckling en dag och fisk två dagar så kan jag få 125g "rött" kött per dag i fyra resterande dagar. Känns väl inte så helt tokigt, jag har alltid brukat räkna ungefär 125g kött som en portion. Det kanske inte blir så mycket protein av det, men ägg, ost, avocado och annat jag äter hjälper väl upp det hela. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted April 14, 2015 Share Posted April 14, 2015 Hur har man räknat fram att just 500 gr rött kött per vecka är OK? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 14, 2015 Share Posted April 14, 2015 Jag är mycket mer tveksam till kyckling än rött kött, pga av hur de föds upp. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted April 14, 2015 Share Posted April 14, 2015 Så länge "rött kött" klumpas ihop med hårt processade charkuterier och amerikanarnas spanmmåls-antibiotika- och hormonpumpade kött och sen slaktavfallen "pink slime" ( ) som sen blir till hamburgare då kommer "rött kött" se livsfarligt ut i alla rapporter. Utan att för den skull ha speciellt mycket med just huruvida köttet från djuret är ljust eller mörkt. Suck. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 14, 2015 Author Share Posted April 14, 2015 SLV rekommenderar 500g "rött" kött per vecka? Äter jag kyckling en dag och fisk två dagar så kan jag få 125g "rött" kött per dag i fyra resterande dagar. Känns väl inte så helt tokigt, jag har alltid brukat räkna ungefär 125g kött som en portion. Det kanske inte blir så mycket protein av det, men ägg, ost, avocado och annat jag äter hjälper väl upp det hela. Visst, du kan komplettera ditt proteinintag med ägg, ost, nötter och i mindre mån grönsaker. Jag har inte räknat på det men skulle tro att vi i så fall talar om rätt stora volymer av dylika livsmedel för att nå upp i önskat proteinintag de dagar då du bara får äta 125 gram rött kött. Om vi använder tumregeln ca 1 g protein per 1 kg kroppsvikt så bör en person på 70 kg äta 70 g protein. Omräknat till "köttekvivalenter" (förutsatt att kött innehåller ca 20 g protein/100 g) så motsvarar det 350 g köttekvivalenter. Då har du alltså 225 g köttekvivalenter som saknas de dagar du bara äter 125 g kött. Visst, det det går att göra men det blir nog fler ägg och ost än vad SLV gillar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 14, 2015 Author Share Posted April 14, 2015 Hur har man räknat fram att just 500 gr rött kött per vecka är OK? Det har SLV kopierat rakt av från någon internationell cancerorganisation som utifrån osäkra observationsstudier i princip satte fingret i luften och högg till med någon siffra som lät jämn och bra. Jag har inte och kommer inte att forska vidare i exakt vad detta baseras på men när man gör jämförande studier mellan (rött) köttätare och icke köttätare på ett mer rättvisande sätt än vanligt i observationsstudier (t ex jämför vegetariska sjundedagsadventister med omnivoriska mormoner istället för med den generella, skräpmatsätande befolkningen) så kryper skillnaden i dödlighet/livslängd ner till noll. Finns lite marginella skillnader i vilka sjukdomar man dör av t ex hjärtsjukdom, stroke och diverse olika cancerformer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted April 14, 2015 Share Posted April 14, 2015 Jag brukar äta 200 gr kött per dag, oftast "rött". Det blir 1400 gr per vecka. Det ger väl ungefär 40 gr protein per dag. Det behöver alltså drygas ut med andra proteinkällor eftersom jag väger mer än 40 kg. Alternativt att jag ökar mängden kött. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted April 14, 2015 Share Posted April 14, 2015 500 gr rött kött per vecka 500 gr 'frukt och grönt' per dag Ja, 500 verkar vara en 'rund och trevlig' siffra att höfta till med. Läste någonstans att när det gäller 'frukt och grönt' så var det väl ungefär 200-300 gr som var 'befogat' enligt en eller annan studie, 'men de (amerikanerna) äter ju ändå aldrig som vi säger, så dra till med det dubbla för säkerhets skull'. ' 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 14, 2015 Share Posted April 14, 2015 500 gr grönsaker är vad jag kommit fram till när jag registrerade vad jag åt och kollade näringsvärde, så det är nog helt rätt. Men 500 gr av bara frukt funkar inte, eftersom frukt har mycket mindre näringsämnen än grönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts