Jump to content

Amalgam och eventuell sanering

Jamtlandstjej
 Share

Recommended Posts

Efter min senaste läkarkontakt (se tråden LCHF, hormoner och libido) så har jag sökt på nätet om både det ena och det andra...

Då jag fortfarande har kvar en hel del symtom, trots 100 microgram Levaxin så har jag sökt lite kring dessa symtom.

När man söker och letar så är det ju lätt att halka in på både det ena och det andra och det jag slutligen hamnade på var det här med amalgam i tänderna, förgiftning från detta och eventuell sanering...

Till saken hör att jag alltid haft väldigt dåliga tänder, ända från mjölktänderna. Dessutom hör jag till den generationen när det användes amalgamfyllningar, det allra mesta som gjordes de första åren åtminstone.

Under åren har många av fyllningarna bytts ut då de märkts av "tidens tand" (haha  ;)  ) men jag har kvar bland annat en stor amalgamkrona på toppen av en rotfyllning...

Att den inte är utbytt är ju delvis en kostnadsfråga - ny krona kostar multum...

När jag nu läst på så är det många av symtomen för amalgamförgiftning som jag kan bocka av:

IBS

Fibromyalgi

Utbrändhet
Hypothyreos

Kraftig trötthet...

Är det någon annan som har erfarenheter av detta?

Som själv sanerat tänder?

Som vet någon som sanerat tänder?

Som kan nåt om detta med amalgamförgiftning?

Anser ni att det är en "riktig" diagnos eller är det bara lycksökare som påstår detta?

Vill gärna ta del av era tankar och funderingar kring detta! :)

Hej. Jag läste lite om amalgam för ca 15 år sedan och rensade bort alla gamla fyllningar. Detta renderade i två kronor som sprack från topp till rot. Dessa är ej "fixade" så jag går omkring med två luckor. Till det smärtsamma priset av 35'000 kan detta ordnas men då förlusten av fyra tänder till som används som stöd.... whatever.

Någon fantastisk skillnad har jag inte märkt förutom en liten sak och det är att jag inte längre drabbas av galvanism i munnen. För övrigt är det nog en känsla av minskat hot av en relativt giftigt ämne inte längre finns i min kropp, rent mentalt mår bättre alltså. 

Problemet är att du aldrig kan säkert koppla dina listade besvär till just amalgam, det finns massor av faktorer som kan vara lika troliga orsaker. Besvären är i sig något av "slaskdiagnoser". Om man i alla fall vill göra en sanering gäller det att hitta någon som verkligen kan sådant annars kan själva saneringen orsaka mer skada än nytta.

Visst finns det dom som har problem med amalgamet men då syns det i munnen och dessa brukar få hjälp helt kostnadsfritt

Det stora flertalet som sanerar är nog tyvärr människor som har olika problem och sätter sitt hopp till att en sanering ska hjälpa dom

Tyvärr är det nog ofta så att det är nåt helt annat som ligger bakom

Det första jag tänker på är ett par bekanta som är vegetarianer som sanerat eftersom dom blivit övertygade på veggo-sajter att det säkert är amalgamet som är orsaken till bekymren

Hela tiden har jag trott att det är deras kost som är grundproblemet men tyvärr är dom inte benägna att lyssna på såna tankar :huh:

Dom är ju övertygade om att dom äter den mest perfekta av koster..

Förutom att dom grävt djupa hål i sina plånböcker har dom heller inte blivit hjälpta av de åtgärder dom gjort

En av dom tycks snarast ha blivit sämre tyvärr..

Ska man ändå sanera bör man vara helt säker på att ingreppen görs professionellt

Munnen ska tex kläs invändigt med en gummiduk och en sug ska leda bort de giftiga kvicksilverångorna

Görs det felaktigt (oaktsamt) så får man istället i sig rejäla doser av kvicksilver av ångorna som bildas när man borrar ut fyllningarna

Då blir man inte bättre utan mycket sämre istället

Jag sanerade mina amalgamfyllningar i mitten av 1980-talet. Jag hade bara åtta stycken men det räckte.

Vad jag minns av symptomen var att jag blev oerhört luktkänslig, fick blåmärken lätt, hade svårt med andningen och att jag somnade om jag ätit eller druckit något hett. Fruktansävrt trött och sov 14 timmar om dygnet. Uselt minne. Jag fick tipset att äta selen och efter ett par veckor märkte jag en påtaglig förbättring.

Jag hittade en tandläkare i Bankeryd som gjorde amalgamsaneringar. Vi tog en eller två fyllningar åt gången och jag blev naturligtvis sämre veckan efter men sen blev jag bättre. Vill minnas att jag drack konjak före eftersom det påstods att inte lika mycket kvicksilver togs upp i blodet om det fanns alkohol i det och dessutom var det trevligt och jag bodde så att jag kunde ta tåget.

Efter den sista gången tog det en månad innan jag gick runt och sjöng.

Förresten sägs det att selen underlättar konverteringen av syntetiskt T4 som Levaxin till det aktiva T3 och jag noterade i din sköldkörteltråd att ditt FT3 ligger väl lågt i relation till de andra proverna så det kanske vore idé att testa.

Förresten sägs det att selen underlättar konverteringen av syntetiskt T4 som Levaxin till det aktiva T3 och jag noterade i din sköldkörteltråd att ditt FT3 ligger väl lågt i relation till de andra proverna så det kanske vore idé att testa.

Tack för tipset! :) Ja, T3 vill inte stiga trots Levaxinet, även fast de andra proverna blivit bättre...

Mitt största problem just nu är vätskan i kroppen.

Förutom svullna underben (ej vrister och fötter) så ser det ut som jag plötsligt är tonåring...alternativt satt in implantat..för jisses vilken spänstig byst jag har begåvats med! :P

Känner det dessutom i mina muskler i nacke/axlar - mycket mer spända än de varit tidigare, när vätskan i benen varit mindre...

Jag sanerade allt mitt amalgam på 90-talet. Åkte Stockholm - Skåne fram och tillbaka, då där fanns en av de två tandläkare i Sverige som hade saneringsutrustning på den tiden. Jag provade först hos min egna (då motvilliga) tandläkare, men fick hög feber på kvällen efter första borrningen. Till och med han tyckte då att det var kanske bättre att göra det med riktig utrustning. Som dufva påpekade ovan skall det vara gummi-duk, luftsugar, aktivt kol, etc för att skydda mot ångorna.

Jag höll väl på i ett drygt år och bytte ut i stort sett alla kindtänder, eftersom jag hade så stora fyllningar blev det porslinskronor som ersatte. Omfattande, jobbigt, smärtsamt och kostsamt.

Gjorde det någon nytta då... tja, det jag konkret märkte vara att mina ständiga förkylningar försvann. Från att ha varit sjuk 5-10 ggr per år, oftast i cykler sjuk-frisk-sjuk-frisk-sjuk med bara någon vecka mellan varje runda, så blev jag nu "normalt" förkyld 1-2 gånger per år. Sen tyckte jag att jag sov bättre och fick mindre problem med magen, men det kan ju vara inbillning / annat.

Numera är det ju erkänt att amalgam inte är så bra att sätta in i tänderna och att det kan ge problem. Jag vet inte hur det är i världen i övrigt, men i Sverige sätts det nog inte in amalgam alls längre. Och min tidigare motvilliga tandläkare har nu helt erkänt att det nog inte var så bra...

Sen till frågan om man skall byta ut det eller inte... jag tror nog med allt jag läst att det är individuellt om man får problem eller inte. Vill minnas att jag läst att vissa kan ha mikro-sprickor i tänderna och att kvicksilvret då kan läcka ut i kroppen. Minns dock inte var jag läste det eller hur trovärdigt det var... Men jag tror att har man inget problem, skall man nog inte rota i befintliga lagningar. Sen är det såklart svårt att veta, om man nu har många olika symptom, om det beror på just amalgamet eller inte.

Jag var med i en stor studie under många år där man fick svara på detaljerade frågor om sin hälsa före - under - efter saneringen och jag vill minnas att när denna (långa) studie väl hade ett slutresultat, så var det att det inte gick att påvisa att amalgam generellt sett gav några problem. Sen vet jag inte hur den studien gjordes, men såvitt jag minns från de frågor jag fick, så var inga frågor om jag exempelvis rökte, drack, nyttjade droger, åt mycket socker, stressade, sov bra, etc, etc, dvs andra eventuella faktorer som också skulle kunna påverka allmänna hälsoresultatet. Och med tanke på hur vi vet vissa kost-studier görs idag (typ de som bevisar fettets oerhörda farlighet), kanske man skall tillåta sig vara lite skeptisk  :unsure: