Jump to content

Glutenintroduktion för barn?

k97grjo

Recommended Posts

Jag och min fru äter sedan ett antal år LCHF. Vi ger inte barnen gluteninnehållande produkter hemma, men de två äldsta barnen äter glutenprodukter när de bjuds utanför hemmet (i skola/förskola och hos andra). Vår yngste son fyllde precis två år och har inte börjat förskola. Således har vi haft möjlighet att undvika gluten helt i hans kost.

Nu är vi kluvna till hur vi ska göra. Ska vi introducera gluten i hans kost, just för att det ska bli lättare för honom att vara hos andra och även lättare med maten i förskolan? Egentligen vill vi undvika att ha barn med specialkost (inte minst för hans skull), men å andra sidan känns det fel att helt plötsligt ge honom bröd... Han har ammats länge och ammas fortfarande minimalt, så vi funderar därför på om vi ska passa på att introducera gluten nu.

Alltså:

1. Ska vi introducera gluten i hans kost? Nu eller senare?

2. I så fall vad ska han få?

3. Efter introduktionen, behöver vi då ge honom gluten kontinuerligt, i så fall hur ofta?

Någon annan som har erfarenhet av detta?

• Like 2

Jag och min fru äter sedan ett antal år LCHF. Vi ger inte barnen gluteninnehållande produkter hemma, men de två äldsta barnen äter glutenprodukter när de bjuds utanför hemmet (i skola/förskola och hos andra). Vår yngste son fyllde precis två år och har inte börjat förskola. Således har vi haft möjlighet att undvika gluten helt i hans kost.

Nu är vi kluvna till hur vi ska göra. Ska vi introducera gluten i hans kost, just för att det ska bli lättare för honom att vara hos andra och även lättare med maten i förskolan? Egentligen vill vi undvika att ha barn med specialkost (inte minst för hans skull), men å andra sidan känns det fel att helt plötsligt ge honom bröd... Han har ammats länge och ammas fortfarande minimalt, så vi funderar därför på om vi ska passa på att introducera gluten nu.

Alltså:

1. Ska vi introducera gluten i hans kost? Nu eller senare?

2. I så fall vad ska han få?

3. Efter introduktionen, behöver vi då ge honom gluten kontinuerligt, i så fall hur ofta?

Någon annan som har erfarenhet av detta?

är i samma tankar med min ettåriga son som skall börja dagis efter sommaren. Jag tänker mig att börja med mindre glutenstinna mjöler som råg och äldre sädesslag som spelt (om de nu har någon betydelse, men känns bättre iaf). Finns lite andra trådar kring detta på forumet. Sök på gluten/barn/glutenintroduktion

Kan inte introduktionen bestå av det som bjuds utanför huset?

Hade jag haft små barn nu hade jag inte introducerat gluten hemma.

Hm, jag gillar hur du tänker. Jag är dock lite av ett kontrollfreak och skulle inte vara nöjd med att låta någon annan introducera ett nytt födoämne till ett så litet barn. Om det blir reaktioner så vill jag nog se själv, first hand, vad som händer. Men när man väl har provat några gånger så håller jag med om att det som bjuds utanför huset räcker.

Ann Fernholm har skrivit om olika undersökningar. Bland annat en väldigt nylig om celiaki som visar att det inte spelar någon roll om man "mjukintroducerar" gluten (de svenska råden säger som bekant att man ska introducera gluten "i skydd av amning" jag upprepar: i skydd av, alltså vet man att det är farligt) barnen utvecklar med tiden celiaki ändå i lika stor omfattning oavett introduktionsmetod.

Jag vet många som är i er situation, några har gett upp andra kämpar vidare, ju fler som kämpar desto närmare kommer vi en situation där vi som föräldrar får bestämma vad barnen ska äta och inte vilket måste vara eftersträvansvärt. Upp till kamp mot de sista förmyndarna. ;)

Leta också efter trådar om intyg till skolan kring vad man vill att barnen ska äta och inte. http://forum.kostdoktorn.se/topic/5949-angående-intyg-för-matallergier/?hl=intyg

http://ettsotareblod.se/?s=gluten

http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2015/01/13/peds.2014-1787.abstract

• Like 2

Hm, jag gillar hur du tänker. Jag är dock lite av ett kontrollfreak och skulle inte vara nöjd med att låta någon annan introducera ett nytt födoämne till ett så litet barn. Om det blir reaktioner så vill jag nog se själv, first hand, vad som händer. Men när man väl har provat några gånger så håller jag med om att det som bjuds utanför huset räcker.

Gluten är ett gift som ALDRIG tillför något positivt.

http://4health.se/?s=gluten

Och detta vill du ge dina barn.Begriper inte att du vill testa ett gift på dina barn.

Gluten är ett gift som ALDRIG tillför något positivt.

http://4health.se/?s=gluten

Och detta vill du ge dina barn.Begriper inte att du vill testa ett gift på dina barn.

Det är väl knappat någon som Vill ge sitt barn massa gluten. Det handlar väl om att man kanske inte har något val i förskolan? En del kräver väl läkarintyg för att få specialkost.

• Like 1

Ann Fernholm har skrivit om olika undersökningar. Bland annat en väldigt nylig om celiaki som visar att det inte spelar någon roll om man "mjukintroducerar" gluten (de svenska råden säger som bekant att man ska introducera gluten "i skydd av amning" jag upprepar: i skydd av, alltså vet man att det är farligt) barnen utvecklar med tiden celiaki ändå i lika stor omfattning oavett introduktionsmetod.

Jag vet många som är i er situation, några har gett upp andra kämpar vidare, ju fler som kämpar desto närmare kommer vi en situation där vi som föräldrar får bestämma vad barnen ska äta och inte vilket måste vara eftersträvansvärt. Upp till kamp mot de sista förmyndarna. ;)

Leta också efter trådar om intyg till skolan kring vad man vill att barnen ska äta och inte. http://forum.kostdoktorn.se/topic/5949-angående-intyg-för-matallergier/?hl=intyg

http://ettsotareblod.se/?s=gluten

http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2015/01/13/peds.2014-1787.abstract

Tack för påminnelsen om den faktan. Men frågan är om de nya undersökningarna verkligen testatde själva mjukintroducerandet eller om de mer var i vilken ålder på barnen. Tänker att om barnet chockas av den stora mängden gluten, med mackor, kex och annat första gången lixom. Hmmm...

Hm, jag förstår hur du tänker, men ... (lite OT)  :)

Du kan ju aldrig ha 100% koll på när det introduceras ett nytt födoämne på dagis. Vare sig det är gluten, skaldjur eller nåt annat allergiframkallande. Dessutom kan ju allergier/reaktioner komma senare i livet och inte vid första introduktionen.

Tack för alla svar. Vi har ingen celiaki i släkten, så att han inte fått gluten än har inget med en rädsla för glutenintolerans att göra utan snarare en rädsla för vad gluten kan ställa till med i kroppen. Vad gäller hänvisningen till 4health, så fattade jag det där som att hon som är ansvarig själv låter sitt barn äta gluten på förskolan... Men tack för tipset till en bra sida:)

Dessutom känner vi att det största problemet inte är förskolan utan det är släkt och vänner runt omkring som inte förstår varför han inte får gluten... Förskolan får väl bara acceptera de krav vi ställer, vilket jag i vårt fall tror de skulle göra utan intyg.

Vi funderar nog på att introducera gluten långsamt i form av surdegsbröd (för att undvika fytinsyran) och sedan fortsättningsvis enbart låta honom äta gluten utanför hemmet när vi inte kan undvika det (ska se om förskolan kan ge brödfritt mellanmål så får han ju bara gluten de dagar det är pasta (1-2 dgr i veckan).)

• Like 1