Jump to content

Toxoplasmos och andra parasiter

mankan

Recommended Posts

Såg på nyheterna för något år sedan att toxoplasmos hos möss påverkade deras beteende. De var inte särskilt rädda för katter. De till och med gick till motangrepp mot katter. Det spekulerades i att det kunde vara parasitens sätt att öka spridningen. D.v.s. att katten får lättare tag på musen; äter upp den; blir själv bärare av parasiten. Vidare nämndes i nyhetsinslaget att människor med toxoplasmos också kunde beteendepåverkas. Bl.a. bli mer impulsiva och riskbenägna.

Hur många gånger som helst har jag försökt köra LCHF för att efter ett fåtal dagar falla tillbaka till ett för högt kolhydratintag och brödätande. Har provat allt från strikt till modrat LCHF, läser det mesta som gå att läsa om LCHF/Paleo. Vidare har jag mycket god koll på vad olika livsmedel/råvaror har för andel karb/fett/prot. Vidare noterar jag att när jag sköter mig (kortare tider) en direkt förbättring gällande hudbesvär, ledbesvär och ulcerös kolit. Med andra ord har jag många av de förutsättningar som behövs för att lyckas. Både motivation och kunskaper. Trots detta får jag inte till det. Mitt fokus på bättre livsstil blir dagligen åsidosatt och mina starka hälsomotiv kan jag plötsligt ignorera som om de inte betyder något. Det är verkligen som om jag inte äger min kropp eller mitt beteende. Jag tycker faktiskt att det är mystiskt. Visst, det är många som känner igen sig, men det är också många som lyckas.

När jag kopplar ihop detta med mina egna erfarenheter av 5 års LCHF-försök dyker en vidlyftig idé upp hos mig.
Det är ju ett antal människor som är bärare av toxoplasmos utan tydliga symptom. Skulle det kunna vara så att en smitta av toxoplasmos påverkar beteendet hos bäraren så att denne får markant svårare att hantera kolhydrater?

Kanske vissa parasiter gilla snabba kolhydrater och straffar bäraren med besvärande toxiner, så fort nivån av kolhydrater börjar sjunka???

Är dessa tankegångar något som du snubblat över tidigare?