Paleo72

Nästan paleo och autoimmun sjukdom

Recommended Posts

Jag har varit medlem ett tag på detta forum, men här kommer mitt första inlägg!

Jag upptäckte paleo förra sommaren och åt ganska strikt i början men har sedan av olika skäl trappat av striktheten, går inte in på detaljer, blir ändå ett långt inlägg det här :)  .

Jag skulle tippa att jag en bra vecka äter till 85% paleo (en del ris och en del socker och smakämnen och sånt i främst thaimat och några nävar chips på fredagen kanske som drar ner).

En dålig vecka äter jag dessutom kanske pizza och godis på fredag/lördag och skulle väl gissa att striktheten ligger på 65% en sådan vecka.

Jag misstänker att jag lider av någon typ av autoimmun sjukdom, hade en svår trötthet, både mental och fysisk, avsett hur bra jag sov, ont i leder, rygg och nacke, får lätt inflammationer i kroppen, torr mun etc.

Tröttheten försvann och orken steg ordentligt när jag började med paleo, men resten hänger fortfarande kvar.

Vad har ni för erfarenheter kring striktheten? Vart går gränsen för när det "fungerar", helst om man har en autoimmun sjukdom? Förstår att det är individuellt, men hur är det för er?

Måste man ligga på 100% strikthet, eller förstör man hormonbalansen och dylikt totalt om man fuskar en dag eller två?

Om man tittar här så bör man i princip inte äta någonting över huvud taget: http://karlhulten.se/paleo-vid-autoimmun-sjukdom-at-dig-fri-fran-inflammation/

Jag förstår om ni tänker, "men ät 100% i 30 dagar och testa", och det skulle jag gärna göra. Även om min fru är skapligt förstående (hon äter inte paleo) så tär det på äktenskapet med småbarn och allt redan som det är, skulle jag lägga än mer fokus på mig själv så kanske det brister.

Tacksam för tankar och ideer

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt bli spannmålen. Framförallt vetet.

Bara gör det.

Det tror jag skulle hjälpa dig mest. Själv skiter jag taggtråd (ursäkta grafiskt..) och får ledvärk av minsta lilla vete. Vad det ställer till med mer som jag inte direkt känner av törs jag knappt tänka på.  :huh:

(Det är inte gluten för jag kan unna mig en rågknäcke ibland utan problem.) Så där är jag 100%.

Själv har jag turen att tolerera mejeriprodukter helt och hållet (tack mina övervägande nordiska gener för det även om de å andra sidan antagligen är orsaken till att vete är min värsta ovän) så det använder jag. För övrigt är min  kosthållning i linje med paleo. 

När det gäller "fusk" tänk på att sockret och chipsen påverkar bara någon dag. Pizzan med allt vetet tar en hel jäkla månad på sig innan allt det ställer till med i kroppen läker ut. Så lägg vara-besvärlig-krutet där och var mer flexibel med resten. Det är mitt råd. Lycka till.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte mycket till råd och jag vill inte att du tar det här personligt, men det där med att familjen skulle krångla så du inte kan äta dig frisk tycker jag låter märkligt. Det hör man då och då och jag kan inte låta bli att tänka, skulle familjen hindra att du tar din medicin? Åker på läkarbesök? Det är något som går djupare i vi människors sätt att tänka att medicin är självklart men att äta sig frisk inte är det.

Jag drabbades själv av en fruktansvärd trötthet i vintras, varför vet jag inte. Det blev bättre när jag var hem en sväng, fick bra mat och träffa familjen. Det finns säkert en massa möjliga orsaker. Nu lapar jag sol så mycket jag kan och äter vitaminer.

I vilket fall, lycka till.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en autoimmun sjukdom och har kämpat länge med LCHF, paleo och variationer därav. Det har blivit bättre, men inte bra. Sedan uteslöt jag sojalecitin helt och sedan dess har jag blivit som en ny uppdaterat version av mig själv! Jag vet inte om det är en vanlig problematisk sak för personer med autoimmun sjukdom, men för mig är skillnaden helt enorm. Det gör det lättare att hålla strikt diet i övrigt också, eftersom jag mår så himla bra av det, men jag vet att jag kan göra ett avsteg med tex lite socker utan att påverkas nämnvärt, men inte med något med sojalecitin. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om spannmål, men för mig var inte att vara hundra procent spannmålsfri och strikt lchfätande alls lika bra osm att vara hundra procent spannmålfri och sojalecitinfri och halvstrikt lchfätande är. 

Sojalecitinet jag fick i mig var från mörk choklad någon gång ibland och från någon bearnaise som i övrigt var bra lchfvärden på. Det behövdes alltså inte mycket för att sabba min kropp.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste vara strikt, tyvärr. Spannmål går helt enkelt bort. Processerad mat funkar inte. Du kan baka med nötmjöl och grönsaksmjöl. Vill du ha godis, kör paleo godis. Smör går för de flesta. Hur strikt du behöver vara med mejeriprodukter är individuellt. Vissa kan äta fermenterade produkter, eller getost etc. Jag skulle ta bort helt ett tag (halvår?) och sedan se hur kroppen reagerar om du äter det igen. Däremot skulle jag låta smör vara kvar (dvs äta) för det blir för krångligt att ta bort utan att kanske ge så mycket.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba svar! Det där med sojalecitin låter spännande, vore ju super om det skulle fungera att utesluta det. Har ni någon lista/tabell med livsmedel som innehåller sojalecitin?

Jag kan rätt så lätt utesluta processad mat och spannmål, det gör jag ju till största del redan.

Hur är det med ägg, ost och nötter, det är en rätt så stor del av min kost idag? Enligt Karl Hultén som jag länkade tills så kan man inte ens äta det om man ska vara superstrikt vid autoimmun sjukdom. Har ni ätit det men ändå reducerat inflammationerna?

Sen kan jag ju lika gärna dra min situation för er också, det är inte enbart lathet som gör att jag vill hitta genvägar, kanske ni har tips på hur ni tacklat liknande "problem"?

Vi har tre barn, varav den yngsta är två år och otroligt kinkig med maten. Jag har nyligen varit sjukskriven pga stress och min fru var nyss på vippen att hoppa av studierna pga stress, hon får lätt migrän om det blir för mycket. Jag "tar" redan mycket tid till mig själv i form av rörlighetsträning, yoga, medition, spikmatta mm för att åtminstone kunna fungera någorlunda eftersom dessa saker hjälper mig. Ändå blir det ofta att jag får stryka en hel del av dessa delar när tiden inte räcker till.

Sen så får jag ju ofta göra min egen mat vid sidan av då inget av barnen är speciellt sugen på den rätt så enformiga och "konstiga" kosten jag behöver. Ofta blir det tre olika mål mat som ska lagas, en variant till fru och äldsta barnen, en till lillan och så en till mig. Därför är det lätt att fuska lite ibland och åtminstone bara laga två olika måltider. Det är då det kan slinka ner tex socker, soja och tillsatser mm. Försöker ändå hålla det semi-paleo dessa gånger.

Så vi får helt enkelt inte tiden att gå ihop och det tär rätt så mycket på både mig och frugan.

Ändå känner jag att det är dags att ta min sjukdom mer seriöst eftersom jag knappt kan klara av jobbet med ond rygg/nacke och onda leder. Och gissa om jag har försökt få hjälp via otaliga besök på hälsocentraler, till ingen nytta som ni säkert känner igen. Ops, långt inlägg, har ni läst så här långt så blir det guldstjärna  :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tufft läge. Det låter ju som om du gör så mycket du kan komma på för att hitta bättring, då suger det verkligen musten ur en om det inte räcker. Jag vet, jag har varit (och är delvis) i liknande läge om än utan barn. 

Jag gick över till en superstrikt elimineringsdiet med bara kött och smör första dagarna, fasade sedan in ett rent livsmedel åt gången. Jag är nötallergiker, allergisk även mot kokos, annars hade jag testat ganska tidigt med kokosolja. Nåväl, jag har hittills testat in kokt broccoli, färsk spenat, ägg, choklad (utan sojalecitin då) och surkål och det funkar fint för mig men alla kroppar är ju lite olika om än också väldigt lika.

Sojalecitin är ett emulgeringsmedel och finns i till exempel nästan all mörk choklad och såser. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beskriver hur jag gjorde, det kanske kan hjälpa! Jag har MS, som också är en autoimmun sjukdom.

Jag började med LCHF och nolltorelans mot spannmål. Efter 2-3 månader tog jag även bort mejeriprodukter men behöll smör, och åt mer åt paleohållet med mycket grönsaker. Ca ett år senare tog jag även bort ägg eftersom jag fick neurologiska symptom av det. Har provat ta bort nötter, nattskatteväxter och smör. Aldrig märkt något problem med nattskatteväxter, men det är vanligare ett bekymmer vid reumatiska sjukdomar än MS. Nötter har periodvis varit svårt för min mage, så jag har tagit bort och lagt tillbaka efter hur jag mår, men det har aldrig gett neurologiska symptom. Smör var problem en kort tag, men sedan kunde jag återinföra ganska snabbt (inte heller neurologiska symptom, utan mer magen).

Mitt tips är att börja med Paleo, men att fortsätta använda smör för enkelheten. Det gäller att inte ta sig vatten över huvudet. Börja så och se hur lång du kommer. Blir du inte tillräckligt bra av det så kan du kika vidare på nötter/ägg/smör. Du kommer troligtvis i alla fall bli så mycket bättre att du får ork att forsätta leta. Också så tar det tid att få in nya matvanor och snabblösningar, det är svårt om du startar för smalt.

Nötter kan vara svåra för magen att tåla men brukar i sig inte ge stora försämringar (men är individuellt, kanske annorlunda för tex reumatiker), och man kan blötlägga. Problemet med ägg är ofta äggvitan så man kan prova använda bara äggulan. Men jag skulle vänta med att rota med ägg, eftersom det är mycket bra och näringsrik snabbmat. 

Stress påverkar också sjukdomen mycket, så det är bra att inte lägga ribban för högt.

Ost är svårare att svara på. Om det var något jag skulle ta bort vid sidan om spannmål så är det mejeriprodukter.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående familjesituationen...  kan ni få ned det till att du och din fru äter samma mat hemma? Om hon har migrän så kan det vara en ide för henne att också prova spannmål och mejerifri kost. Vad det gäller barnen så kan du kika på Cecilias blogg 

http://ceciliafolkesson.se/

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åter igen tack för responsen! Har fått lite motivation genom det här nu.

Tänkte först köra superstrikt som Ostgoten, men blir nog för hårt till en början. Så det blir nog mer att jag provar mer likt Johannas variant som start och tar bort mejerierna och nötterna, men låter äggen vara kvar tills vidare. Sojalecitinet borde ju inte vara något problem om man bara äter oprocessade råvaror.

Ska nog börja med lite mer storkok för att hantera matkaoset bättre. Gjorde en batch med köttbullar som säkert räcker till 10-12 måltider. Ingredienser: fläskfärs, kycklinglever, bacon, ägg och massor med vitlök. Blev faktiskt helt ok, trots levern som brukar kunna smaka si så där, kanske kan lura på lillflickan en portion.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner verkligen för dig och din familj. Din familjs situation är tyvärr väldigt vanlig. Min gissning är att ni alla har fått problem med den kosthållning ni har haft men att bara du är på väg ut. Du borde verkligen försöka hitta energi att få med allihop på en stor förändring. Ett jättebra initiativ som du har tagit är att du tagit befäl över mathållningen, inköp och tillaggning. Alltid bra mat hemma så ingen börjar springa efter take away. Storkok på helgerna, man kan köra tre rätter samtidigt, som finns färdiga i veckan att värma. Släng ut alla glutenprodukter, mjöl, socker, godis, sirap. Gör det när ingen är vaken eller hemma. Numera spenderar jag upp till 6 timmar om dagen varje lördag söndag på mathållnigen. Jag ser det som en investering i framtiden och känner att jag snart har nått den punkt där familjen är övertygad och skulle upprätthålla samma kosthållning om jag var borta ett tag - det har tagit drygt 3 år .... Resultaten är påtagliga i min familj alla mår så mycket bättre, stämningen är mycket trevligare.

När det gnälls pga blodsockerfall visar du att man kan äta ostbitar med smör på hur många man vill, ha alltid kokta ägg i kylen som de får ta när de vill. Lär dig några recept på pannkakor och våfflor baserade på grönsaker som du bjuder på ofta i början, bär med honung och grädde till.

Använd mycket smör, kokosolja och olivolja, det gör maten godare och mättar.

Barn som är kinkiga med maten och bara äter en sak tex måste man se upp med och ta itu med, de kan utveckla mineralbrister och matsmältningsproblem. Det kan bli en spiral nedåt med sjukdomar inkl ätstörningar och diagnoser.

Vad gäller autoimmunitet kan du läsa tex Terry Wahls bok the Wahls protocol. Hon finns också på Facebook, du kan Gilla henne så får du ofta uppdateringar. https://www.facebook.com/#!/TerryWahls?fref=ts

Hon har fått bukt med sin MS genom diet. Många saker får man ta bort men kan sedan testa att introducera tillbaka. Hon trycker också på att man ska ta in en stor mäng antioxidanter för att läka. Hon pratar om 9 cups a day. 3 koppar gröna blad, 3 koppar bär och färgrika grönsaker, 3 koppar svavelrika grönsaker (lök, kål).

En annan är Paleomom som du redan fått länkar till i tråden. Finns också på FB, och uppdaterar ofta. https://www.facebook.com/#!/pages/The-Paleo-Mom/306461856045017?fref=ts

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis Erik, är inne på din linje, slåss för att minska socker och veteintaget för hela familjen, så sakta men säkert...

Ost och nötter har jag fått alla barn att äta som snacks och äggvita och kokosmjölk gillar tvååringen. Så mer storkok och mer nyttigt snacks till barnen så hoppas jag att vi alla äter riktigt sunt om tre år också.

Jag ska läsa på lite från länkarna jag fått så kanske jag hittar än fler tips.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst LarsS

Tänkte skriva "ta det inte som kritik", men det är kritik fast en väldigt välvillig sådan.

I augusti förra året började min familj med LCHF, dvs 2 vuxna och en 10-årig son. Det var jobbigt i början när saker som pizza och pasta försvann men med mycket prat så vande sig sonen. Så vi åt alla LCHF. Trodde vi. Sonen fick en förkylning och sedan en till. Vi andra höll oss friska och det blev lite bonus med viktminskning. Pälsallergin min försvann i princip. I februari får sonen sin tredje förkylning och jag kastar ut påståendet att "du äter väl för mycket bröd i skolan!"

Jo, erkänner han, två tre skivor blir det nog till lunch.

Nu kan man läsa detta som "elaka föräldrar som inte låter barnet äta vad han vill. En förkylning är väl inget, det får ju alla" eller att 2 av 3 klarade vinter mycket bättre och antagligen var LCHF en bidragande, om inte avgörande orsak.

Nå. Min poäng är att ni är inte "snälla" mot barnen eller er själva när ni äter mjöl-produkter eller socker. Om ni alla blir friskare av mat kommer trycket minska från allt.

Om du lagar maten så kommer de andra att äta den, till slut i värsta fall pga hunger :-) Hunger är en väldigt bra krydda!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig Lars, jag är fullt medveten om att man äter sig sjuk av spannmål och socker. Skola och dagis är ju ett problem för oss också, det är ju klart svårare att styra vad barnen får i sig där.

Som jag skrev till Erik, det får bli ett långsiktigt projekt att omvända hela familjen, försöker redan med hungerkryddan med mixade resultat  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Matrotation.se tycker jag om att använda i min paleokost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit medlem ett tag på detta forum, men här kommer mitt första inlägg!

Jag upptäckte paleo förra sommaren och åt ganska strikt i början men har sedan av olika skäl trappat av striktheten, går inte in på detaljer, blir ändå ett långt inlägg det här :)  .
Jag skulle tippa att jag en bra vecka äter till 85% paleo (en del ris och en del socker och smakämnen och sånt i främst thaimat och några nävar chips på fredagen kanske som drar ner).
En dålig vecka äter jag dessutom kanske pizza och godis på fredag/lördag och skulle väl gissa att striktheten ligger på 65% en sådan vecka.

Jag misstänker att jag lider av någon typ av autoimmun sjukdom, hade en svår trötthet, både mental och fysisk, avsett hur bra jag sov, ont i leder, rygg och nacke, får lätt inflammationer i kroppen, torr mun etc.
Tröttheten försvann och orken steg ordentligt när jag började med paleo, men resten hänger fortfarande kvar.

Vad har ni för erfarenheter kring striktheten? Vart går gränsen för när det "fungerar", helst om man har en autoimmun sjukdom? Förstår att det är individuellt, men hur är det för er?
Måste man ligga på 100% strikthet, eller förstör man hormonbalansen och dylikt totalt om man fuskar en dag eller två?

Jag förstår om ni tänker, "men ät 100% i 30 dagar och testa", och det skulle jag gärna göra. Även om min fru är skapligt förstående (hon äter inte paleo) så tär det på äktenskapet med småbarn och allt redan som det är, skulle jag lägga än mer fokus på mig själv så kanske det brister.

Tacksam för tankar och ideer

Ja det låter som hypotyreos eller binjureutmattning.

Jag äter strikt Paleo för min sköldkörtel och binjurar. Med gott resultat.

Du kan ju inte köra Paleo nån dag och sen sätta i dig en pizza. Gluten förstör tarmarna och tar månader att reparera. Ska du äta Paleo ibland och gluten ibland kan du lika gärna äta gluten alltid, för det ger ingen effekt att "hatta". Kroppen hinner inte läka. Mjölk skapar inflammationer. Socker/stärkelse sabbar med insulinet.

Har du problemen du har, hade jag kört på 100 % Paleo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejen med autoimmuna sjukdom eller egentligen alla autoimmuna responser på födoämnen är att det kan variera otroligt bland individer exakt vad man reagerar på. Det finns ett flertal livsmedel ur klassisk "paleo"-kosthållning (broccoli, tonfisk m.m) som triggar autoimmuna responser hos vissa individer, även om de allra flesta mår mycket bra av en sådan diet. Ingen diet passar på alla för att reversa autoimmun sjukdom men alla kan hitta en diet som passar för just dem.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejen med autoimmuna sjukdom eller egentligen alla autoimmuna responser på födoämnen är att det kan variera otroligt bland individer exakt vad man reagerar på. Det finns ett flertal livsmedel ur klassisk "paleo"-kosthållning (broccoli, tonfisk m.m) som triggar autoimmuna responser hos vissa individer, även om de allra flesta mår mycket bra av en sådan diet. Ingen diet passar på alla för att reversa autoimmun sjukdom men alla kan hitta en diet som passar för just dem.

Håller inte helt med. Det finns "gemensamma" drag på den mat man reagerar på. Spannmåll, mejeri, ägg tex. Svårsmälta proteiner.

Inte hört om någon som fått autoimmun reaktion av tonfisk eller broccoli, låter mer som fruktosmalabsorbtion eller IBS? Men vi är ju alla olika...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej hej,

Ville bara bidra med den informationen jag har om autoimmunitet.

Exakt så. Det här beror på att autoimmunitet inte är en grej, en enhet, utan en klump av väldigt många komplexa strukturer. Precis som du säger så kan olika ämnen och livsmedel ställa till det beroende på de exakta autoimmuna "förutsättningarna" och det är det här som gör en unikt anpassad kost det allra bästa alternativet.

Håller inte helt med. Det finns "gemensamma" drag på den mat man reagerar på. Spannmåll, mejeri, ägg tex. Svårsmälta proteiner.

Inte hört om någon som fått autoimmun reaktion av tonfisk eller broccoli, låter mer som fruktosmalabsorbtion eller IBS? Men vi är ju alla olika...

De gemensamma dragen i autoimmunitet gäller i princip att D-vitamin hjälper att stabilisera den autoimmuna reaktionen, samt att en fettbaserad kost (omega-3 tillskott) gör detsamma. I princip allt annat beror på ifall man är TH1 eller TH2 dominant, som man bör ta reda på ifall man har någon autoimmun sjukdom. Det är de här två mupparna som måste hamna i balans, vilket innebär att om man, exempelvis, som jag är TH1-dominant så måste man se till att stödja TH2 genom kosten+eventuella kosttillskott.

Själv har jag inga problem med ägg, äter massor. Inte heller med laktos, fast det konsumerar jag ändå inte mycket av. Däremot så har jag grova problem med kokos (inte fett, men mjölken och själva kokos-mjölet). Gällande broccoli och blomkål så är det ingenting som heller rekommenderas om man har TH1 dominans, men där får man testa sig fram om man känner av "triggereffekt". 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg