Låga värden av B-Trombocyter och IBS

PetBou

Recommended Posts

Jag jobbar som kostrådgivare och en ny kund till mig har tagit prover innan hon kom till mig. Det mesta ser bra ut men jag funderar på varför detta är så lågt. B-Trombocyter ( Trombocyter, blodplättar). Hon har ett värde på 150 och referensintervallet är 165-387.

Hon går hos mig pga att hon har fått diagnosen IBS och vill nu ta tag i detta.

Är det någon som har tankar om detta? Jag skulle gärna vilja veta mer så hon kan få hjälp att komma vidare i vården ( och för att jag själv är nyfiken)

• Like 1

Det finns många anledningar till trombocytopeni. Men en av de vanligaste är en infektion eller inflammation i kroppen.

Trombocyterna varierar nog ganska mycket under tid hos en och samma människa, precis som många andra blodmarkörer.

150 är inte så fasligt lågt, och jag kan tänka mig att läkaren som tagit proverna hade utrett vidare om han/hon anat oråd.

Då det dyker upp sådana här värden som ligger utanför referensintervallen, så brukar man titta på de andra värdena och om allt annat är normalt så ser man det nog som en tillfällig normal variation.

Du kan ju råda kunden att få ta om TPK om några veckor om hon känner sig orolig.

Matmässigt så finns det nog inte något man kan göra för att få upp värdet.

• Like 4

Bra att frågor och svar skrivs här, som nu om TPK.

Har TPK med blodförtunning/-förtjockning att göra?

Det sista värdet, då var jag ju 20 år yngre, har åldern någon inverkan?

Tittade på några av mina analysresultat som jag har tagit kopior på :

September 2014: B-TPK 276 (ref. 165-387)

September 2008: B-TPK 239 (ref. 165-387)

November 1995: B-TPK 323 (ref. 150-400) Ett annat ref.värde år 1995?

• Like 2

Bra att frågor och svar skrivs här, som nu om TPK.

Har TPK med blodförtunning/-förtjockning att göra?

Det sista värdet, då var jag ju 20 år yngre, har åldern någon inverkan?

Tittade på några av mina analysresultat som jag har tagit kopior på :

September 2014: B-TPK 276 (ref. 165-387)

September 2008: B-TPK 239 (ref. 165-387)

November 1995: B-TPK 323 (ref. 150-400) Ett annat ref.värde år 1995?

Trombocyterna har till uppgift att klibba ihop sig och bilda en "propp" för att läka en skada i kroppen.

De innehåller även ett ämne som gör att blodet kan koagulera.

Jag tror inte att åldern spelar någon större roll i fråga om värden, egentligen.

Man ändrar ibland referensvärden, ibland för att man får ny teknik att mäta med. Referensvärden kan också skifta lite från lab till lab, beroende på vilken teknik/apparatur dom använder sig av.

• Like 2

Trombocyterna har till uppgift att klibba ihop sig och bilda en "propp" för att läka en skada i kroppen.

De innehåller även ett ämne som gör att blodet kan koagulera.

Jag tror inte att åldern spelar någon större roll i fråga om värden, egentligen.

Man ändrar ibland referensvärden, ibland för att man får ny teknik att mäta med. Referensvärden kan också skifta lite från lab till lab, beroende på vilken teknik/apparatur dom använder sig av.

Tack för svar.

1. Betyder det att om man t ex ligger under ref.värdet ,så är man lättblödande vid en skada?

2. Betyder det att om man t ex ligger över ref.värdet så finns risk för blodproppar?

3. Att ligga mitt i ref.värdet verkar bra?

Hon kanske har ont om vitamin k1? Gissar att IBS kan ge dåligt upptag av vitamin k. Vet du hennes värden för Hb samt b12? Eller hon kanske äter för lite mat som innehåller vitamin k? Eller så tar hon någon medicin som hämmar vitamin k eller fettlösliga vitaminer överhuvudtaget, blodplättar, eller som inverkar på annat sätt? Har hon någon anmärkningsvärd hjärt-/kärlhistorik eller bland närmsta släktingarna? Tar hon blodförtunnande eller kolesterolsänkare? Någon medicin som kan irritera tarmarna? Följer hon något kostråd från vården eller något hon läst själv?

Om hon inte redan provat så hade jag gett henne rådet att gradvis under några veckor introducera näringstät glutenfri normal/liberal LCHF med fruktosrestriktion och fullkornsspannmålsförbud, samt 16:8 genom överhoppad frukost på vardagar. Möjligen hade jag också klurat på saker hon kan vara överkänslig mot, uteslutit dem och återintroducerat dem efter några månader på prov. Vore väldigt intressant att se hur hon skulle må efter några månader. Jag hade startat med detta som en parallell aktivitet genast, inget att förlora, bara tid.

Ps. Hade även testat minska emulgeringsmedel, alkohol och kaffe. Och förlagt en större del av (de totalt få) kolhydraterna på kvällen.

• Like 1

Eftersom jag tar en massa prover ganska ofta med jämna mellanrum, så har jag nu noterat detta . . .

Mitt TPK = Trombocytpartikelkoncentration har alltid varit lågt, och ibland legat under referensvärdena.

För ett år sedan så började jag ta vitamin K2, 100 ug (mikrogram) per dag.

Efter det så har mitt TPK-värde sakta stigit, och ligger nu på det normala 219 (ref = 165-387) :)

Jag vet inte om det egentligen finns något samband, men tyckte att det var värt att notera i en tråd om låga trombocyter :)

• Like 3

Eftersom jag tar en massa prover ganska ofta med jämna mellanrum, så har jag nu noterat detta . . .

Mitt TPK = Trombocytpartikelkoncentration har alltid varit lågt, och ibland legat under referensvärdena.

Efter det så har mitt TPK-värde sakta stigit, och ligger nu på det normala 219 (ref = 165-387) :)

Jag vet inte om det egentligen finns något samband, men tyckte att det var värt att notera i en tråd om låga trombocyter :)

Det var intressant. Googla orden plateletes och menaquinone så får man många referenser till att K2 kan förmodas bidra till ökning av antalet trombocyter.

• Like 1

Jag vet inte om det egentligen finns något samband, men tyckte att det var värt att notera i en tråd om låga trombocyter :)

DET var ju intressant... jag kanske ska boosta K2 då så jag slipper dessa förbenade benmärgsprov som däckar mej ett par dar. Ska genast beställa fast jag lär ju inte undkomma nästa

• Like 2

• 7 years later...

Gammal tråd, men jag gör ett försök till inlägg, detta till trots. Trombocytvärdet ska inte vara lågt över tid. Dvs vid flera provtagningar i rad. Det kan indikera en tarmstörning eller tarmskada. Visar det lågt, följ upp med flera prover med några veckors mellanrum är mitt tips. Jag förklarar här varför det visade sig vara viktigt i mitt fall… 

På mig gjordes kliniska fynd på flera gastroskopier och frånvaro av tarmludd konstaterades. Trots dessa kliniska fynd plus symtombilden i övrigt, reagerade ingen läkare på att trombocytvärdet var konsekvent lågt. (Låg runt undre gränsen konstant). Jag sökte innan mag/tarmutredningen akut upprepade ggr pga hastiga blodtrycksfall och flera medvetandeförluster efter födointag. Samt återkommande ledinflammationer. 

Jag har lidit av köldintolerans, energibrist, svårt att bibehålla värmen, mkt lätt för att få blåmärken och kraftiga näsblod i hela mitt liv. Började på egen hand addera K2 tillskott efter att ha begärt ut blodprovsresultaten och många av dessa symtom minskade drastiskt. Näsblödningarna försvann helt. Numera är lektinintolerans konstaterad hos mig. (Ffa sojaprotein var i mitt fall den riktigt stora boven som högst troligen förstörde min tarm. Är uppvuxen som vegetarian).

Samt misstänks mastcellsaktivering/mastocytos (fortfarande under utredning med nevrologiska, cardiologiska och kraftiga allergiska symtom). Så det finns all anledning att faktiskt titta närmre på låga trombocytvärden, det kan ligga betydligt mer bakom de värdena uppenbarligen. Ingenting annat har dykt upp som avvikande på mina otaliga blodprover under de senaste 5 åren.

Min slutsats är att misstänkt tarmskada (kan ju vara i övrigt svårupptäckt) behöver detekteras och behandlas tidigt, för att kunna undvika att kronisk sjukdom och/eller födoämnesöverkänslighet uppstår. Trombocytvärdena bör kunna vara en mycket god hjälp i det arbetet. 

• Like 2

On 2023-03-06 at 19:33, Cecilia_V sade:

Det kan indikera en tarmstörning eller tarmskada.

Det stämmer ju med TS fråga, dvs klienten det rörde hade IBS.

Intressant också att du tror att det är sojaprotein som förstört din tarm. Jag har uppfattat att i västerländsk kost är gluten den riktigt stora boven. Glutenproteinerna är ju kända för att förstöra tarmludd. Får uppdatera mig på sojan, var länge sen jag studerade den (testade det mot klimakteriebesvär eftersom den innehåller fytoöstrogener), men kombinationen soja + gluten bör kunna vara förödande om båda förstör tarmen.

Vad har du gjort för att läka tarmen? Tillskott hjälper väl dåligt om inte tarmluddet kan suga upp det.

Och välkommen till forumet förstås! :)

• Like 1