Låga värden av B-Trombocyter och IBS

PetBou

Recommended Posts

Jag jobbar som kostrådgivare och en ny kund till mig har tagit prover innan hon kom till mig. Det mesta ser bra ut men jag funderar på varför detta är så lågt. B-Trombocyter ( Trombocyter, blodplättar). Hon har ett värde på 150 och referensintervallet är 165-387.

Hon går hos mig pga att hon har fått diagnosen IBS och vill nu ta tag i detta.

Är det någon som har tankar om detta? Jag skulle gärna vilja veta mer så hon kan få hjälp att komma vidare i vården ( och för att jag själv är nyfiken)

• Like 1

Det finns många anledningar till trombocytopeni. Men en av de vanligaste är en infektion eller inflammation i kroppen.

Trombocyterna varierar nog ganska mycket under tid hos en och samma människa, precis som många andra blodmarkörer.

150 är inte så fasligt lågt, och jag kan tänka mig att läkaren som tagit proverna hade utrett vidare om han/hon anat oråd.

Då det dyker upp sådana här värden som ligger utanför referensintervallen, så brukar man titta på de andra värdena och om allt annat är normalt så ser man det nog som en tillfällig normal variation.

Du kan ju råda kunden att få ta om TPK om några veckor om hon känner sig orolig.

Matmässigt så finns det nog inte något man kan göra för att få upp värdet.

• Like 4

Bra att frågor och svar skrivs här, som nu om TPK.

Har TPK med blodförtunning/-förtjockning att göra?

Det sista värdet, då var jag ju 20 år yngre, har åldern någon inverkan?

Tittade på några av mina analysresultat som jag har tagit kopior på :

September 2014: B-TPK 276 (ref. 165-387)

September 2008: B-TPK 239 (ref. 165-387)

November 1995: B-TPK 323 (ref. 150-400) Ett annat ref.värde år 1995?

• Like 2

Bra att frågor och svar skrivs här, som nu om TPK.

Har TPK med blodförtunning/-förtjockning att göra?

Det sista värdet, då var jag ju 20 år yngre, har åldern någon inverkan?

Tittade på några av mina analysresultat som jag har tagit kopior på :