Peter B

Hur pålitlig är APO kvoten ?

Recommended Posts

Jag har testat mig hos Werlabs två gånger med 6 månader mellan testerna. APO kvoten anses vara en bra prediktor på på förhöjd risk för framtida hjärt-kärl problem. För 6 månader sedan var mitt värde riktigt bra och nu var det riktigt dåligt.

Så här såg värdena ut vid de två testtillfällena:

P-Apo B/Apo A1          0,7 -->   1,1    +57%

P-Apolipoprotein A1  1,85 -->  1,54   -16 %

P-Apolipoprotein B    1,25 -->  1,66   +30%

Jag tycker att jag levt ett ungefärligt likartat liv under hela perioden, "normal" LCHF. Nu kan man invända att jag kanske inte har riktigt koll på min livsföring eller har en infektion i kroppen som påverkar värdena.  Men följande värden talar väl för att min subjektiva upplevelse är relativt korrekt:

fP-Triglycerid               0,9 -->   0,93  +3%

B-HbA1c (IFCC)           36 -->   34     -5%

B-SR                                4 --> 4          0%

Hur ska man tolka detta?  ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I all provtagning finns det en standard avvikelse, tex. +-2% eller +-5% osv. Om man känner till denna så kan man se om det verkligen finns en skillnad eller om värdena ligger inom det område som utgör standard avvikelsen.

Det var ett tag sedan jag såg några uppgifter men jag har för mig att avvikelserna är rätt stora vid denna typ av provtagning. Du får lyssna med Werlabs. Skräp in ger skräp ut.

Apo-B kvoten är sannolikt något bättre än att titta på Totalkolesterolet och LDL-C värdet. Men mätmetoden är ju inte speciellt bra. Det är ju en rätt enkel och billig variant. I synnerhet i jämförelse med NMR.

Triglyceriderna har ju inte påverkats nämnvärt, men Apo-B har sprungit iväg. Undrar om det är tveksam provtagning.

Fastade du i 10-12 timmar innan?

Ett vanligt Apo-B prov skiljer inte mellan Apo-B100 (från VLDL LDL) och Apo-B48 (kylomikroner). Vilket betyder att om du inte fastade fick du ett onödigt högt Apo-B värde.

Jag har svårt att se något att oroa sig för.

--

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag hittat metodfelen på Apo mätningarna. De påstås vara +- 3-5%.

Trots att flera studier har pekat på att ickefastande påverkar mätvärdena så står det fortfarande i instruktionerna att proverna kan tas icke fastande. Mycket märkligt. Fast det ger ju högre värden och det kanske är önskvärt.

--

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var  fastande ca 15 timmar och Werlabs använder Karolinskas lab (samma som många vårdcentraler). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur pålitlig är APO kvoten ?

Jaa, den är pålitlig i statistiska samband.. ofta predikterar den metabolt syndrom/diabetes/hyperinsulinemi eller FH!

Enskildt säger den ungefär samma som BMI?

Det är när man lägger ihop alla riskfaktorerna i ett scorediagram som det betyder något som helst!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag oroar mig inte så mycket över just  detta värde...men om mätvärdet svänger så kraftigt mellan mätningarna även för andra? Då ställer jag mig lite undrande om det är lämplig att använda som en markör för framtida ohälsa...det ska bli intressant och se vad kvoten blir nästa gång...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle förmoda ett en "dålig" apo-kvot inte räcker ensam för att risk för framtida hjärtsjukdom ska betraktas som hög. Även om man har många oxidationsbenägna ApoB i blodet betyder inte automatiskt att de verkligen oxiderar och bidrar till ateroskleros. För om man har det vi betraktar som god hälsa borde man inte ha någon oxidativ stress att tala om.

...och så kan man ju ta K2 och hålla kalcium borta från blodbanan  ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är med på tankegångarna kring scorediagram för "alla" riskfaktorer men tycker Peter väcker en viktig fråga.

Kan enstaka mätvärden fladdra på det sättet trots fasta så försvinner ju i princip meningen med att försöka se förändring mellan enstaka mätningar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Endast i sig kan metodfelet som Rylandes hittade ge upp till 22% kvotavvikelse mellan två mätningar. Utöver det har vi de naturliga variationer som finns i kroppen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är med på tankegångarna kring scorediagram för "alla" riskfaktorer men tycker Peter väcker en viktig fråga.

Kan enstaka mätvärden fladdra på det sättet trots fasta så försvinner ju i princip meningen med att försöka se förändring mellan enstaka mätningar.

Exakt det funderade jag också på. Det jag såg mellan mina mätningar kan ju antingen varit en extrem tillfällighet eller något som förekommer ganska ofta...om det förekommer ofta att kvoten varierar så kraftigt så ställer jag mig frågande till att kvoten kan användas som en "långsiktig" hälsomarkör. APO kvoten brukar ju lyftas fram som det bästa sättet att koppla "kolesterol"-värden till framtida ohälsa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

apovarden.Kitava.png

Apo-kvot värden för Kitavabor och deras motsvarande värden hos jämnåriga svenskar. Apo-kvoten är sämre hos Kitavaborna trots att de inte har några problem med hjärt- och kärlsjukdom.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2015-04-18 at 00:55, rylandes sade:

Nu har jag hittat metodfelen på Apo mätningarna. De påstås vara +- 3-5%.

Trots att flera studier har pekat på att ickefastande påverkar mätvärdena så står det fortfarande i instruktionerna att proverna kan tas icke fastande. Mycket märkligt. Fast det ger ju högre värden och det kanske är önskvärt.

--

De extra APO-B som man kan få med vid icke fastande är från Kylomicroner.. och de uppges vad jag läst kunna bidra med cirka 3-5%.

Kylomicroner uppges ha en livstid på cirka ½ timme, men fettet är ju det som tas upp sist i en måltid så det kan ta någon timme.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg